Senast publicerat 01-08-2025 17:28

Punkt i protokollet PR 20/2025 rd Plenum Tisdag 11.3.2025 kl. 14.00—17.59

3. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om mikromobilitet

Regeringens propositionRP 12/2025 rd
Remissdebatt
Andre vice talman Tarja Filatov
:

Ärende 3 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till. 

För debatten reserveras i detta skede högst 45 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Presentationsanförande, minister Ranne, varsågod. 

Debatt
16.15 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä hallituksen esitys mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi. 

Vuonna 2023 loukkaantui 1 600 henkilöä sähköpotkulautaonnettomuuksissa. Päihtyneitä oli hoitoa tarvinneista noin 50 prosenttia. Sähköpotkulautojen onnettomuusriskit ovat 5—7 kertaa suuremmat kuin pyöräilyssä suhteessa matkojen määriin. Päihdeonnettomuuksien aiheuttamat kustannukset ovat 160 miljoonaa vuosittain. Hallitus ratkaisee nyt näitä ongelmia. Esityksen pääasiallisena tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta. Tälle on myös hyvin laaja tuki yli hallinnonrajojen — sisäministeriö, oikeusministeriö ja liikenneministeriö, muista puhumattakaan. 

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi liikenteen palveluista annettua lakia, tieliikennelakia, ajoneuvolakia ja ajoneuvojen siirtämisestä annettua lakia. Liikenteen palveluista annettuun lakiin lisättäisiin säännökset mikroliikenneluvasta ja siihen liitettävistä lupaehdoista. Tavoitteena on antaa kunnille aikaisempaa paremmat työkalut mikroliikkumisen hallintaan ja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Yhteiskäyttöisten kevyiden sähköajoneuvojen tai polkupyörien vuokralle tarjoaminen kunnan hallinnoimalla alueella edellyttäisi jatkossa, että palveluntarjoajalla on voimassa oleva mikroliikennelupa. 

Ehdotus antaisi kunnille työkalut mikroliikennepalveluiden ohjaamiseen mikroliikennelupaehtojen avulla. Kunta voisi liittää lupaan lupaehtoja, joiden asettamisen edellytyksistä säädettäisiin laissa. Ehdot voisivat koskea muun muassa vuokrattavien ajoneuvojen ajonopeuksia, pysäköintiä, käyttöalueita, ajoneuvojen lukumääriä, käyttöaikoja sekä kuljettajien ikävaatimuksia. Lupaehtojen tulisi olla lupaehdosta riippuen liikenneturvallisuuden, liikenteen esteettömyyden taikka kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon kannalta tarpeellisia tai välttämättömiä. Mikroliikenneluvan lupaehtojen vastaisesti tai ilman voimassa olevaa mikroliikennelupaa kunnan hallinnoimalle alueelle pysäköity ajoneuvo voitaisiin siirtää välittömästi. 

Tieliikennelakiin lisättäisiin säännös liikennejuopumuksesta moottorilla varustetulla polkupyörällä tai kevyellä sähköajoneuvolla. Alkoholin suhteen säädettäisiin 0,5 promillen rajasta ja huumausaineiden suhteen nollarajasta. Jatkossa kiellettyä olisi kuljettaa moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa siten, että kuljettajan veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään puoli promillea. Kiellettyä olisi myös moottorilla varustetun polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon kuljettaminen niin, että kuljettajan veressä on ajon aikana tai sen jälkeen käytetyn huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Kiellon rikkominen olisi sanktioitu liikennevirhemaksulla. 

Ehdotettava yksiselitteiseen rajaan perustuva sääntely parantaisi liikenneturvallisuutta ja vähentäisi kevyiden sähköajoneuvojen ja moottorilla varustettujen polkupyörien päihtymisonnettomuuksista aiheutuvia kuolemia ja loukkaantumisia sekä terveydenhuollon kuormitusta ja yhteiskunnan kustannuksia. Uusi sääntely helpottaisi myös liikennejuopumusten valvontaa, mikä lisää valvonnan tehokkuutta ja ennalta estävyyttä. Tieliikennelakiin lisättäisiin säännös nautitun alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi tehtävästä kokeesta, jolla voidaan selvittää mikroliikennevälineen kuljettajan ajokuntoa liikenteessä. Tarkoituksena on mahdollistaa kuljettajan ajokunnon selvittäminen luotettavasti myös mikroliikenteessä. 

Lisäksi esityksellä korotettaisiin muun muassa mikroliikenteen liikennevirhemaksuja sekä tehtäisiin tieliikennelakiin ja ajoneuvolakiin liikenneturvallisuutta parantavia tarkennuksia. Tällainen muutos on esimerkiksi kypäräsuosituksen laajentaminen kevyisiin sähköajoneuvoihin. 

Tästä voidaan vielä todeta loppuun, että lainsäädännön arviointineuvoston mukaan lakiesitys on tehty hyvin. Tähän olemme hyvin tyytyväisiä. Yhteisenä tavoitteena on tietenkin, että saamme holtittoman ajelun humalassa kuriin myös sähköpotkulaudoilla. Tavoitteena on saada muutokset voimaan jo vapuksi. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Sinuhe Wallinheimo, vastauspuheenvuoro. 

16.20 
Sinuhe Wallinheimo kok 
(vastauspuheenvuoro)
:

Kiitos, arvoisa puhemies! Mielestäni joskus normien kiristäminen on oikein, ja tässä sähköpotkulautakysymyksessä se on juuri näin, kiitos siitä ministerille. 

Kysymykseni liittyy nyt siihen, että jos joku ajaa vaikka sähköpolkupyörällä kaupunkiin, ottaa muutaman oluen, laittaa sen jälkeen sähköt kiinni tai ottaa jopa akun pois ja lähtee sillä ajamaan, ihan normaalilla pyörällä — itse asiassa se on vaikeampi ajettava tai raskaampi ajettava kuin normaali pyörä — niin syyllistyykö hän silloin mahdollisesti rattijuopumukseen. Tämä on mielestäni semmoinen kysymys, johon en tiedä vastausta, mutta jos te tiedätte tai jos tässä on jotain vielä selvittämistä, niin sen voisi kyllä katsoa sitten valiokunnassa uudelleen. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Tässä useampi edustaja pyysi vastauspuheenvuoroa, ja täällä on nyt pyydettynä seitsemän. Jos ette painaneet nappia, niin painakaa sitä, niin näen kaikki, ketkä halusivat lyhyen puheenvuoron käyttää. — Edustaja Eskelinen. 

16.21 
Seppo Eskelinen sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Esitetty lainsäädäntö ja muutokset ovat kannatettavia ja viime kaudella valmistuneen liikenneturvallisuusstrategian mukaisia toimenpiteitä, ehdotuksia, kuten promillerajat ja toimilupamalli. 

Hyvä, että lainsäädäntö on valmisteltu aika pitkän prosessin jälkeen, mutta itselläni on huolenaihe, että todennäköisesti tätä kunnat eivät nyt kyllä kesällä 25 pysty tällä aikataululla ottamaan käytäntöön. Tämä vaatii niin paljon toimenpiteitä kuntien osalta, lupamenettelyn osalta, operaattorien osalta, ja sitten tietysti mustia pilviä aiheuttaa myös tuo oikeusministeriön lausunto, että onko tämä sitten vielä perustuslakivaliokunnassa käytettävä Harmillista, jos tämä menee ensi kesän yli, kun se kausi kumminkin alkaa jo siellä toukokuun alussa kaupungeissa ja kunnissa, ja tässä tulee tavallaan sitten yksi vuosi vielä odotusaikaa. Käytännössä tämä on kuitenkin mahdoton ensi kesänä ottaa käyttöön. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Eerola. 

16.22 
Juho Eerola ps 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Kiitän tosiaan ministeriä tästä hallituksen esityksestä. Tämä on ollut sellainen, mistä on tullut hirmuisen paljon kansalaispalautetta viime aikoina. Itse en ole näitten vehkeitten kyytiin juuri uskaltanut, sen verran on hirvittänyt katsoa sitä meininkiä. 

Maailma muuttuu, niin kuin edellisessä keskustelussa käytiin, uusia liikennevälineitä tulee. Sinällään en niitä halua vastustaa, ne saattavat monessa tapauksessa olla oikeinkin toimivia pelejä, mutta se, miten niiden kanssa sitten toimitaan, on ollut aivan sitten lähestulkoon villi länsi. Luvut sairaaloista ovat huolestuttavia: lapset, etenkin alaikäiset, päihtyneiden osuus korostuu näissä. Sitten vielä ne paikat, mihin näitä yleensä sitten jätetään. Olen muutamankin kerran itse meinannut kompastua näihin. 

Ainoa duubio ja epävarmuus itsellänikin liittyy tähän, minkä edustaja Eskelinen nosti, miten sitten kunnat kykenevät näin lyhyellä aikataululla toteuttamaan tätä uutta, sinänsä hyvää lainsäädäntöä. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Furuholm. 

16.23 
Timo Furuholm vas 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn edellisen puhujan näkemykseen siitä, että nämä skuutithan toimivat hyvin eri tavalla eri kaupungeissa ja niiden funktio muuttuu vaikka sitä myöten, minkälainen joukkoliikenne kaupungissa on. 

Tässä esityksessä käsitellään paljon elinkeinovapauden suhdetta tähän tulevaan sääntelyyn, koska siinä on tietynlaisia kysymyksiä, mitä on pitänyt ratkoa. Oma näkemykseni on, että ei ole elinkeinovapautta luoda tällaisia dystooppisia skuuttikasoja keskelle kaupunkia ja vaikuttaa silleen vaikka esteettömyyteen, tai on huonoa elinkeinovapautta se, että veronmaksajat sitten maksavat nämä kustannukset, mitä näistä skuuttiongelmista tulee. 

Tällä puheella kannatan näitä tulevia sääntelyitä ja varsinkin tätä toimilupajärjestelmää, jonka avulla juuri kaupungit pystyvät asettamaan tämän toiminnan niihin omiin raameihinsa mahdollisimman hyvin, mutta on myös tärkeätä, että sitten valiokunnassa käydään tämä läpi tarkkaan, yksityiskohtaisemmin. Esimerkiksi tämä operaattoreiden määrän rajaaminen on yksi kysymys, mihin pitää paneutua tarkemmin. — Kiitos.  

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Laakso. 

16.24 
Sheikki Laakso ps 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Tarve tällaiselle lakiuudistuksellehan on ollut tilastojenkin mukaan jo valtavan pitkän aikaa, ja pakko on sanoa, että jopa omien kavereittenkin loukkaantumisten kautta olen nähnyt sen, mitä näistä aiheutuu — suhteellisen vakavaakin. 

Tässä on näitä huolia otettu esiin, ja tietysti valiokunnissa pitää käsitelläkin näitä asioita. Tietysti varmasti tullaan aika paljon keskustelemaan erinäisistä asioista, mitkä esimerkiksi edustaja Wallinheimo otti puheeksi. Sehän koskee tietysti ihan samalla lailla potkulautoja tai kaikkia, mitkä liikkuvat sähköllä, sen jälkeen, kun tämä lainsäädäntö tulee voimaan, ja tietysti jollain tavalla pitää olla ymmärrys siitä, että se ratkaisu on toimiva. 

Mitä tulee tähän, minkä edustaja Eskelinen otti puheeksi, että kunnille tulee kiire, niin toivoisin, että meillä olisi kuntapäättäjinä edes sellaisia, jotka tämän ymmärtäisivät. Tämä ongelma on jo niin pitkän aikaa ollut, että tähän olisi pitänyt reagoida, ja nyt ainakin viimeistään voisi jokainen edustaja, joka kuntapolitiikassa on mukana, [Puhemies koputtaa] kertoa, että tällaisia lainsäädäntöjä tullaan varmasti tekemään. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Hänninen. 

16.26 
Juha Hänninen kok 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvokas puhemies! Kiitän ministeriä tästä tärkeästä esityksestä. 

Sähköpotkulautojen ja muiden mikroliikennevälineiden väärinkäyttö on aiheuttanut vakavia liikenneturvallisuusriskejä. Tilastot osoittavat, että sähköpotkulautaonnettomuudet ovat yleisempiä kuin pyöräilyonnettomuudet. Valitettavan suuri osa niistä tapahtuu päihtyneenä. Hallituksen esitys tuo tähän muutoksen, ja se asettaa promillerajan mikroliikennevälineiden kuljettajille sekä antaa poliisille valtuuden myös puhalluttaa kuljettajia ja estää näin päihtyneenä ajamisen. Tämä on konkreettinen keino vähentää vakavia loukkaantumisia ja terveydenhuollon kuormitusta, ja on erityisen tärkeää, että tämä laki saadaan valmiiksi jo ensi kesäksi. — Kiitos.  

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Aittakumpu. 

16.27 
Pekka Aittakumpu ps 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Olemme tässäkin salissa puhuneet, voisi sanoa, vuosikaupalla erityisesti näistä sähköpotkulautojen aiheuttamista ongelmista liikenteessä, näistä potkulautakasoista, jotka on tässä mainittu, mutta sitten myöskin siitä, että päihtyneenä ajaminen on aiheuttanut vakavia onnettomuuksia ja myöskin pelkoa tuolla liikenteessä. Meinasinpa itse asiassa kerran tuossa eduskunnan kulmalla jäädä sähköpotkulaudan alle. En tiedä, oliko kuski humalassa, mutta aika holtitonta meno oli. 

Kiitän ministeriä tästä asian esittelystä ja siitä, että nyt tänne eduskuntaan saatiin vihdoinkin tämä esitys, jossa annetaan kunnille paremmat mahdollisuudet pitää järjestystä yllä näitten sähköpotkulautojen ja myöskin muitten uusien liikuntavälineitten osalta, ja ennen kaikkea siitä, että nyt tämä juovuksissa ajaminen esimerkiksi sähköpyörällä ja sähköpotkulaudalla tulee rangaistavaksi. 

Todella hyvä kokonaisuus ja hyvä tavoite parantaa liikenneturvallisuutta. Se ilman muuta hyödyttää ihan kaikkia. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Lyly. 

16.28 
Lauri Lyly sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Tämä mikroliikennelupa on hyvä työkalu antaa kunnille mahdollisuus puuttua näihin ongelmiin, ja muutenkin tämä lainsäädäntö pohjaltaan on hyvä olla olemassa. 

Tämä lainsäädäntö ei tietenkään yksin tätä tilannetta ja turvallisuutta paranna. Siinä ovat myöskin nämä infraratkaisut, esimerkiksi kunnissa pyöräilytiet, jalankulun ja pyöräilyn erottaminen toisistaan — ne liittyvät tähän samaan asiaan. Tietyllä tavalla täytyy panostaa myöskin siihen infraan, ja se vaatii euroja. 

Kunnat ovat kyllä jo reagoineet nopeusrajoituksilla ja paikoituksella, mutta nyt me saadaan tästä yksi hyvä työkalu. Siinä mielessä tuen tätä lakiesitystä. Minulla on sitten, kun puheenvuoro on, muutamia kysymyksiä. Tässä kysyisin nyt, onko pyöräilyn ja jalankulun erottamisiin jalankulun ja pyörän osalta tulossa jotain uusia panostuksia hallituksen taholta. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Reijonen. 

16.29 
Minna Reijonen ps 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies ja arvoisa ministeri! On todella hyvä, että tämä sähköpotkulautailu saadaan viimeinkin kuriin ja että tulee tämmöisiä uusia esityksiä. Isossa kaupungissahan tämä on ollut ongelma jo pitkään. Se on tiedostettu ja nähty, että siellä niitä pyöriä lojuu vaikka missä ja ajellaan hirveällä vauhdilla edestakaisin, livahdetaan ja mennään edestakaisin. Tosi hyvä, että tähän puututaan. 

Ja Helsingissä varsinkin huomaa, että... No, viime talvenakin oli sitten mielenkiintoista huomata, että kun lunta tuli, niin olivat ne sähköpotkulaudat sinne lumikasaan jääneet lumen alle, ja näyttihän se aika melkoiselle sekin. Ja sitten tosiaan näitä pyöräilijöitä täällä mennä livahtelee. On mielenkiintoista kyllä nähdä, mitenkä poliisi käytännöllisesti pysyy näiden perässä, kun nehän mennä livahtelevat. Ne eivät mene missään autotiellä eivätkä muuten, vaan ne mennä livahtelevat hyvin äkkiä ohi jonnekin ja vaikka missä päin liikkuvat. Liikkuuko poliisi myös sähköpotkulaudoilla näiden perässä, vai mitenkä heidät otetaan kiinni? — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Haluaako ministeri kommentoida tässä vaiheessa? Sen jälkeen menemme puhujalistaan. 

16.30 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne :

Kiitoksia! Erinomaisia kysymyksiä ja huolenaiheita. Ensin totean lyhyesti tämän, että tämän sähkön pois laittamisen, mitä edustaja Wallinheimo kysyi, tulkinta täytyy tietenkin katsoa erikseen. Varmasti tähän vielä palataan ja valiokunnassa sitten yksityiskohtiin enemmänkin. Mutta niin kuin totesin tuossa, niin valmistelu on todettu hyväksi, mutta kyllä siellä tausta-aineistoista ja sitten lausunnoista ja joka puolelta löytyy varmasti siellä korjattavaa, mutta luotan siihen, että valiokunta sitten vielä viimeisiä kauneusvirheitä täältä korjaa, jos ja kun niitä varmaan vähän löytyy. 

Kunnat ovat olleet hyvin tiiviisti tässä mukana. Meillä on ollut sidosryhmäyhteistyötä kuntien kanssa, ja vaikka tässä on kiire, niin kyllä minä väitän, että kunnillakin on varmasti halu ja kykykin nopeastikin lähteä eteenpäin mikroliikennelupien osalta. Tässä on ollut varsin hyvä yhteistyö myöskin. 

Sitten itse asiassa tästä, että miksi ei kokonaan kielletä. Tätä elinkeinovapauttahan pohdittiin hyvin laajastikin tuolla valmistelun aikana, ja nyt tämä lupa antaa kuitenkin kunnille mahdollisuuden siis todellakin niitä käyttöalueita ja sähköpotkulautojen määriä, ikärajoja ja nopeuksia todellakin laajasti rajoittaa. Jos halutaan rauhoittaa joku alue mikrosähköpotkulaudoilta, niin sehän tulee tässä mahdolliseksi, ja se ei sitten ole myöskään perustuslain elinkeinovapauden vastaista. 

Kysyttiin sitä, miten poliisi pystyy tätä valvomaan. Tästä voi todeta myöskin, että poliisi on ollut hyvin tiiviisti meidän kanssa tässä valmistelussa mukana ja siellä on otettu tämä ilolla vastaan, ja nyt kun hallitus lisää poliisien määrää, niin varmasti tähänkin valvontaan riittää sitten riittävästi resursseja. 

Aikaisemman hallituksen aikana kyllä meillä oli tämä yhteinen liikenneturvallisuusstrategia, johon kaikki ovat sitoutuneet, mutta silloin ei ollut yhtenäistä näkemystä ja halua esimerkiksi sille, että promilleraja säädettäisiin. Siellä oikeusministeriö ja sisäministeriö olivat erittäin eivät niin kovin kannustavia tämän suhteen, eli silloin tätä ei kyetty edistämään, mutta nyt olemme saaneet tämän esityksen tänne, ja tietenkin toivomme, että tämä saadaan mahdollisimman nopeasti maaliin, ja varmasti valiokunnan kanssa tehdään hyvää yhteistyötä. 

Kevyen liikenteen satsauksista vielä: Nämähän ovat tietenkin kuntien vastuulla pääosin. Meillä ei ole tulossa uusia säädöksiä, eikä meillä ole tulossa uusia rahapotteja. Meillä on valtava satsaus infraan, kolmen miljardin potti, ja tästä pääosa koskee tietenkin meidän maantieliikennettä ja nykyistä päärataa. Tämä täytyy muistuttaa tässäkin. Aikaisempi hallitus pisti päärataan 300 miljoonaa, ja nyt me laitamme yli puoli miljardia. — Kiitos.  

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Kiitokset ministerille. — Ja sitten puhujalistaan. Edustaja Hänninen. 

16.33 
Juha Hänninen kok :

Arvoisa rouva puhemies! Terveiset pyöräilyn pääkaupungista Oulusta. — Mikroliikkumisen suosio on kasvanut merkittävästi kaupungeissamme, mutta sen mukanaan tuomat haasteet ja ongelmat ovat jääneet vaille riittäviä ratkaisuja. Hallituksen esitys mikroliikkumista ohjaavaksi lainsäädännöksi on tervetullut ja tarpeellinen askel kohti turvallisempaa ja selkeämmin säänneltyä kaupunkiliikennettä. Mikroliikenteen luvan käyttöönotto antaa kunnille mahdollisuuden hallita sähköpotkulautojen määrää, käyttöaikoja ja pysäköintiä, mikä parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta ja vähentää kaupunkien katuverkkoon ja rakenteisiin kohdistuvaa painetta. 

Arvoisa rouva puhemies! Sähköpotkulautojen ja muiden mikroliikennevälineiden väärinkäyttö on aiheuttanut vakavia liikenneturvallisuusriskejä. Tilastot osoittavat, että sähköpotkulautaonnettomuudet ovat yleisempiä kuin pyörällä tapahtuvat onnettomuudet, ja valitettavan suuri osa niistä tapahtuu päihtyneenä. Hallituksen esitys tuo tähän muutoksen asettamalla promillerajan mikroliikennevälineiden kuljettajille sekä antamalla poliisille valtuudet puhalluttaa kuljettajia ja näin estää päihtyneenä ajamisen. Tämä on konkreettinen keino vähentää vakavia loukkaantumisia ja terveydenhuollon kuormitusta. 

Arvoisa rouva puhemies! Mikroliikenteen sujuvuus ja turvallisuus ovat kaikkien tielläliikkujien etu. Uudet liikennemerkit ja pysäköintialueet selkeyttävät mikroliikenteen sääntöjä ja tekevät kaupunkitilasta turvallisemman niin jalankulkijoille, pyöräilijöille kuin sähköpotkulautailijoille. Samalla kuntien valtuudet puuttua väärin pysäköityihin ajoneuvoihin helpottavat esteettömyyden turvaamista erityisesti liikkumisrajoitteisille henkilöille. Nyt esitetyillä muutoksilla luomme liikenneympäristön, jossa kaikki voivat liikkua turvallisesti ja vastuullisesti. 

Kannatan hallituksen esitystä ja pidän tärkeänä, että liikenneturvallisuuteen ja mikroliikkumisen hallintaan saadaan vihdoin tarvittavat työkalut. — Kiitoksia. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Reijonen. — Mikrofoni, edustaja Reijonen. 

16.36 
Minna Reijonen ps :

Arvoisa puhemies! Sähköskuutin tullessa katukuvaan onnettomuudet ovat lisääntyneet, päivystysjonot kasvaneet. Pelkästään sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuu Suomessa vuosittain arviolta 1 600 henkilöä osasto- tai erikoissairaanhoitoa vaativasti. Onnettomuuksissa loukkaantuneista arviolta 5—15 prosenttia on sivullisia tienkäyttäjiä. Vuonna 24 pääkaupunkiseudulla on kuollut kolme ihmistä onnettomuudessa, mihin liittyy sähköpotkulauta. Kaikki kolme ovat alaikäisiä. Ihmisten henkiä ei tietenkään voi mitata rahassa, mutta jo ainoastaan sähköpotkulaudan vuoksi hoitoon hakeutuvien ihmisten aiheuttamat kustannukset ovat suuret.  

Sähköpotkulaudalla kulkeminen tietysti nopeuttaa arkea, etenkin kaupunkimiljöössä. Asiat toimivat, mikäli kaikki noudattaisivat ohjeita. Tämä olisikin ihanteellinen tilanne, mutta valitettavasti se ei ole totta. Kesällä näkee sähköpotkulautoja hylättyinä, niitä lojuu myös rikkinäisinä, ne tukkivat joskus ajoväyliä, kävelykaduista puhumattakaan. Sähköpotkulaudat ovat erittäin vaarallisia, mikäli henkilö on päihtynyt. Hän on vaaraksi itselleen mutta myös jalankulkijoille ja autoliikenteelle. 

Hallitusohjelman mukaan luodaan mikroliikkumista, muun muassa sähköpotkulautoja, ohjaavaa lainsäädäntöä sekä annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Lisäksi hallitusohjelman mukaan hallitus asettaa liikenneturvallisuuden parantamisen tavoitteeksi, ettei Suomessa tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050. 

Iso kiitos ministerille ja hallitukselle näistä hyvistä esityksistä. Nämä ovat todella tärkeitä ja tervetulleita. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Lyly. 

16.38 
Lauri Lyly sd :

Arvoisa rouva puhemies! Tässä on todella mielenkiintoinen asia käsillä. Vuonna 2019 näitä ei vielä ollut, ja sen jälkeen mikroliikkuminen ja sähköpotkulaudat ovat aika nopeasti tulleet Suomeen. 

Tämä on sinänsä se, mihin meidän sääntöjä ja ohjauksia pitää tehdä. Sitten totta kai meidän pitää yrittää vastata niihin keskeisiin ongelmiin, jotka tässä ovat olleet taustalla: onnettomuudet, käytön rajoitukset, liikenneturvallisuus, pysäköinti, päihtyneenä ajot ja kaikki tämäntyyppiset asiat. Meillä on todella asioita, jotka tässä on hoidettava, ja sitä tässä nyt yritetään kyllä hyvin hoitaa. Onnettomuuksista täytyy sanoa se, että näistä tapahtuu puolet, noin suurin piirtein, yöllä, ja niissäkin isossa osassa on taustalla päihtyminen. Tässä niitä välineitä on. 

Kunnat, muun muassa Tampere, ovat tehneet tässä aika paljon töitä jo etukäteen ja yrittäneet tätä suitsia, mutta kaikkia keinoja kaupungilla ei ole ollut käytössä, ja nyt tämä antaa työkaluja. Me ollaan esimerkiksi sovittu näitten potkulautafirmojen kanssa, miten nopeutta rajoitetaan. Maksiminopeus rajoitettiin koko kaupungissa 20 kilometriin tunnissa, yöaikaan 23:n ja 5:n välissä maksiminopeus on rajattu 15 kilometriin kaikkina päivinä, ja sitten on hitaamman nopeuden alueita, pysyvästi 10 kilometriä tunnissa. Me ollaan näitä rajoituksia jo hyödynnetty tässä näin. Sitten tämmöinen reaktiotesti on torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin, mikä tarkoittaa sitä, että jos ei pääse tästä testistä läpi, niin ei saa ajoneuvoa käyttöönsä. Näitä on jo tehty, mutta tämä antaa lisää työkaluja. 

Arvoisa rouva puhemies! Tästä muutamia nostoja, jotka koetaan tärkeiksi. 

Tämä mikroliikennelupa on nyt selkeä väline, jolla on keino puuttua alan ongelmiin ja rajoittaa toimintaa siinä määrin kuin se on tarpeellista. 

Sitten tässä voidaan määrätä etenkin pysäköinnistä, ajonopeuksista, toiminta-ajoista. Nämä ovat hyviä työkaluja, eikä kaikkia ole vapaaehtoisesti tähän mennessä aina voitu saada. 

Lautojen lukumäärän rajoittaminen on kirjattu lakiluonnokseen. Siitä voi tulla pieni riidanaihe toimijoiden kanssa, mutta se on tässä. 

Itse pidän tästä promillerajasta, huumausainerajasta, tästä puolesta promillesta, joka on todella hyvä. Se on selkeä raja, joka tässä on hyvä asia. 

Toisaalta tässä myöskin tällä liikennevirhemaksulla vaikutetaan ennaltaehkäisevästi, ettei niitä päihtyneitä ajoja tulisi, ja voidaan myös puuttua semmoiseen ennaltaehkäisevästi.  

Lupaehtoja voidaan muuttaa kesken lupakauden. On hyvin oleellista, että kun tietoa tulee lisää, niin päästään niitä muuttamaan. Luvan voi myös peruuttaa, jos operaattori ei noudata ehtoja. Nämä ovat sellaisia asioita, jotka pakottavat toimijat aika tarkkaan työskentelyyn siinä, miten näitten kanssa mennään. 

Sitten nämä varastoinnit ja pysäköinnit: Voidaan siirtää välittömästi lähisiirtona tai varastosiirtona, jos on pysäköity ehtojen vastaisesti, ja niin poispäin. Eli tämä on sellainen asia, joka tässä on mennyt hyvin eteenpäin. 

Mutta sitten operaattorien määrä on tässä semmoinen kysymysmerkki, se — kaikille on annettava meidän käsityksen mukaan nyt lupa — kuinka se pystytään pitämään hallussa: onko tämä lautojen määrän rajoittaminen se keino vai mikä se on? Se on yksi osa-alue. 

Sitten tietenkin semmoinen kysymys, jota äsken en ehtinyt kysyä, liittyy siihen, olisiko tässä jollain tavalla näitten lauta- ja mikroliikkumisen firmojen kilpailuttaminen jollain laatuperusteella sellainen, että voitaisiin vähän katsoa sitä, ketkä toimivat alueella. Se olisi voinut olla ehkä yksi tämmöinen alue. 

Mutta tässä on hyvät elementit, jotka auttavat nyt kaupunkeja ja kuntia tämän niin tarpeellisen liikkumismuodon hyödyntämisessä. — Kiitos.  

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Harjanne poissa. — Edustaja Aittakumpu. 

16.43 
Pekka Aittakumpu ps :

Arvoisa rouva puhemies! Tämä esitys tosiaan koskee mikroliikennettä, jolla tarkoitetaan tässä yhteydessä liikkumista polkupyörällä, kevyellä sähköajoneuvolla tai moottorilla varustetulla polkupyörällä. Suomessa ei aiemmin lainsäädännössä ole määritelty mikroliikkumista. Nyt se tehdään, ja hyvä näin, että lainsäädäntö elää ajan mukaan ja sitä tarvittaessa päivitetään ja muutetaan. 

Nämä muutokset, kuten tuossa jo aiemmin totesin, ovat kokonaisuutena erittäin hyviä ja tarpeellisia. Pelkästään sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuu Suomessa vuosittain arviolta 1 600 ihmistä, ja tämä kuormittaa henkilöstöä esimerkiksi erikoissairaanhoidossa. On hyvä, että nyt saadaan tähän liikkumiseen lisää turvallisuutta. On jo moneen kertaan todettu, että nyt tämä juovuksissa ajaminen tulee rangaistavaksi ja kiellettyä olisi myös moottorilla varustetun polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon kuljettaminen siten, että kuljettajan veressä on ajon aikana tai sen jälkeen käytetyn huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämä on myös yhä isompi ongelma, että ei välttämättä olla alkoholin vaikutuksen alaisena vaan sitten huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajellaan, ja se tietysti aiheuttaa sitten vaaratilanteita ja erilaisia onnettomuuksia. 

Tässä ministeri jo hyvin totesikin, että valiokunnissa varmasti katsotaan tarkkaan tämä esitys ja myöskin tehdään tarvittaessa sitten muutoksia siihen esitykseen, mutta uskon, että tämä kaikkiaan on hyvin kannatettava esitys. Liikenneturvallisuuden kohentaminen näin ylipäätäänkin on hallituksella vahvana linjana, niin kuin oli edelliselläkin hallituksella, ja on tärkeää, että me pyrimme kaikin tavoin minimoimaan kaikki vahingot liikenteessä ja takaamaan kaikkien kulkijoiden ja myöskin sivullisten turvallisuuden. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Vornanen. 

16.45 
Timo Vornanen tv :

Arvoisa rouva puhemies! Olemme viime vuosina eläneet kaupunkiliikenteen murrosta, jossa kevyet sähköiset kulkuneuvot ovat nousseet yhä merkittävämpään rooliin. Vaikka sähköisiä liikkumisvälineitä on nykyään tarjolla laaja kirjo erilaisia, julkisessa keskustelussa jokaisen huulille nousee usein yksi tietty kulkuneuvo eli sähköpotkulauta. Niiden ketteryydessä ja hyvässä saatavuudessa on tietenkin paljon hyvää. Kuitenkin ne on jopa kielletty osassa Euroopan kaupunkeja johtuen niiden aiheuttamista ongelmista. Sääntelylle on Suomessakin tarvetta ollut jo vuosia, sillä potkulautojen nopeudet, niiden määrä ja kaoottinen pysäköinti sekä käyttäminen päihtyneenä ovat aiheuttaneet merkittäviä ongelmia. 

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan sähköpotkulautailijoiden tapaturmat ovat kuormittaneet erikoissairaanhoidon päivystystä vuosittain arviolta 1 600 tapauksen verran ja osastohoitoa on vaatinut noin 160 tapaturmaa. Huolestuttavaa on, että noin puolet näistä tapauksista on sattunut alkoholin vaikutuksen alaisena, mikä tarkoittaa vuosittain 640—800 alkoholitapaturmaa. Sähköpotkulautojen käyttäjäkunta koostuu tyypillisesti nuorista, ja valitettavasti myös suurin osa loukkaantuneistakin on nuoria. 

Onkin erittäin arvokasta, että olemme saamassa tämän lakiesityksen voimaan jo tulevaksi kesäksi, ja siksi haluan kiittää kaikkia niitä tahoja, jotka ovat ponnistelleet tämän tärkeän lain eteen. Tämän lain myötä moni nuori todennäköisesti säästyy vakavilta, jopa elämän mittaisilta vammoilta tulevana kesänä. 

On kuitenkin tärkeää muistaa, että lakiesitys antaa meille vasta eväät onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Lain tehokkuus käytännössä riippuu pitkälti kunnista, jotka päättävät sähköpotkulautojen nopeusrajoituksista. Onhan selvää, että onnettomuuksia voidaan ehkäistä tehokkaimmin rajoittamalla potkulautojen maksiminopeutta suoraan niiden ohjelmistojen kautta. Toivonkin lämpimästi, että mahdollisimman monessa kunnassa päädytään asettamaan sähköpotkulaudoille yleinen 15 kilometrin nopeusrajoitus. 

Lisäksi lain tehokkuus riippuu sen valvonnasta. Olenkin huolissani siitä, riittävätkö poliisin resurssit lain valvomiseen ja pahentaako se lisäksi oikeuslaitoksen ylikuormittumista. Vaikka poliisin ja oikeuslaitoksen resursseja parannetaan tällä hallituskaudella, ovat molemmat jatkossakin selvästi aliresursoituja. 

Tämä laki on kuitenkin ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Kiitoksia siitä ministerille ja teidän ministeriölle. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Rintamäki poissa. — Edustaja Furuholm. 

16.48 
Timo Furuholm vas :

Arvoisa rouva puhemies! Tänään meillä on tosiaan lähetekeskustelussa aihe, joka jakaa mielipiteitä hyvin rankasti, eli nämä sähköpotkulaudat. Niiden rantautuminen Suomeen alkoi muutama vuosi sitten. Samalla niiden käyttö sekä määrä kiihtyivät sen verran kovaa, että yhteiskuntamme ei pysynyt perässä. Sähköskuutit toivat mukanaan erilaisia häiriöitä liikennejärjestelmään ja katukuvaan, esteettömyyteen, ympäri Suomea, mutta myös ison nipun lääkärikäyntejä. Täysin vapaana rellestävän markkinatalouden keksinnön haitat jäivät pääosin yhteiskunnan, asukkaiden ja julkisten toimijoiden harteille, kun hyödyt ketterää liikkumista lukuun ottamatta valuivat firmoille. Buumin opetus oli se, että tarvitsemme sääntelyä, jolla taataan kaupunkien ja kuntien vahva rooli oman liikennejärjestelmän kehittämisessä ja tässä tapauksessa osin sen suojelemisessa. 

Arvoisa rouva puhemies! Viime vuonna säädimme eduskunnassa vakuutuspakon näille operaattoreille, ja nyt on tervetullutta, että tämä hallituksen esitys 12/2025 tuo mukanaan niitä työkaluja, joilla edellä mainittuja ongelmia, liian vapaan markkinatalouden luomaa kaaosta, vihdoin suitsitaan. Ja jottei nyt tule väärää kuvaa hyvistä päättäjistä ja pahoista sähköpotkulaudoista, niin tämä kehitys on ollut toivottua myös näiden operaattorien suunnalta. Yhteiset pelisäännöt vähentävät painetta toimia vastuuttomasti. Tähän asti yhteiset säännöt ja rajoitukset ovat olleet operaattorien hyvän tahdon varassa, ja tähän tulee nyt sitten se muutos. 

Lakiesityksen tärkein työkalu, jonka esitys mukanaan tuo, on tämä toimilupajärjestelmä, jonka avulla kaupunki kykenee rajaamaan lautojen ajonopeuksia, pysäköintiä, käyttöalueita, käyttöaikoja sekä ennen kaikkea lautojen lukumäärää, joka on ollut monien haasteiden alku ja juuri, koska lautoja on dumpattu tänne Suomeen sen jälkeen, kun muualla näiden lautojen käyttöä on säännelty. Operaattoreille myönnettävän mikroliikenneluvan jälkeen näemme toivottavasti vähemmän skuuttikekoja ja enemmän esteettömyyttä. Kilpailutusta tämä lakiesitys ei nyt tuonut mukanaan, mutta uskon, että tällä toimilupajärjestelmällä pystytään vastaamaan niihin haasteisiin, mitä on, ja tämän lakiesityksen tavoitteet toteutuvat. 

Tämä lakiesitys asettaa myös promillerajan skuutin käyttäjälle. Tällä pyritään rajaamaan onnettomuuksien määrää, koska alkoholilla on usein osuutta asiaan, kun skuuteilla kaatuillaan. 0,5 promillen raja yltää tästä eteenpäin sitten myös sähköpyöriin. 

Arvoisa rouva puhemies! Liikennejärjestelmämme on jatkuvassa muutoksessa. Isoissa kaupungeissa tähän liittyy väestönkasvu, ja tietenkin sitä tukee sitten tämä teknologian kehitys. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että uudet tavat liikkua ovat aina mahdollisuus, johon on syytä suhtautua vakavan optimistisesti. Sähköpotkulautojen kanssa me kuitenkin epäonnistuttiin pahasti, koska sääntelyn puute toi mukanaan niin isoja haittoja, että esimerkiksi yleinen mielipide kääntyi niitä vastaan, eikä ihan syyttä. Lautojen kohdalla kuitenkaan tämmöinen kategorinen suhtautuminen ei kannata, koska kaupunkimme ovat palvelutasoltaan ja maantieteeltään hyvin erilaisia. Siinä, missä isoissa kaupungeissa toimii joukkoliikenne ja muut kestävät kulkumuodot ovat mahdollisia, pienemmillä paikkakunnilla asiat eivät ole samalla tapaa. Tämä sitten vaikuttaa lautojen funktioon ja tarpeellisuuteen, ja siksi juuri on tärkeätä, että kunnille annetaan mahdollisuus vaikuttaa lautafirmojen toimintaan omalla alueellaan. 

Lautojen hyödyt niin ekologisesti kuin kansanterveyden näkökulmasta riippuvat paljolti siitä, korvataanko niillä autoilua, joukkoliikennettä vai kävelyä ja pyöräilyä. Aalto-yliopistohan on tätä tutkinut, ja heidän lopputuloksensa oli se, että sähköpotkulaudat korvaavat eniten bussi- ja raitiovaunuliikennettä, kävelyä ja muita liikkumispalveluita, kuten kaupunkipyöriä, mutta myös taksimatkustamista. Ehkä näin skuuttien yleisestä hyväksyttävyydestä katsoen ainakin omalta osaltani olisi tärkeätä, että se vähentäisi nimenomaan yksityisautoilua tulevaisuudessa ja ei niinkään tämmöistä kansanterveydellistä aktiivista liikkumista. 

Arvoisa rouva puhemies! Kannustan edelleen kaikkia tässä salissa ja salin ulkopuolella pysymään mahdollisimman paljon aktiivisten, lihasvoimilla liikkuvien kulkuneuvojen parissa, siitä hyötyvät niin maapallo kuin kansanterveys. Sillä aikaa me liikenne- ja viestintävaliokunnassa aiomme käydä tämän esityksen tarkkaan läpi ja pohtia, tarvitaanko tässä nyt sitten tähän esitykseen vielä jotain lisää esimerkiksi näitten operaattorien määrän hallitsemiseen, mikä tässä tuli jo esiin, ja ovatko nämä nyt tulevat työkalut ylipäätään riittäviä ja vaikeuttaako lainsäädäntö esimerkiksi kaupungin muiden palveluiden tarjoamista. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Eskelinen. 

16.53 
Seppo Eskelinen sd :

Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä Furuholmin pyöräilykannustukseen, mutta sähköinen liikkuminen ja sähköinen mikroliikkuminen on tätä päivää, ja haluttiin tai ei, niin se tulee lisääntymään. Tärkeää on, että nyt tämä pitkään odotettu lainsäädäntö saadaan maaliin, ja niin kuin sisällöltään tässä salissa ollaan kuultu, aika tyytyväisiä ollaan niihin toimenpiteisiin. Valiokunta ehkä joutuu, niin kuin tuossa todettiin, menemään syvemmällekin joittenkin asioitten osalta. 

Tämähän ei ole hyvin pitkäaikainen murhe. Vuonna 21 silloin viime hallituskaudellahan tämä räjähti käsistä ja lautatoimittajien ja -kaupunkien määrä lisääntyi hurjasti, ja silloinen liikenneministeri Harakka kutsui sitten kaupungit ja lautafirmojen edustajat pelisääntökeskusteluun. Silloin sopimusmallilla yhdessä rakennettiin sitä mallia, missä nopeuksiin, pysäköintiin ja toimikauteen ynnä muihin asioihin puututtiin, mutta on tärkeää, että tämä nyt sitten saadaan lainsäädännön piiriin. 

Silloin perustettiin myös Traficomin vetämä mikroliikkumisen verkosto, joka on varmaan ollut apuna myös tässä lainsäädäntövalmistelussa. Meillä on valtavasti tietoa tästä. Tässä on tärkeää, että tämä kuntien välinen yhteistyö nyt jatkuu sitten. Näitä kokemuksia on pakko käydä yhdessä läpi, ja parastahan tässä on, että nyt vahvistetaan kuntien roolia, koska heillä katualueen ylläpitäjänä on joka tapauksessa vastuu katualueitten käytöstä kokonaisuutena. Toivotaan, että siellä sitten yhteisiäkin malleja löytyy ja tämä toimilupajärjestelmä myös sitten löytää oman polkunsa — miten pitkiä ne ovat ja halutaanko sitä rajata, niin sitä varmaan joudutaan sitten tuolla valiokunnassa pohtimaan. 

Mutta edelleen olen huolestunut tämän aikataulun suhteen siitä, että tässä on aika monisäikeiset nämä vastuut, mitä kunnille tulee, ja sitten toimilupaneuvotteluista näitten toimittajien kanssa, kun tiedetään, että kunnallishallinto vähän seisoo vaalien jälkeen. Meillä eivät lautakunnat lähde heti pyörimään, eikä monta muuta asiaa, ja tietysti itsellänikin on toiveissa, että tämä jossain vaiheessa tänä kesänä saataisiin käyttöön ja olisi tavallaan tästä lainsäädännöstä niitä ensimmäisiä kokemuksia, joilla pystyttäisiin arvioimaan sitten hyvin nopealla aikataululla tämän toimivuutta. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Meillä on tasaan asti varattu aikaa tälle keskustelulle, mutta koska nyt kauheasti ei näytä olevan ruuhkaa, niin otetaan vielä tähän edustaja Strandman, joka on poissa, edustaja Paasi, sen jälkeen ministerin tiivis puheenvuoro ja sitten mennään seuraavaan asiaan. 

16.57 
Martin Paasi kok :

Arvoisa rouva puhemies! Suomen kaupunkikuva on viime vuosina muuttunut vauhdilla. Sähköpotkulaudat ja muut mikroliikenteen muodot ovat tulleet jäädäkseen. Ne tarjoavat joustavan, vähäpäästöisen ja modernin vaihtoehdon kaupunkiliikkumiseen. Ne tuovat kuitenkin mukanaan myös haasteita, joihin lainsäädännön on pystyttävä vastaamaan. 

Tällä hetkellä kunnat eivät voi tehokkaasti puuttua sähköpotkulautojen määrään, käyttöaikoihin tai pysäköintiin, mikä on aiheuttanut merkittäviä turvallisuus- ja esteettömyysongelmia. Liikennesääntöjen epäselvyydet, päihtyneenä ajaminen ja väärin pysäköinti ovat lisänneet onnettomuuksia ja kuormittaneet terveydenhuoltoa sekä kaupunkien resursseja. Sähköpotkulautailuun liittyvät onnettomuudet aiheuttavat yhteiskunnalle vuosittain noin 130 miljoonan euron kustannukset. Tämä ei ole kestävää. Edustaja Castrén osoitti tutkimusryhmänsä kanssa, että onnettomuudet voidaan kuitenkin puolittaa yhteistyössä palveluntuottajien kanssa, kun nopeutta laskettiin ja viikonlopun yöajat lopetettiin. 

Arvoisa rouva puhemies! Hallitus tuo nyt eduskuntaan lakiesityksen, joka antaa kunnille kaivatut työkalut sähköpotkulautojen ja muun mikroliikenteen hallintaan. Mikroliikennelupa mahdollistaa sen, että kunnat voivat säädellä sähköpotkulautojen määrää, pysäköintiä ja käyttöaikoja paikallisiin olosuhteisiin sopivalla tavalla. Näin varmistamme, että mikroliikenteeseen saadaan sen parhaat puolet käyttöön ilman hallitsemattomia lieveilmiöitä. 

Uudistuksen myötä käyttöön otetaan myös selkeämmät pelisäännöt. Sähköpotkulautailua ohjataan uusilla liikennemerkeillä, ja merkittyjä pysäköintialueita lisätään. Tämä parantaa esteettömyyttä ja turvallisuutta kaikille kaupunkilaisille, erityisesti heille, joille väärin pysäköidyt potkulaudat ovat olleet todellinen liikkumiseste. Lisäksi otamme käyttöön 0,5 promillen rajan, joka koskee sähköpotkulaudan kuljettajaa. Päihtyneenä ajamisesta voi jatkossa seurata seuraamuksia, ja poliisi saa paremmat valtuudet puuttua vaarallisiin tilanteisiin. 

Arvoisa rouva puhemies! Tämä laki ei ole mikroliikenteen rajoittamista itseisarvona vaan sen hallinnan parantamista. Kaupunkien ei ole pakko rajoittaa sähköpotkulautojen käyttöä, mutta niille annetaan siihen mahdollisuus. Tavoitteena ei ole estää kaupunkilaisten sujuvaa ja ympäristöystävällistä liikkumista vaan tehdä siitä turvallisempaa ja paremmin hallittua. 

Samalla kun säätelemme paremmin sähköpotkulautojen käyttöä, meidän on muistettava laajempi tavoite: Suomen liikenteen kehittäminen kohti turvallisempaa ja sujuvampaa tulevaisuutta. Hallitus on sitoutunut liikenneturvallisuuden parantamiseen ja siihen, että vuonna 2050 Suomessa ei tapahtuisi yhtään liikennekuolemaa. Tämä laki on yksi askel kohti tätä tavoitetta. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Sitten ministeri, kolme minuuttia, olkaa hyvä. 

17.01 
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne :

Kiitoksia, arvoisa puhemies! Todella hyviä puheenvuoroja. Tämä kertoo siitä, että me kaikki tässä salissa haluamme vilpittömästi parantaa liikenneturvallisuutta. Tämä yhdistää. Keino siihen, että tämä laki olisi hyvä ja sillä pystyttäisiin saamaan sähköpotkulautojen turvallisuutta huomattavasti paremmaksi, on oikeastaan meidän pitkä valmisteluaikamme, joka meillä on ollut. Emme halunneet, että tänne tulee keskeneräinen esitys, vaan nimenomaan sellainen, joka ehkä kaipaa sitten pientä kauneusvirheiden korjausta, mutta ei muuta. 

Meillä on hallituksen aivan kärkitavoitteena liikenneturvallisuuden parantaminen, ja nimenomaan lasten ja nuorten liikenneturvallisuus on tässä ensi sijalla. Nuoret miehet, pojat, ovat se riskiryhmä, johon myöskin kohdistamme paljon toimenpiteitä. Sen lisäksi, että me sääntelemme ja meille tulee uusia työkaluja sille, että päihtyneenä ja pilvessä ajelu saadaan kuriin, meidän on myöskin vahvistettava edelleen valistusta, liikennekasvatusta, sitä elinikäistä liikennekasvatusta. Koulupoliiseilla on tässä myöskin suuri merkitys, ja hehän kiertävät juuri tällä hetkellä Suomen kouluja. 

Minä kiitän näistä puheenvuoroista, ja olen varma siitä, että me saadaan erittäin hyvä lopputulos. Ja muistetaan kaikki olla myöskin itse esimerkillisiä tuolla liikenteessä: ollaan kunnossa siellä ratissa, kunnolla. Muistutan myös teitä kaikkia siitä, että jutelkaa siellä kotona, keskustelkaa läheistenne kanssa, muistuttakaa siitä, että liikenne ei ole mikään peli, sitä ei voi resetoida. Siellä ei voi aloittaa uudestaan, jos törmää seinään. 

Kiitoksia kaikille arvokkaasta keskustelusta. Tästä on erittäin hyvä jatkaa. 

Andre vice talman Tarja Filatov
:

Tack till ministern. — Debatten och behandlingen av ärendet avbryts. Behandlingen av ärendet fortsätter i detta plenum efter de övriga ärendena på dagordningen. 

Riksdagen avbröt behandlingen av ärendet klockan 17.03. 

Riksdagen fortsatte behandlingen av ärendet klockan 17.39. 

Andre vice talman Tarja Filatov
:

Nu fortsätter behandlingen av ärende 3 på dagordningen som avbröts tidigare under detta plenum. — Debatten fortsätter. Ledamot Nieminen. 

17.39 
Mira Nieminen ps :

Arvoisa rouva puhemies! Tänään käsittelemme hallituksen esitystä mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi, joka on merkittävä askel kohti turvallisempaa kaupunkiympäristöä ja liikennejärjestelmää. Yleinen turvallisuus on keskiössä tässä esityksessä, sillä mikroliikkumisvälineiden, kuten sähköpotkulautojen ja muiden kevyiden liikkumisvälineiden, yleistyminen on tuonut uusia haasteita liikennekulttuuriimme.  

Esityksessä ehdotetaan muutoksia muun muassa liikenteen palveluista annettuun lakiin, tieliikennelakiin ja ajoneuvolakiin. Keskeisenä uudistuksena esitetään mikroliikenneluvan käyttöönottoa, joka antaisi kunnille tehokkaammat työkalut mikroliikennepalveluiden hallintaan ja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tämä antaa paikalliselle viranomaiselle paremmat työkalut esimerkiksi nopeusrajoitusten, pysäköintikäytäntöjen ja reittisuunnittelujen osalta. Tavoitteena on taata sekä jalankulkijoiden että muiden tienkäyttäjien turvallisuus ja sujuva liikkuminen. 

Lisäksi esityksessä ehdotetaan promillerajan asettamista sähköpotkulautailijoille, mikä on tärkeä askel kohti turvallisempaa liikenneympäristöä. Tämä toimenpide tukee Suomen tavoitteita saavuttaa nollavisiotavoite siitä, ettei liikennekuolemia tai vakavia loukkaantumisia tapahtuisi vuonna 2050. 

Arvoisa rouva puhemies! Turvallisuuden alan ihmisenä — turvallisuuden takaaminen ei ole pelkästään lainsäädännöllinen kysymys vaan se vaatii myös riittäviä resursseja valvontaan ja tutkintaan. Mikroliikkumisen sääntely ei ole tehokasta, ellei sen noudattamista pystytä valvomaan ja rikkomuksia tutkimaan asianmukaisesti. Tällä hetkellä poliisin ja muiden viranomaisten resurssit ovat jo valmiiksi tiukilla. Sähköpotkulautojen ja muiden mikroliikkumisvälineiden valvonta on vaatinut lisääntyviä toimenpiteitä erityisesti kaupunkialueilla, joissa ne ovat aiheuttaneet ongelmia jalankulkijoille ja muulle liikenteelle. 

Hallituksen esityksessä on huomioitu, että ilman riittäviä valvontaresursseja esimerkiksi promillerajan käyttöönotto tai nopeusrajoitusten valvonta jäävät helposti tehottomiksi. Toivonkin, että turvallisuus ei ole pelkästään sääntöjen ja rajoitusten asettamista vaan myös asennekysymys liikkumisvälineiden kuljettajille ja niitä käyttäville ihmisille. Siksi lainsäädännön rinnalla on tärkeää panostaa liikennekasvatukseen ja valistukseen. Kansalaisten on ymmärrettävä, että sähköpotkulauta tai muu mikroliikkumisväline ei ole lelu vaan ajoneuvo, jonka käyttöön liittyy kuljettajan vastuu. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Sillanpää. 

17.41 
Pia Sillanpää ps :

Arvoisa puhemies! Nykypäivän liikkumismuodot ovat muuttuneet siitä, mitä ne ovat joskus olleet. Siinä, missä aiemmin liikuimme autoilun ja julkisen liikenteen lisäksi kävellen ja pyöräillen, on mikroliikkuminen — eli sähköpotkulaudat ja muut sähköllä toimivat kevyet ajoneuvot — tullut jäädäkseen. Lainsäädäntö onkin laahannut jäljessä, ja hallituksen esitys laiksi mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi onkin erittäin tervetullut ja tarpeellinen. 

Yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat saapuivat Suomeen vuonna 2019, ja kehitys on ollut sillä saralla nopeaa. Vuonna 2020 sähköpotkulaudoilla ajettiin noin 6 miljoonaa kilometriä, kun vuonna 2023 ajettujen kilometrien määrä oli jo yli 30 miljoonaa. Tämä kertoo sähköpotkulautojen suosiosta mutta myös siitä, että nyt viimeistään lainsäädäntö on laitettava kuntoon. Parhaimmillaan ja turvallisesti käytettyinä sähköpotkulaudat ovat helppo ja nopea tapa liikkua kaupungissa, mutta olemme joutuneet lukemaan myös niistä tilanteista, kun ihmisiä on loukkaantunut, vammautunut tai pahimmillaan jopa menehtynyt sähköpotkulaudalla ajaessa. Jokainen loukkaantuminen on liikaa, eikä meillä ole varaa siihen, että päivystykset täyttyvät kesäisin potilaista sähköpotkulautaonnettomuuksien vuoksi, jotka olisi voitu välttää turvallisilla ajotavoilla. 

Arvoisa puhemies! Näiden vuosien aikana olemme tunnistaneet mikroliikkumiseen liittyviä haasteita, joita pyrimme ratkaisemaan lainsäädännöllä. Turvallisuushuolet, onnettomuudet, lautojen pysäköinnistä piittaamattomuus ja liikennesääntöjen rikkominen ovat yleisiä ongelmia. Vaikka jokainen yksilö ja lautojen käyttäjä on itse vastuussa omasta turvallisesta ajotavastaan, uusi lainsäädäntö luo yhteiset pelisäännöt ja parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta. Esimerkiksi 0,5:n promillerajan asettaminen on yksi tärkeä parannus, etteivät ihmiset lähtisi laudan selkään humalassa. Toinen olennainen muutos on se, ettei ajoneuvolla saisi kuljettaa matkustajia, ellei siinä ole erillistä istuinta sitä varten. Olemme varmasti moni nähneet niitä tilanteita, kun sähköpotkulaudalla matkustaa monta nuorta samaan aikaan. Silloin tuhot ovat moninkertaiset, kun lauta osuu vahingossa kuoppaan tai kääntyy auton eteen. 

Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa 25, ja tavoitteena on se, että liikenne on kaikille turvallinen, niin sähköpotkulaudan käyttäjille kuin muillekin tienkäyttäjille, joten kiitän ministeri Lulu Rannetta tästä hyvästä lainvalmistelusta. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Wallinheimo, poissa. — Edustaja Lyly. 

17.44 
Lauri Lyly sd :

Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin tässä edellisessä puheenvuorossa näytettiin, niin yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla kuljetaan nytten noin 30 miljoonaa kilometriä, kun se aiemmin, vuonna 20, oli noin 6 miljoonaa. Mielenkiintoinen havainto on ollut, että kaupunkipyörät ovat pysyneet samalla tasolla, noin 9—10 miljoonassa kilometrissä vuositasolla. Siirtymä on selvästi näihin sähköpotkulautoihin, ja niissä kaupungeissa, joissa kaupunkipyöriä on, ne ovat nyt sitten pysyneet aika lailla samalla tasolla. 

Se, minkä takia pyysin vielä puheenvuoron, liittyy tähän sähköpotkulautojen ympärillä olevaan muuhun tilanteeseen, joka tässä on. Jos ajatellaan sitä, että kun tämä liikenne tapahtuu tuolla pyöräteillä, niin siellä tulee isoon rooliin pyöräteitten infra ja sitten pyöräteitten ja jalankulkuväylien jakaminen ja sen lisäksi vielä se, miten tämä pysäköinti-infra rakennetaan, eli kunnille tulee aika paljon tästä uusia kuluja. Toisaalta tämä parantaa sitä pyöräilytieinfraa ja sillä tavalla auttaa myöskin muulla tavalla sitä liikkumismuotoa. Mutta tämä näyttää myös sitten samalla, miten kaupungit ovat itse pyöräilyreittejään tehneet. 

Arvoisa rouva puhemies! Tässä kuitenkin on isoista kaupungeista kysymys, ja MAL-sopimuksessa Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Kuopion, Jyväskylän ja Lahden seudulla sopimukseen liittyvät esimerkiksi nämä pyöräteihin ja muihin liittyvät panostukset, ja siinä valtio on ollut omalta osaltaan tukemassa näitä hankkeita. Nyt MAL-painotukset eivät ole olleet valtion taholta enää tässä suunnassa, vaan ne ovat jääneet sitten tämän infran osalta pelkästään kuntien vastuulle. Jos haluamme edistää tällaista liikkumista, joka vähentää autoilua, ja ehkä sitten tämmöistä mikroliikkumista, joka on vähän joustavampaa kuin julkinen liikenne, niin siinä mielessä täytyy tämäkin ulottuvuus myöskin huomioida. 

Sitten näistä onnettomuuksista täytyy sanoa, että kun me ollaan puhuttu täällä, että noin puolet onnettomuuksista tapahtuu yöllä ja usein on päihtyneitä siinä, niin se, mikä on jäänyt sanomatta, on se, että kokemuksen puute on myöskin aika iso onnettomuuden tekijä. Että kun ensimmäistä kertaa käytetään sähköpotkulautaa, niin täällä Voin mukaan 16 prosenttia onnettomuuksista tapahtuu tällaisille henkilöille. Meillä on paljon näitä kysymyksiä, jotka on tässä ratkaistava, ja erityisesti tämä onnettomuuksien torjunta on nyt tosi tärkeätä. — Kiitos.  

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Strandman. 

17.47 
Jaana Strandman ps :

Arvoisa rouva puhemies! Hallitus luo ohjaavaa lainsäädäntöä mikroliikkumiselle ja antaa kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Lisäksi hallitusohjelman mukaisesti asetetaan liikenneturvallisuuden parantamisen tavoitteeksi se, ettei Suomessa tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050. 

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne pitikin täällä jo aiemmin tänään iltapäivällä erittäin hyvän esittelyn liikenneturvallisuudesta. Liikenneturvallisuusstrategian visiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Strategian toimenpideohjelmaan on kirjattu yhteensä 103 toimenpidettä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tieliikennelakiin lisättäisiin hallinnollisella seuraamusmaksulla sanktioitu säännös liikennejuopumuksesta moottorilla varustetulla polkupyörällä tai kevyellä sähköajoneuvolla sekä sen noudattamisen valvontaa ja seuraamuksia koskevia säännöksiä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi vuokrattavia sähköpotkulautoja. Sähköpotkulautojen ja alkoholin yhdistelmä on huomioitu terveydenhuollossa, ja niiden aiheuttamat vahingot ovat lisääntyneet roimasti. Tällä lakimuutoksella tehdään vaikutus nimenomaisesti tähän. 

Lakiehdotus on oikein kannatettava. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Furuholm. 

17.49 
Timo Furuholm vas :

Arvoisa rouva puhemies! Vielä viimeinen puheenvuoro tästä tuiki tärkeästä aiheesta. 

On pakko todeta alkuun, että paljon on tultu eteenpäin siitä vuodesta 2019, kun nämä laudat saapuivat. Laudat itsessään olivat paljon kevyempiä, ja kun ne olivat kaikille uusia, niin myös tämmöinen liikennekulttuurinen puoli sakkasi. Tähän turvallisuuteen on nyt panostettu sen verran kuin näillä nykyisillä pelisäännöillä on pystytty. 

Mutta yksi seikka, josta lautoja on syytä kiittää, on se, että ne myös paljastivat, kuten edustaja Lyly tässä edellä viittasi, niitä heikkouksia ja ongelmia, mitä meillä on kaupunkiemme pyöräilyinfroissa. Kysymys kuuluukin, onko tähän reagoitu, kun on selkeää esimerkiksi kotikaupungissani Turussa, että puuttuu tällainen selkeä verkosto [Mikko Lundén: Tule käymään Salossa!] — tule sinä käymään Turussa — ja selkeä looginen jatkumo pyöräteillä, ja se paljastui näiden skuuttien kohdalla erityisen heikoksi, kun näissä oli paljon pienemmät renkaat ja tapahtui näitä onnettomuuksia. 

Kunnilla, myös Turulla, on todella paljon halua investoida, parantaa pyöräilyn ja kävelyn infraa, mutta samaan aikaan maamme hallitus tekee sen entistä haastavammaksi. Otan esimerkiksi tämän kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman, joka on ollut edellisen hallituksen aikana parhaimmillaan 30 miljoonaa euroa. Se on tällä hetkellä kolme miljoonaa euroa. Tämä momentti on ollut suuri kannuste kaupungeille ja kunnille rakentaa erityisesti laadukasta pyöräilyinfraa, tasoeroteltua pyöräilyinfraa, jossa jokaiselle kulkumuodolle on selkeät omat reittinsä. Samaan aikaan hallitus myös leikkaa, kohdistuen etenkin isoihin kaupunkeihin, joukkoliikennetukia. Tämä sitten pistää nämä kaupungit ja kunnat priorisoimaan eri hankkeiden kesken. 

Eli vaikka kannatan tätä hallituksen esitystä ja siihen liittyviä toimia — toki siinä on muutama valuvika, mitkä pitää vielä valiokunnassa korjata — niin isompi tämmöinen liikennekulttuurinen keskustelu, kestävän liikenteen edistäminen, pitäisi myös käydä tästä, miten me veronmaksajien rahoja jatkossa käytämme, minkälaisia liikennemuotoja me tuemme. Tämmöinen kolme miljoonaa euroa liikenne- ja viestintäministeriön 3,6 miljardista on mielestäni hyvin paljon liian vähän. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Rintamäki. 

17.52 
Anne Rintamäki ps :

Arvoisa puhemies! Monelle, varsinkin opiskelijakaupungeissa asuville, sähköpotkulautojen aiheuttamat ongelmat ovat arkipäiväinen asia. Kännykällä helposti vuokrattavissa olevat laudat ovat olleet kotikaupungissani Vaasassakin tuttu ilmiö, kun opiskelijat siirtyvät niillä koteihinsa päivin ja öin. Ymmärrän niiden suosion, koska niillä ajaminen sopii opiskelijankin kukkarolle verraten vaikkapa takseihin. Noita sähköpotkulautoja lojuu sitten milloin missäkin, yleensä kevyen liikenteen väylillä pitkin ja poikin. Ne aiheuttavatkin etenkin sesonkiaikaan puskaradioissa ja Tekstaten-palstoilla kovasti kirjoittelua. 

Kätevän etenemismuodon ikävänä puolena on ollut se, että sillä ajetaan päihtyneenä, mikä on valtava turvallisuusriski, ei vain laudan käyttäjälle vaan myös muille tielläliikkujille. Kun on nautittu alkoholia, oman ajokuntonsa arvioiminen on usein ylimitoitettua, vaikka kokemusta sähköpotkulaudalla ajamisesta ei juuri olisikaan. Lisäksi päihtymyksen mukanaan tuoma rohkeus yhdistettynä vauhdikkaaseen ajotapaan on hyvin onnettomuusaltista. Jos sellainen ihme kuin kypärä olisi tarttunut jossain mukaan, se auttaisi vähän ainakin päävammoihin. Asvaltti-ihottuma ja luunmurtumat ovat yleisimpiä vammoja näissä onnettomuuksissa. 

Arvoisa puhemies! Mikroliikkumisen lainsäädäntö — tai oikeastaan lainsäädännön puutteet — on tehnyt lautailun ongelmiin puuttumisesta hankalaa. Nyt hallitus kuitenkin tarttuu tähän ongelmaan, ja tällä esityksellä tieliikennelakiin sisällytettäisiin hallinnollisella seuraamusmaksulla sanktioitu säännös liikennejuopumuksesta moottorilla varustetulla polkupyörällä tai kevyellä sähköajoneuvolla. Promilleraja menisi tutussa 0,5:ssä. Tämä on tärkeä uudistus tieliikenteen turvallisuuden näkökulmasta ja vastuuttaa lautailijaa kiinnittämään huomiota ajokuntoonsa. Pelkkä rajan asettaminen ei tee autuaaksi, vaan tietoisuuden lisääminen rangaistavuudesta sekä valvojien eli poliisin resurssien turvaaminen ovat iso osa liikenneturvallisuuden lisäämistä. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Edustaja Lundén. 

17.54 
Mikko Lundén ps :

Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen esitys eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi eli niin kutsuttu laki sähköpotkulaudoista ja muista mikroliikkumisen ajoneuvoista. Hallitusohjelmassa on hyviä kirjauksia siitä, että hallitus luo mikroliikkumiselle eli esimerkiksi sähköpotkulautailulle ohjaavaa lainsäädäntöä. Lisäksi kaupungeille ja kunnille annetaan työkalut siihen, että ne pystyvät jatkossa hallitsemaan paremmin mikroliikkumista. Tavoitteena on, että kaikkien tienkäyttäjien turvallisuus paranee, ja se on varsin kannatettava tavoite, mutta samalla kannan huolta. 

Arvoisa rouva puhemies! Haluan tähän kärkeen sanoa, että tämä on vain ja ainoastaan minun oma mielipiteeni, ja tahdon sanoa, että kannatan tätä hallituksen esitystä. Mutta kannatan myös näillä sähköpotkulaudoilla liikkumista paikasta A paikkaan B. Kaiken sen negatiivisen julkisuuden ja mielikuvan keskellä, mitä nämä sähköpotkulaudat ovat saaneet, tahdon sanoa myös sen kuuluisan kolikon kääntöpuolen. Olen aina ollut yrittäjyyden ja tunnuslukujen suuri ystävä. Tahdon mainita näistä tunnusluvuista muutamia, jotka ovat jääneet vähemmälle huomiolle syystä tai toisesta. 

Kun yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat tulivat Suomeen vuonna 19, niillä ajettujen kilometrien määrät ovat kasvaneet kovaa vauhtia. Esimerkiksi vuonna 23 näillä yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla ajettiin yli 30 miljoonaa kilometriä. Tämä oli yli 16 miljoonaa matkustuskertaa. Eli lautoja käytetään aktiivisesti, ja niistä on tullut osa monien ihmisten liikkumista erityisesti kaupungeissa. Tahdon puolustaa samalla näitä yrityksiä. Nämä sähköpotkulautafirmojen liikevaihdot olivat vajaa 31 miljoonaa euroa vuonna 23. Ne työllistävät useita ihmisiä sesongin aikana. Se ei ole mikään vähäpätöinen asia. Sähköpotkulaudat ovat käteviä ja nopeita, ja niillä pääsee helposti liikkumaan lyhyitä matkoja kaupungin sisällä. Siinä missä bussit tai autot jäävät ruuhkaan, laudalla olet jo perillä. Yhteiskäyttöisten lautojen lisäksi myös yksityisomisteiset laudat ovat lisääntyneet. 

Arvoisa rouva puhemies! Kuten aiemmin mainitsin, vuonna 23 yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla tehtiin yli 16 miljoonaa matkaa. Tämän lisäksi päälle tulevat vielä ne matkat, joita tehtiin yksityisomisteisilla laudoilla. Sähköpotkulautojen tyypillisin käyttäjä onkin 20—39-vuotias mies. 

Yksikin onnettomuus on todellakin liikaa. Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilaston mukaan tieliikenteessä kuoli kolme ja loukkaantui 95 kevyen sähköajoneuvon käyttäjää vuonna 24. Tämä tilasto perustuu poliisin tietoon tulleisiin onnettomuuksiin. Sairaaloissa tehtyjen tutkimusten perusteella on arvioitu, että satoja sähköpotkulautailijoita loukkaantuu Suomessa vuosittain. Onkin siis hyvä tuoda tässä ilmi, että kaikista miljoonista sähköpotkulaudoilla tehdyistä matkoista vain pieni osa on niitä, joissa tapahtuu onnettomuuksia, eli ylivoimaisesti suurin osa käyttäjistä ajaa laudalla turvallisesti liikenteen sääntöjä ja muita tienkäyttäjiä huomioiden. Tämä seikka on jäänyt mielestäni aivan liian vähälle huomiolle. 

Suomessa sähköpotkulaudoilla tapahtuneista onnettomuuksista korostuvat erityisesti päihtyneiden kuljettajien onnettomuudet. Päihteiden käyttö liittyy onnettomuuksiin kaikkina viikonpäivinä, ja vaikka päihdeonnettomuudet painottuvat iltakymmenen ja aamuyhdeksän väliselle ajanjaksolle, tapahtuu päihdeonnettomuuksia lähes ympäri vuorokauden. Haluan kuitenkin muistuttaa, ettei meillä ole minkäänlaisia keinoja vaikuttaa siihen, jos henkilö itse haluaa hypätä auton rattiin tai sähköpotkulaudan kyytiin päihtyneenä. Niin ei tulisi missään tilanteessa tehdä, mutta viime kädessä yksilö tekee itse valintansa. 

Vaikka sääntelyä lisätään, on hyvä pohtia ääneen, missä menee yksilön vastuu omista valinnoistaan. Liikenneturvallisuutta pitää ehdottomasti kehittää, ja laki antaa siihen hyvät välineet kunnille. Olisikin tärkeää, että meillä on tarjolla laadukasta liikennekasvatusta, jotta ihmiset ymmärtäisivät omien valintojensa seuraukset, myös sähköpotkulaudalla ajaessa. Yhteiskunta ei voi holhota loputtomiin ketään, ei edes lainsäädännöllä. 

Arvoisa rouva puhemies! Tässä laissa on kuitenkin hyvät perustelut, ja tärkeintä on, että parannamme sillä kaikkien turvallisuutta liikenteessä samalla, kun saamme tukea yrittäjyyttä ja luoda mahdollisuudet monipuolisille tavoille liikkua. — Kiitos, arvoisa rouva puhemies. Päätän lähetyksen nyt tähän. [Naurua] 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till.