Motivering
         
         Utgångspunkter
         
         Det centrala syftet med propositionen är att genomföra
            den andra etappen av EU:s s.k. passförordning (förordning
            nr 2252/2004), dvs. fingeravtryck i pass. Regeringen lägger
            emellertid också sådana betydelsefulla förslag
            med avseende på de grundläggande fri- och rättigheterna som
            inte avser att verkställa EG-förordningen och
            som därmed bara bygger på nationella behov. Till
            dessa hör lagring i passregistret av de fingeravtryck för
            passets chip som tas av den som ansöker om pass och användning
            av fingeravtrycksuppgifter för andra ändamål än
            sådana som motsvarar insamling och lagring av uppgifter.
         
         
         Att föra in sådana uppgifter i passregistret
            i stor skala och sedan använda dem innebär det
            ett intrång i skyddet av privatlivet och personuppgifter.
            Bestämmelserna måste således granskas med
            utgångspunkt i 10 § i grundlagen. Enligt
            1 mom. utfärdas närmare bestämmelser
            om skydd för personuppgifter genom lag. Grundlagsutskottets
            tolkningspraxis har varit att lagstiftarens handlingsutrymme begränsas
            dels av den här bestämmelsen, dels av att skyddet
            för personuppgifter delvis ingår i samma moment
            som skyddet för privatlivet. På det hela taget
            handlar det om att lagstiftaren måste tillgodose denna rätt
            på ett sätt som är godtagbart med avseende på de
            grundläggande fri- och rättigheterna. För skyddet
            av personuppgifter har utskottet ansett det viktigt att det i lag åtminstone
            ingår bestämmelser om målet med registreringen,
            vad de berörda personuppgifterna innehåller, tillåtna
            användningsändamål inklusive rätt
            att lämna ut dem, hur länge uppgifterna ska lagras
            i personregister och de registrerades rättssäkerhet.
            Dessutom ska regleringen av dessa faktorer på lagnivå vara
            heltäckande och detaljerad (se t.ex. GrUU 11/2008
            rd, s. 3/I, och där nämnda utlåtanden).
         
         
         Artikel 8 i Europakonventionen innehåller bestämmelser
            som vars och ens rätt till respekt för sitt privatliv.
            Europadomstolen har i sin rättspraxis ansett att registrering
            av personuppgifter som gäller privatlivet faller inom den
            artikeln (se sammanfattningsvis punkt 67 i domstolens dom i målet
            S. and Marper mot Förenade kungariket, 4.12 2008). Europarådets
            konvention från 1981 om skydd för enskilda vid
            automatisk databehandling av personuppgifter innehåller
            mer detaljerade bestämmelser om principerna för
            registrering och behandling av personuppgifter.  Konventionen betonar
            bland annat att uppgifterna ska användas för avsett ändamål
            (artikel 5) och datasäkerhetens betydelse (artikel 7).
         
         
         Skyddet av personuppgifter tas också upp i artikel
            8 i Europeiska unionen stadga om de grundläggande rättigheterna.
            Enligt den ska uppgifterna bl.a. behandlas lagenligt för
            bestämda ändamål. Den bestämmelsen
            bygger på artikel 286 i EG-fördraget, EU:s dataskyddsdirektiv,
            artikel 8 i Europakonventionen och den nämnda konventionen
            från 1981. 
         
         
         Passregistret
         
         Den som ansöker om pass ska på grundval av 6 a § i
            lagförslag 1 lämna fingeravtryck för
            passets tekniska del, men dessutom också för lagring
            i det passregister som polisen ska föra enligt den föreslagna
            29 §.   Passregistret ingår i det informationssystem
            för förvaltningsärenden som nämns
            i 3 § i lagen om behandling av personuppgifter
            i polisens verksamhet. Också i den lagen föreslås ändringar
            i anknytning till den aktuella frågan (3 § i
            lagförslag 2).
         
         
         Enligt uppskattning kommer det på cirka tio år
            att bildas en databas i passregistret med två fingeravtryck
            av så gott som alla som hör till vuxenbefolkningen
            i vårt land. Den föreslagna regleringen innebär
            såsom man mycket riktigt säger i propositionsmotiven
            en stor principiell förändring jämfört
            med nuvarande rättsläge: av tradition har man
            tagit och i synnerhet registrerat fingeravtryck av personer som är
            misstänkta för brott. Som biometrisk egenskap är
            fingeravtrycket en bestående, oföränderlig
            och oåterkallelig del av individen. Fingeravtrycken innehåller
            sådan information om individen som gör det möjligt
            att exakt identifiera denne i mycket olika sammanhang (se punkt
            84 i domen i målet S. and Marper mot Förenade
            kungariket, 4.12.2008). Sådana biometriska identifieringsuppgifter
            kan på många sätt jämställas
            med känsliga uppgifter enligt personuppgiftslagen. 
         
         
         Allvarliga risker som gäller informationssäkerhet
            och missbruk av uppgifter kan vara förknippade med en sådan
            exceptionellt omfattande databas med biometriska kännetecken
            som nu föreslås. I sista hand kan det vara en
            persons identitet som är hotad. Att fingeravtrycksuppgifter över
            huvud taget förs in i ett sådant register kan
            redan i sig ge anledning till oro med tanke på skyddet
            av privatlivet (se också punkt 85 i domen i målet
            S. and Marper mot Förenade kungariket, 4.12.2008). Registret
            måste bedömas med avseende på villkoren
            för begränsning av de grundläggande fri-
            och rättigheterna, särskilt med avseende på om
            en sådan begränsning är godtagbar och
            uppfyller kravet på proportionalitet. Utskottet anser på grund
            av principen om att användningen ska vara bunden till ändamålet — en
            grundläggande princip inom skyddet av personuppgifter — att
            man som motivering för det föreslagna registret
            bara kan beakta grunder med en nära anknytning till de
            användningsändamål som anges i passlagen.
            Däremot kan man inte beakta till exempel att polisen i
            samband med sin övriga verksamhet snabbare eller effektivare identifierar
            någon. 
         
         
         Regeringen anför omfattande motiv för målsättningen
            med registrering i anknytning till passförfarandet. Bland
            annat blir identifieringen tillförlitligare i samband med
            att påvisa passinnehavarens rätt att resa och
            att bevilja pass och dessutom ska man kunna eliminera dubbla identiteter
            och identitetsstölder. På detta sätt
            försöker man också skydda den personliga
            säkerheten och förhindra identitetsmissbruk som
            kränker skyddet för privatlivet. Det finns således godtagbara
            skäl för ett fingeravtrycksregister med hänsyn
            till de grundläggande fri- och rättigheterna,
            och de har att göra med förfarandet för att
            bevilja pass och passets användning som ett resedokument.
         
         
         När man bedömer om regleringen är
            proportionerlig är det väsentligt att titta på om
            registrering av fingeravtryck är nödvändig
            i det avseendet att syftet med passförfarandet inte kan
            uppnås på ett sätt som ingriper mindre
            i skyddet av privatlivet. Dessutom måste man bedöma
            om registrering innebär en mer långtgående
            inskränkning än vad som är motiverat
            med hänsyn till hur tungt vägande de bakomliggande
            intressena till passförfarandet är i relation
            till den grundläggande rättighet som ska inskränkas
            (se GrUU 25/1994 rd, s.5). En grundläggande
            princip inom skyddet av personuppgifter är å sin
            sida att lagringen av uppgifter ska stå i rätt
            proportion till det ändamål de samlas in för
            (se t.ex. punkt 107 i domen i målet S. and Marper mot Förenade kungariket).
         
         
         Regeringen för på flera ställen (se
            t.ex. RP 234/2008 rd, s. 64/II)
            i proportionsmotiveringen fram de risker som lagring av fingeravtryck
            i ett centralregister av den föreslagna typen kan komma
            att innebära. Det rör sig särskilt om
            faktorer som har att göra med uppgifternas natur (de är bestående,
            oföränderliga och oåterkalleliga) och med
            att elektroniska identifikationsuppgifter kan kopieras och spridas.
            Om fingeravtrycksuppgifter hamnar i fel händer kan både
            enskilda personer och registrets tillförlitlighet orsakas betydande
            skada. Riskens omfattning accentueras av att nästan hela
            den vuxna befolkningens fingeravtrycksuppgifter med tiden skulle
            finnas i registret.
         
         
         Det finns i och för sig lämpliga bestämmelser om
            skyddet av identifieringsuppgifter som grundar sig på fysiska
            egenskaper i 10 a § i lagförslag 2. Med
            tanke på ett register som innehåller biometriska
            kännetecken på det sätt som fingeravtrycksregistret är
            det ändå viktigt att man genast när registreringen
            inleds har högklassiga informationssäkerhetssystem
            på plats som hindrar missbruk. Utskottet anser utifrån
            inkommen utredning att det åtminstone inte för
            närvarande finns tillräckliga garantier för
            att systemen för informationssäkerhet kommer att
            vara tillräckligt säkra.
         
         
         Utskottet menar att det med avseende på de grunder
            som regeringen anför för ett register inte ser
            ut att vara absolut nödvändigt eller proportionerligt
            att lagra fingeravtryck i passregistret, särskilt när
            man beaktar de betydande risker som är förknippade
            med registrets existens och användning. Utskottet pekar
            också på att flera EU-länder, däribland
            Sverige och Danmark, inte tänker inrätta något
            fingeravtrycksregister. Dessutom har Europadomstolen i samband med
            en liknande proportionalitetsbedömning påpekat
            att varje stat som agerar föregångare när
            det gäller att utveckla ny teknik bär ett särskilt
            ansvar för att balans uppnås (punkt 112 i domen
            i målet S. and Marper mot Förenade kungariket).
            Med tanke på skyddet för personuppgifter och privatlivet
            bör förvaltningsutskottet därför
            allvarligt överväga att låta bestämmelserna
            om registrering av fingeravtrycksuppgifter utgå ur lagförslaget, åtminstone
            om arrangemangen för informationssäkerhet inte
            ligger på den höga nivå som krävs
            när registret börjar användas. Ett fingeravtrycksregister
            som täcker in nästan hela den vuxna befolkningen
            i Finland och tillhörande accentuerat höga informationssäkerhetskrav
            kan enligt utskottets mening i framtiden bättre granskas
            som en övergripande fråga exempelvis i samband
            med beredningen av allmän lagstiftning om skydd för
            personuppgifter i fråga om biometriska kännetecken
            och användningen av dem (se RP 234/2008
               rd, s. 65/I). 
         
         
         Användning av fingeravtrycksuppgifter i pass för
            andra ändamål än de som uppgifterna har samlats
            in och registrerats för
         
         
         Enligt 29 § 2 mom. i lagförslag 1
            gäller i fråga om användning av uppgifter
            i passregistret vad som bestäms i 15, 16 och 16 a § i
            lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet. Enligt
            16 a § i den nämnda lagen (lagförslag 2)
            får polisen använda fingeravtrycksuppgifter i pass
            för andra ändamål än de som
            uppgifterna har samlats in och registrerats för endast
            om uppgifterna behövs för utredning av identitet
            i samband med ett visst uppdrag som hör till polisen och
            som nödvändigt kräver att identiteten styrks.
         
         
         Enligt propositionsmotiven kan man avvika från ändamålsbundenheten
            bland annat när det är fråga om att med
            stöd av lag identifiera en person i samband med förundersökning
            eller annan polisutredning. I praktiken ser det ut som om den föreslagna
            regleringen innebär att polisen fritt kan använda
            fingeravtrycksuppgifterna i passregistret i sina operativa uppgifter
            om det är nödvändigt att då identifiera
            en person. Att begränsa denna användning till
            vissa enskilda ("yksittäinen") uppdrag innebär
            knappast någon begränsning av användningen,
            eftersom polisens verksamhet närmast består av
            sådana uppdrag. Kravet på nödvändighet är
            i och för sig lämpligt, men trots det kvarstår
            vagheten i bestämmelserna. 
         
         
         När det gäller omfattande register med biometriska
            kännetecken av det slag som nu är i fråga finns
            det enligt grundlagsutskottet orsak att förhålla
            sig negativt till att uppgifterna används för ändamål
            som ligger utanför det syfte som de egentligen samlats
            in och registrerats för. Man kan då bara göra
            exakt avgränsade och som mycket små karakteriserbara
            undantag från ändamålsbundenheten. Bestämmelserna
            får inte leda till att någon annan verksamhet än
            den som är förknippad med det ursprungliga användningsändamålet
            blir det huvudsakliga ändamålet och inte ens ett
            betydande användningsändamål. De föreslagna
            bestämmelserna är inte ändamålsenliga,
            särskilt inte med avseende på det krav på exakthet
            och noga avgränsning som ställs på definitionen
            av användningsändamål. Därför
            måste 16 a § i lagförslag 2
            utgå eller åtminstone göras väsentligt
            exaktare, om lagförslaget ska kunna behandlas i vanlig
            lagstiftningsordning.