Arvoisa rouva puhemies! Työkanavan osalta voidaan sanoa, että on surullista, että tämä mahdollisuus jätettiin käyttämättä eikä annettu riittävästi aikaa sen toteutumiseen. Suomessa on 60 000—65 000 työhaluista osatyökykyistä, jotka jäävät nytten vaille tämän mahdollisuuden tuomia polkuja.
Työkanava olisi pitänyt pitää toiminnassa. Se on toimintamalli, joka olisi voinut olla uusi tapa hoitaa näitä asioita. Tarpeen olisi ollut selvittää jo olemassa olevia toimintakonsepteja, työllistämisen tapoja, työpajoja ja muita toimijoita, joita Suomessa on eri alueilla, ennen kuin tämä lopetettiin. Eli polku tämän alasajoon oli väärä. Yritysmuotoinen malli, mitä Työkanava Oy edusti, oli lyhyenkin kokemuksen perusteella toimiva yhteistyömuoto yritysten kanssa — siitä tuli hyvä palaute.
On selvää, että Työkanava Oy:n toiminta on erittäin tarpeellista, mutta sitä ei saatu vakiinnutettua tavoitteiden mukaiseksi, kuten esimerkiksi Ruotsissa, josta mallia oli otettu. Toteutus ei onnistunut, koska muun muassa osatyökykyisten valintaprosessi tehtiin liian byrokraattisesti, muun muassa tässä talossa vielä vahvistettiin sitä. Lisäksi yleinen työllisyystilanne huononi dramaattisesti, jolloin vaikeimmin työllistyvien työllistyminen vaikeutui entisestään. Yhtiön pääomittaminen ja pyörittäminen toteutettiin valtion rahalla, eikä siihen ehditty käyttää lainkaan tähän tarkoitukseen haettua RRF-rahoitusta, koska toiminta lopetettiin.
Tähän käytettiin kaiken kaikkiaan varoja... Tätä mietintöä kirjoitettaessa yritettiin se selvittää, ja saimme sen jälkeen selville, että kokonaiskulu oli viime vuoden loppuun mennessä suurin piirtein 1,3 miljoonaa ja noin 600 000 on tänä vuonna tullut kuluja — noin kaksi miljoonaa on kokonaiskulu, ja täällä mietinnössä puhutaan noin kaksi miljoonaa korkeammasta luvusta. Eli tämä kaksi miljoonaa on se luku, mitä tähän Työkanavaan on käytetty, ja sitten kun se tämän vuoden huhtikuussa on jo loppunut, niin sinänsä se 600 000 on tullut tämän vuoden menoista.
Muissa maissa on voitu edetä näitten asioitten osalta ennakkoluulottomasti. On luotu uusia avoimia ja toimivia työmarkkinoita osatyökykyisille. Esimerkiksi Saksassa oleva velvoite työllistää osatyökykyisiä voisi olla toimiva vaihtoehto hoitaa osatyökykyisten tarpeellinen työllistäminen Suomessa. Eli on monia tämmöisiä polkuja, joita voitaisiin hyödyntää tässä.
Sen vuoksi ehdotamme, että hyväksytään vastalauseeseen 1 sisältyvät lausumaehdotukset 1 ja 2.
Ensimmäinen on: ”Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää vaihtoehtoisia malleja, mukaan lukien Saksan verovähennysmalli, ja toteuttamistapoja yhteistyössä TE-alueiden tai suurimpien kaupunkien kanssa osatyökykyisten ja vaikeasti työllistettävien työmarkkinaosallisuuden parantamiseksi ja antaa niistä selvityksen työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle vuoden 2025 toukokuun loppuun mennessä.”
Ja toinen: ”Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää lakimuutosten vaikutuksia Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin ja antaa niistä selvityksen työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle vuoden 2025 toukokuun loppuun mennessä.”
Nämä kaksi vastalausetta. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Suhonen.