Hoppa till huvudnavigeringen

Direkt till innehållet

Stora utskottet: Riksdagen måste hållas underrättad om fortsatta beredningen av förordningen om artificiell intelligens

Publicerad 28-09-2023 17:00

Stora utskottet: Riksdagen måste hållas underrättad om fortsatta beredningen av förordningen om artificiell intelligens

Stora utskottet fattade i dag beslut om riksdagens ståndpunkt (StoUU 3/2023 rd) om förslaget till förordning om bestämmelser om artificiell intelligens (Artificial Intelligence Act) vid trepartsförhandlingarna mellan EU-rådet, Europaparlamentet och kommissionen. Medlemsländernas ständiga representanters kommitté Coreper behandlar ändringar i EU-rådets förhandlingsståndpunkt fredagen den 29 september.

Stora utskottets utlåtande var enhälligt.

Läs mer om stora utskottets utlåtande och behandlingen av ärendet (U 28/2021 rd) på riksdagens webbsida.

De viktigaste sakhelheterna under förhandlingarna är definitionen av system för artificiell intelligens, listan över förbjudna praxis för artificiell intelligens, klassificeringen av högrisksystem för artificiell intelligens samt kraven på system och kraven på system för artificiell intelligens med allmän användning (general purpose AI systems). Det är fråga om helt ny reglering på ett område som utvecklas mycket snabbt. Efter antagandet av kommissionens ursprungliga förslag och rådets allmänna riktlinje har bland annat AI-tjänsterna ChatGPT och Google Bard lanserats.

Stora utskottet anser i likhet med grundlagsutskottet att förordningen om artificiell intelligens har en fundamental inverkan på framtidens samhälle och har mycket betydande rättsverkningar med tanke på de grundläggande fri- och rättigheterna (GrUU 37/2021 rd). Grundlagsutskottet konstaterar att den bedömning av de grundläggande fri- och rättigheterna i olika sakhelheter som ingår i statsrådets skrivelse inte ger tillräcklig information för bedömning av förenligheten med statsrådets ståndpunkt. Enligt grundlagsutskottets uppfattning finns det fortfarande betydande behov av fortsatt beredning och precisering av förordningen (GrUU 4/2023 rd).

Stora utskottet anser att det av de orsaker som anges ovan inte har möjlighet att på ett uttömmande sätt ta ställning till de frågor som ingår i statsrådets skrivelse inom ramen för den relativt snäva behandlingstid som står till förfogande. Utskottet förutsätter att statsrådet beaktar det som läggs fram i utlåtandet, och fortlöpande och i tillräcklig utsträckning håller riksdagen informerad under den fortsatta beredningen av ärendet.

Stora utskottet betonar att man måste finna en balans vad gäller detaljnivån på regleringen. Regleringen måste vara tillräckligt exakt för att kunna tillgodose de grundläggande fri- och rättigheterna och erbjuda en förutsägbar verksamhetsmiljö ur företagens synvinkel. Överreglering och alltför detaljerad reglering bör undvikas. Regleringen borde främja utvecklingen, utnyttjandet och användningen av säkra teknologier för artificiell intelligens och inte tjäna som ett hinder för dem. Överlappande reglering med befintlig EU-lagstiftning borde undvikas.

Utskottet betonar att regleringen i enlighet med förslaget till förordning bör säkerställa en hög skyddsnivå för de grundläggande fri- och rättigheterna och bemöta de risker som artificiell intelligens medför för människors fysiska och psykiska hälsa och bredare samhälleliga hot. Kulturutskottet har i sitt utlåtande lyft fram att skyddet av barn och unga bör beaktas när man bedömer till vilka riskkategorier systemen hör (KuUU 4/2023 rd).

Stora utskottet hänvisar till grundlagsutskottets utlåtande (GrUU 4/2023 rd), enligt vilket det i den kompletterande skrivelsen inte redogörs tillräckligt för de betydande ändringar i motiveringarna och bestämmelserna som gjorts i förslaget till förordning vid den fortsatta behandlingen och för statsrådets ståndpunkt till dem, med beaktande av ändringarna i den föreslagna regleringen och förändringarna i den artificiella intelligensens tekniska utveckling och samhälleliga betydelse sedan den ursprungliga skrivelsen. De grundlagsmässiga anmärkningar som framgår av grundlagsutskottets utlåtanden bör beaktas bättre när statsrådets ståndpunkt formuleras än i den skrivelse som nu ligger till grund för behandlingen.

Stora utskottet anser det viktigt att statsrådet främjar en lösning som tryggar både de brottsbekämpande myndigheternas verksamhetsförutsättningar och ett högt skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande fri- och rättigheterna. Regleringen bör hitta en balans mellan tryggande av säkerheten och integritetsskyddet och andra grundläggande fri- och rättigheter (FvUU 9/2023 rd, KoUU 2/2023 rd). Det är väsentligt särskilt i fråga om bestämmelserna om biometrisk identifiering och massövervakning.

Artificiell intelligens har mycket stora konsekvenser för upphovsrätten och den kreativa sektorn. Stora utskottet betonar att man vid beredningen av förordningen bör se till att förutsättningarna för upphovsrätt och mänskligt görande ​tryggas (KuUU 4/2023 rd).

Kategorier
Stora utskottet; Utskott; EU-ärenden