Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä hallitus vahvistaa lapsen oikeutta erityiseen suojeluun sekä turvaa nykyistä paremmin viimesijaisen lastensuojelun tavoitteiden toteutumisen. Esityksellä mahdollistetaan uusia ja lasten tarpeisiin tehokkaammin vastaavia keinoja kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten sijoitusten toteuttamiseen. Esitys toteuttaa hallitusohjelmaa, jonka mukaan lastensuojelulainsäädännön uudistamisessa varmistetaan sijaishuollossa olevan lapsen edun, hyvinvoinnin ja turvallisuuden toteutuminen rajoitustoimien käytön edellytyksiä selkeyttämällä.
Esityksellä selkiytettäisiin tilanteita, milloin lapselle voidaan asettaa rajoja osana sijaishuoltopaikassa tapahtuvaa kasvatusta ja milloin puolestaan on kysymys lastensuojelulain mukaisista rajoitustoimista.
Ehdotusten myötä kaikilta kodin ulkopuolella sijoitettuna olevilta lapsilta olisi jatkossa otettava pois muun muassa aineet ja esineet, joita alaikäinen ei muun lainsäädännön nojalla edes saisi pitää hallussaan tai jotka väärinkäytettyinä vaarantavat lapsen omaa tai muun henkilön turvallisuutta. Lisäksi lapselta olisi jatkossa otettava pois viestinnän mahdollistavat laitteet tai muut välineet, jos on kysymys esimerkiksi älylaitteiden liiallisesta tai lapsen edun vastaisesta käytöstä. Näitä pois ottamisen keinoja on kaivattu pitkään lastensuojelun kentällä, ja nyt hallitus esittää näitä muutoksia lastensuojelulakiin.
Luvattomasti sijaishuoltopaikastaan poissa olevat lapset ovat monin tavoin haavoittuvassa asemassa. He ovat alttiita hyväksikäytölle, mutta saattavat myös itse tehdä rikoksia, esimerkiksi päihteiden käyttöä rahoittaakseen. Esityksellä madallettaisiin kynnystä saada niin sanotusti hatkassa olevan lapsen käyttämän liittymän tai päätelaitteen sijaintitiedot lapsen etsinnän jouduttamiseksi. Käytännössä lastensuojelulaitoksen hoito- ja kasvatushenkilökuntaan kuuluvalla henkilöllä olisi oikeus jo laitosalueella pitää lapsesta kiinni luvattoman poistumisen estämiseksi. Edelleen laitosalueen ulkopuolella laitoksen hoito- ja kasvatushenkilökuntaan kuuluvalla henkilöllä ja sosiaalihuollon toimivaltaisella viranhaltijalla olisi lapsen kiinni ottamiseksi oikeus pitää lapsesta kiinni, jotta lapsi voidaan siirtää kuljetukseen käytettävään kulkuvälineeseen. Kiinnioton turvallisuuden varmistamiseksi lapselle voitaisiin tehdä henkilötarkastus ja häneltä voitaisiin ottaa pois ne aineet ja esineet, jotka muutoinkin lapselta olisi jatkossa otettava pois.
Jotta lapsen turvallinen kuljettaminen takaisin laitokseen voitaisiin varmistaa, samat toimivaltuudet olisivat käytössä myös lapsen kuljettamisessa. Toimivaltuuksien yhteydessä sallittaisiin välttämätön voimankäyttö, mutta toimien olisi aina oltava puolustettavia lapsen ikä ja käyttäytyminen sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen. Ehdotettu sääntely koskisi myös perhekodista luvatta poissa olevia lapsia, mutta toimivaltuudet olisivat vain sosiaalihuollon toimivaltaisella viranhaltijalla.
On selvää, että työnantajan on huolehdittava osana henkilöstön täydennyskoulutusta lastensuojelun henkilöstön osaamisesta ennen muuta voimankäyttötilanteisiin liittyen, jotta ne voidaan hoitaa turvallisesti.
Hallitus esittää lisäksi uutta säännöstä poliisin virka-avusta hatkatilanteissa. Jatkossa myös viranomaisen lukuun toimiva lastensuojelulaitoksen hoito- ja kasvatushenkilökuntaan kuuluva henkilö voisi pyytää poliisin virka-apua, mikä jouduttaisi osaltaan lapsen palautustilanteita. Ehdotetut uudet toimivaltuudet lastensuojelun toimijoille ja tarkka poliisin virka-apua koskeva sääntely selkiyttävät virka-aputilanteissa sekä auttavat kohdentamaan lastensuojelun ja poliisin resurssit tarkoituksenmukaisella tavalla. Kaiken kaikkiaan ehdotukset tehostavat ja jouduttavat viranomaisten eli lastensuojelun, poliisin ja Hätäkeskuksen yhteistyötä, mikä on ollut hallituksen tahtotilana hatkatilanteissa.
Hallitus esittää myös uutta kuntouttavaa suljettua laitospalvelua. Palvelulla mahdollistettaisiin lisäkeinoja lasten rikoskierteiden katkaisuun myös alle rikosvastuuiän olevien lasten kohdalla. Palveluun voitaisiin sijoittaa lastensuojelulain mukaisilla päätöksillä pääsääntöisesti 12 vuotta täyttänyt lapsi, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa omalle tai muiden turvallisuudelle käyttämällä väkivaltaa tai tekemällä muita rikollisia tekoja. Sijoituksen olisi oltava välttämätöntä lapsen suojelemiseksi hänen omaa tai muiden turvallisuutta vaarantavalta käyttäytymiseltä. Lapsi voitaisiin sijoittaa suljettuun laitospalveluun vain jos muut palvelut tai toimet ovat riittämättömiä tai soveltumattomia. Lapsi olisi mahdollista sijoittaa myös kiireellisesti tähän laitokseen. Lapsi voisi olla sijoitettuna niin kauan kuin sijoitukselle säädetyt edellytykset täyttyisivät. Lapsen liikkumiseen ja yhteydenpitoon kohdistuvista erityisistä rajoituksista palvelun ajaksi tehtäisiin päätökset enintään yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Hänelle tehtäisiin myös suunnitelmallisesti henkilönkatsastuksia lapsen päihteettömyyden varmistamiseksi. Palvelun luonteesta johtuen lapsen kuntoutumista ja sijoituksen edellytyksiä olisi seurattava tiiviisti neljän kuukauden välein, ja jos perusteita sijoitukselle ei enää olisi, sijoitus ja sen rajoitukset tulisi lopettaa.
Suljetun laitospalvelun tuottamisvelvoite säädettäisiin Valtion lastensuojelulaitokselle, mutta myös hyvinvointialueet voisivat halutessaan tuottaa palvelua. Palvelua ei sen luonteen vuoksi olisi mahdollista tuottaa ostopalveluna.
Esitykseen sisältyvillä ehdotuksilla pidennettäisiin myös erityisen huolenpidon jakson enimmäisaikaa sekä säädettäisiin erityisen huolenpidon jakson aikaisista vastaavista rajoituksista, mitä edellä totesin suljetun laitospalvelun osalta.
Uusi kuntouttava suljettu laitospalvelu sekä erityisen huolenpidon jaksoa koskevat muutokset turvaavat nykyistä paremmin lapsen erityisen suojelun tilanteissa, joissa nykyiset sijaishuoltopalvelut eivät riitä eivätkä ole lapsen edun mukaisia.
Esitykseen sisältyvät myös ehdotukset, jotka liittyvät lastensuojelun ja psykiatrian osaamisen yhteensovittavien lastensuojeluyksiköiden toteuttamiseen. Ehdotukset mahdollistavat lastensuojelun ja psykiatrian entistä tiiviimmän yhteistyön. Yksiköiden kehittämiseen on sisällytetty 0,5 miljoonaa euroa vuodelle 2026, vastaavasti kuten vuoden 25 talousarviossa.
Hallitus esittää säädettäväksi kokonaan uutta lakia Valtion lastensuojelulaitoksesta ja sen yhteydessä toimivasta koulusta. Nykyinen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisista lastensuojeluyksiköistä annettu laki kumottaisiin. Uusi laki selkiyttää viraston nykyistä asemaa, rakennetta, tehtäviä ja toimivaltasuhteita. Kuten totesin aikaisemmin, Valtion lastensuojelulaitokselle säädettäisiin uutena tehtävänä velvollisuus tuottaa uutta kuntouttavaa suljettua laitospalvelua. Alkuvaiheessa yksi nykyisistä valtion koulukodeista muutettaisiin tällaista palvelua tuottavaksi yksiköksi. Lisäksi Valtion lastensuojelulaitoksella olisi nykyiseen tapaan vastuu vankilan perheosastopalvelun tuottamisesta. Kuntouttavan suljetun laitospalvelun osalta THL:n alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenoihin sisältyy kaksi ja puoli miljoonaa euroa vuodelle 26, vastaavasti kuten vuoden 25 talousarviossa kuntouttavan suljetun laitospalvelun perustamiseen.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 26 alusta. Voimaantuloa kuitenkin porrastetaan siten, että kuntouttavaa suljettua laitospalvelua ja erityisen huolenpidon jaksoa koskevat säännökset tulisivat voimaan vasta 1.8.2026. — Kiitos.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia, ministeri. — Edustaja Rasinkangas... Jaa, täällä näyttää olevan jonkinlaista mielenkiintoa debattiin. Edustajat voivat pyytää minuutin mittaista vastauspuheenvuoroa painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Edustaja Piritta Rantanen, olkaa hyvä.