Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 10 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till finansutskottet.
För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Om vi inte inom den utsatta tiden hinner gå igenom hela talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter under dagens plenum efter att de övriga ärendena på dagordningen blivit behandlade. Om debatten om ärendet däremot avslutas före den reserverade tiden gått ut går vi över till nästa ärende på dagordningen, det vill säga ärende 11.
Arvoisa puhemies! Tämä nyt käsiteltävä esitys on pääosin aika tekninen. Tässä on asioita, jotka liittyvät tulevaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen, joka ainakin vielä antaa odottaa itseään, ja tässä ajantasaistetaan näitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevia arvonlisäverolain verottomuussäännöksiä.
Mutta se, mikä tässä on varsinaista substanssia, on se, joka koskee tulkkauspalveluja. Vammaisille tarkoitetut tulkkauspalvelut on nykyään säädetty arvonlisäverosta vapaiksi vain siltä osin kuin on kysymys kuurojen tulkkauspalveluista. Tässä on eräänlainen tulkintakummajainen tai tulkintakömmähdys melkeinpä, kun kuurojen ja kuulovammaisten lisäksi myös kuulonäkövammaiset ja puhevammaiset henkilöt tarvitsevat julkisin varoin rahoitettuja tulkkauspalveluja, mutta näiden tulkkauspalveluiden verotuskohtelu on katsottu verotuskäytännössä tulkinnanvaraiseksi.
Nyt säännöstä sitten selvennettäisiin niin, että kaikki tulkkauspalvelut, kuulo-, kuulonäkö- tai puhevammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut ja vielä muiden vastaavien vammojen johdosta suoritettavat tulkkauspalvelut, säädettäisiin arvonlisäverottomiksi. Näin tämä tulisi kerralla selväksi, että kaikki tämmöiset vammaisten tulkkauspalvelut ovat vapaita arvonlisäverosta.
Tämä on erittäin hyvä uudistus. Siitä kiitos valtiovarainministerille.
Arvoisa puhemies! Todellakin lienee kysymys siitä, kuten edustaja Kiviranta tuossa juuri äsken totesi, että tässä on tullut tällainen outo tilanne, jossa laki on tarkkarajaisesti määrännyt kuurojen tulkkauspalvelun arvonlisäverottomaksi, mutta jos henkilö sen kuurouden lisäksi on vielä sokea, niin sitten tämä kohtelu ei soveltuisikaan. Tässä ehdottomasti mennään jo täysin vastoin tervettä järkeä, ja on tärkeää, että tämä tulkintakukkanen saadaan korjattua.
Mutta asia, johon haluaisin tässä kiinnittää huomiota ja kysyä ministeriltä, on se, että tämän pikkuruisen epäkohdan korjaaminen on nyt sidottu tähän sote-lainsäädäntöön. Nyt kun on mahdollista, että tämä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuspaketti vähintäänkin viivästyy huomattavasti tai ei ehdi koko näille valtiopäiville äänestykseen asti, niin olisiko mahdollista irrottaa tämä siitä kokonaisuudesta, tästä sote-paketin kohtalosta, ja huolehtia tästä sinänsä varmastikin kuitenkin kohtalaisen suuren ja kohtalaisen tarvitsevan eturyhmän palvelusta?
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till finansutskottet.