Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 5 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger finansutskottets betänkande FiUB 5/2025 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Den allmänna debatten börjar. Ledamot Hänninen.
Kiitos, kunnioitettu puhemies! On erityisen tärkeää, että maamme verotus on mahdollisimman selkeää, ymmärrettävää ja oikeudenmukaista niin kansalaisille kuin yrityksille.
Hallitus on nyt tuonut eduskunnan käsiteltäväksi esityksen, jolla päivitetään veronkantolakia ja viivekorkosääntelyä. Tavoitteenamme on ennen kaikkea yksinkertaistaa verojen maksamista ja vähentää hallinnollista taakkaa. Uudistuksessa otetaan käyttöön mahdollisuus maksaa useita veroja yhdellä viitenumerolla. Tämä on merkittävä parannus erityisesti osakeyhtiöille ja muille yhteisöille. Jatkossa maksut kohdennetaan verojen eräpäivän mukaisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan. Lisäksi veronpalautuksia ei enää automaattisesti käytetä veron suoritukseksi ennen maksua. Maksut käsitellään aina ensin. Tämä parantaa veronmaksajien mahdollisuutta hallita omaa tilannettaan ja selkeyttää koko järjestelmää.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. Valiokunta nostaa esiin, että nykyinen käytäntö, jossa maksujen ja palautusten käyttötavat vaihtelevat, on aiheuttanut epäselvyyttä ja virheitä ja ylimääräistä työtä erityisesti yrityksille. Ehdotetut muutokset selkeyttävät tilannetta merkittävästi ja vähentävät Verohallinnon asiakasneuvonnan tarvetta.
Erityisen tärkeää on, että yksittäiselle verovelvolliselle jätetään jatkossakin oikeus maksaa veroja verolajikohtaisesti. Yhden viitenumeron käyttö ei siis poista entisiä vaihtoehtoja, vaan se täydentää niitä. Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että Verohallinnon on edelleen otettava huomioon digitaidoiltaan heikommassa asemassa olevat. Tämä koskee erityisesti yhteenvedon sähköistä saatavuutta. On tärkeää, että OmaVero-palvelun kehittämisessä huomioidaan käyttäjäystävällisyys aivan kaikille.
Arvoisa puhemies! Samalla luovutaan hyvityskorosta veron suoritukseksi käytetylle maksulle. Tämä vähentää hallinnollista kuormaa molemmin puolin. Muutos ei koske vain yrityksiä. Tavalliselle kansalaiselle se näkyy ennen kaikkea selkeytenä. Veronpalautus ei enää katoa jonnekin, vaikka verot olisi maksettu ajallaan. Tässäkin asiassa maksajan oma tahto ja järjestys ovat nyt keskiössä. Verotus ei ole vain maamme talouden rahoitusta, se on osa — ja tärkeä osa — kansalaisten luottamusta yhteiskuntaan, luottamusta siihen, että järjestelmä toimii ja on oikeudenmukainen. Tällä esityksellä pyritään juuri siihen. Pidän esitystä hyvin perusteltuna ja kannatan sen hyväksymistä. — Kiitos, arvoisa rouva puhemies.
Edustaja Savio.
Arvoisa puhemies! Edustaja Hännisen tavoin haluan kiittää hallitusta tästä lakiesityksestä, jolla selkeytetään ja sujuvoitetaan yritysten veronmaksua. Tämän esityksen myötä vähennetään yhteisöjen veronmaksuun ja maksuliikenteen selvittämiseen liittyvää hallinnollista taakkaa.
Arvoisa puhemies! Kuten edellä edustaja Hänninen kuvasi, niin osakeyhtiömuotoisten yritysten ja muiden yhteisöjen maksamat verosuoritukset kohdistetaan jatkossa maksussa oleviin eri veroihin niiden eräpäivän mukaisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan, jos verovelvollinen on päättänyt käyttää verolajeille yhteistä viitenumeroa. Veron eräpäivänä maksettu suoritus käytetään veron suorituksena ennen veronpalautusta. Tämä järjestely helpottaa yritysten verojen automaattista digitaalista maksamista. Yhteisöillä on toisaalta edelleen mahdollisuus käyttää halutessaan erillisiä viitenumeroita eri verolajeille, mitä on lausuntopalautteessa laajasti kannatettu.
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on lisäksi muutamia muita veronkantoa sujuvoittavia muutoksia. Näiden lakien on tarkoitus tulla voimaan marraskuussa, joten Verohallinto voi toteuttaa ne loppusyksyn tietojärjestelmäuudistuksensa yhteydessä, mikä pienentää tästä muutoksesta Verohallinnolle aiheutuvia tietotekniikkakustannuksia.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1 och 2 i proposition RP 39/2025 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.