Arvoisa rouva puhemies! Minulla on ilo ja kunnia esitellä liikenteen palveluista annetun lain kolmas varsinainen vaihe. Kyse on mittavasta lakihankkeesta, joka jo alun perin päätettiin toteuttaa vaiheittain sen suuruuden johdosta. Haluan tässä vaiheessa esittää kiitokseni eduskunnalle, että sillä on ollut rohkeutta säätää kansainvälisestikin katsoen uudistuksia mahdollistava laki.
Nyt eduskunnan käsittelyyn tuotu hallituksen esitys viimeistelee liikennepalvelulain ja luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Liikennepalvelulain lähtökohtana on alusta alkaen ollut luoda liikenteestä kokonaisvaltainen palvelukokonaisuus ja tarjota näin liikenteen käyttäjille joustavuutta ja valinnan mahdollisuuksia. Edistykselliset liikenteen palvelut auttavat myös vähentämään päästöjä. Liikennepalvelulailla rakennetaan tulevaisuutta, tulevaisuuden palveluja ja uusia liiketoimintaedellytyksiä. Koko liikennepalvelun ajattelu eli MaaS on suomalainen innovaatio, joka on ollut kansainvälisesti menestys. Liikennepalvelulaki mahdollistaa MaaSin. Lainsäädäntömme on herättänyt laajasti kiinnostusta EU-maissa ja kansainvälisesti erityisesti uraauurtavien tietosäännösten osalta.
Nyt ehdotettava esitys jatkaa tällä tiellä. Sen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa asiakaslähtöiset liikennepalvelut luomalla markkinoille toimintaedellytyksiä. Tämä toteutetaan muun muassa helpottamalla kuljettajapulaa. Asiallisesti nyt käsiteltäväksi tuleva esitys sisältää raskaan tieliikenteen, taksinkuljettajien sekä meriliikenteen ammattipätevyyssääntelyä sekä varautumiseen ja julkisen liikenteen liityntäpysäköintiin liittyvää sääntelyä. Lainsäädäntöteknisesti ehdotus muuttaa liikenteen palveluista annetun lain numeroinnin juoksevaksi.
Tieliikenteen raskaan kaluston kuljettajien ammattipätevyyden suorittamiseen otettaisiin käyttöön niin sanottu koevaihtoehto nykyisten koulutusmallien rinnalle. Tällä mahdollistetaan entistä joustavammin ammattipätevyyttä suorittavan taustan, aiemman osaamisen sekä kielitaidon huomioiminen. Lakimuutos on myös vastaus eduskunnan ponteen. Ponnessa edellytettiin kehitettävän järjestelmä, joka helpottaa toimimista raskaan liikenteen tehtävissä Puolustusvoimien nopeutetun ammattipätevyyskoulutuksen pohjalta. Koevaihtoehdon käyttöönotto Puolustusvoimissa mahdollistaisi perustason ammattipätevyyden antamisen yhden mallin mukaisesti kaikille sotilaskuljettajiksi koulutettaville varusmiehille.
Merenkulun ammattipätevyyksien osalta kevennettäisiin pelastuslaitosten, poliisin ja Tullin aluksia koskevia miehitys- ja pätevyysvaatimuksia. Niiden alukset jäisivät yleisten miehitys- ja pätevyysvaatimusten ulkopuolelle siltä osin kuin niillä on käytössään oma koulutusjärjestelmä, jonka Liikenne- ja viestintävirasto on hyväksynyt. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi sen, että kyseiset viranomaiset voisivat itse perehdyttää henkilökuntansa halutessaan ja räätälöidä koulutuksen omien viranomaistarpeiden mukaisesti.
Myös taksinkuljettajiin kohdistuvia vaatimuksia kevennettäisiin siten, että taksinkuljettajan paikallistuntemuksen mittaamisesta kokeella taksinkuljettajan ajoluvan edellytyksenä luovuttaisiin. Aloite muutokseen on tullut alan toimijoilta. Liikenteen palveluista annettu laki on mahdollistanut taksipalvelujen tarjonnan kasvun. Ala kärsii kuitenkin tällä hetkellä kuljettajapulasta, joka rajoittaa alan kasvua. Taksinkuljettajan paikallistuntemuskoe vähentää potentiaalisten työntekijöiden hakeutumista alalle. Ulkomuistia testaava paikallistuntemuskoe ei tänä päivänä ole mielekäs kuljettajan osaamisen mittari, koska kuljettajalla on käytössään GPS-järjestelmät ja lupa myös on ennen kaikkea valtakunnallinen. Lisäksi uuden taksisääntelyn tavoitteena on tuoda joustoa palvelutarjontaan mahdollistamalla ammatin harjoittaminen kaikkialla Suomessa. Yhdellä alueella suoritettu koe ei mittaa paikallistuntemusta kattavasti eikä välttämättä osoita kuljettajan osaamista tosiasiallisella toiminta-alueella. On huomattava, että taksiyrittäjä olisi edelleen vastuussa kuljettajan riittävästä pätevyydestä muun muassa paikallistuntemuksen ja reitin valinnan osalta. Taksinkuljettajan olisi edelleen myös läpäistävä kuljettajan muuta osaamista mittaava niin sanottu teoriakoe.
Esityksessä ehdotetaan uutta varautumisvelvollisuutta tieliikenteessä. Varautumisvelvollisuus koskisi sellaisia henkilöliikenneluvan haltijoita, joilla on käytössään enemmän kuin 15 linja-autoa tai tavaraliikenteen osalta enemmän kuin 15 raskasta ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää. Velvoite ei kuitenkaan koskisi taksiliikennettä. Velvoite on sisällöllisesti verrattain kevyt, ja sillä edellytetään suuremmilta liikenteenharjoittajilta sellaista valmiussuunnittelua, riskiarviointia ja oman toimintansa jatkuvuuden varmistamista, joka hyödyttää yrityksiä itseäänkin.
Lisäksi esityksellä asetettaisiin julkisen liikenteen liityntäpysäköintiä tarjoavalle yritykselle tai yhteisölle velvollisuus tarjota liityntäpysäköintiä tasapuolisin ehdoin kaikkien liikkumis- ja yhdistämispalvelun tarjoajien asiakkaille.
Arvoisa puhemies! Kuten jo lakihanketta käynnistettäessä kaavailtiin, kolmas vaihe on itsessään luonteeltaan täydentävä. Toivon esityksestä hyvää keskustelua. — Kiitos.