Senast publicerat 23-10-2025 15:39

Punkt i protokollet PR 99/2025 rd Plenum Tisdag 21.10.2025 kl. 14.00—17.17

6. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 2 § i lagen om skatt för titlar

Regeringens propositionRP 136/2025 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Paula Risikko
:

Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till finansutskottet. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Första talare är ledamot Räsänen, Joona. Varsågod. 

Debatt
16.01 
Joona Räsänen sd :

Arvoisa puhemies! Nyt todella käsittelyssä on hallituksen esitys arvonimien veroista, ja ajattelin, että on syytä pöytäkirjaan muutama huomio itseltäni jättää tähän kokonaisuuteen. Pontimena tähän puheenvuoroon toimi oikeastaan se, että olen monesti arvostellut tätä hallitusta siitä, että nämä talouden tasapainotustoimet kaatuvat kaikkinensa yhteiskunnan heikompiosaisten syliin ja vastaavasti sitten esimerkiksi verotuksen muutoksista hyötyvät kaikista eniten yhteiskunnan kaikista rikkaimmat, ja olen monesti kysynyt, eikö tämä hallitus löydä yhtäkään sellaista talouden tasapainotustoimea, joka osallistaisi esimerkiksi vuorineuvokset nyt näihin taloustalkoisiin, joilla pyrimme isänmaatamme taloudellisesti pelastamaan. 

Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että nyt on löytynyt yksi esitys, jolla myös nykyinen Petteri Orpon oikeistohallitus osallistaa myös vuorineuvokset näihin taloustalkoisiin, kun nyt reippaalla kädellä tämä oikeistohallitus todella korottaa vuorineuvoksen arvonimestä maksettavaa veroa nykyisestä 48 400:sta aina 65 000 euroon. [Eduskunnasta: Suomi kuntoon!] Tältä osin, arvoisa puhemies, minun on todettava, että joudun korjaamaan aikaisempia lausuntojani siitä, että tämä hallitus ihan kokonaisuudessaan vain yhteiskunnan rikkaimmat päästää näistä talouden tasapainotustalkoista ja on enemmänkin keskittynyt lihottamaan vuorineuvosten lompakkoja erilaisilla veronalennuksilla, jotka kohdistuvat todella yhteiskunnan kaikista rikkaimmille. Onneksi nyt edes yksi esitys löytyi, jolla tämä hallitus pyrkii vuorineuvokset tuomaan mukaan näihin taloustalkoisiin, ottaen huomioon kuitenkin sen, että harvoin arvonimen saaja varmaankaan itse tätä arvonimestä koituvaa veroa suorittaa. Mutta on kuitenkin minusta hienoa, että edes yhdessä asiassa hallitus on liikahtanut hieman oikeudenmukaisempaan suuntaan, että myös tältä osin nyt sitten, kun arvonimiveroja korotetaan, myös he, jotka mahdollisesti arvonimen haluavat, ovat valmistautuneet siihen, että joko itseltä tai taustayhteisöjen voimin näistä jatkossa suurempi vero peritään. 

Taustallahan, arvoisa puhemies, tässä uudistuksessa ei varmaankaan niinkään ole hallituksella ajatus, että tätä talouden tasapainotusta tulisi tehdä oikeudenmukaisemmin, vaan enemmänkin kysymys on siitä, että näitä arvonimistä perittäviä veroja tarkistetaan kustannusnousua vastaavasti. Nehän ovat pitkään jääneet jälkeen ja oikeastaan ovat enemmänkin 2000-luvun alun tasolla, ja nyt kun niitä kertaalleen sitten tarkistetaan ylöspäin, niin nämä prosentuaaliset nousuthan ovat kohtuullisen suuria, keskimäärin taitaa olla jopa 35:tä prosenttia. Tältä osin sitten myös valtion kassa tulevaisuudessa hieman enemmän täyttyy, mikäli arvonimiä sillä tavalla haetaan kuin tähänkin asti, ja taitaa olla, että muutamia satojatuhansia tästä sitten valtio myös enemmän vuositasolla nettoaa.  

Arvoisa puhemies! Haluan, että pöytäkirjoihin nyt merkitään, että kun olen väittänyt, että tämä hallitus ei millään muotoa osallista vuorineuvoksia näihin talouden tasapainotustalkoisiin, niin perun siltä osin puheeni. Nyt on löytynyt yksi esimerkki, missä hallitus myös vuorineuvokset kutsuu näihin talkoisiin mukaan — vaikkakin tämä koskee vain ja ainoastaan heitä, jotka haluavat nyt tässä tilanteessa uudelleen tämän arvonimen. He, jotka sen ovat jo aikaisemmin lunastaneet, edelleen säilyvät ilman iskuja tämän hallituksen osalta. — Kiitoksia. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Lyly. 

16.05 
Lauri Lyly sd :

Arvoisa rouva puhemies! Edustaja Räsänen puhui erittäin hyvin siitä, mikä tämä tilanne tässä yhteydessä on. Voin tässä sen verran todeta, että kun olen ollut edellisissä työtehtävissäni hakemassa erilaisia arvonimiä ihmisille, niin sitten kun niitä on jaettu, niin kyllä ne on koettu aika arvokkaiksi ja merkityksellisiksi, kun niihin on niitä ratkaisuja sitten aikanaan tullut, niin että sinänsä tämä käytäntö tuntuu olevan semmoinen, jota kyllä Suomessa arvostetaan. 

Se, mikä näissä korotuksissa on mielenkiintoista myös havaita, on se, että ylin arvonlisävero, missä nämä vuorineuvoksetkin ovat, oli 48 400 ja se nousee 65 000:een. Mutta se, mikä on ollut tällä hetkellä se pienin, ryhmä 16, oli 70 euroa, ja nyt se on 300 euroa — se kasvoi moninkertaiseksi. Prosenttiluvut taustalla ovat vähän erilaisia, kun näitä korotetaan. Itse näen, että tämä korotus on erittäin tarpeellinen. Korotusprosentit on elinkustannusten osalta vuonna 2002 viimeisen kerran tarkistettu. Tämä 35 kuvaa ehkä sitä parhaiten, mutta näillä pienimmillä korotuksilla, pienemmissä ryhmissä, se ei kuvaa, niin että se korotus on moninkertaisesti suurempi. Mutta on erittäin tarpeellista, että tämmöinen korotus tehdään. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Harakka. 

16.07 
Timo Harakka sd :

Arvoisa rouva puhemies! Aivan kuten edustaja Räsänen tunnontuskissaan tässä puhui, hänen sanomansa on osoittautunut nyt vääräksi: jos eivät nykyiset vuorineuvokset, niin ainakin tulevat vuorineuvokset myöskin osallistuvat näihin talouden tasapainottamistalkoisiin. Vakavasti puhuen kyllä täytyy kiinnittää huomiota siihen, että jälleen hallituksen veropolitiikan mukaisesti alimmat arvonimet, huokeimmat arvonimet, halvimpien arvonimien arvo ja hinta, nousevat 300 prosenttia, kun taas sitten näiden kaikkein ylimpien eli vuorineuvoksien ja vastaavien hinta nousee 30 prosenttia. Eli kymmenkertaisesti siellä ikään kuin vähäisempää nyt rokotetaan suhteessa näihin yhteiskunnan kaikkein isokenkäisimpiin. 

Täytyy sanoa, että on aivan hämmästyttävää, että nämä kaikkein varakkaimmat, rikkaimmat suomalaiset, jotka saavat pääomatuloja, ovat täysin vapautettuja kaikesta tästä valtiontalouden tasapainottamisesta, ihan kaikesta. Nytkään ei voi sanoa, vaikka tässä todellakin arvonimi tulee hiukan kalliimmaksi, että millään tavalla se aivan marginaalinen Suomen rikkaimmiston osuus olisi saanut osallistua näihin tasapainottamistalkoisiin. Me usein puhumme näistä hyväpalkkaisista henkilöistä, joiden ikään kuin tuloverotusta tässä on nyt madallettu, ja kiinnitämme huomiota ministereiden ja lääkäreidenkin tuloluokkiin, mutta harvoin puhumme heistä, jotka ovat Suomessa niitä ultrarikkaita pääomatulojen saajia.  

Jopa Etelärantaa myöten on ihmetelty sitä, että kun on tehty tämä erittäin vastuuton päätös yhteisöveron alentamisesta, niin siihen ei liity minkäänlaista toimea pääomaveron puolella kuten aina tähän asti. Jos siis omistaja saa hyötyä yhteisöveron alennuksesta, niin yleensä se on tarkoittanut jossain toisessa kohtaa pääomaverotuksen lievääkin kiristämistä, mutta tässä on käynyt kuten hallituksessa useimmiten: asiantuntijoiden neuvot, veroasiantuntijoiden ja valtiovarainministeriön neuvot, eivät ole kelvanneet siinä vaiheessa, kun näitä Suomen kaikkein varakkaimpia ihmisiä tulisi edes euron verran osallistaa näihin yhteisiin haasteisiin.  

Itse asiassa edustaja Räsänen tässä mainitsi tämän esityksen hilpeässä äänensävyssä, mutta joudun oman puheenvuoroni päättämään lähinnä mollivoittoisesti. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Hoskonen. 

16.10 
Hannu Hoskonen kesk :

Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että arvonimiä myönnettäessä tämä verokohtelu on juuri tällaista niin kuin nyt suunnitellaan, elikkä että isoimmista, arvokkaimmista arvonimistä maksetaan kovempaa veroa ja pienistä arvonimistä vain vähäsen, jos sitäkään. Mutta meidän kaikkien kansanedustajien kannattaa muistaa, että näitä vuorineuvoksen arvonimiä myönnetään Suomessa niin vähän, että sillä ei ole mitään merkitystä siihen verokertymään, mikä tässä valtion kassaan kilahtaa. 

Positiivisena ihmisenä haluaisin kuitenkin nähdä, että näitä vuorineuvoksen arvonimiä myönnettäisiin Suomessa kymmeniä joka vuosi. Syy ei ole se niistä tuleva arvonimivero. Se ei ole se asia, mitä minä toivon, vaan se todellinen asia on sen takana. Kun näitä vuorineuvoksia tulisi todella paljon, niin sehän tarkoittaa, että näiden ihmisten, näiden vuorineuvosten, olkoot he miehiä tai naisia, menestynyt liiketoimintahan tarkoittaisi tuhansille, jopa sadoilletuhansille ihmisille työtä. Se on se iso juttu, jota meidän pitää kaikkien vaalia. Meihin suomalaisiin on istutettu tämmöinen — en sano kovin negatiivisessa mielessä, mutta sanon kuitenkin — terveellinen kateuden siemen, että nähdään mielellään, että joku ei menesty, mutta minä kyllä toivoisin, että näitä menestyjiä olisi paljon ja nämä menestyvät ihmiset ja yritykset tarjoaisivat yhä useammalle ihmiselle töitä, niin että työttömyyskortistossa ne työttömyyttä hoitavat virkamiehet olisivat itsessään työttöminä, kun ei olisi ketään, mitä hoitaa, vaan kaikki olisivat työmarkkinoilla. Se on meikäläisen näkemyksessä se ihanneyhteiskunta. Sitten kun siinä yhteisössä paljon on töitä, niin siellä tietysti syntyisi markkinoilla se toinen positiivinen ilmiö, eli syntyisi työvoimasta kilpailua, joka hieman nostaisi palkkoja. Sekin olisi työntekijän kannalta erinomainen asia. 

Sitten jos vielä lopuksi, arvoisa rouva puhemies, totean sen, että kun katsoo verotaulukoita, niin ansiotulosta kyllä me suomalaiset maksamme maailman huippuluokan veroa. Siinä meidän ei tarvitse hävetä, me olemme siellä listan yläpäässä. Kun katselin tuota veronmaksajien liiton listausta tämän vuoden tilanteesta, kuinka paljon Suomen bruttokansantuotteesta käytetään julkisen talouden hoitoon, niin 57,5 prosenttia bkt:stä menee julkisen talouden puolelle. Hävisimme nippa nappa 0,1 prosenttiyksiköllä Ranskalle. Sitä tappiota muuten ei kannata kovin pitkään surra. Mielellään olisimme olleet siellä Ruotsin tasolla, joka on kymmenen prosenttiyksikköä alempana. 

Eli jos me haluamme tämän Suomen taloustilannetta parantaa, niin meidän on pyrittävä siihen, että verotusta pystytään keventämään, jolloin markkinoille tulee rahaa lisää ja ennen kaikkea työpaikkoja syntyy. Jos me haluamme tämän maan talouden yhä kurjempaan tilaan, niin nostetaan vaan verotusta edelleen, niin pääsemme sitten vihdoin ja viimein tämän äsken mainitsemani huonon listauksen ykköseksi. Siitä ansiomerkistä, että päästään ykköseksi bkt:n käytössä, joka menee julkiseen talouteen, ei kannata kilpailla. Siitä kisasta saattaa kannattaa vaikka ilmoittautua pois tänä päivänä, jos vaan joku sinne haaveilee ilmoittautuvansa. Toivon, että ei ilmoittaudu. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Räsänen, Joona. 

16.13 
Joona Räsänen sd :

Arvoisa puhemies! Tähän edustaja Hoskosen hyvään, pohdiskelevaan puheenvuoroon on siltä osin hyvä jatkaa, että näinhän se on, että kyllähän yhteiskunta on huomattavasti parempi silloin, kun meillä on paljon heitä, jotka omalla menestyksellään kykenevät sitten myös koko yhteiskunnan hyvinvointia ja menestystä nostamaan. Siltä osin voi yhtyä siihen toiveeseen, että mitä enemmän myös vuorineuvoksia tähän maahan syntyy, niin luultavasti talous on silloin paremmassa jamassa, ja hyvä niin. Nyt sitten tämän esityksen pohjalta myös näistä arvonimistä todella vähän korkeampaa veroa maksetaan kuin mitä aikaisemmin. 

Arvoisa puhemies! Halusin vielä puuttua siihen, että on hyvä hahmottaa nyt sitten näiden muutosten osalta se, että kun me katsomme todella niitä prosentuaalisia nousuja, niin tässähän itse asiassa käy niin, että kaikista arvokkaimpien arvonimien osalta ne verotuksen kiristämiset ovat hieman pienempiä kuin sitten, kun me menemme sinne aivan arvonimilistan häntäpäähän, koska siellä itse asiassa prosentuaalinen verotuksen kiristäminen on tässä esityksessä vielä suurempaa kuin täällä yläpäässä. Tämähän johtuu siitä, että kun varsinkin täällä alapäässä pyritään sitten jatkossa tällä verolla kattamaan kaikki kustannukset, mitä liittyy näihin hakuprosesseihin ja muihin nimeämisiin, niin pystytään ne sitten jatkossa kattamaan. Sen takia todella tässä ehkä hieman jopa humoristisesti käy niin, että tässäkin esityksessä suurimmat veronkorotukset tulevat itse asiassa heille, joiden arvonimet ovat siellä asteikon alapäässä, eikä sitten tänne yläpäähän, jossa todella puhutaan näistä vuorineuvoksista ja muista kaikista arvokkaimmista arvonimistä. 

Mutta, arvoisa puhemies, on hyvä todella todeta vielä tähän loppuun, että kun me katsomme kaikkia tämän hallituksen eri toimenpiteitä, niin kyllähän johtopäätös on selvä. Talouden tasapainotuksesta suurimman taakan ovat kantaneet he, jotka yhteiskunnassa muutenkin ovat kaikista heikoimmassa asemassa, ja kaikista suurimman hyödyn näistä hallituksen eri päätöksistä ovat taas puolestaan saaneet he, jotka ovat jo muutoinkin kaikista parhaimmassa asemassa tässä yhteiskunnassa. Se on erityisen epäoikeudenmukaista tilanteessa, jossa me tiedämme, että tämä talouden tasapainotus tulee jatkumaan. Silloin se taakka pitää jakaa oikeudenmukaisesti, ja siksi olisi oikein, että tässä tilanteessa näihin talouden tasapainotustalkoisiin osallistuisivat myös he, joilla tosiasiallisesti oma kantokyky on huomattavasti suurempi kuin sitten heillä, jotka ovat muutenkin tässä yhteiskunnassa kaikista heikoimmassa asemassa. 

Siksi olisi ihan oikein, että esimerkiksi myöskään täällä verotuksen kokonaisuudessa ei tehtäisi sellaisia ratkaisuja, jotka eniten näkyvät siellä vuorineuvoksen kukkarossa ja paljon vähemmän täällä tavallisen suomalaisen kukkarossa, ja siksi olen pitänyt esillä sitä, että näissä veronkevennyksissä pitää nyt olla tavallisten suomalaisten vuoro. Vuorineuvokset voivat kyllä odottaa. Mutta onneksi edes tässä esityksessä nyt todella tulevat vuorineuvokset osallistuvat sitten tämän veronkorotuksen myötä myös näihin talouden tasapainotustalkoisiin. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Polvinen. 

16.16 
Mikko Polvinen erk :

Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu kirvoitti, sanotaanko, leikillistäkin puhetta siitä, kuinka näitä varakkaita ja vuorineuvoksia verotetaan tai tässä rankaistaan niitä, ketkä sitten maksavatkaan tämän maksun tästä vuorineuvoksen arvonimestä. Vähän prosentteja sinne sekaan heiteltiin, kun nähdään, että pienemmissä euromäärissä korotus nostaa prosentteja enemmän kuin itse euromäärää. 

Mikään ei varmaan politiikassa ole ehkä niin kannattavaa kuin laittaa leikiksi varakkaitten osalta, mutta siinä on hyvä muistaa se vastuullisuus myöskin. Katsoin mediasta viime viikolla, kun suomalaiset rikkaat siirtävät omaa omaisuuttaan Sveitsiin, Espanjaan, Singaporeen, ulkomaille, ja kun katsoin Norjan suuntaan, niin siellä taas varallisuusvero siirrätti näitä todella rikkaita Sveitsiin. Olisi hyvä näissä keskusteluissa huomioida se, että suomalainen ilmapiiri varakkaita kohtaan ei kuitenkaan olisi niin puristava, että meidän varakkaat ihmiset lähtisivät ulkomaille ja yritykset lähtisivät täältä Suomesta ulkomaille, koska lopulta ne yritykset tienaavat, ja sille pääomalle ja sille osaamiselle olisi käyttöä, mitä yrittäjillä täällä maassa on. Että siinä mielessä hieman kohtuullisuutta ehkä tähän keventelin.  

Mutta on hienoa nähdä, että edustaja Räsänen on löytänyt tästä hallituksen toimesta sellaisia ominaisuuksia ja toimia, jotka myöskin miellyttävät hänen mieltänsä. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till finansutskottet.