Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 12 på dagordningen presenteras dels för enda, dels för andra behandlingen. Först fattar riksdagen vid enda behandlingen utgående från kommunikationsutskottets betänkande KoUB 5/2025 rd beslut om konventionerna och sedan vid andra behandlingen om lagförslagen. — Debatten börjar. Ledamot Eerola.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä nyt käsiteltävänä oleva esitys vahvistaa Suomen sitoutumista turvalliseen ja vastuulliseen merenkulkuun sekä on teknisesti ja sisällöllisesti myöskin erittäin tärkeä. Nämä kansainväliset sopimusmuutokset, kuten SOLAS ja MARPOL, parantavat paloturvallisuutta ja velvoittavat ilmoittamaan mereen pudonneista konteista erityisesti silloin, kun on kyse haitallisista aineista. Tämä ei ole pelkkää byrokratiaa byrokratian vuoksi, vaan konkreettista työtä meriympäristön ja merenkulun turvallisuuden puolesta.
No, sitten samalla tässä esityksessä sujuvoitetaan väylämaksulakiin liittyvää tietojenkäsittelyä. Automatisointi ja sähköinen tiedoksianto voivat kuulostaa teknisiltä yksityiskohdilta, mutta käytännössä ne vähentävät viranomaistyötä ja parantavat palveluja.
Sitten kun tässä sanotaan nämä väylämaksut, niin siitä saan todellakin aasinsillan tähän: Edustaja Mäenpää täällä aikaisemmin tänään puhui näistä nikotiinipusseista ja sanoi, että se on tämän hallituksen huonoin esitys, ja omasta mielestäni aikaisempi hallituksen päätös väylämaksujen puolittamisen päättämisestä ja korottamisesta täyteensä oli lähestulkoon myös, jos ei jopa vielä huonompi. Eli hallitusohjelmassahan alun perin päätettiin väylämaksujen puolittamisesta, että sen piti tulla pysyväksi. No, sitten vuosi sitten kuitenkin päädyttiinkin täydet 180 astetta toiseen suuntaan ja päätettiin nostaa ne täysimääräisiksi. Tämä on harmittanut minua erityisesti, kun tämä käytännössä koskettaa lähestulkoon pelkästään Hamina—Kotka-seutua, missä on Suomen suurin vientisatama, eikä se mihinkään muualle osu, niin että tämä on tällainen ikään kuin oma Oulaskangas. Mutta se siitä.
Perussuomalaiset kuitenkin pitävät tärkeänä, että näitä kansainvälisiä sopimuksia toimeenpannaan muilta osin hallitusti, niin että suomalaiset merenkulun toimijat pysyvät mukana tässä kehityksessä mutta ilman, että tämä kustannustaakka kasvaa kohtuuttomasti. Vaikka tuossa nyt väylämaksuja muuten kritisoin, niin kannatan oikein erinomaisen hyvin tätä esitystä.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen godkände ändringarna i bilagorna till konventionerna och i protokollet till konventionen i proposition RP 20/2025 rd. Riksdagen godkände lagförslag 1—4 i proposition RP 20/2025 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Enda behandlingen av konventionerna och andra behandlingen av lagförslagen avslutades. Ärendet slutbehandlat.