Senast publicerat 08-07-2025 16:44

Punkt i protokollet PR 44/2024 rd Plenum Torsdag 2.5.2024 kl. 16.01—0.46

13. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om leverantörer av kryptotillgångstjänster och om marknader för kryptotillgångar samt till vissa andra lagar

Regeringens propositionRP 31/2024 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Paula Risikko
:

Ärende 13 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Föredragande är minister Rydman, varsågod. 

Debatt
18.52 
Elinkeinoministeri Wille Rydman 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Kyseessä on tosiaan hallituksen esitys laiksi kryptovarapalvelun tarjoajista ja kryptovaramarkkinoista sekä eräiksi muiksi laeiksi. Esityksen tarkoituksena on antaa Euroopan unionin niin sanottua kryptovaramarkkina-asetusta ja maksun tiedot ‑asetusta täydentävät säännökset sekä korjata neljännen ja viidennen rahanpesudirektiivin kansallisessa täytäntöönpanossa havaittuja vähäisiä puutteita, jotka liittyvät kansainvälisten järjestöjen Suomessa sijaitsevien toimipisteiden poliittisesti vaikutusvaltaisiksi luettaviin tehtäviin. 

Ensimmäinen tunnettu kryptovara bitcoin julkaistiin vuonna 2009. Nykyään kryptovaroja on tuhansia ja niiden ympärille on muodostunut monipuolista palveluntarjontaa. Kryptovarat ovat saaneet viime vuosina verrattain paljon huomiota julkisuudessa ja sijoittajien joukossa. Kryptovaroja koskeva sääntely ja sijoittajansuoja eivät ole valitettavasti kehittyneet samassa tahdissa ilmiön kanssa. Alalla on nähty runsaasti epärehellistä ja sijoittajien suojasta piittaamatonta toimintaa. 

Euroopan unionin kryptovaramarkkina-asetus ja sitä täydentävät kansalliset säännökset parantavat merkittävästi sijoittajansuojaa. Kryptovarapalveluja koskevat vaatimukset olisivat jatkossa sisällöltään samantyyppisiä kuin muualla rahoitusmarkkinasääntelyssä. Maksun tiedot ‑asetuksen myötä kryptovarasiirtojen yhteydessä pitäisi siirtää vastaavat tiedot kuin perinteisten maksujen yhteydessä. Tämä parantaa merkittävästi kryptovarasiirtojen jäljitettävyyttä ja auttaa siten myös rikostorjunnassa. 

Esitys koostuu pääosin EU-säännösten edellyttämästä täytäntöönpanosta. Finanssivalvonta nimettäisiin toimivaltaiseksi viranomaiseksi ja sille annettaisiin EU-säännösten edellyttämät valvontavaltuudet sekä oikeus määrätä asetuksen mukaisia seuraamusmaksuja. Lisäksi palveluntarjoajille ehdotettaisiin rikosoikeudellista vastuuta kryptovaramarkkinoiden väärinkäytöstä ja luvattomasta palveluntarjonnasta yhdenmukaisesti muun rahoitusmarkkinasääntelyn kanssa. Uudessa laissa säädettäisiin myös palveluntarjoajan ja ylimmän hallintoelimen jäsenten vahingonkorvausvastuusta ja salassapidosta. 

Esitys parantaa ennen kaikkea sijoittajien tiedonsaantimahdollisuuksia ja heidän oikeuksiaan kryptovarasijoittajina. Jatkossa toimiluvan saaneet kryptovarapalvelujen tarjoajat merkittäisiin keskitettyyn EU-rekisteriin. Sijoittajat voisivat tarkistaa rekisteristä, ketkä ovat saaneet toimiluvan ja siten osoittaneet hakemusvaiheessa noudattavansa asetuksen laajoja vaatimuksia. Tämän toivotaan estävän sijoittajien lankeamista kryptovarahuijauksiin. 

Kotimaiset palveluntarjoajat suhtautuvat EU:n kryptovarasääntelyyn positiivisesti, sillä sen koetaan lisäävän sääntöjä noudattavien palveluntarjoajien uskottavuutta ja toimintaedellytyksiä. EU:n kryptovara-asetus sisältää lisäksi suoraan sovellettavat säännökset kryptovaroihin liittyvien haitallisten ilmasto‑ ja ympäristövaikutusten ilmoittamisesta. Näiden tiedonantovelvoitteiden toivotaan saavan sijoittajia miettimään myös kryptovaroihin liittyvää sähkönkulutusta entistä tarkemmin. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet.