Senast publicerat 03-07-2025 18:12

Riksdagens svar RSv 41/2023 rd RP 45/2023 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet och till vissa andra lagar

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet och till vissa andra lagar (RP 45/2023 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Ekonomiutskottet (EkUB 6/2023 rd). 

Beslut

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om ändring av lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet 

I enlighet med riksdagens beslut  
upphävs i lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet (1197/2014) 3 §,  
ändras 1 § 1 mom. 7 punkten, 4 och 5 § samt 7 § 2 och 3 mom.,  
av dem 1 § 1 mom. 7 punkten sådan den lyder i lag 194/2023, 4 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 249/2021 och 5 § sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 1175/2016 och 194/2023, samt  
fogas till 1 § 1 mom., sådant det lyder i lagarna 360/2017 och 194/2023, en ny 8 punkt och till 2 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 1175/2016, ett nytt 6 mom., varvid det nuvarande 6 mom. blir 7 mom., som följer: 
1 § 
Avgiftsskyldighet 
Skyldiga att betala förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet, nedan verket, och till stabilitetsfonden som avses i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet (1195/2014) är 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7) centrala motparter enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet,  
8) centralinstitutet för en sammanslutning av inlåningsbanker. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2 § 
Förvaltningsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För medlemskreditinstitut som hör till en sammanslutning av inlåningsbanker och för centralinstitutet beräknas en gemensam förvaltningsavgift som om sammanslutningen var ett enda kreditinstitut. Förvaltningsavgiften består av de sammanräknade grundavgifterna för centralinstitutet för sammanslutningen och medlemskreditinstituten samt av den proportionella förvaltningsavgift som avses i 4 § 2 punkten. Förvaltningsavgiften för sammanslutningen betalas av centralinstitutet för sammanslutningen. Den grundavgift som betalas av centralinstitutet fördelas på basis av antalet avgiftsskyldiga och den proportionella förvaltningsavgiften fördelas mellan medlemskreditinstituten att betalas i förhållande till deras balansräkningar. Med tillstånd av verket kan förvaltningsavgiften också fördelas på något annat sätt. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4 § 
Proportionell förvaltningsavgift 
Den proportionella förvaltningsavgiften är 
1) 0,0015 procent av balansomslutningen i fråga om inlåningsbanker och kreditföretag enligt kreditinstitutslagen,  
2) 0,0015 procent av medlemskreditinstitutens sammanräknade balansomslutningar i fråga om sammanslutningar enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker (599/2010), 
3) 0,0004 procent av den kalkylmässiga balansomslutningen i fråga om filialer till utländska EES-kreditinstitut i kategori A, 
4) 0,0011 procent av den kalkylmässiga balansomslutningen i fråga om filialer till utländska EES-kreditinstitut i kategori B, 
5) 0,0011 procent av den kalkylmässiga balansomslutningen i fråga om filialer till tredjeländers kreditinstitut, 
6) 0,056 procent av omsättningen i fråga om värdepappersföretag och tredjeländers värdepappersföretag enligt lagen om resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag. 
5 § 
Grundavgift 
Grundavgiften är 
1) 1 850 euro i fråga om affärsbanker enligt lagen om affärsbanker och andra kreditinstitut i aktiebolagsform (1501/2001), sparbanker och sparbanksaktiebolag enligt sparbankslagen (1502/2001), andelsbanker, andelsbanksaktiebolag och kreditinstitut i andelslagsform enligt lagen om andelsbanker och andra kreditinstitut i andelslagsform (423/2013) samt i fråga om andra kreditinstitut,  
2) 1 850 euro i fråga om centralinstitutet för en sammanslutning av inlåningsbanker enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker,  
3) 1 850 euro i fråga om holdingföretag för kreditinstitut, 
4) 1 850 euro i fråga om filialer till utländska EES-kreditinstitut i kategori A eller B, 
5) 1 850 euro i fråga om filialer till tredjeländers kreditinstitut, 
6) 1 850 euro i fråga om värdepappersföretag och tredjeländers värdepappersföretag enligt lagen om resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag,  
7) 46 000 euro i fråga om värdepapperscentraler,  
8) 18 500 euro i fråga om sådana clearingmedlemmar som avses i artikel 2.12 i förordningen om återhämtning och resolution av centrala motparter och i vars centrala motparts resolutionskollegium verket är medlem, 
9) 185 000 euro i fråga om centrala motparter enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet. 
Om ett kreditinstituts holdingföretag samtidigt är dotterföretag i en annan koncern, ska hos moderföretaget inte tas ut avgift på samma grund. 
7 § 
Debitering av förvaltningsavgiften 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För den som blir avgiftsskyldig under ett kalenderår bestäms den första förvaltningsavgiften genom att en tolftedel av avgiften för hela kalenderåret multipliceras med det antal kalendermånader som helt eller delvis infaller mellan avgiftsskyldighetens uppkomst och det första kalenderårets utgång. Den första förvaltningsavgiften enligt detta moment förfaller till betalning den sista dagen i den kalendermånad som följer efter avgiftsskyldighetens uppkomst, dock inte före den 30 juni under kalenderåret. Om det i fråga om en ny avgiftsskyldig inte finns tillgång till uppgifter om den balansräkning, kalkylmässiga balansräkning, sammanräknade balansräkning eller omsättning som ligger till grund för den proportionella förvaltningsavgiften enligt 4 § kan den första förvaltningsavgiften påföras samtidigt och på samma grunder som förvaltningsavgiften för det följande året.  
Om avgiftsskyldigheten upphör under ett kalenderår, är den avgiftsskyldige skyldig att betala så många tolftedelar av den proportionella förvaltningsavgiften för hela året som det infaller kalendermånader helt eller delvis mellan ingången av kalenderåret och tidpunkten då avgiftsskyldigheten upphör. Till sökanden återbetalas så många tolftedelar av den proportionella förvaltningsavgift som redan tagits ut som det infaller fulla kalendermånader mellan tidpunkten då avgiftsskyldigheten upphör och kalenderårets utgång. Grundavgiften återbetalas inte om avgiftsskyldigheten upphör under kalenderåret. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om myndigheten för finansiell stabilitet 

I enlighet med riksdagens beslut  
upphävs i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet (1195/2014) 5 kap. 20 §, sådan den lyder i lag 407/2019,  
ändras 2 kap. 1 §, 3 kap. 4 § 1 mom., 5 kap. 7 § 3 mom. 1 punkten och 14 § 5 mom., 6 kap. 1 § 3 mom. och 7 kap. 6 §,  
av dem 6 kap. 1 § 3 mom. sådant det lyder i lag 236/2021 och 7 kap. 6 § sådan den lyder i lag 28/2020, samt  
fogas till 3 kap. 6 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 224/2019, ett nytt 6 mom. som följer: 
2 kap. 
Förvaltning 
1 § 
Ledning 
Verket leds av en överdirektör som utses och avsätts av statsrådet. Överdirektören ansvarar för att verkets mål nås samt för utvecklingen av verkets verksamhet och för dess resultat. 
Behörighetsvillkor överdirektörstjänsten är utöver de villkor som anges i 8 § i statstjänstemannalagen (750/1994) sådan kännedom om finansmarknaden som uppgiften förutsätter.  
Finansministeriet förordnar på framställning av överdirektören dennes ställföreträdare.  
Närmare bestämmelser om förordnandet av ställföreträdare för överdirektören får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
3 kap. 
Fondens tillgångar och placeringen av dem samt kostnader och upplåning 
4 § 
Placeringsbeslut om fondtillgångar 
Verkets fond som avses i 4 och 5 kap. har en styrelse som beslutar om fondens riskhantering, placeringsplaner och placeringsprinciper samt styr placeringen av tillgångarna. Finansministeriet utser styrelsen för tre år i sänder. Styrelsen har en ordförande, en vice ordförande samt minst tre och högst fem andra medlemmar. För varje medlem utses en personlig ersättare. Styrelsemedlemmarna ska vara personer med gott anseende. I styrelsen ska finnas god sakkunskap om placeringsverksamhet och riskhantering. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6 § 
Särskilda bestämmelser om placering av insättningsgarantifondens tillgångar 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Med avvikelse från 2 mom. kan insättningsgarantifonden inneha ett betalningsrörelsekonto i en inlåningsbank för skötseln av betalningsrörelsen i samband med fondens placeringsverksamhet. På skötseln av betalningsrörelsen i samband med insättningsgarantifondens placeringsverksamhet tillämpas inte det som i en förordning som utfärdats med stöd av 13 § i lagen om statsbudgeten (423/1988) föreskrivs om skötseln av betalningsrörelsen via statens betalningsrörelsebank, om redogörare, om daglig tömning av inkomstkonton och daglig täckning av utgiftskonton, om användaren av betalningsrörelsekontot och om skötseln av fondernas betalningsrörelse via bokföringsenhetens betalningsrörelsekonto eller kassa, och inte heller sådana föreskrifter och anvisningar om skötseln av betalningsrörelse som meddelats av Statskontoret med stöd av 24 c § i lagen om statsbudgeten. 
5 kap. 
Insättningsgaranti 
7 § 
Användning av insättningsgarantifondens tillgångar 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Verket kan fatta ett beslut enligt 2 mom. om verket har grundad anledning att anta att den omständigheten att ett beslut inte fattas kan leda till betalning av ersättningar till insättarna och om båda följande förutsättningar är uppfyllda: 
1) summan av verkets regressfordran till följd av betalning av ersättningar och verkets sammanlagda administrativa kostnader för betalning av ersättningar uppgår till ett större belopp än insättningsgarantifondens regressfordran på inlåningsbanken till följd av tillämpningen av 2 mom., och 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
14 § 
Insättningsgarantifondens resolutionsfinansiering 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om insättningsgarantifondens andel av resolutionsfinansieringen är större än nettoförlusterna som vid inlåningsbankens konkurs skulle ha täckts med insättningsgarantifondens medel, ska verket begära att resolutionsnämnden överför en andel som motsvarar skillnaden till insättningsgarantifonden. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6 kap. 
Fondens bokslut och revision 
1 § 
Fondens bokslut och revision 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För revisionen av fondens förvaltning, ekonomi och räkenskaper tillsätter finansministeriet för tre år i sänder två revisorer som ska vara antingen CGR- eller OFGR-revisorer eller en revisionssammanslutning vars huvudansvariga revisor är antingen CGR- eller OFGR-revisor. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7 kap. 
Särskilda bestämmelser 
6 § 
Ändringssökande 
Omprövning får begäras av beslut om utbetalning av ersättning som verket meddelat med stöd av 5 kap. 10 § och 11 § 1 mom. genom automatiserat beslutsfattande. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen. 
Beslut med anledning av en begäran om omprövning och andra beslut som verket fattat med stöd av denna lag får överklagas genom besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol. I övrigt tillämpas på sökande av ändring i förvaltningsdomstol vad som föreskrivs i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). 
Verkets beslut ska iakttas trots ändringssökande, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat eller om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20. Upphävandet av 5 kap. 20 § samt bestämmelserna i 7 kap. 6 § träder dock i kraft först den 1 november 2024. 
På den styrelse som stabilitetsfonden har vid ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser i 3 kap. 4 § 1 mom. som gällde vid ikraftträdandet av denna lag. 
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 8 kap. 7 b och 10 § i lagen om resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag (1194/2014) 8 kap. 7 b § 3 mom. och 10 § 3 och 4 mom., sådana de lyder i lag 234/2021, som följer: 
8 kap. 
Skuldnedskrivning och konvertering av skulder till kapitalbasinstrument 
7 b § 
Minimikravet för globala systemviktiga institut, större dotterföretag och andra stora institut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid tillämpningen av 10 §, i de fall där fler än en globalt systemviktig enhet som tillhör samma globalt systemviktiga institut utgör resolutionsenheter eller enheter i tredjeland som skulle vara resolutionsenheter om de var etablerade inom EES, ska resolutionsmyndigheterna beräkna det ytterligare kravet för varje resolutionsenhet och enhet i tredjeland samt för ett moderföretag med säte i en EES-stat. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10 § 
Samarbete med andra EES-staters resolutionsmyndigheter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om fler än en globalt systemviktig enhet som tillhör samma globalt systemviktiga institut utgör resolutionsenheter eller enheter i tredjeland som skulle vara resolutionsenheter om de var etablerade inom EES, ska resolutionsmyndigheterna vid behov besluta om avdrag från kvalificerade skuldposter i enlighet med artikel 72e i EU:s tillsynsförordning. Resolutionsmyndigheterna får samtidigt besluta om åtgärder för att minimera skillnaden mellan summan av de minimikrav som beräknats enligt artikel 12a första stycket a i EU:s tillsynsförordning för varje resolutionsenhet och enhet i tredjeland och de ytterligare krav som beräknats enligt 7 b § 3 mom. i detta kapitel samt summan av det minimikrav som beräknats enligt artikel 12a första stycket b i den förordningen för ett moderföretag som är etablerat i en EES-stat och det ytterligare kravet enligt 7 b § 3 mom. Det sammanräknade kravet för resolutionsenheter och enheter i tredjeland får dock inte vara lägre än det sammanräknade kravet för ett moderföretag som är etablerat i en EES-stat. Resolutionsmyndigheterna får fatta beslutet, om det är i överensstämmelse med resolutionsstrategin för ett globalt systemviktigt institut. 
Resolutionsmyndigheterna får besluta om minskning av skillnaden mellan kraven på det sätt som föreskrivs i 3 mom. genom att ändra nivån på minimikravet för att utjämna skillnader mellan medlemsstaterna eller tredjeländer i det totala riskexponeringsbeloppet. Beslutet får inte fattas för att undanröja sådana skillnader som beror på exponeringar mellan resolutionsgrupper. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 28.11.2023 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare