Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat ja muut täysistuntoa seuraavat! Tämä hallituksen esitys laiksi Puolustusvoimien virka-avusta poliisille ja eräiksi muiksi virka-apua koskeviksi laeiksi on ollut hallintovaliokunnassa mietintökäsittelyssä, ja jos oikein katsoin, niin esitys on mennyt siellä myös yksimielisesti läpi.
En ensimmäiseen käsittelyyn päässyt osallistumaan, niin ajattelin tänään käyttää puheenvuoron ennen muuta liittyen asian käsittelyyn meillä puolustusvaliokunnassa. Puolustusvaliokunta oli tässä siis lausunnonantajavaliokuntana, ja nostimme tiettyjä huomioita esille.
Tämän esityksen tarkoituksena on siis selkeyttää ja ajantasaistaa poliisille annettavaa virka-apua koskevaa lainsäädäntöä vastaamaan nykyisen turvallisuusympäristön muuttuneita vaatimuksia. Tämä on hyvä esimerkki siitä, millä tavalla lainsäädäntöä pitää tehdä ja uudistaa. Tämä ei aivan suoranaisesti liity nyt tähän aivan viime kuukausina kiristyneeseen turvallisuustilanteeseen, vaan ehkä isoimpana vaikuttimena tämän lainsäädännön liikkeelle lähdössä on ollut terrorismin kohonnut uhka ja Euroopassa tapahtuneet iskut.
Tavoitteena on siis mahdollistaa nykyistä paremmin Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen erityisosaamisen ja erityiskaluston hyödyntäminen... [Puhemies koputtaa]
Puhemies Matti Vanhanen
:Puhuja, odottakaa hetki. — Pyydän, että ne edustajat, jotka eivät kuuntele keskustelua, siirtyvät käymään omat keskustelunsa salin ulkopuolelle. — Jatketaan.
Kiitos, puhemies, yritän puhua mielenkiintoisemmin. [Mikko Savola: Kyllä täällä kuunnellaan, Heinonen!] — ...erilaisissa virka-aputilanteissa, erityisesti siis terrorismin torjunnassa. Tämä on valmisteltu laajapohjaisesti ja hyvässä yhteisymmärryksessä — se tuli meillä puolustusvaliokunnan kuulemisissa esille — ja tehty myös yhteistyössä eri viranomaistahojen kanssa. Voimassa olevan virka-apulain merkittävimmät lainsäädännölliset ongelmat ovat liittyneet sotilaallisten voimakeinojen käyttöä sisältävän virka-avun antamista koskeviin edellytyksiin sekä päätöksentekomenettelyyn, ja niitä tässä esityksessä nyt korjataan.
Puolustusvaliokunnan kuulemisessa ja hallituksen esityksen perusteluissa tuotiin esille, että viime vuosina Puolustusvoimat on antanut virka-apua keskimäärin tuollaisen 60—70 kertaa vuodessa ja poliisin virka-apuna saamaa suorituskykyä ovat esimerkiksi olleet panssariajoneuvot miehistöineen, erikoisjoukot, ilma-alukset, vesistötoiminta, liikenteenohjaus, alueiden eristäminen ja sukellustoiminta. Sen sijaan aseellista voimankäyttöä sisältävää virka-apua poliisi ei ole joutunut pyytämään Puolustusvoimilta useampaan vuoteen, joskin virka-apuosastoon kuuluvilla ammattisotilailla voi tehtävästä riippuen olla virka-aputilanteessa mukana myös henkilökohtainen virka-ase.
Me pidimme puolustusvaliokunnassa hyvänä, että esityksessä ei muuteta virka-avun peruslähtökohtia. Kyse on siis edelleen poliisille kuuluvien tehtävien suorittamisesta aina poliisijohtoisesti, eikä sääntelyllä luoda Puolustusvoimille itsenäisiä, poliisista riippumattomia toimivaltuuksia tai tehtäviä. Virka-apua käytetään yksittäisissä tilanteissa, joissa poliisin omat resurssit ovat riittämättömät tai tehtävän suorittaminen edellyttää Puolustusvoimien erityishenkilöstöä tai erityisvälineistöä. Puolustusvoimien ensisijainen lakisääteinen tehtävä, Suomen sotilaallinen puolustaminen, ei saa virka-avun antamisen vuoksi vaarantua.
Oleellista vielä tässä esityksessä on se, että ehdotettuun virka-apulakiin on sisällytetty nimenomainen säännös varautumisen osalta. Säännös velvoittaa poliisia ja Puolustusvoimia yhteiseen suunnitteluun ja muihin toimenpiteisiin, joilla varmistetaan virka-aputehtävien asianmukainen hoitaminen.
Meidän lausuntomme yhteenveto-osassa todetaan, että keskeisten sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden parissa työskentelevien viranomaisten, eli Puolustusvoimien, poliisin ja Rajavartiolaitoksen sekä Tullin, yhteistyön tulee olla mahdollisimman saumatonta ja sitä tulee tehdä tavalla, joka mahdollistaa kaikkien käytettävissä olevien kansallisten resurssien käyttämisen ja tiedon jakamisen erilaisiin uhkakuviin varautumisessa.
Ihan lopuksi: Totesimme, että vaativassa hybridiuhkatilanteessa mahdollisimman nopea ja kattava tilannekuvan muodostaminen on välttämätön edellytys tehokkaille vastatoimille. Tällöin on pystyttävä myös päättämään ilman viiveitä, toimitaanko uhkien torjunnassa virka-apuperusteisesti vai joudutaanko esimerkiksi käyttämään aluevalvontalain mukaisia toimivaltuuksia tai muuta säädöspohjaa. Tämä vaatii tiivistä viranomaisyhteistyötä ja harjoittelua sekä selkeyttä lainsäädännön tulkinnassa.
Tämä esitys on hyvä ja kannatettava, tervetullut parantamaan meidän turvallisuuden hallintaa. Oikeastaan ihan loppuun haluan, puhemies, nostaa esille sen, että meidän pitää tämä rajaturvallisuus saada vielä nyt tämän kevään aikana hoidettua. Täällä käytiin eilen aika vilkaskin sananvaihto kyselytunnin yhteydessä perussuomalaisten kysymyksen pohjalta — jota kokoomus vahvasti tuki — siitä, että meillä pitää olla riittävät keinot pysäyttää rajan yli tuleva liikenne sellaisissa tilanteissa, kun puhutaan siitä, että ulkovallat lähtisivät syöttämään pakolaisia tai turvapaikanhakijoita tietynlaisen hybridivaikuttamisen keinona. [Petri Huru: Juuri näin!] Ja tässä meidän täytyy todeta, että me olemme oppositiossa pettyneitä tähän vasemmistohallitukseen. [Mikko Savola: Tähän saakka oli hyvä puheenvuoro!] Tämä hallitus eilen, voisi sanoa, lähestulkoon itse syyllistyi jonkinlaiseen hybridivaikuttamiseen tai informaatiovaikuttamiseen, kun täällä kerrottiin, että nyt tehdään, nyt toimitaan, ja kuitenkin, kun paperit katsotaan, niin sieltä puuttuu, edustaja Savola, se kaikista olennaisin pykälä — se pykälä, jolla voitaisiin kokonaan keskeyttää näiden turvapaikkahakemusten vastaanottaminen. [Mikko Savolan välihuuto] Teillä onnistui kyllä, arvoisa vasemmistohallitus, Uudenmaan rajan kiinni laittaminen viikossa. [Puhemies koputtaa] Siinä ei tarvittu EU:lta lupaa, ei tarvittu laajaa lausuntokierrosta, mutta kun on kyse siitä, että voitaisiin laittaa ulkorajat kiinni mahdolliselta rajojen ulkopuolelta tulevalta vaikuttamiselta, niin silloin näyttää siltä, että ei päätöksentekokykyä tältä vasemmistohallitukselta, edustaja Savola, löydy.
Puhemies Matti Vanhanen
:Edustaja Tynkkynen.