Arvoisa herra puhemies! Tiedän, että eduskunnassa on varmasti paljon minua enemmän matkustelleita henkilöitä, eikä tässä mitään henkilökohtaista matkaraporttia ole tarkoitus esittääkään, mutta kiitän tässä edustaja Puistoa ja edustaja Niikkoa hyvistä puheenvuoroista. Kävi nimittäin niin, että juuri ennen kuin tämä koronapandemia alkoi — se on edellisin ulkomaanmatkani, jonka olen tehnyt, ja toki aivan siviilissä omalla kustannuksellani — oli kymmenen päivän Singaporen matka tammikuussa 2020. Olin melko huolellisesti valmistautunut tähän matkaan ja sopinut myös aikaisemman työni kautta kaksi vierailua siellä huippusairaaloihin sekä terveysministeriön edustajan tapaamisen, jolloin kävin läpi aikaisempaan ammattiin ja sopivasti nykyiseenkin työhön liittyviä asioita. Täytyy toki sanoa, että sinänsä mitään yllätystä ei tullut, mutta olihan se vaikuttavaa, kun näki käytännössä sen, mistä oli lukenut aikaisemmin. Eli aivan niin kuin edustaja Puisto täällä totesi, Singaporen erittäin dynaaminen järjestelmä, joka tietyllä tavalla yhdistää eräänlaisen tietyllä tasolla olevan tasa-arvoisuuden ja sitten samaan aikaan hyvin voimakkaan kilpailullisuuden ja yritteliäisyyden, tuottaa tuloksia, jotka näkyvät hyvin korkeana kansantulona ja kuitenkin sitten sen suhteellisen tasaisena jakautumana. Ja muun muassa, kun kerroin äsken sairaalajärjestelmistä, ihan tämmöisissä kansainvälisissä vertailuissa, eräissä niistä, Singaporen terveydenhuoltojärjestelmä on rankkeerattu maailman tehokkaimmaksi, kun verrataan nimenomaan tuloksia: eliniän odote on pitkälti yli 80:n, taitaa olla 85, ja se saadaan suhteellisen matalalla bkt-osuudella — taitaa olla jotain 4—5 prosentin bkt-osuutta terveydenhuollossa, kun Suomessakin, jossa on suhteellisen matala eurooppalaisittain, se on 9,5 prosenttiyksikköä. Eli minusta vuorovaikutus sinne on todella tärkeä.
Toki tiedämme myös kyseisen järjestelmän puutteet tietyllä tavalla — jos näin voidaan sanoa — ja se on tietysti pitkälti heidän oman historiansa aikana ja sitten myös toisen maailmansodan aikana hyvin voimakkaan miehitysajan, minkä he joutuivat siellä kokemaan japanilaisten toimesta... Mutta viittaan esimerkiksi siihen, että heidän 60-jäsenisessä parlamentissaan on viisi oppositiopuolueen edustajaa. Vaalijärjestelmä on sellainen, että tässä 5 miljoonan väestössä, jossa siirtotyöläisten osuus on varsin korkea, yli miljoonan, on kymmenen vaalipiiriä, joissa on käytössä listavaali. Eli kymmenestä vaalipiiristä tulee valittua sitten esimerkiksi kuusi henkilöä, jolloin se puolue, joka on suurin siinä, saa ne kaikki kuusi paikkaa, ja tämä on johtanut siihen, että esimerkiksi vain yhdessä vaalipiirissä sitten oppositio on suurempi kuin vallitseva puolue, joka siellä on pitkälti luonut tätä järjestelmää ja johtanut sitä.
Mutta kaiken kaikkiaan minusta on tärkeää, että näitä yhteyksiä pidetään, ja meillä on heiltä aika paljon opittavaa, jos varmaan heille annettavaakin.