Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on hyvää se, että kansallisten tukien kasvinviljelyn ennakkoa voidaan maksaa ennen tukien valvonnan loppuun suorittamista. Sen sijaan mitä siihen tulee, että tämä hallitus jälleen kerran haluaa toimia EU:n mallioppilaana ja ottaa käytäntöön sellaisia EU-säädäntöjä, joita ei välttämättä tulla koskaan ottamaan esimerkiksi eteläisessä Euroopassa käytäntöön, niin en kannata sitä ja keskustan ryhmä ei kannata sitä. Nimittäin hallitusohjelmassa luvattiin, ettei maataloudelle aiheuteta uusia kustannuksia, ja nyt niitä on tulossa roppakaupalla.
Maatalouden työnantajuus vaikeutuu. Hallitus on tehnyt lainsäädännön sosiaalisesta ehdollisuudesta ja vihervasemmiston yhteisellä tuella vie tätä maaliin. Jos maatalousyrittäjä ei noudata työehtosopimuksia, työaikalain pykäliä ja työturvallisuusehtoja kirjaimellisesti, siitä seuraa peltotukiin leikkauksia. Kaikesta tästä on seurauksena viljelijöille kustannuksia, kasa paperia ja lukemattomia hukkaan heitettyjä työtunteja ja pahimmassa tapauksessa lyhytkestoisen työllistämisen väheneminen. Viljelijöiden on hyvä tietää, mitä työllistämiseltä vaaditaan.
Suullinen työsopimus ei enää käy. Vaikka tarvitsisit apua vaikkapa vain kivenkeruuseen keväällä muutamaksi tunniksi, työsopimus tehdään kirjallisesti.
Yleissitovia työehtosopimuksia tulee noudattaa.
Työpaikalle laaditaan aina työvuoroluettelo, josta käy ilmi työntekijän säännöllisen työvuoron pituus ja sen alkamisajankohta.
Kiitos ministeri Satosen, eduskunnassa on onneksi käsittelyssä laki, mikä mahdollistaa paikallisen sopimuksen myös työnantajille, jotka eivät kuulu liittoon — tai itse asiassa tämä laki on jo hyväksytty.
Työpaikalla tehtävät työt sijoitetaan niiden vaativuuden perusteella vaativuusryhmiin. Vaativuusryhmittely tehdään työnantajan ja yhden tai useamman työntekijöiden edustajan kanssa. Työnantaja dokumentoi tehdyn vaativuusryhmittelyn.
Työohjeet on tehtävä kirjallisena. Kukaan ei vielä tiedä, mikä on riittävä taso tässä.
Työnantajan on järjestettävä lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto, vaikka palveluksessa olisi vain yksi työntekijä. Tämä vaatimus lähtee ensimmäisestä tunnista. Tämän lainsäädännön muuten aikanaan on laittanut voimaan ministeri Risikko. Mutta jos jossain muilla alueilla nämä velvollisuudet eivät ihan täysin täyty... Vaikkapa jos joku kansanedustajista ostaisi ruohonleikkuupalvelua joltain nuorelta ja on unohtanut tehdä tämän ehkäisevän työterveyshuollon sopimuksen, sille ehkä heristellään sormea, mutta maanviljelijän kohdalta tästä voi seurata kymmenientuhansien eurojen leikkaus. Velvollisuus siis lähtee ensimmäisestä tunnista. Toimintaa aloitettaessa yhteistyön käynnistämisen kustannukset koostuvat lain edellyttämien työpaikkaselvitysten ja toimintasuunnitelman kuluista. Esimerkiksi Keski-Suomessa näiden palvelujen hinta lähti 500 eurosta. Siis toisin sanoen, teille kaikille, jotka palkkaatte työntekijöitä, esimerkiksi jonkun nuoren kesällä pesemään ikkunoita tai imuroimaan tai leikkaamaan nurmikkoa: muistakaa tehdä tämä ehkäisevän työterveydenhuollon sopimus. Mehiläinen myy niitä noin 600 euroon. Taas lisätään terveysjättien tuloa. Sitä sopii miettiä, kannattaako palkata kesänuorta viikoksi tai kahdeksi viikoksi.
Maa- ja metsätalousministeriön lupailu oli, että joustavuutta haetaan. Asetusluonnos kertoo kuitenkin karua kieltään: tahattomista virheistä leikataan hyvällä tuurilla vain prosentti peltotuista, muutoin kolme prosenttia, ja toistuvasta virheestä jo kymmenen prosenttia.
Muistan hallituspuolueiden puhuneen työllistämisen helpottamisesta. Tässä kohtaa tulee mieleen, että hohhoijaa.
Kaiken hyvän päälle kukaan ei vielä tiedä, koskevatko nämä kaikki paperikasavaatimukset myös esimerkiksi lomitustyötä tai sitä, että ostaa naapurilta urakointia. Tätäkin kuulemma voidaan verrata näihin samoihin sopimuksiin, vaikka työn tarjoaja olisi yritys, mutta jos katsotaan, että se yritys ei tee laajasti muualle toimia, niin voi olla, että sekin lasketaan tähän mukaan.
Kaiken hyvän päälle monissa tapauksissa eri viranomaistahot saattavat antaa täysin päinvastaisia ohjeita. On esimerkkejä esimerkiksi siitä, että kynnys on liian korkea työsuojeluviranomaisten mielestä ja ympäristöviranomaisten mielestä liian matala, koska jonkun mielestä voivat puristenesteet mennä ladosta maailmalle. Näin joka tapauksessa jotain ehtoa joutuu vääjäämättä viljelijä rikkomaan. Aivan samoin saattaa olla, että kaikki määräykset eivät vanhoissa rakennuksissa täyty ja sinne jouduttaisiin tekemään kymmenientuhansien tai satojentuhansien eurojen remontteja, vaikka koko vaikkapa kotieläintoiminta tai viljankuivaustoiminta saattaa olla ehtoopuolella jo maatilayrityksessä muutoinkin.
Eli toivoisin, että hallitus miettisi tätä esitystä vielä, ja esitän hylkäystä lakiehdotuksille 1—3. [Jenna Simula: Kelpasi viime kaudella!]
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Näin ollen vain yksi puheenvuoro enää ehditään ottaa. Edustaja Kinnari poissa, edustaja Viljanen poissa. — Edustaja Viitala. [Jenna Simula pyytää vastauspuheenvuoroa]