Senast publicerat 01-08-2025 17:13

Punkt i protokollet PR 41/2025 rd Plenum Onsdag 23.4.2025 kl. 14.00—17.51

4. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om temporär ändring av lagen om transportservice

Regeringens propositionRP 33/2025 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Paula Risikko
:

Ärende 4 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Minister Ranne presenterar. Varsågod. 

Debatt
14.49 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(esittelypuheenvuoro)
:

Kiitoksia. — Arvoisa puhemies! Esittelyssä on hallituksen esitys liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta. Tämä koskee julkisesti tuettujen kuljetuksien tietopohjan kehittämistä. 

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti liikenteen palveluista annettua lakia. Kokeilulailla mahdollistetaan julkisesti tuettujen henkilökuljetuksia koskevan tiedon kokoaminen yhteen paikkaan. Kokeilun aikana Liikenne- ja viestintävirasto Traficom keräisi tietoa Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevista sosiaalihuolto-, vammaispalvelu- ja terveydenhuoltolain mukaisista kuljetuksista. Tietoa kerättäisiin myös saman alueen Kela-sairausvakuutuslain perusteella korvattavista kuljetuksista eli niin sanotuista Kela-matkoista. 

Julkisesti tuetun henkilöliikenteen kokonaiskustannukset yhteiskunnalle ovat yli 1,2 miljardia euroa vuodessa. Sosiaali- ja terveystoimen kuljetuksien osuus on tästä noin neljännes. Kuljetuksien kustannukset nousevat koko ajan, mikä yhdessä muun julkisen talouden tilanteen kanssa aiheuttaa painetta niiden järjestämistavan kehittämiselle. 

Kokonaisuudessaan julkisesti tuettuja kuljetuksia järjestetään usean eri toimijan toimesta, ja niitä koskeva tieto on hyvin sirpaleista. Kokeilulailla kootaan sosiaali- ja terveystoimen kuljetuksia koskevaa tietoa samaan paikkaan, jotta kuljetuksien järjestämisestä saadaan parempi kokonaiskäsitys. Tietopohjan avulla on mahdollista laatia ja arvioida tarkempia kehittämissuunnitelmia siten, että kuljetuspalvelut voidaan turvata myös tulevaisuudessa. Tällä esityksellä ei kuitenkaan muuteta kuljetusten nykyistä järjestämistapaa, eikä se näy kuljetuksia käyttävän asiakkaan arjessa. Kokeilun tuloksia voidaan hyödyntää myös kansallisella tasolla, sillä kokeilualue kattaa sekä maaseutu- että kaupunkimaisia alueita. 

Kokeilun tuloksista on tarkoitus laatia väliraportti vuonna 27 ja loppuraportti vuonna 2028. Kuljetusten kehittäminen on välttämätöntä, jotta kuljetuspalvelut voidaan turvata myös tulevaisuudessa etenkin haja-asutusalueilla. Kokeilulailla kerättävällä tiedolla olisi mahdollista laatia ja arvioida myöhemmässä vaiheessa tarkempia kehityssuunnitelmia todelliseen tietoon perustuen. Tällä kokeilulla mahdollistetaan tulevaisuuden julkisesti tuettujen kuljetuspalvelujen hyvä ja kattava kattavuus ympäri Suomen. — Kiitoksia. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Puhujalistaan. Edustaja Hänninen. 

14.51 
Juha Hänninen kok :

Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Suomen laaja maantiede ja harva asutus asettavat liikkumiselle erityisvaatimuksia. Pohjoisessa, jossa välimatkat ovat pitkiä ja väestö ikääntyy nopeasti, on toimivilla ja saavutettavilla kuljetuspalveluilla aivan erityinen merkitys. Hallituksen esitys liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta on tärkeä ja vastaa tähän tarpeeseen. Esitys mahdollistaa alueellisesti rajatun kokeilun, jossa kerätään tietoa julkisesti tuetuista henkilökuljetuksista Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan alueilla. Tämä on erinomainen valinta. Juuri näillä alueilla kuljetustarpeet ovat suuria ja matkakorvaukset korkeita. 

Arvoisa rouva puhemies! Kokeilun tavoite on selkeä: muodostaa luotettava tietopohja, joka antaa vastauksia siitä, miten kuljetuksia voidaan jatkossa järjestää tehokkaammin ja taloudellisemmin tinkimättä palveluiden laadusta tai saavutettavuudesta. On tärkeää, että erityisryhmien, kuten vammaisten ja iäkkäiden, liikkumistarpeet huomioidaan jatkossakin täysimääräisesti. Tietoa kerätään viranomaisrajat ylittäen. Se kattaa sosiaalihuollon, vammaispalvelut, terveydenhuollon ja Kela-matkat. Näin voidaan ensimmäistä kertaa tarkastella, missä määrin samat ihmiset käyttävät eri järjestelmien tukemia kuljetuksia, ja löytyykö näiden yhdistämisestä selkeyttä tai parannuksia palveluun. 

Arvoisa puhemies! Tämä kokeilu ei muuta nykyistä palvelun järjestämistapaa. Sen sijaan se luo pohjan myöhemmälle kehittämiselle ja paremmille päätöksille. Julkinen liikenne ja tuetut kuljetukset ovat yhteiskuntamme peruspalveluja, mutta niitä tulee kehittää viisaasti ja tietoon perustuen. Pohjois-Suomen näkökulmasta kyse on paitsi liikkumisesta myös osallisuudesta. Ilman toimivaa kuljetusta ei ole pääsyä palveluihin, harrastuksiin tai yhteisöihin. Siksi jokainen askel kohti sujuvampaa ja järkevämpää organisoitua kuljetusjärjestelmää on askel kohti yhdenvertaista Suomea. 

Kannatan hallituksen esitystä. Se on käytännöllinen, harkittu ja tulevaisuuteen katsova. — Kiitos, arvoisa rouva puhemies. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Mikkonen, Anna-Kristiina. 

14.54 
Anna-Kristiina Mikkonen sd :

Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti liikenteen palveluista annettua lakia. Esityksessä lailla säädettäisiin alueellisesti rajatusta kokeilusta, jonka tarkoituksena on muodostaa tietovaranto tietyistä julkisesti tuetuista henkilökuljetuksista. Tietovarannon avulla olisi mahdollista jatkossa kehittää henkilökuljetuksia todelliseen tietoon perustuen ja siten luoda paremmat edellytykset kuljetusten turvaamiselle myös jatkossa.  

Kokeilun toteuttamiseksi esitetään tietojensaantioikeutta Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevista sosiaalihuolto-, vammaispalvelu- ja terveydenhuoltolain mukaisista kustannuksista. Tietojensaantioikeus koskisi myös niitä kokeilualueella tehtäviä kuljetuksia, jotka Kela korvaa sairausvakuutuslain perusteella. Tämä kokeilu ei muuttaisi kuljetusten nykyistä järjestämistapaa, vastuuta tai rahoitusta. Tietojen toimittamista varten säädettäisiin myös rajapintojen toteutusta koskevasta avustuksesta välityspalvelujen tarjoajille.  

Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys liittyy Orpon hallituksen hallitusohjelmaan kirjattuun tavoitteeseen kehittää julkisesti järjestettyjä liikennepalveluita siten, että palvelujen järjestämiseen suunnatuista resursseista saadaan mahdollisimman suuri lisäarvo. Julkinen sektori käyttää vuosittain yli miljardi euroa julkisen henkilöliikenteen tukemiseen. Liikennepalvelujen tarve ja siten niihin liittyvät kustannukset kasvavat koko ajan. Palvelujen turvaaminen jatkossakin edellyttää järjestämistapojen kehittämistä. Tämä puolestaan edellyttää ensimmäiseksi nykyistä kattavampaa tietopohjaa julkisesti tuetuista kuljetuksista elikkä parempaa kuvaa niiden tosiasiallisesta kysynnästä ja tarjonnasta, koska näitä tietoja ei toistaiseksi ole saatavilla kootusti. Kattavamman tietopohjan avulla olisi mahdollista kehittää julkisesti tuettuja kuljetuksia ja laskea erilaisten kehittämismallien säästöpotentiaali todelliseen tietoon perustuen. Tietopohjan avulla on mahdollista esimerkiksi arvioida potentiaalia kuljetusten yhdistämiseksi sekä mahdollisuuksia kutsu- ja joukkoliikenteen parempaan hyödyntämiseen. Valtio, hyvinvointialueet ja kunnat käyttävät tällä hetkellä tosiaan yli miljardi euroa vuodessa ihmisten liikkumisen tukemiseen. Liikkumispalveluiden tarve ja sitä myötä niihin liittyvät julkisen sektorin kustannukset kasvavat kuitenkin kaiken aikaa, eikä kaikilla kuljetuksia järjestävillä tahoilla ole riittäviä resursseja uusien liikennepalveluiden tai toimintamallien kehittämiseen.  

Toiminnan kehittäminen vaatii tuekseen tarkkoja tietoja kuljetusten nykytilanteesta. Tiedot yhteiskunnan korvaamista kuljetuksista ovat kuitenkin hajautuneet eri viranomaistahoille ja muille kuljetuksia järjestäville organisaatioille. Puutteet kuljetuksia koskevien tietojen kattavuudesta ja tietojärjestelmistä on laajasti tunnistettu. Kokeilualueeksi on valikoitunut Pohjois-Suomen yhteistyöalue, jossa tehdään jo nykyisin yhteistyötä hyvinvointialueiden välillä. Alue kattaa sekä maaseutu- että kaupunkimaisia alueita, mikä mahdollistaa kokemusten ja tiedon saamisen erityyppisistä alueista. Lisäksi ehdotetulla alueella Kelan korvaamat matkat ovat pisimmät ja asiakaskohtainen korvaus suurin, jolloin todellisen säästöpotentiaalin laskemisen ennakoidaan olevan mahdollista. Tämä alueellinen kokeilu ja tuleva tietopohja mahdollistaa liikennepalveluiden kehittämisen alueilla sektorirajat ylittäen.  

Arvoisa puhemies! Tietopohjan kerääminen eri toimijoiden tukemista matkoista on hyvin kannatettavaa. Eri hankkijoiden, liikennemuotojen ja yritysten sirpaleisesta kentästä yleiskuvaa laajemman datan saaminen on toistaiseksi ollut mahdotonta. Sikäli kokeilu on hyvä alku eri kuljetuspalveluiden tietopohjaiselle kehittämiselle huomioiden, että julkisilla varoilla ostetaan palveluja yli miljardilla eurolla vuodessa. Kustannusten noustessa, väestön ikääntyessä ja palveluverkon keskittyessä nämä kustannukset tulevat kasvamaan tulevaisuudessa. Tietosuojasta on totta kai huolehdittava, koska pelkästään kuljetustyypistä, sijainneista ja avustustarpeista pystyy yksilöimään tietoa. Siksi on tärkeää, että Traficom käsittelee ainoana raakadataa ja tuottaa julkiseksi tiedoksi anonymisoitua tietoa.  

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Seppänen.  

15.00 
Sara Seppänen ps :

Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta on tärkeä askel kohti julkisesti tuettujen henkilökuljetusten kehittämistä. Esityksessä ehdotetaan alueellista kokeilua, jonka avulla kootaan kattava tietovaranto esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden kuljetuksista. Tämä tieto mahdollistaa palvelujen kehittämisen ja kustannustehokkuuden parantamisen. Tämä kokeilu, joka toteutetaan tuolla Pohjois-Suomessa, missä on pitkät välimatkat ja toisaalta hyvät yhteistyörakenteet, luo hyvät puitteet tälle kokeilulle. Tämä on tärkeä panostus hallitusohjelman tavoitteeseen lisäarvon tuottamisesta julkisille liikennepalveluille. Esitys ei muuta nykyisiä vastuita vaan luo pohjan tietoon perustuville kehitysratkaisuille, kuten kuljetusten yhdistämiselle ja joukkoliikenteen paremmalle hyödyntämiselle. 

Kannatan tätä esitystä, sillä se on välttämätön julkisten varojen tehokkaamman käytön ja parempien palveluiden turvaamisen näkökulmasta. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Strandman. 

15.01 
Jaana Strandman ps :

Arvoisa rouva puhemies! Kunnioitettu ministeri! Hankkeen taustalla on maan hallituksen ohjelmaan kirjattu tavoite kehittää julkisesti järjestettyjä liikennepalveluita siten, että palvelujen järjestämiseen suunnatuista resursseista saadaan mahdollisimman suuri lisäarvo. Valtio, hyvinvointialueet ja kunnat käyttävät tällä hetkellä yli miljardi euroa vuodessa ihmisten liikkumisen tukemiseen. Liikkumispalveluiden tarve ja sitä myötä niihin liittyvät kustannukset kasvavat kuitenkin kaiken aikaa. Jotta ihmisten liikkuminen voidaan turvata, jatkossa palveluiden järjestämistä on kehitettävä. 

Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu hallituksen esitysluonnos laiksi liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta. Hallituksen esityksellä tehtäisiin tarvittavat lakimuutokset, jotka mahdollistavat tiettyjen julkisesti tuettujen henkilökuljetuksia koskevien tietojen toimittamisen Liikenne- ja viestintävirastolle. Nykyisin tiedot ovat hajautetusti eri toimijoiden hallussa. Kyseessä olisi alueellinen kokeilu, ja kokeilulailla tavoitellaan parempaa tietopohjaa ja käsitystä julkisesti tuettujen kuljetuksien järjestämisestä. Tietopohjan avulla on mahdollista laatia ja arvioida tarkempia kehittämissuunnitelmia siten, että kuljetuspalvelut voidaan turvata myös tulevaisuudessa.  

Tietopohjan mahdollistamiseksi hankkeessa toteutettaisiin alueellisesti rajattu kokeilu, jossa tietyistä julkisesti tuetuista henkilökuljetuksista toimitettaisiin kuljetusta, kysyntää, tarjontaa ja toteuttamista koskevia tietoja. Kokeilu koskisi Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueita ja näiden alueiden Kela-kuljetuksia. Liikenne- ja viestintäviraston tehtävä olisi muodostaa tilannekuva ja tietopohja näistä alueen julkisesti tuotetuista kuljetuksista ja yhdistää tiedot muuhun virastolla olevaan tietoon. Alueellisesti rajatusta kokeilusta säädettäisiin väliaikaisesti voimassa olevalla lailla. Kokeilu katsotaan tarkoituksenmukaiseksi, koska sen avulla voitaisiin saada nykyistä kattavampi käsitys tiettyjen keskeisten henkilökuljetusten todellisista kustannuksista ja todeta niiden järjestämiseen liittyvä säästöpotentiaali. Kokeilun perusteella voitaisiin jatkossa myös tarkentaa kuljetuksista toimitettavien tietojen määrittelyä ja toimitustapaa sekä ylipäänsä saada oppia tiedon toimittamiseen ja hyödyntämiseen liittyvistä käytännön ratkaisuista. Kokeilu on erittäin tärkeä, jotta kuljetuksista saadaan niin taloudellisesti kuin asiakaslähtöisesti tarkoituksenmukaista ja kustannustehokasta. 

Kannatan tätä esitystä, ja kiitos ministerille tämän valmistelusta. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Kilpi. 

15.04 
Marko Kilpi kok :

Arvoisa puhemies! Tässä kuuden vuoden mittavan kansanedustajaurani aikana olen nyt oppinut huomaamaan sellaisen asian, että nämä haasteet ja tehtävät, joita meillä täällä vastaan tulee, tahtovat jatkuvasti vain monimutkaistua ja vaikeutua. Ne tulevat myöskin hyvin yllättävinä asioina meille täällä esille. Tämä asettaa kyllä hyvin mielenkiintoiseen asetelmaan tämän meidän työmme täällä, jossa pitää monia asioita katsella uudella tavalla ja erilaisesta näkökulmasta kuin ennen — se on ratkaisevan tärkeätä. Äärimmäisen tärkeässä asemassa tässä asiassa ovat myöskin erilaiset kokeilut, joiden kautta voidaan hakea niitä uudenlaisia tapoja tehdä ja toimia. 

Tässä nyt sitten tietenkin samalla, kun kaikennäköisiä muitakin myllerryksiä ympäristössä on riittämiin, Suomeakin riivaavat ne perustavaa laatua olevat megatrendit, useatkin sellaiset, jotka myöskin tuovat haastetta näihin asioihin. Ehkä päällimmäisenä voitaisiin mainita kaupungistuminen ja kestävyysvajekin, kun väki vanhenee ja tekevät kädet sitten vähenevät, työssäkäyvien määrä vähenee. Tietenkin myöskin talouden haasteet ovat varsin rajuja ja monimutkaisia. Nämä maailmanpoliittisetkin myllerrykset, mitä on, kyllä reilusti järkyttävät ja järkähtelevät täällä ja liikehtivät niin nopeasti, että ne eivät voi olla vaikuttamatta niihin asioihin, millä tavalla me ne ajatellaan ja miten järjestetään ihan peruspalveluita täällä ja millä tavalla me julkista taloutta yritetään sitten myöskin elvyttää. 

Mutta siitä huolimatta meidän pitää niistä peruspalveluista pitää huolta. Meidän on pidettävä Suomi liikkeellä ja myöskin ihmiset liikkumassa, sillä se on myöskin ihan perustuslaillinen oikeus, että päästään liikkeelle. Myös liikennettä on kehitettävä kokonaisvaltaisesti, ja tämmöisen todellisen ja todennetun tiedon hyväksikäyttö tässä asiassa on ratkaisevan tärkeässä roolissa eli se, millä tavalla me tietoa sitten hyväksikäytetään yhä paremmin näitten palveluitten järjestämisessä, ja kuinka saadaan esimerkiksi juurikin julkisen liikenteen palveluita sillä tavalla, että ne sitten palvelevat tarkoitustaan mahdollisimman hyvin, niin että kysyntä ja tarjonta kohtaavat mahdollisimman hyvin. 

Kannatan tätä esitystä kyllä lämpimästi. Näin puoliväliriihen tiimoilta tullaan tämän eduskuntakauden puoleenväliin, ja haluankin tässä kohtaa kiittää ministeriä erittäin hyvästä yhteistyöstä, mitä meillä on tuolla liikenne- ja viestintävaliokunnassa ollut. Toivon, että se myös oikein hyvänä tästä eteenkin päin jatkuu, ja uskon, että näin tapahtuu. — Kiitos. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Rasinkangas. 

15.07 
Merja Rasinkangas ps :

Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys, jonka avulla voitaisiin kerätä tietoa esimerkiksi Kela-kyydeistä ja vammaispalveluiden kuljetuksista yhteen paikkaan eli Liikenne- ja viestintävirastolle. Tällä hetkellä nämä tiedot ovat hajallaan eri viranomaisilla ja toimijoilla. Kyseessä olisi kokeilu, ja sen avulla pyritään saamaan selkeämpi kokonaiskuva siitä, miten julkisesti tuettuja kyytejä järjestetään ja mitä ne maksavat. Kokeilu koskee Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueita. 

Arvoisa puhemies! Kun tietoa on paremmin saatavilla, voidaan kuljetuspalveluita kehittää ja ongelmakohdat korjata. Näin varmistetaan paremmat palvelut myös tulevaisuudessa. 

Kiitos ministeri Ranteelle tästä hyvästä ja tärkeästä esityksestä. Kannatan tätä esitystä. — Kiitos. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Heinonen. 

15.08 
Timo Heinonen kok :

Arvoisa rouva puhemies! Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtajana voin yhtyä ministerille sanottuihin kiitoksiin hyvästä työstä ja hyvästä yhteistyöstä. 

Tässä on käyty hyvää keskustelua. Me olemme harvaan asuttu maa, meidän väestö vähenee tällä hetkellä monilla alueilla. Muistan itse, kun tässä salissa olemme vaikkapa postipalveluista oman vajaan 20 kansanedustajavuoteni aikana puhuneet, että aikanaan oli kovaa keskustelua siitä, että pitää varmistaa, että viitenä päivänä joka paikkaan posti jakaa, ja tänä päivänä olemme hyvin erilaisessa tilanteessa. Siinä on tapahtunut teknologista muutosta mutta myös sitä, että paperimateriaalin painaminen on vähentynyt. 

Kun valtiovarainvaliokunnan kanssa tapasimme esimerkiksi Kuntaliittoa, niin meillä tulee tulevaisuudessa olemaan isot haasteet siinä, miten me eri palvelut pystymme takaamaan eri puolilla maata asuville suomalaisille. Saattaa olla, että jollain alueella asuu yksi perhe tai yksi pariskunta tai jopa yksi ihminen, ja hänenkin palveluistaan pitää vastata. 

Tässä on kyse liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta. Tämä on alueellinen kokeilu, jossa tavoitellaan julkisten liikennepalveluiden yhdistämistä, varmistamista. Niin kuin tässä esille on tullut, me käytämme tällä hetkellä noin miljardin julkisella puolella näihin kuljetuksiin rahaa valtion, hyvinvointialueiden ja kuntien toimesta, ja se summa ei tule tulevaisuudessa vähenemään, vaikka ehkä ihmiset näiden kuljetusten piirissä vähenevätkin. Matkat kuitenkin säilyvät varsin pitkinä.  

Tässä on kyse henkilökuljetuksista — Kela-kuljetukset, vammaiskuljetukset — mutta itse toivon, että tämän kokeilun myötä voitaisiin päästä myös pohtimaan sitä, voisiko meillä tulevaisuudessa olla vähän niin kuin kaupunkiseuduilla on: Ei täällä ole eroteltu julkisessa liikenteessä, miten metroa käytetään tai linja-autoa käytetään. Siellä samassa metrossa ja linja-autossa kulkevat niin koululaiset, päiväkotiin menevät, töihin menevät, ikäihmiset kuin monet muut. Silloin meidän kannattaisi miettiä, että me voisimme yhdistää näitä sotekuljetuksia, Kela-kuljetuksia, vammaiskuljetuksia koulukuljetusten kanssa, ikäihmisten palveluliikenteen kanssa, ruokapalveluiden kanssa, jotka esimerkiksi tulevat tulevaisuudessa vaatimaan yhä enempi kuljetuspalveluita. Mutta niin kuin tuossa edellä nostin esiin, esimerkiksi kirjaston, postin ja tämäntyyppisten palveluiden osalta voi olla tulevaisuudessa järkevää miettiä, voisimmeko näitä yhdistää ja taata ja varmistaa sen palvelun sitä kautta. 

Tämä on erittäin tervetullut uudistus ja kokeilu, ja tällaisia maamme tarvitsee lisää. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Haluaako ministeri vastata? Olkaa hyvä. Enintään kolme minuuttia. 

15.11 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne :

Kiitoksia, arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Kiitän ensinnäkin myöskin edustajia ja valiokunnan jäseniä erittäin hyvästä keskustelusta. Meillä on ollut hyvä yhteistyö, ja se varmasti jatkuu. 

Tämä esitys oikeastaan kertoo hyvin paljon siitä, millä tavalla hallitus nyt toimii. Eli me keräämme tietoa, jotta voimme varmistaa, että päätöksenteko menee oikeaan suuntaan — ei tunteita ja tunnelmia vaan tietoa. Tavoitteena on tietenkin, että meillä on tehokkaammin rahat käytettynä, kun me niitä julkisesti tuettuja kuljetuspalveluja tässä maassa liikutamme, eli suomalaisten tarpeeseen koko Suomeen sitä, mitä täällä tarvitaan. 

Tässä nousi esiin tietosuoja. Siihen kiinnitetään tietenkin erityisen tarkasti huomiota, koska nykypäivänä tämä on hyvinkin pyhä asia. — Kiitoksia. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet.