Kiitos, arvoisa puhemies! Esityksen pääasiallinen sisältö on direktiivimuutosten täytäntöönpano. Ehdotetuilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen hoitajia koskevan direktiivin, AIFM-direktiivi, ja siirtokelpoisiin arvopapereihin kohdistuvaa yhteistä sijoitustoimintaa harjoittavia yrityksiä koskevan direktiivin muuttamista koskeva Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi. Esityksessä ei ehdoteta muutosdirektiivin vaatimukset ylittäviä lisävelvoitteita. Muutosdirektiivin tarjoama kansallinen liikkumavara ehdotetaan esityksessä hyödynnettäväksi panemalla täytäntöön kansalliset optiot ja jättämällä ottamatta käyttöön mahdollisuudet kansallisiin rajoituksiin.
Muutoksen keskeinen sisältö:
Vaihtoehtorahastojen hoitajien ja rahastoyhtiöiden tehtävien ulkoistamisjärjestelyä koskevia vaatimuksia ehdotetaan täsmennettäviksi ja yhdenmukaistettaviksi. Vaihtoehtorahastojen hoitajille ja rahastoyhtiöille ehdotetaan uusia maksuvalmiuden hoidon keinoja. Tämän tarkoituksena on parantaa likviditeetin hallintaa mutta myös edesauttaa makrovakauden hallintaa. Vaihtoehtorahastojen hoitajien ja rahastoyhtiöiden raportointivelvollisuuksia ehdotetaan tarkennettaviksi ja yhdenmukaistettaviksi. Lainanantoa harjoittavien vaihtoehtorahastojen toimintaan ehdotetaan uusia säännöksiä. Lainojen alullepanosta vaihtoehtorahastoissa tai erityisistä lainanantorahastoista ei ole tällä hetkellä säännöksiä lainkaan.
Säilytysyhteisöjä koskevia säännöksiä ehdotetaan täsmennettäviksi. Säilytysyhteisö säilyttää varoja, joihin rahasto sijoittaa. Säilytysyhteisölle kuuluu säilyttämisen lisäksi myös muita, rahaston sijoitusten valvontaan liittyviä tehtäviä. Samalla mahdollistetaan niin sanottu säilytysyhteisöpoikkeus, jonka kyseessä ollen Finanssivalvonta voisi tapauskohtaisesti hyväksyä, että vaihtoehtorahastojen hoitaja nimeää säilytysyhteisön toisesta ETA-valtiosta sopivan säilytysyhteisön puuttuessa Suomesta.
Vaihtoehtorahastojen hoitajille ja rahastoyhtiöille sallittuja palveluja lisättäisiin sekä johtohenkilöiden määrää, asuinpaikkaa ja tehtävän kokoaikaisuutta koskevia määräyksiä tarkennettaisiin.
Esitys: Kyseessä on pääasiassa direktiivimuutoksista johtuva rahastolainsäädäntöä koskeva lakiesitys. Muutokset ovat osa EU:n pääomamarkkinaunionihanketta, jolla parannetaan Euroopan pääomamarkkinoita ja vahvistetaan sijoittajansuojaa Euroopan unionissa. Rahastoyhtiöiden ja vaihtoehtorahastojen hoitajien velvoitteita rahastojen hoitamisessa lisättäisiin, mutta samalla myös laajennettaisiin uusien sallittujen palvelujen valikoimaa. Esityksessä ei ehdoteta uusia velvoitteita sijoittajille tai rahasto-osuuksien omistajille. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi pääasiassa vaihtoehtorahastojen hoitajista annettua lakia ja sijoitusrahastolakia.
Lisäksi muutokset koskevat Finanssivalvonnasta annettua lakia, eräiden asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden verohuojennuksesta annettua lakia ja Finanssivalvonnan valvontamaksusta annettua lakia. Finanssivalvonnasta annettuun lakiin tehtäisiin vähäisiä teknisiä korjauksia.
Kiinteistörahastolaki ehdotetaan kumottavaksi ja sen säännökset siirrettäväksi muutoksineen vaihtoehtorahastojen hoitajista annettuun lakiin. Kiinteistörahastolain kumoamisen yhteydessä tehtäisiin teknisluonteinen korjaus eräiden asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden verohuojennuksesta annettuun lakiin.
Kiinteistörahastolakia koskevasta muutoksesta: Kiinteistörahastolakia koskeva muutos parantaisi lainsäädännön ymmärrettävyyttä ja kahtiajakoa sijoitusrahastoihin ja vaihtoehtorahastoihin. Kansallinen lainsäädäntö noudattaisi jatkossa samaa linjaa kuin EU-sääntely. Kiinteistörahastolaki koskee ainoastaan niin sanottuja REIT-rahastoja, Real Estate Investment Trust, joita Suomessa on ollut yksi eikä tällä hetkellä ole yhtään. Euroopassa ja USAssa niitä on, joten sääntely olisi kuitenkin syytä säilyttää.
Vaikutukset: Lakiehdotusten merkittävimmät vaikutukset kohdistuvat vaihtoehtorahastojen hoitajiin ja rahastoyhtiöihin. Ehdotetut lakimuutokset lisäisivät joltain osin vaihtoehtorahastojen hoitajien ja rahastoyhtiöiden hallinnollisia kustannuksia. Osa kustannuksista olisi kertaluonteisia lainsäädännön voimaantuloon liittyviä tehtäviä. Kansallisen liikkumavaran käytäntöön ottaminen esityksen mukaisesti parantaisi vaihtoehtorahastojen hoitajien ja rahastoyhtiöiden liiketoimintamahdollisuuksia. Hyödynsaajat ovat finanssitoimijat, pääomarahoitusta tarvitsevat yritykset ja sijoittajat.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 16.4.2026. Lakien säätäminen eduskunnan syysistuntokaudella olisi tärkeää, jotta Finanssivalvonnalle sekä vaihtoehtorahastojen hoitajille ja rahastoyhtiöille jäisi riittävästi aikaa varautua muutoksiin. — Kiitoksia.