Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, sannfinländarnas riksdagsgrupp, ledamot Mäkelä Jani.
Arvoisa puhemies! Pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassamme hyväkuntoinen tieverkko on keskeinen perusedellytys kansalaisten tasa-arvoiselle kohtelulle. Autolla liikkuminen on välttämättömyys — näin me perussuomalaiset asian näemme.
Kuitenkin tieverkko, osa kansallisomaisuuttamme, on rapautumassa. Korjausvelka on valtava, ja vaikka autoilusta kerätään vuodessa kahdeksan — siis kahdeksan — miljardia euroa veroja, teiden kunnossapitoon ei palauteta kahtakaan miljardia. Eihän tämä ole oikein. Tiet ovat suorastaan vaarallisessa kunnossa hätäpaikkauksineen, ja kautta maan olisi välttämättömän kunnossapidon lisäksi myös valtateiden ja rautatieväylien uusiin investointeihin tarvetta. Kysynkin hallitukselta: mitä aiotte tehdä, että liikenteestä kerätyt rahat myös käytetään liikenteen hyväksi?
Arvoisa rouva puhemies! On totta, että meidän väyläverkostossa on valtava korjausvelka ja myöskin merkittävä investointivelka. Tämän hallituksen aikana korjausvelan hoitamiseksi on käytetty lähes miljardi euroa. Uusiakin hankkeita on laitettu merkittävästi liikkeelle. Tämä tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että tulevaisuutta varten meidän on huolehdittava siitä, että meillä on riittävä infrarahoitus olemassa. Parlamentaarisessa työryhmässä olemme sopineet siitä, että tulevilla kausilla olisi syytä huolehtia korjausvelan hoitamisesta siten, että varataan 300 miljoonaa per vuosi tämän tekemiseksi. Tämän lisäksi meidän on hyvä käydä keskustelua siitä, miten pitkäjänteisesti voimme kehittää rahoitusta infran ja väyläverkon osalta. Tätä työtä tehdään hyvässä yhteistyössä poikkihallinnollisesti.
Sallin tästä vielä toisen lisäkysymyksen edustaja Mäkelälle. Sitten menemme kyllä toiseen aiheeseen, koska tästä on eilinen ilta juuri keskusteltu. [Välihuutoja] — Olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen vastauksessa on nyt kyllä vähän selityksen makua. Sanotaan, että työ ja tekijä eivät kohtaa. Kunnossa oleva tieverkosto olisi olennainen tekijä myös työssäkäynnin kannalta. Perussuomalaisten mielestä tiet täytyisi laittaa kuntoon ja autoilun kuluja alentaa nostamisen sijaan. Kysynkin: Mihin katosivat ne mainitut sadat miljoonat tierahoja, jotka tässä mainitussa parlamentaarisessa tieverkkoryhmässä on yhdessä todettu välttämättömiksi? Mihin ne hävisivät budjetista? Mitä virkaa on työryhmällä, jos sen ajatukset viivataan yli? Onko kyse vain siitä, että hallituksella on taka-ajatus ottaa käyttöön satelliittiseuranta tiemaksuihin ja autoilijoiden kyttäys? Aina vain lisää rahaa lypsettäisiin autoilijoilta. Eihän näin voi olla, koska liikkuminen on perustarve. Kysynkin: voiko hallitus luvata, että rahat tieverkkoon löytyvät ja ettei satelliittiseurantaan perustuvaa tiemaksua valmistella?
Ministeri Berner vai ministeri Orpo, kumpi? — Ministeri Orpo.
Arvoisa rouva puhemies! Ainakin aloitan vastaamisen. — Tämä hallitus on todella käyttänyt miljardi euroa enemmän perustienpitoon kuin edellinen hallitus. Se kertoo sen mittaluokan, niin että jos parlamentaarinen ryhmä nyt esittää 300:aa miljoonaa vuodessa lisää tienpitoon, niin minusta tässä kannattaa katsoa tätä mittakaavaa.
Tämä hallitus on tehnyt kolmen vuoden korjausvelanpurkupaketin, 600 miljoonaa euroa, se loppuu nyt tähän vuoteen. Me teemme jonkun verran lisäpanoksia. Ehdottomasti tämän korjausvelan purkamista pitää jatkaa parlamentaarisen työryhmän linjausten mukaisesti, mutta mielestämme se on ennen kaikkea seuraavien hallitusohjelmaneuvottelujen kysymys, koska nykyisessä, kuitenkin tiukassa, kehystilanteessa se rahoitus pitää katsoa osana julkisen talouden kokonaisuutta. Jos siihen käytetään, niin kuin nyt tälläkin kertaa, viisaasti valtion omaisuustuloja — eli tasetta töihin — niin mielestäni ja mielestämme nämä ratkaisut ovat seuraavan hallitusohjelmaneuvottelun kysymyksiä. Mutta nyt ministeri Berner on tehnyt erinomaista työtä olemassa olevilla varoilla.
Den här frågan är slutbehandlad i det här skedet. Vi fortsätter med detta ännu under kvällens budgetdebatt.
Frågan slutbehandlad.