Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajakollegat ja muut paikallaolijat! Huoli suomalaisten autonkäyttäjien keskuudessa on kyllä viime aikoina ollut iso. Meidän autokantamme vanhenee entistä nopeammin, sillä nykyinen, Sanna Marinin, hallitus on päättänyt, että autoveroa ei enää kevennetä, eli pysäytettiin se hyvä kehitys, mikä viime kaudella aloitettiin, jossa tavoitteena oli päästä portaittain eroon autoverosta. Ja kun siitä tehtiin ratkaisu, että autoveroa ei enää kevennetä, niin olemme nähneet poikkeuksellisen suuret tuontimäärät Ruotsista, eli Suomeen tällä hetkellä tuodaan vanhoja, käytettyjä ruotsalaisia autoja, kun meidän pitäisi saada suomalaisille uusia, vähäpäästöisempiä autoja.
Tämä politiikka on aivan älytöntä, ja sitä suomalaisten on vaikea ymmärtää, ja myös sitä, että keskustan ollessa hallituksessa Suomeen valmistellaan tiemaksuja — maksuja, jotka rankaisisivat jälleen erittäin rajusti autonkäyttäjiä, nimenomaan sellaisia autonkäyttäjiä, jotka esimerkiksi Uudellamaalla pendelöivät työpaikalleen Kehä kolmosen sisäpuolelle. Silloin maksajaksi laitetaan jälleen ne ihmiset, jotka asuvat näissä pienissä kaupungeissa tai maaseudulla — sama on muuten Jyväskylän seudulla, Hämeenlinnan seudulla, monessa muussa paikassa — ja tämän kaiken keskusta on kuittaamassa. [Kimmo Kiljusen välihuuto]
Ja mitä tapahtuu polttoaineverolle? Yhtenä yönä se nousee noin 7 senttiä litralta dieselin ja bensan osalta. [Pia Viitanen: Mitäs viime hallitus teki sille?] Mitä sinä tapahtuu? No, siinä tapahtuu se, että yhden kuljetusauton vuotuiset kustannukset nousevat noin 8 000 euroa. No, mitä se tarkoittaa suomalaiselle ruoantuotannolle? No, se tarkoittaa sitä, että suomalainen ruoantuotanto on entistä vaikeammassa tilanteessa, suomalaisen ruoan hinta nousee, palveluiden hinnat nousevat. Hehän vyöryttävät tämän hinnan totta kai lopulta käyttäjien maksettavaksi. Tämä politiikka, jota Sanna Marinin hallitus keskustan vahvasti tukemana tekee, on karua suomalaiselle maaseudulle, perheille, ihmisille, jotka joutuvat omaa autoaan käyttämään.
Tässä esityksessä, jonka edustaja Vilhelm Junnila on yhdessä perussuomalaisten ja kokoomuksen Heikki Vestmanin kanssa tehnyt, on yksi hyvä korjausehdotus — ei kauhean merkittävä, niin kuin esityksen tekijä äsken esitteli, mutta tärkeä. Jatkossa siis ajoneuvovero voitaisiin maksaa kuukausierissä nykyisten enintään neljä kertaa vuodessa tapahtuvien maksujen sijaan, ja samaan aikaan myös maksutapalisä poistettaisiin. Mielestäni esitys on hyvä, ja annan sille täyden tuen myös itse.
Ajoneuvoverosta kun puhutaan, niin on ehkä hyvä katsoa sitä hivenen kokonaisuutena. Meillä liikenne ja liikenteen verotus kaipaisi kyllä muitakin korjausliikkeitä, ja yksi on nimenomaan tämä ajoneuvoverokysymys. Ajoneuvojen käytön verotushan alkoi Suomessa jo hyvin varhain, 1920-luvulla, mutta tämäntyyppinen vero otettiin käyttöön 90-luvulla, kun autoveroa alennettiin ja alentunut verokertymä päätettiin korvata kaikkia henkilö- ja pakettiautoja koskevalla vuotuisella ajoneuvoverolla. No, tämä ajoneuvovero on sen jälkeen peritty, mutta yksi aivan perustavaa laatua oleva valuvika tässä tänä päivänä on: Kun kaikki puhuvat siitä, että liikenteen päästöjä halutaan vähentää, niin meillä itse asiassa rangaistaan tämän järjestelmän kautta niitä puhtaimpia ja parhaita autoja. Tämä meidän liikennepolitiikkamme vannoo hirveän vahvasti sähköautojen nimeen mutta unohtaa samaan aikaan esimerkiksi biokaasulla kulkevat autot. [Vihreiden ryhmästä: Eikä unohda!] Biokaasua käyttävien autojen kohdalla tämä verotus on epäoikeudenmukaista. Niiden tyyppihyväksymisen mukaiset päästöt mitataan maakaasulla — eli maakaasulla, ei biokaasulla — pakoputken päästä. Biokaasun päästöthän olisivat jopa noin 85 prosenttia pienemmät, kun huomioidaan koko polttoaineen elinkaari. Kotimainen biokaasuhan tehdään siis jätteistä, lietteistä, lannasta, ja sitä kyllä luulisi keskustan hallituksessa tukevan, että tällainenkin järkevä korjaus saataisiin aikaiseksi. Minun mielestäni meillä liikenteen verotusta pitäisi viedä oikeasti siihen suuntaan, että puhtainta kulkemista tuettaisiin, eikä tähän suuntaan, mihin te, arvon hallitus, olette tätä viemässä vaikkapa parafiinisen dieselin verotuen poistamisella, mikä iskee siis kaikista kovimmin juuri niihin puhtaimpiin dieseleihin, millä pystyttäisiin tämän olemassa olevan autokannan päästöjä myös pudottamaan.
Ja, arvon vihreät, tiedän, että te käytätte raitiovaunua ja taksia, [Naurua] mutta teidän pitää ymmärtää se, että kun liikenteen päästöjä halutaan laskea, niin meidän pitää saada näiden olemassa olevien autojen päästöt putoamaan, ja siinä tehokkain keino olisi etanolin käytön tukeminen, siinä tehokkain keino olisi vaikkapa MY-dieselin — joka tehdään jätteistä ja tähteistä — tukeminen, joka tällä hetkellä on noin 20 senttiä kalliimpaa kuin tämä musta, fossiilinen diesel. Ja kun sitä MY-dieseliä laittaisi siihen nykyisen, nyt tuolla tiellä menevän, auton tankkiin, niin silloin sen auton päästöt putoaisivat noin 90 prosenttia. [Maria Guzeninan välihuuto] Tällä tavalla itse asiassa meidän liikenteen päästöjä pystyttäisiin tehokkaasti pienentämään.
Ja sitten on tämä, minkä nostin tämän erinomaisen ajoneuvoverolakialoitteen yhteydessä esille, tämä biokaasun problematiikka. Tällä hetkellä niitä, jotka haluavat ajaa puhtaalla biokaasulla, verotetaankin maakaasun päästöjen mukaisesti. Eihän tässä, arvon hallitus, ole mitään järkeä.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Nyt on ilmeisesti tarvetta lyhyelle debatille.