4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
Bedömningen av konsekvenserna av kanaliseringslösningen baserar sig beräkningar av finansministeriet och Folkpensionsanstalten. De bestående konsekvenserna av finansieringsändringarna har beräknats i 2026 års nivå och därtill har konsekvenserna för ikraftträdandeåret 2025 beräknats separat. Ändringarna i finansieringsdelarna för sjukförsäkringen och konsekvenserna för sjukförsäkringsavgifterna samt statens andelar baserar sig på Folkpensionsanstaltens uppdaterade prognos över förmånskostnadernas utveckling från augusti år 2024. Finansministeriets uppdaterade prognoser över ekonomins och lönesummans utveckling från augusti har beaktats i alla beräkningar.
I beräkningen av konsekvenserna för löntagare och arbetsgivare, har sänkningen av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie och arbetsgivarnas genomsnittliga arbetslöshetsförsäkringspremie på grund av nedskärningarna i arbetslöshetsskyddet förmodats uppgå till 0,39 procentenheter år 2026. Detta motsvarar en situation där nedskärningarna i arbetslöshetsskyddet gäller till fullo. Det kan uppskattas att nedskärningarna av arbetslöshetsförsäkringspremier sjunker med omkring 0,34 procentenheter år 2025, trots att den faktiska ändringen för arbetslöshetsförsäkringspremierna är mindre än detta från år 2024 till år 2025.
Bedömningen av konsekvenserna av nedskärningen av sjukdagpenning för privata hushåll baserar sig på Folkpensionsanstaltens registeruppgifter från år 2023. Konsekvenserna för de offentliga finanserna baserar sig på prognosen för sjukdagpenningen för år 2025.
4.2.1
Konsekvenser för de offentliga finanserna
I den föreslagna kanaliseringslösningen för besparingar i socialskyddsfonderna låter man arbetslöshetsförsäkringspremierna sjunka i och med de sparbeslut som regeringen beslutat om. På samma gång slopar man den separata redovisningen av 50,3 miljoner euro som hänför sig till finansieringen av grunddagpenning från intäkterna av arbetslöshetsförsäkringspremien och som minskar statens finansieringsansvar, varigenom statens finansieringsansvar för grunddagpenningsutgiften i arbetslöshetsskyddet ökar.
För arbetsgivarna kompenseras den sjunkande avgiftsbördan genom en skärpning av arbetsgivares sjukförsäkringsavgift. På motsvarande sätt sänks sjukförsäkringens dagpenningspremie för löntagare. En del av denna nedgång i löntagarnas arbetslöshetsförsäkringspremie och dagpenningspremie kanaliseras automatiskt via beskattningen av förvärvsinkomster, eftersom löntagarnas obligatoriska socialförsäkringsavgifter minskar den beskattningsbara inkomsten.
Den återstående delen av besparingarna utifrån regeringens beslut kanaliseras från socialskyddsfonderna till staten genom att höja löntagarnas sjukvårdspremie och minska statens finansieringsandel av sjukvårdsförsäkringen.
I samband med kanaliseringslösningen föreslås slopande av statens finansieringsandel på fem procent (omkring 112 miljoner euro på 2025 års nivå), som hänför sig till kostnaderna för dagpenningsförmånen och rehabiliteringspenningen enligt 18 kap. 13 § 3 mom. i sjukförsäkringslagen. I dimensioneringen av ändringen av finansieringsandelarna för sjukförsäkringen har man beaktat såväl statens ökande finansieringsansvar för grunddagpenningsutgiften i arbetslöshetsskyddet som det minskande ansvaret för grunddagpenningsförmåns- och rehabiliteringspenningskostnaden enligt sjukförsäkringslagen.
Enligt 96 § 1 mom. i inkomstskattelagen har den skattskyldige rätt att från sin nettoförvärvsinkomst dra av bland annat den lagstadgade arbetslöshetsförsäkringspremien och sjukförsäkringens dagpenningspremie. Avdraget påverkar den skattskyldiges beskattningsbara inkomst och följaktligen också beloppet av skatteintäkterna för staten, kommunerna, församlingarna och Folkpensionsanstalten. Följaktligen påverkar ändringarna i dessa försäkringspremier direkt utfallet av förvärvsinkomstbeskattningen då de minskade premierna ökar beloppet av den beskattningsbara inkomsten. I fråga om sjukförsäkringens dagpenningspremie har den genomsnittliga marginalskatteprocenten beräknats vara omkring 42 % och i fråga om arbetslöshetsförsäkringspremien omkring 39 %. I fråga om hela kanaliseringslösningen kommer skatterna på förvärvsinkomster enligt beräkningarna att öka med omkring 385 miljoner euro på grund av att skattebasen breddas år 2026.
Kanaliseringslösningen har därtill konsekvenser för intäkterna från samfundsskatt. Dessa konsekvenser härrör från skillnaderna i avgiftsbaserna för arbetslöshetsförsäkringspremien och arbetsgivares sjukförsäkringsavgift, såsom att staten i egenskap av arbetsgivare betalar sjukförsäkringsavgift, men inte arbetslöshetsförsäkringspremier. Denna konsekvens har uppskattats minska intäkterna från samfundsskatten med omkring 10 miljoner euro.
Tabell 6 beskriver hur det belopp i euro som kanaliseras till den offentliga sektorn bildas med finansieringsändringarna. Siffrorna omfattar inte den kanalisering på omkring 220 miljoner euro som redan genomförts i början av år 2024.
Tabell 6.
Inverkan av kanaliseringen på de offentliga finanserna år 2026
Åtgärd | Konsekvens | Miljoner euro |
Slopande av redovisningen av 50,3 miljoner euro gällande Sysselsättningsfonden | Ökar statens utgifter | -50 |
Slopande av statens grunddel på 5 % i arbetsinkomstförsäkringen | Minskar statens utgifter | 112 |
Statens finansieringsandel av sjukvårdsförsäkringen minskar | Statens utgifter minskar | 513 |
Löntagarnas arbetslöshetsförsäkringspremie och dagpenningspremie minskar | Ökar intäkterna av skatten på förvärvsinkomster | 385 |
Nedgång i arbetsgivarens arbetslöshetsförsäkringspremie | Ökar intäkterna från samfundsskatt | 69 |
Uppgång i arbetsgivares sjukförsäkringsavgift | Minskar intäkterna av samfundsskatt | -79 |
Nedgång i arbetsgivarens arbetslöshetsförsäkringspremie | Minskar försäkringspremierna för offentliga arbetsgivare | 88 |
Uppgång i arbetsgivares sjukförsäkringsavgift | Ökar försäkringspremierna för offentliga arbetsgivare | -121 |
Totalt | | 917 |
Tabell 7 visar konsekvenserna av kanaliseringslösningen för löntagarnas avgifter och beskattning i 2026 års nivå. Sänkningen av arbetslöshetsförsäkringspremien och dagpenningspremien, vilka är avdragbara från den beskattningsbara inkomsten, ökar den beskattningsbara inkomsten, varvid de skatter som tas ut av löntagarna ökar. Den sjukvårdspremie som tas ut utifrån löneinkomsten stiger. Löntagarnas skatte- och avgiftsbörda minskar med omkring 80 miljoner netto från och med år 2026. På så sätt kompenseras konsekvenserna av den kanaliseringslösning som genomfördes i början av år 2024, där kanaliseringen riktades uteslutande på löntagarna genom dimensioneringen av indexjusteringen vid beskattningen av förvärvsinkomst. Slutresultatet är att besparingarna och kanaliseringslösningarna inte har väsentliga konsekvenser för löntagarnas skatte- och avgiftsbörda, det vill säga att den hålls så gott som på 2023 års nivå. Små ändringar i skatte- och avgiftsbördan är dock möjliga på grund av avrundningarna i finansieringsandelen för sjukförsäkringen och de osäkerheter som är förknippade med antagandena i beräkningarna.
Den kanalisering som genomförs år 2025 avviker mera från det eftersträvade målet på grund av omständigheter som anknyter till schemaläggningen av ikraftträdandet. År 2025 gäller inte nedskärningarna i arbetslöshetsskyddet ännu fullt ut, varvid den i kanaliseringslösningen beaktade sänkningen av arbetslöshetsförsäkringspremierna inte ännu realiseras fullt ut. På grund av dröjsmål i redovisningen stiger sjukvårdspremien dessutom mer än den permanenta nivån år 2025 (se tabell 9), varvid kanaliseringslösningen skärper beskattningen av löntagarna med omkring 20 miljoner euro år 2025 jämfört med år 2024. Från och med år 2026 realiseras den eftersträvade skattelättnaden på omkring 80 miljoner euro. Följaktligen leder den kanalisering som görs på en gång till att löntagarnas beskattning skärps under år 2025 med omkring 100 miljoner euro jämfört med det alternativ där kanaliseringen görs stegvis.
Tabell 7.
Inverkan av kanaliseringen för löntagarnas avgifter och beskattningen år 2026 (miljoner euro).
Totalt | -77 |
Arbetsförsäkringspremien sjunker | -417 |
Beskattningen skärps p.g.a. minskade arbetslöshetsförsäkringspremier | 165 |
Dagpenningsavgiften minskar | -529 |
Beskattningen skärps p.g.a. minskad dagpenningsavgift | 220 |
Sjukvårdspremien stiger | 485 |
I tabellerna ovan minskar statens andel av sjukvårdsförsäkringen med 513 miljoner euro och löntagarnas andel ökar med 485 miljoner euro. Dessutom sjunker sjukvårdspremien för förmånstagare som en följd av nedskärningarna i sjukvårdsförsäkringen med omkring 30 miljoner euro, men dessa konsekvenser har inte beaktats i kanaliseringen. Differensen på omkring 58 miljoner euro mellan sänkningen av statens andel och de försäkrades (löntagarna och förmånstagarna) andel beror på de förmånsbesparingar som riktas på staten och förmånstagarna.
Ändringarna i arbetsgivarnas avgifts- och skattebörda har presenterats i tabell 8. Arbetsgivaravgifterna är avdragsgilla avgifter vid samfundsbeskattningen, varvid en sänkning av arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie ökar och höjningen av sjukförsäkringsavgiften minskar intäkterna från samfundsskatten. Arbetsgivarnas avgifts- och skattebörda ökar med omkring 40 miljoner netto, vilket delvis kompenserar den lättnad på omkring 60 miljoner som uppkommit genom skatteändringarna år 2024. Den kanalisering som genomförs år 2025 skärper företagens skatte- och avgiftsbörda med omkring 70 miljoner euro.
Följaktligen leder den kanalisering som görs på en gång till att de privata arbetsgivarnas skatte- och avgiftsbörda ökar under år 2025 med omkring 30 miljoner euro jämfört med det alternativ där kanaliseringen görs stegvis. Jämfört med år 2023 ökar skatte- och avgiftsbördan för privata arbetsgivare däremot klart mindre, med omkring 10 miljoner euro. Dessutom ska det i detta samband beaktas att den kanaliseringslösning som genomfördes i början av år 2024 riktade sig endast på löntagare och man i den noggranna stegvisa kanaliseringen bör beakta att de privata arbetsgivarnas skatte- och avgiftsbörda sänks med omkring 60 miljoner euro för år 2024.
Tabell 8.
Inverkan av kanaliseringen för privata arbetsgivares avgifter och samfundsbeskattningen (miljoner euro) år 2026.
Totalt | 38 |
Arbetslöshetsförsäkringspremien sjunker (alla arbetsgivare) | -433 |
varav kommunernas, välfärdsområdenas och församlingarnas andel är | 88 |
Samfundsskatten ökar av nedgången i arbetslöshetsförsäkringspremien | 69 |
Sjukförsäkringsavgiften stiger (alla arbetsgivare) | 514 |
varav statens, kommunernas, välfärdsområdenas och församlingarnas andel är | -121 |
Samfundsskatten minskar till följd av högre sjukförsäkringsavgift | -79 |
Konsekvenserna av de finansieringsändringar som hänförs till sjukförsäkringen för beloppet av statens andel, konsekvenserna för arbetsgivares sjukförsäkringsavgift, den sjukvårdspremie som tas ut av löntagare och företagare samt dagpenningsavgiften är kopplade till den ekonomiska utvecklingen under de närmaste åren. Nedan i tabell 9 presenteras uppskattningar av kanaliseringens inverkan på finansieringen av sjukförsäkringen.
Tabell 9
. Inverkan av kanaliseringen på finansieringen av sjukförsäkringen.
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Inverkan av kanaliseringen på sjukförsäkringsavgifterna, %-enhet | | | | |
Arbetsinkomstförsäkringen | | | | |
Arbetsgivarna sjukförsäkringsavgift | 0,43 % | 0,43 % | 0,43 % | 0,43 % |
Löntagares och företagares dagpenningspremie | -0,46 % | -0,46 % | -0,46 % | -0,46 % |
Sjukvårdsförsäkringen | | | | |
Sjukvårdspremien av löneinkomst och arbetsinkomst för företagare | 0,53 % | 0,46 % | 0,46 % | 0,46 % |
| | | | |
Ändringar i statens andel, miljoner euro | -625 | -625 | -625 | -625 |
Avskaffningen av finansieringsandelen på 5 % från arbetsinkomstförsäkringen | -112 | -112 | -112 | -112 |
Statens andel av förmånskostnaderna i sjukvårdsförsäkringen | -489 | -489 | -489 | -489 |
Statens andel av verksamhetsomkostnaderna för sjukvårdsförsäkringen | -24 | -24 | -24 | -24 |
I och med kanaliseringslösningen minskar statens finansieringsandel av sjukförsäkringsutgifterna med 625 miljoner euro per år. Arbetsgivares sjukförsäkringsavgift skulle stiga med 0,43 procentenheter och löntagares och företagares dagpenningspremie skulle sjunka med 0,46 procentenheter. Sjukvårdspremien av löneinkomst och arbetsinkomst för företagare skulle stiga med 0,53 procentenheter år 2025. På grund av dröjsmålet i redovisningen av försäkringspremier måste sjukvårdspremien höjas något mer för år 2025 då finansieringsändringen träder i kraft. Den bestående inverkan på sjukvårdspremien är 0,46 procentenheter från och med år 2026.
Ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning minskar kostnaderna för sjukförsäkringen med omkring 120 miljoner euro. Enligt Folkpensionsanstaltens registeruppgifter hänför sig omkring 48 procent av utgiftsändringen till de dagpenningar som betalas till arbetsgivarna, det vill säga till ersättningar som betalas av arbetsgivaren under tid av arbetsoförmåga. Omkring 49 procent av de dagpenningar som betalas till arbetsgivarna betalas till arbetsgivare inom den offentliga sektorn. Marginalskattegraden för mottagarna av sjukdagpenning har uppskattats till 45 procent och marginalskattegraden för samfundsskatten för företag till 20 procent.
Eftersom den nedskärning av förmånerna som uppkommer genom ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning hänför sig till de största dagpenningarna, beräknas kostnaderna för det allmänna bostadsbidraget och utkomststödet öka endast obetydligt. Enligt uppskattning ökar kostnaderna för det allmänna bostadsbidraget med omkring 0,6 miljoner euro, och kostnaderna för utkomststödet ökar med omkring 0,5 miljoner euro.
Med beaktande av att de förmåner som betalas till arbetsgivarna i den offentliga sektorn, intäkterna av samfundsskatt och skatt på förvärvsinkomster minskar och kostnaderna för det allmänna bostadsbidraget och utkomststödet ökar, är nettobesparingen i de offentliga finanserna omkring 59 miljoner euro (tabell 10).
Av besparingen i sjukdagpenningen genomförs omkring 77 miljoner euro år 2025. Besparingen realiseras till fullt belopp från och med år 2026.
Tabell 10.
Konsekvenser för de offentliga finanserna av ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenningen (miljoner euro)
Bruttobesparing (sjukdagpenning + partiell sjukdagpenning) | 120 |
- Nedgång i de förmåner som den offentliga sektorn ska betala till arbetsgivarna | -28 |
- Nedgång i intäkterna från samfundsskatt | -6 |
- Nedgång i intäkterna från skatt på förvärvsinkomst | -28 |
- Uppgång i utgifterna för det allmänna bostadsbidraget och utkomststödet | -1 |
- Minskning av utgifterna för rehabiliteringspenning | 2 |
Nettobesparing i de offentliga finanserna | 59 |
Då man ser på förslagen om kanaliseringen av besparingarna i socialskyddsfonderna och ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning i synnerhet med tanke på kommunerna, kan man sammanfattningsvis konstatera att helheten antas stärka kommunekonomin. Ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning gäller också de sjukdagpenningar som betalas till kommunala arbetsgivare, men i netto minskar kanaliseringslösningen kommunernas arbetsgivarkostnader. Ändringarna i beskattningen till följd av kanaliseringen ökar också kommunernas intäkter av skatt på förvärvsinkomster. Den kanaliseringslösning som enligt förslaget ska träda i kraft från och med ingången av år 2025 stärker kommunekonomin på årsnivå med omkring 75 miljoner euro med beaktande av besparingen i sjukdagpenningarna. Totalt beräknas kommunekonomin stärkas med över 90 miljoner euro, då man också beaktar den kanaliseringslösning som genomfördes i början av år 2024.
Tabell 11.
Propositionens konsekvenser för kommunekonomin på årsnivå.
Totalt Omfattar också inverkan på kommunekonomin av den kanalisering som trädde i kraft vid ingången av år 2024. | 94 |
Intäkter från skatt på förvärvsinkomster (ändringar i försäkringspremierna) | 94 |
Intäkter från skatt på förvärvsinkomster (nedskärning av sjukdagpenningen) | -8 |
Intäkterna från samfundsskatt | 1 |
Arbetsgivarkostnader (ändringar i försäkringspremierna)
Kommunernas arbetsgivarkostnader minskar med omkring 18 miljoner euro, men av samma orsak minskar kommunernas statsandelar med 5 miljoner euro i och med ändringarna i statsandelsindex. | 13 |
Arbetsgivarkostnader (nedskärning av sjukdagpenningen) | -6 |
Därtill finansierar kommunerna hälften av kostnaderna för det grundläggande utkomststödet. Propositionen om beloppet av sjukdagpenningen bedöms ha en inverkan som ökar kostnaderna för utkomststöd på omkring 0,5 miljoner euro. Av detta belopp beaktas hälften i kommunernas statsandelar med två års dröjsmål.
Kanaliseringslösningen har i praktiken inga konsekvenser för välfärdsområdenas ekonomi, eftersom den beskrivna sänkningen i arbetsgivaravgifterna för välfärdsområdena skulle beaktas i så gott som samma proportion som en nedgång i deras finansiering via välfärdsområdesindex. Den föreslagna besparingen i sjukdagpenningen skulle minska välfärdsområdenas sjukdagpenningsersättningar med omkring 19 miljoner euro. Följaktligen skulle välfärdsområdenas finansieringsbalans minska med samma belopp i och med propositionen, men senare skulle inverkan av reformen beaktas med egen vikt vid den retroaktiva granskningen av välfärdsområdenas finansiering.
4.2.2
Sysselsättningskonsekvenser
Kanaliseringslösningen som helhet har i sig inte betydande sysselsättningskonsekvenser. Detta beror på att kanaliseringen är neutral för den sammanlagda skattebördan. Följaktligen ändras inte arbetsgivarnas och löntagarnas genomsnittliga skattegrader och incitamenten för efterfrågan eller utbudet på arbete ändras inte på samhällsekonomisk nivå. Den proaktiva kanaliseringslösningen leder till att skattebördan tillfälligt ökar. På grund av att konsekvensen är tillfällig anses den inte ha anmärkningsvärda sysselsättningskonsekvenser.
Kanaliseringslösningen år 2024 skärpte beskattningen av löntagare en aning (se RP 34/2023 rd), eftersom kanaliseringen vid den tidpunkten hänfördes till beskattningen av förvärvsinkomster. Denna lösning hade en små negativa konsekvenser för sysselsättningen, men den kanaliseringslösning som nu föreslås kompenserar den tidigare lösningen i denna utsträckning. Om ingen kanaliseringslösningen görs, skulle förmånsbesparingarna enligt regeringsprogrammet leda till en sänkning av nivån på försäkringspremierna. Denna sänkning av nivån på försäkringspremierna skulle leda till att beskattningen lättas och följaktligen ge upphov till positiva sysselsättningskonsekvenser. I så fall skulle situationen för de ekonomiska finanserna dock bli sämre än i den nu föreslagna kanaliseringslösningen.
Syftet med att ändra beräkningsformeln, så att nivån på sjukdagpenningen sänks, är att minska de offentliga utgifterna och syftet med propositionen är inte att öka sysselsättningen. Ändringarna av nivån på sjukdagpenningen har dock sannolikt också sysselsättningskonsekvenser. Dessa konsekvenser härrör från incitamentskonsekvenserna. Å ena sidan kan en låg ersättningsgrad för sjukdagpenning, det vill säga den andel av lönebortfallet som sjukdagpenningen ersätter, uppmuntra arbetstagarna att återgå till arbetet för tidigt (så kallad presenteeism) och å andra sidan kan en hög ersättningsgrad uppmuntra till att onödigt förlänga sjukfrånvaroperioden (så kallad absenteeism).
I en empirisk undersökning har det observerats att nivån på sjukdagpenningen påverkar antalet och längden av sjukfrånvaro. I en finländsk undersökning av Böckerman et al. (2018)
Böckerman, P., Kanninen, O., Suoniemi, I. (2018): A kink that makes you sick. The effect of sick pay on absence. Journal of Applied Econometrics, 33(4), 568–579.
bedömdes att en höjning av ersättningsgraden för sjukdagpenningen med en procent förlänger sjukdagpenningsperiodernas längd med omkring en procent, vilket innebär att flexibiliteten mellan ersättningsgraden och periodens längd är ett. Enligt en översikt av Palme och Persson (2019)
Palme, M., & Persson, M. (2019): Sick pay insurance and sickness absence: some European cross-country observations and a review of previous research. Journal of Economic Sureys, 34.
har uppskattningen av denna flexibilitet varierat mellan 0,5 och 1 i tidigare undersökningar.
Den uppskattning av flexibiliteten som observerats av Böckerman et al. (2018) hör till de största som observerats i den internationella forskningslitteraturen. På grund av detta används en flexibilitet på 0,83 vid bedömningen av sysselsättningskonsekvenserna, vilket är den lägsta uppskattningen av flexibiliteten i undersökningarna. Den uppskattning av flexibiliteten som använts är lägre än det centrala resultatet av undersökningen, men den avspeglar att denna uppskattade flexibilitet är relativt hög i forskningslitteraturöversikten överlag. I fråga om tillämpningen av undersökningen bör det observeras att den aktuella undersökningen fokuserar på en tidsperiod efter vilken de i kollektivavtalen överenskomna lönebetalningstiderna inte har ändrats åtminstone i någon större omfattning. Följaktligen kan det anses att den uppskattade flexibiliteten i undersökningen beaktar också denna omständighet.
Utifrån Folkpensionsanstaltens statistik betalades sjukdagpenning till ett belopp av omkring 901 miljoner euro för omkring 15 miljoner förmånsdagar år 2023. Eftersom en vecka har sex förmånsdagar, innebär detta omkring 2,5 miljoner veckor, det vill säga en omräknad sjukfrånvaro på omkring 48 100 hela årsverken. Den genomsnittliga förmånen per dag är numera omkring 60 euro, varvid ändringen av 120 miljoner till en förmånsutgift på 901 miljoner innebär att den genomsnittliga förmånen minskar med omkring 13,3 procent, det vill säga med omkring 8 euro till 52 euro. Dessa 13,3 procent är också den ändring av ersättningsgraden som behövs i beräkningen.
Genom att dra nytta av den flexibilitet på 0,83 av som fås från forskningslitteraturen (13,3 procent) och målgruppens storlek (48 100 fulla årsverken) fås en uppskattning
0,83 (flexibilitet) * 13,3 % (ändring av ersättningsgraden) * 48 100 (sjukdagpenningar som årsverken) = ca 5 300.
om arbetsinsatsen, enligt antal sysselsatta, skulle på medellång sikt öka med omkring 5 300 sysselsatta. Den del av sysselsättningsändringen som förkortar sjukfrånvaroperioder på över tre månader skulle också avspeglas som en bättre arbetslöshetsgrad i Statistikcentralens arbetskraftsundersökning. Med tanke på statistikföringen utgörs en del av konsekvensen av den ökande sysselsättningsgraden och en del av det ökade antalet arbetstimmar. Uppskattningsvis omkring 60 procent av sjukdagpenningsdagarna hänför sig till förmånsperioder som är längre än tre månader.
Med tanke på de ekonomiska konsekvenserna är den statistiska definitionen dock inte av betydelse. Ekonomin i sin helhet drar nytta av en uppgång i arbetsinsatsvolymen, oberoende av om denna syns i alla statistiska indikatorer eller inte. En starkare arbetsinsats skulle stärka de offentliga finanserna på medellång sikt med omkring 22 800 euro per sysselsatt, det vill säga sammanlagt med omkring 120 miljoner euro.
Det är möjligt att ändringen har indirekta återverkningar genom ökande presenteeism och absenteeism. Sådana konsekvenser kan innebära till exempel att personer återgår till arbete, trots att det finns omständigheter som begränsar deras arbetsförmåga. Detta kan försvaga deras arbetsförmåga på längre sikt. Å andra sidan har tidigare återgång till arbetet, om arbetsförmågan ger möjlighet till det, också positiva konsekvenser
Se till exempel Viikari-Juntura E,, Leinonen T., Virta LJ., Hiljanen I., Husgafvel-Pursiainen K., Autti-Rämö I., Rissanen P., Burdorf A., Solovieva S. (2019): Early part-time sick leave results in considerable savings in social security costs at national level: an analysis based on quasi-experiment in Finland. Scandinavian Journal of Work Environment Health 2019;45:203–8.
. Det är inte klart om de sammantagna konsekvenserna av detta är positiva eller negativa för dessa personers sysselsättning på längre sikt. Eftersom den aktuella gruppen är liten (5 300 personer) är dessa konsekvenser sannolikt dock inte betydande.
En försämring av rehabiliteringspenningen kan också leda till att incitamenten att delta i rehabilitering försvagas. Det saknas omfattande vetenskaplig information om orsakssambanden som skulle beskriva hur effektiv Folkpensionsanstaltens rehabilitering är. Däremot är det känt att till exempel arbetspensionsrehabiliteringen i Finland har relativt liten effekt (till exempel Leinonen et al. 2020
Leinonen, T., Solovieva, S., Laaksonen, M., & Viikari-Juntura, E. (2020): Työeläkekuntoutukseen osallistuminen vaikutus työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen. Duodecim 2020;136:2173–82.
). Följaktligen har denna mekanism sannolikt en relativt liten betydelse för sysselsättningen.
En del av besparingarna hänför sig dessutom till arbetsgivarna via skyldigheten att betala lön för sjuktid. Denna konsekvens har uppskattats till cirka 58 miljoner euro. Utifrån utbudsflexibiliteten i arbetet enligt Huuskonen (2016)
Huuskonen, J. (2016): Considering potential bias in macro-estimates of the elasticity of labour demand. Background report for the Economic Policy Council.
innebär detta negativa sysselsättningskonsekvenser för omkring 300 sysselsatta i och med att efterfrågan på arbete minskar. Ökningen av arbetsgivarnas kostnader för sjuktid kan också uppmuntra arbetsgivarna att bättre ta hand om arbetsförmågan, men med beaktande av konsekvensens dimensionsklass är denna mekanism sannolikt av liten betydelse.
Dessutom är det möjligt att den ändring som sänker sjukdagpenningens belopp försvagar sysselsättningen för personer med nedsatt arbetsoförmåga. Konsekvensen kan uppkomma om den mindre sjukdagpenning som ska betalas som ersättning för utbetalning av lön för en tid av arbetsoförmåga till arbetsgivaren leder till att arbetsgivarna inte lika ofta som tidigare anställer en person med nedsatt arbetsförmåga. Konsekvensen har behandlats närmare i avsnitt 4.2.6.4 Konsekvenser för personer med funktionsnedsättning.
4.2.3
Konsekvenser för privata hushåll
Kanaliseringslösningen
Skattebördan för löntagare och andra fysiska personer
Avgiftsändringarnas konsekvenser för företagare har beskrivits i avsnitt 4.2.4.
skulle i princip förbli så gott som oförändrad efter den kanalisering som görs via sjukförsäkringen.
På grund av skillnaderna i skattebasen för sjukvårdspremien och övriga premier för de försäkrade är det inte möjligt att genomföra ändringarna på ett sätt som är helt neutralt på personnivå.
Små skillnader uppkommer i beskattningen av förvärvsinkomster. Beskattningen av små löner lindras en aning, och beskattningen av väldigt höga löner skärps en aning.
Beskattningen av förmånstagare och pensionärer ändras inte.
Figur 7.
Ändringen av skatte- och avgiftsbördan för de försäkrade på olika inkomstnivåer och med olika förvärvsinkomstslag som en följd av kanaliseringslösningen (2026) Källa: finansministeriet
I sitt utlåtande om utkastet till regeringsproposition har Institutet för hälsa och välfärd (THL) bedömt att konsekvenserna för privata hushåll överlag är neutrala. Konsekvenserna kan dock hänföra sig på lite olika sätt mot olika åldersgrupper och inkomstklasser beroende på de slutliga premieprocentsatserna.
Sjukdagpenning
En ändring av beräkningsformeln för sjukdagpenningen på det föreslagna sättet skulle innebära att beloppet av sjukdagpenning, partiell sjukdagpenning och rehabiliteringspenning sjunker på grund av sänkningen av inkomstgränsen och ändringen av ersättningsgraden för alla försäkrade vars årsinkomster överskrider 27 633 euro i 2024 års nivå. Propositionen har inte konsekvenser om årsinkomsterna underskrider 27 633 euro. I tabell 12 visas konsekvenserna av den föreslagna modellen på sjukdagpenningen på olika inkomstnivåer. Omfattningen på nedskärningen ökar såväl i euro som proportionellt då inkomstnivån stiger. Miniminivån på sjukdagpenningen berörs inte av propositionen.
Tabell 12.
Storleken på sjukdagpenningen med olika förmånsgrundande inkomster. Dagpenningen i nuläget och den föreslagna modellen. Källa: Folkpensionsanstalten.
Årsinkomst Inkomstklassificeringen i tabellerna i regeringens proposition har gjorts efter avdrag av försäkringspremierna från årsinkomsterna., euro/år | Nuläge, euro/dag | Reformen, euro/dag | Förändring, euro/dag | Föränd-ring, % |
25 000 | 58,33 | 58,33 | - | 0 % |
30 000 | 70,00 | 65,66 | -4,34 | -6 % |
35 000 | 81,67 | 68,16 | -13,51 | -17 % |
40 000 | 86,28 | 70,66 | -15,62 | -18 % |
45 000 | 89,62 | 73,16 | -16,45 | -18 % |
50 000 | 92,95 | 75,66 | -17,29 | -19 % |
55 000 | 96,28 | 78,16 | -18,12 | -19 % |
60 000 | 99,62 | 80,66 | -18,95 | -19 % |
65 000 | 102,95 | 83,16 | -19,79 | -19 % |
70 000 | 106,28 | 85,66 | -20,62 | -19 % |
75 000 | 109,62 | 88,16 | -21,45 | -20 % |
80 000 | 112,95 | 90,66 | -22,29 | -20 % |
85 000 | 116,28 | 93,16 | -23,12 | -20 % |
90 000 | 119,62 | 95,66 | -23,95 | -20 % |
95 000 | 122,95 | 98,16 | -24,79 | -20 % |
100 000 | 126,28 | 100,66 | -25,62 | -20 % |
Figur 8 visar nivån på sjukdagpenningen på månadsnivå i nuläget, den föreslagna ändringen och beloppet av föräldradagpenning med samma inkomster som grund. Nedskärningen av sjukdagpenningen minskar sjukdagpenningen med omkring 300–400 euro per månad för en medelinkomsttagare.
Sjukdagpenningen och föräldradagpenningen var lika stora fram till år 2016. Den föreslagna ändringen av sjukdagpenningen påverkar inte föräldradagpenningarna, men figuren visar ändringen i sjukdagpenningen i förhållande till föräldradagpenningarna efter den första ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning.
Figur 8.
Inverkan av ändringen av beräkningsformeln för dagpenningspremiens på beloppet av sjukdagpenningen på olika inkomstnivåer och sjukdagpenningens belopp på olika inkomstnivåer
De inkomster som ligger till grund för dagpenning och dagpenningspremie avviker från varandra, och utifrån figuren är det inte möjligt att dra en slutsats om hur mycket försäkringspremier som betalats av en person som får en dagpenning till ett visst belopp. Dagpenningspremien tas ut från bruttolönen. Från de dagpenningsgrundande löneinkomsterna görs ett avdrag för försäkringspremier och också till exempel förmånsbaserad inkomst räknas in i årsinkomsten.
. Figuren är i 2023 års nivå. Källa: social- och hälsovårdsministeriet.
Det inbördes förhållandet mellan finansieringsansvaret och förmånsackumuleringen för en enskild försäkrad kallas ofta för försäkringsprincipen. Den föreslagna ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenningen minskar det inbördes förhållandet mellan finansieringsansvaret och förmånsackumuleringen för en enskilda löntagare. Låginkomsttagare betalar inte någon dagpenningspremie alls, men de får en sjukdagpenning på minst 31,99 euro per dag. Även för närvarande minskar det inbördes förhållandet mellan de utbetalda dagpenningspremierna och de mottagna förmånerna i de övre inkomstklasserna och de ändringar som föreslås i propositionen minskar ytterligare förhållandet mellan de utbetalda dagpenningspremierna och de mottagna förmånerna, i synnerhet i de högsta inkomstklasserna. Det finns dock inte alltid någon entydig grund för lösningarna för finansiering av socialförsäkringen och ändringar av finansieringsansvaret har genomförts också utifrån de finanspolitiska målen.
Nedan i tabell 13 beskrivs konsekvenserna av ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenningen för de försäkrade. I kolumnen ”euro/mottagare per år” beskrivs den genomsnittliga inverkan av ändringen av beräkningsformeln på beloppet av sjukdagpenningen som betalas till en försäkrad under året. Ändringarna av beräkningsformeln berör inte alls mottagarna av sjukdagpenning till minimibelopp eller försäkrade med en dagpenningsgrundande årsinkomst på under 27 633 euro i 2024 års nivå (tabellen har uppgjorts med data från år 2023 och i 2023 års nivå, då inkomstgränsen var 26 300 euro). Eftersom de genomsnittliga sjukdagpenningsperioderna är kortare i de övre inkomstklasserna, är andelen dagpenningar som betalas till de försäkrade i snitt lägre i de övre inkomstklasserna. Eftersom nedskärningen av dagpenningen dock är större med större inkomster, ökar också den genomsnittliga nedskärningen för de försäkrade i de övre inkomstklasserna.
Sjukdagpenningen är beskattningsbar inkomst. Nedskärningen av sjukdagpenningen minskar de beskattningsbara inkomsterna och följaktligen också skatteprocenten, varvid inverkan på nettoinkomsterna för en mottagare av sjukdagpenning är mindre än de föreslagna bruttonedskärningarna.
Tabell 13.
Sjukdagpenning år 2023, mottagare, dagar/mottagare och euro/dag enligt kön och inkomstklass och den genomsnittliga inverkan på det belopp som betalats till den försäkrade under året (betalningarna till arbetsgivaren ingår inte). Källa: Folkpensionsanstalten.
Inkomstklass | Mottagare | Dagar/mottagare | euro/dag | euro/mottagare per år (till de försäkrade) |
Totalt | 306 170 | 49 | 60,02 | -149 |
Män | 119 999 | 55 | 62,34 | -238 |
Kvinnor | 186 171 | 45 | 58,20 | -91 |
0–26300 | 113 365 | 67 | 40,56 | 0 |
Män | 39 708 | 77 | 39,61 | 0 |
Kvinnor | 73 657 | 61 | 41,20 | 0 |
26300–35000 | 79 919 | 41 | 69,95 | -158 |
Män | 24 524 | 49 | 70,41 | -269 |
Kvinnor | 55 395 | 37 | 69,68 | -108 |
35000–45000 | 60 384 | 38 | 81,27 | -273 |
Män | 26 281 | 45 | 81,30 | -403 |
Kvinnor | 34 103 | 33 | 81,23 | -172 |
45000–55000 | 27 293 | 36 | 87,89 | -257 |
Män | 14 273 | 40 | 87,85 | -338 |
Kvinnor | 13 020 | 31 | 87,94 | -168 |
55000–75000 | 17 795 | 35 | 96,40 | -284 |
Män | 10 712 | 37 | 96,40 | -330 |
Kvinnor | 7 083 | 32 | 96,39 | -214 |
75000–95000 | 4 444 | 35 | 110,06 | -342 |
Män | 2 697 | 36 | 109,78 | -379 |
Kvinnor | 1 747 | 33 | 110,51 | -286 |
95000
–
| 3 051 | 36 | 137,86 | -486 |
Män | 1 829 | 38 | 138,63 | -537 |
Kvinnor | 1 222 | 33 | 136,55 | -410 |
Enligt Folkpensionsanstaltens registeruppgifter är det sällsynt att dessa mottagare av sjukdagpenning även får allmänt bostadsbidrag och utkomststöd, och därmed förväntas endast en liten ökning av behovet av bostadsbidrag och utkomststöd. Enligt information från Folkpensionsanstalten har 1 600 mottagare av sjukdagpenningen, som skulle påverkas av den föreslagna nedskärningen av sjukdagpenning, fått grundläggande utkomststöd år 2023, och antalet nya mottagare av utkomststöd beräknas uppgå till omkring 600 mottagare. Enligt uppskattning ökar kostnaderna för det grundläggande utkomststödet med omkring 0,5 miljoner euro i och med ändringarna. Utgiftsökningen på grund av de nya mottagarna skulle vara 0,1 miljoner euro av ovan nämnda belopp, medan ökningen i de nuvarande mottagarnas utkomststöd skulle vara 0,4 miljoner euro.
Antalet mottagare av allmänt bostadsbidrag beräknas öka med omkring 800 personer på grund av sänkningen av sjukdagpenningen, och kostnaderna för bidraget beräknas öka med omkring 0,6 miljoner euro.
I sitt utlåtande om utkastet till regeringspropositionen konstaterar Institutet för hälsa och välfärd (THL) att nedskärningen av sjukdagpenningen har just inga konsekvenser för beloppet av bostadsbidrag och utkomststöd, enligt en uppskattning som gjorts med SISU-modellen.
Konsekvenserna av ändringen bedöms hänföra sig mer till de yrkesgrupper där incidenstalet är högre. Enligt Statistikcentralens arbetsmarknadsundersökning förekom det mest sjukfrånvaron år 2022 i till exempel social- och hälsovårdsbranschen, byggsektorn, småbarnspedagogiken och i servicebranscherna
Statistikcentralen (2023) Yhden ja kahden päivän sairauspoissaolot yleisiä, finns på adressen:
https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2023/yhden-ja-kahden-paivan-sairauspoissaolot-yleisia/
.
Eftersom unga personer oftare än genomsnittet får dagpenning till minimibelopp eller i övrigt utifrån låga inkomster, bedöms konsekvenserna för unga personer i snitt vara mindre än för äldre personer. Ändringen har en relativt liten inverkan på den genomsnittliga dagpenningen för personer under 25 år. De genomsnittliga konsekvenserna för beloppet av dagpenningen för personer över 35 år ligger mer eller mindre på samma nivå i alla åldersgrupper. De genomsnittliga dagpenningsperioderna är dock längre i de äldre åldersklasserna, varvid nedskärningen i snitt riktar sig mer mot dem och deras arbetsgivare. Ändringens konsekvenser efter åldersgrupp och kön framgår av tabell 19 i avsnittet 4.2.6.2 Konsekvenser för likabehandlingen och jämställdheten mellan könen.
Tabell 14 beskriver mottagarna av sjukdagpenning och inverkan av nedskärningen på den genomsnittliga förmånen enligt välfärdsområde. Det finns enbart små skillnader i ändringens genomsnittliga inverkan enligt välfärdsområde.
Tabell 14.
Sjukdagpenning år 2023, mottagare, dagar/mottagare, euro/dag och genomsnittlig förändring i dagpenningen enligt välfärdsområde. Källa: Folkpensionsanstalten.
Välfärdsområde | Mottagare | dag/mottagare | euro/dag | Reformen |
Totalt | 306 170 | 49 | 60,02 | -11 % |
Åland | 1 746 | 47 | 67,17 | -13 % |
Södra Karelen | 6 528 | 48 | 60,75 | -11 % |
Södra Österbotten | 11 254 | 51 | 60,42 | -10 % |
Södra Savolax | 7 048 | 50 | 59,63 | -10 % |
Helsingfors | 27 919 | 44 | 61,50 | -11 % |
Östra Nyland | 5 278 | 44 | 64,35 | -12 % |
Kajanaland | 4 404 | 55 | 58,15 | -10 % |
Egentliga Tavastland | 9 876 | 51 | 60,45 | -11 % |
Mellersta Österbotten | 4 066 | 50 | 59,23 | -10 % |
Mellersta Finland | 15 564 | 50 | 58,03 | -10 % |
Mellersta Nyland | 11 064 | 45 | 64,76 | -12 % |
Kymmenedalen | 10 159 | 50 | 61,52 | -11 % |
Lappland | 10 937 | 54 | 59,73 | -10 % |
Västra Nyland | 21 141 | 45 | 62,90 | -12 % |
Birkaland | 32 249 | 48 | 58,50 | -10 % |
Österbotten | 9 635 | 46 | 61,01 | -11 % |
Norra Karelen | 9 149 | 52 | 59,00 | -10 % |
Norra Österbotten | 25 171 | 53 | 58,68 | -10 % |
Norra Savolax | 15 924 | 51 | 58,61 | -10 % |
Päijänne-Tavastland | 10 978 | 52 | 59,54 | -10 % |
Satakunta | 12 608 | 50 | 59,24 | -10 % |
Vanda och Kervo | 14 087 | 46 | 60,16 | -11 % |
Egentliga Finland | 28 296 | 51 | 58,97 | -10 % |
Okänd | 1 089 | 42 | 61,60 | -12 % |
Granskat enligt sjukdomshuvudgrupp (tabell 15) betalas sjukdagpenning kvantitativt sett mest med diagnoserna Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar och Sjukdomar i muskuloskeletala systemet och bindväven. Inverkan på den genomsnittliga sjukdagpenningen är största i grupperna C00–D48 Tumörer och H00–H59 Sjukdomar i ögat och närliggande organ. I gruppen Tumörer är de genomsnittliga dagpenningsperioderna också längst, varvid inverkan av nedskärningen i euro är störst i denna grupp. Inverkan på medeldagpenningen är minst i gruppen Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar. Detta förklaras sannolikt av den yngre åldersfördelningen bland mottagarna.
Tabell 15.
Sjukdagpenning år 2023, mottagare, dagar/mottagare, euro/dag och genomsnittlig förändring i dagpenningen enligt sjukdomshuvudgrupp. Källa: Folkpensionsanstalten.
Sjukdomshuvudgrupp | Mottagare | dag/mottagare | euro/dag | Reformen |
Totalt | 306 170 | 49 | 60,02 | -11 % |
A00–B99 Vissa infektionssjukdomar och parasitsjukdomar | 3 455 | 18 | 65,07 | -12 % |
C00–D48 Tumörer | 14 235 | 66 | 67,39 | -13 % |
D50–D89 Sjukdomar i blod och blodbildande organ samt vissa rubbningar i immunsystemet | 810 | 39 | 63,31 | -11 % |
E00–E90 Endokrina sjukdomar, nutritions-rubbningar och ämnesomsättningssjukdomar | 3 852 | 34 | 56,65 | -9 % |
F00–F99 Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar | 100 704 | 54 | 54,33 | -9 % |
G00–G99 Sjukdomar i nervsystemet | 16 875 | 49 | 61,83 | -11 % |
H00–H59 Sjukdomar i ögat och närliggande organ | 5 795 | 21 | 69,06 | -13 % |
H60–H95 Sjukdomar i örat och mastoidut-skottet | 1 598 | 23 | 64,70 | -12 % |
I00–I99 Cirkulationsorganens sjukdomar | 10 945 | 60 | 64,30 | -12 % |
J00–J99 Andningsorganens sjukdomar | 16 112 | 14 | 63,37 | -11 % |
K00–K93 Matsmältningsorganens sjukdo-mar | 13 110 | 20 | 65,46 | -12 % |
L00–L99 Hudens och underhudens sjukdo-mar | 3 273 | 29 | 56,04 | -10 % |
M00–M99 Sjukdomar i muskuloskeletala systemet och bindväven | 78 434 | 48 | 63,35 | -11 % |
Andra huvudgrupper (P00–P96, Q00–Q99, V01–Y98, Z00–ZBB, U00–U99) | 6 826 | 23 | 62,80 | -11 % |
N00–N99 Sjukdomar i urin- och könsorga-nen | 5 553 | 19 | 65,51 | -11 % |
O00–O99 Graviditet, förlossning och barn-sängstid | 7 818 | 22 | 62,93 | -10 % |
R00–R99 Symtom, sjukdomstecken och onormala kliniska fynd och laboratoriefynd som ej klassificeras på annan plats | 8 293 | 28 | 64,60 | -12 % |
S00–T98 Skador, förgiftningar och vissa andra följder av yttre orsaker | 43 166 | 37 | 63,40 | -12 % |
Konsekvenser av ändringarna av beräkningsformeln för sjukdagpenning för rehabiliteringspenningen
Ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenningen påverkar också beräkningen av rehabiliteringspenning. Enligt Folkpensionsanstaltens registeruppgifter påverkar ändringen omkring 14 400 (26 %) mottagare av rehabiliteringspenning. Ändringen av beräkningsformeln har konsekvenser för omkring 0,2 miljoner rehabiliteringspenningdagar, vilket är omkring tre procent av alla dagar som ersatts med rehabiliteringspenning. För de personer som ändringen påverkar, betalas rehabiliteringspenning i snitt för 14 dagar och i snitt minskar rehabiliteringspenningen för dem med 7,30 euro per dag. Tabell 16 visar inverkan av ändringen enligt inkomstklass och tabell 17 inverkan enligt åldersgrupp och kön.
Tabell 16.
Mottagare av rehabiliteringspenning, som påverkas av nedskärningen av sjukdagpenningen och den genomsnittliga inverkan på rehabiliteringspenningen enligt inkomstklass. Källa: Folkpensionsanstalten.
Inkomstklass | Mottagare | dag/mottagare | Ändring, euro/dag |
25 000–30 000 | 2 718 | 22 | -1,89 |
30 000–35 000 | 3 433 | 16 | -7,17 |
35 000–40 000 | 2 650 | 13 | -9,61 |
40 000–45 000 | 1 870 | 10 | -10,18 |
45 000–50 000 | 1 310 | 10 | -10,71 |
50 000–55 000 | 912 | 11 | -11,28 |
55 000–60 000 | 566 | 9 | -11,83 |
60 000–65 000 | 333 | 11 | -12,35 |
65 000–70 000 | 213 | 11 | -12,93 |
70 000–75 000 | 156 | 10 | -13,45 |
75 000–80 000 | 108 | 10 | -14,04 |
80 000–85 000 | 73 | 6 | -14,56 |
85 000–90 000 | 40 | 14 | -15,01 |
90 000–95 000 | 36 | 13 | -15,71 |
95 000–100 000 | 28 | 10 | -16,22 |
100 000- | 107 | 18 | -18,65 |
Tabell 17.
Mottagare av rehabiliteringspenning, som påverkas av nedskärningen av sjukdagpenningen och den genomsnittliga inverkan på rehabiliteringspenningen enligt åldersgrupp och kön. Källa: Folkpensionsanstalten.
Åldersgrupp | Kön | Mottagare | dag/mottagare | Ändring, euro/dag |
20–24 | Män | 24 | 123 | -6,45 |
20–24 | Kvinna | 28 | 104 | -4,51 |
25–29 | Män | 100 | 83 | -7,11 |
25–29 | Kvinna | 136 | 78 | -3,66 |
30–34 | Män | 246 | 41 | -7,33 |
30–34 | Kvinna | 377 | 33 | -5,48 |
35–39 | Män | 512 | 22 | -8,93 |
35–39 | Kvinna | 710 | 21 | -6,46 |
40–44 | Män | 627 | 21 | -8,71 |
40–44 | Kvinna | 1087 | 13 | -6,19 |
45–49 | Män | 637 | 14 | -8,58 |
45–49 | Kvinna | 1378 | 12 | -7,09 |
50–54 | Män | 687 | 13 | -8,14 |
50–54 | Kvinna | 1662 | 11 | -7,28 |
55–59 | Män | 910 | 11 | -8,82 |
55–59 | Kvinna | 2432 | 9 | -7,74 |
60–64 | Män | 694 | 9 | -9,49 |
60–64 | Kvinna | 2073 | 8 | -7,92 |
65–69 | Män | 29 | 7 | -10,46 |
65–69 | Kvinna | 67 | 6 | -9,83 |
I fråga om beloppet av rehabiliteringspenningen bör det konstateras att beräkningsregeln för rehabiliteringspenning för yrkesinriktad rehabilitering försvagats så sent som genom den ändring som trädde i kraft den 1 januari 2024. Konsekvenserna av ändringen för utkomsten för personer utan anknytning till arbetslivet, deras deltagande i rehabilitering och ansökan om sjukpension har inte kunnat följas upp eller bedömas på ett övergripande sätt.
I en situation där en försäkrad på samma gång uppfyller villkoren för flera dagpenningsförmåner, kan sänkningen av sjukdagpenningens nivå påverka viljan att ansöka om sjukdagpenning. Till exempel i en situation där en förälder är berättigad till både specialvårdpenning och sjukdagpenning (till exempel då en förälder som sköter ett svårt sjukt barn insjuknar själv och är arbetsoförmögen enligt definitionen i sjukförsäkringslagen), kan föräldern hellre vilja ansöka om specialvårdpenning, eftersom ersättningen för inkomstbortfallet är bättre i denna förmån. En motsvarande situation kan uppkomma också då en förälder är berättigad till såväl föräldradagpenning som sjukdagpenning (till exempel medan en förälder insjuknar medan han eller hon får föräldradagpenning och är arbetsoförmögen enligt definitionen i sjukförsäkringslagen). Eftersom föräldradagpenningens nivå är högre än sjukdagpenningens, kan föräldern låta bli att ansöka om sjukdagpenning. I ovan beskrivna situationer löper maximibetalningsdagarna för föräldradagpenning och specialvårdpenning. Å andra sidan motsvarar ovan beskrivna situation också den nuvarande lagstiftningen, då nivån på sjukdagpenningen är lägre än nivån på föräldradagpenning och specialvårdpenning.
Den försämrade ersättningsnivån för sjukdagpenning kan inverka på så sätt att klienter med långvarig arbetsoförmåga eller risk för sådan ansöker om sjukpension i ett tidigare skede. Detta gäller i synnerhet klienter med högre inkomstnivå. Enligt Folkpensionsanstaltens bedömning kommer andelen sjukpensionerade eller procenttalet för förkastade ansökningar om sjukpension att öka ytterligare. I situationer med långvarig arbetsoförmåga är inte heller rehabilitering nödvändigtvis det ekonomiskt lönsammare alternativet för personen, eftersom nivån på rehabiliteringspenningen också sjunker.
En lägre nivå på ersättningen för inkomstbortfallet kan leda till att personer som får sjukdagpenning återgår till arbetet tidigare än vad som varit fallet tidigare. Detta kan ha konsekvenser för klientens hälsa och återhämtning.
4.2.4
Konsekvenser för företag och andra arbetsgivare
Kanaliseringslösningen
De ändringar som föreslagits i denna proposition i fråga om finansieringsansvaren för sjukförsäkringen ökar arbetsgivarnas avgiftsbörda. När man ser på kanaliseringslösningen som helhet (inkl. arbetsgivarens arbetslöshetspremie, avgiftsansvaren i fråga om sjukförsäkringen och ändringarna i skattebördan) kommer arbetsgivarnas avgiftsbörda i genomsnitt inte att förändras jämfört med 2023 som en följd av åtgärderna. Trots det uppstår det små skillnader mellan olika arbetsgivares skatte- och avgiftsbörda beroende på arbetsgivarens lönesumma. Eftersom arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie är graderad men sjukförsäkringsavgiften inte är det, leder kanaliseringen till en liten uppgång i arbetsgivaravgiftsbördan för små arbetsgivare och en liten nedgång i arbetsgivaravgifterna för arbetsgivare med de största lönesummorna.
Enligt uppskattning ökar kanaliseringslösningen arbetsgivaravgiftsbördan för små arbetsgivare (lönesumma under 2,3 miljoner euro per år) med omkring 0,27 procentenheter i förhållande till lönesumman. Det handlar om arbetsgivare som sysselsätter uppskattningsvis under 50 personer. Uppgången i arbetsgivaravgifterna för arbetstagare som sysselsätter 50–100 personer (lönesumma på 2,3–5 miljoner euro) skulle vara uppskattningsvis 0,27–0 procentenheter. I fråga om arbetsgivare som sysselsätter över 100 personer (lönesumma på över 5 miljoner euro per år) beräknas arbetsgivaravgifterna minska gradvis i takt med att lönesumman växer. Enligt uppskattning är minskningen maximalt omkring 0,23 procentenheter, om arbetsgivarens lönesumma är över 150 miljoner euro per år (arbetsgivare som sysselsätter över 3 300 personer).
Figur 9.
Ändringar i arbetsgivaravgiftsbördan enligt arbetsgivarens storlek (%). Källa: finansministeriet
Enligt finansministeriets uppskattning är socialskyddsavgifterna för privata arbetsgivare i snitt 19,95 procent av lönesumman år 2024. Följaktligen kommer en höjning av avgiften för små arbetsgivare med 0,27 procentenheter att innebära en uppgång på omkring 1,3–1,4 procent i arbetsgivaravsgiftsbördan och en uppgång på omkring 0,2 procent i arbetsgivarkostnaderna (lön och obligatoriska socialskyddsavgifter). I fråga om en medellöntagare innebär detta en uppgång på omkring 10 euro i en liten arbetsgivares arbetsgivaravgifter per månad.
Utifrån Statistikcentralens struktur- och bokslutsstatistik över företag finns det kvantitativt sett mest små företag. Alla dessa företag är dock inte arbetsgivarföretag. Enligt mängden årsverken finns omkring 54 procent av årsverkena i företag med under 100 anställda och resten i större företag än detta.
Tabell 18.
Antal företag och totala antalet årsverken per företagsklass enligt personalstyrka år 2022. Källa: Statistikcentralen.
Personalens storleksklass | Företag | Personal, årsverke |
| Antal | % | Tusen | % |
Totalt | 571 742 | 100 | 1 498 | 100 |
0–4 | 533 811 | 93,4 | 219 | 14,6 |
5–9 | 17 728 | 3,1 | 115 | 7,7 |
10–19 | 10 021 | 1,8 | 134 | 9 |
20–49 | 6 380 | 1,1 | 191 | 12,8 |
50–99 | 2 106 | 0,4 | 146 | 9,8 |
100–249 | 1 027 | 0,2 | 156 | 10,4 |
250–499 | 369 | 0,1 | 126 | 8,4 |
500–999 | 176 | 0 | 124 | 8,3 |
1 000– | 124 | 0 | 286 | 19,1 |
Kommunerna och välfärdsområdena är i regel stora arbetsgivare, varför deras arbetsgivaravgiftsbörda skulle minska en aning i och med helhetslösningen för kanaliseringen. I fråga om välfärdsområdena skulle nedgången på i snitt omkring 0,23 procentenheter i arbetsgivaravgifterna beaktas mer eller mindre i samma förhållande i form av nedgången i deras statsfinansiering via välfärdsområdesindex. Den genomsnittliga nedgången i arbetsgivaravgifterna för kommunala arbetstagare med omkring 0,18 procentenheter skulle minska kommunernas utgifter och följaktligen stärka kommunekonomin. Ekonomin skulle dock inte stärkas i helt samma utsträckning, eftersom sänkningen av arbetsgivaravgifterna minskar de statsandelar som kommunerna får. År 2025 uppskattas statsandelsprocenten för kommunernas basservice vara omkring 25 %, vilket på det stora hela beskriver den andel av nedgången i kommunernas arbetsgivaravgifter som är till fördel för staten. Enligt uppskattning är kommunernas lönesumma år 2025 så gott som 10 miljarder euro, varvid kommunernas arbetsgivarkostnader minskar med omkring 18 miljoner euro och efter ändringen av statsandelen skulle kommunekonomin stärkas med omkring 13 miljoner euro. Propositionens konsekvenser för kommunerna och välfärdsområdena har beskrivits i sin helhet i avsnitt 4.2.1.
På samma sätt som för små arbetsgivare skärps skatte- och avgiftsbördan för FöPL-försäkrade företagare en aning till följd av kanaliseringen. Företagarna betalar inte någon arbetslöshetsförsäkringspremie, och de drar följaktligen inte fördel av att den sjunker. Som en del av kanaliseringen skulle företagarnas sjukvårdsförsäkringspremie stiga och företagarnas dagpenningspremie sjunka.
Den lagstadgade pensionsavgiften och arbetslöshetsförsäkringspremien är helt avdragbara i beskattningen av förvärvsinkomst. Sjukförsäkringens dagpenningspremie är också avdragbar, men sjukförsäkringens sjukvårdspremie är inte avdragbar i beskattningen.
Följaktligen ökar de avgiftsändringar som föreslagits i denna proposition skatte- och avgiftsbördan med omkring 0,2 procentenheter för företagarna. Enligt information från Pensionsskyddscentralen var medianen för företagarnas FöPL-arbetsinkomster 17 610 euro år 2023.
Målet med den FöPL-arbetsinkomstreform som trädde i kraft i början av år 2023 var att företagarnas FöPL-arbetsinkomster bättre ska motsvara företagarens faktiska arbetsinsats, vilket enligt konsekvensbedömningarna ökar de genomsnittliga FöPL-arbetsinkomsterna också under kommande år, eftersom övergångstiden för reformen är flera år.
Det kan uppskattas att de föreslagna ändringarna ökar avgiftsbördan för en medelföretagare med omkring 3 euro per månad. Den kanaliseringslösning som genomfördes i början av år 2024 skärpte därtill också beskattningen av förvärvsinkomsterna för företagare en aning. Uppgången i avgiftsbördan för företagarna är uppskattningsvis omkring 7 miljoner euro.
Ändringarna av finansieringsansvaret i anknytning till lösningen för kanaliseringen av besparingarna i socialskyddsfonderna medför varken nya uppgifter eller nya skyldigheter för företagen eller en minskning av de nämnda uppgifterna eller skyldigheterna, varför ändringarna inte bedöms påverka företagens administrativa börda.
Sjukdagpenning
Med undantag för utkomsten för de försäkrade riktas den föreslagna besparingen i sjukdagpenningen i betydande utsträckning också på ersättningarna till arbetsgivarna för den tid då en arbetsgivare betalar lön för sjuktid. Besparingen har inte konsekvenser för arbetsgivares sjukförsäkringsavgift via kanaliseringen. Med andra ord försvagar reformen kalkylmässigt den ekonomiska ställningen för arbetsgivare till det belopp som ersättningen sänks, då beteendekonsekvenserna inte beaktas. Detta gäller också för arbetsgivare inom den offentliga sektorn.
Den föreslagna ändringen har inte direkta konsekvenser för kommunernas och välfärdsområdenas finansiering, eftersom enbart utvecklingen för arbetsgivarnas socialskyddsavgifter beaktas i statsandelsindex och välfärdsområdesindex och reformen påverkar inte dessa. Det handlar inte heller om en ändring av kommunernas eller välfärdsområdenas lagstadgade uppgifter, varför reformen inte beaktas som en omständighet som höjer finansieringen. Följaktligen försvagar nedgången i de mottagna ersättningarna finansieringsbalansen för kommunerna och välfärdsområdena och skapar ett tryck för dem att anpassa deras verksamhet på ett sätt som motsvarar nedgången i ersättningarna. Samma fenomen gäller också för andra enheter i den offentliga sektorn, såsom statens ämbetsverk och inrättningar. Senare skulle inverkan av reformen beaktas i revideringen av kommunernas kostnadsfördelning och den retroaktiva revideringen av välfärdsområdenas finansiering enligt den egna vikten. Propositionens konsekvenser för kommunerna och välfärdsområdena har beskrivits i sin helhet i avsnitt 4.2.1.
Ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning och den utgiftsbesparing som den genererar handlar inte om nya uppgifter som tilldelas för företagen eller nya skyldigheter för dem eller en minskning av de nämnda uppgifterna eller skyldigheterna, varför ändringarna enligt bedömning inte påverkar företagens administrativa börda.
4.2.5
Konsekvenser för myndigheterna
De föreslagna ändringarna av sjukdagpenningen har konsekvenser för Folkpensionsanstaltens arbetsbörda. Ändringarna i beräkningsformeln för sjukdagpenningen kräver ändringar i Folkpensionsanstaltens system. Folkpensionsanstalten har därtill bedömt att den i propositionen föreslagna ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning kan uppmuntra klienterna till att i hopp om ekonomisk kompensation ansöka om alternativa förmåner, även om villkoren för de alternativa förmånerna inte uppfylls. Detta skulle öka arbetsmängderna för Folkpensionsanstaltens handläggare. Det är möjligt att förebygga en eventuell ökning av arbetsbördan med kommunikation, som också orsakar extra arbete. Enligt Folkpensionsanstaltens egen uppskattning kan anstalten dock verkställa ändringarna inom den föreslagna tidsplanen.
Om ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning ökar ansökningarna av alternativa förmåner, kan detta också påverka antalet ansökningar till arbetspensionsanstalterna.
Eftersom sjukförsäkringspremierna tas ut i samband med beskattningen, har ändringarna av försäkringspremierna konsekvenser för Skatteförvaltningen. För att starta skattekortsproduktionen behöver Skatteförvaltningen information om ändringen av försäkringspremierna i ett tillräckligt tidigt skede, vilket år 2024 betyder mitten av november. I fråga om sjukförsäkringspremierna orsakar lagändringen uppdateringsbehov i Skatteförvaltningens informationssystem, beslut och anvisningar. Enligt Skatteförvaltningens uppskattning motsvarar arbetsmängden dock arbetsmängden under tidigare år.
4.2.6
Andra samhälleliga konsekvenser
4.2.6.1
Konsekvenser för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna
Enligt 19 § 1 mom. i grundlagen har alla som inte förmår skaffa sig den trygghet som behövs för ett människovärdigt liv rätt till oundgänglig försörjning och omsorg. I 2 mom. i samma paragraf föreskrivs det att var och en genom lag ska garanteras rätt att få sin grundläggande försörjning tryggad vid arbetslöshet, sjukdom, arbetsoförmåga och under ålderdomen samt vid barnafödsel och förlust av en försörjare.
Förslaget om sjukdagpenningens belopp i propositionen (ändring av beräkningsformeln för sjukdagpenningen) påverkar utkomsten för personer som anses vara arbetsoförmögna och som tjänar över 27 633 euro per år under arbetsoförmögenheten. Ändringen av beräkningsformeln gäller följaktligen inte för personer med de lägsta inkomsterna och inte mottagare av en dagpenningförmån till minimibelopp. Ändringen av beräkningsformeln påverkar inte heller situationen för de förmånstagare som får sjukdagpenning eller en annan förmån som räknas med beräkningsformeln för sjukdagpenning utifrån en helt annan förmån
En förmånsbaserad inkomst som betalats till exempel utifrån en arbetslöshetsförmån under hela granskningsperioden har beaktats som inkomst för förmånstagaren i årsinkomsten.
. Följaktligen bedöms ändringen inte ha konsekvenser för situationen för mottagare av sjukdagpenning eller rehabiliteringspenning i den allra svagaste ställningen.
En förmån som är lägre än tidigare kan dock försvaga förmågan för en mottagare av sjukdagpenning att med sjukdagpenningen hantera kostnaderna för boende enligt 19 § 4 mom. i grundlagen. För en del i målgruppen kan ändringarna öka mottagandet av utkomststödet, som är det skydd som ges i sista hand enligt 19 § 1 mom. i grundlagen och likaså kan ändringarna öka mottagandet av bostadsbidraget. I sin utlåtandepraxis har grundlagsutskottet ansett att rätten till en orsaksbaserad förmån enligt 19 § 2 mom. i grundlagen, till exempel sjukdagpenning, är det primära alternativet i förhållande till tryggandet av den oundgängliga försörjningen enligt 1 mom.
Enligt Folkpensionsanstalternas registeruppgifter är det dock sällsynt att allmänt bostadsbidrag och utkomststöd fås av personer med årsinkomster över 27 633 euro, och en ökning av behovet av allmänt bostadsbidrag och utkomststöd har uppskattats vara liten: såsom konstaterats ovan i samband med de konsekvenser som hänför sig till de offentliga finanserna har det uppskattats att 1 600 mottagare av sjukdagpenning som skulle påverkas av nedskärningen av dagpenningen har fått utkomststöd år 2023 och antalet nya mottagare har uppskattats vara omkring 600. I fråga om det allmänna bostadsbidraget har det uppskattats att ändringen kan öka antalet mottagare av bostadsbidrag med 800 personer.
Jämfört med nuläget, försvagas förmågan att stå för hälso- och sjukvårdsrelaterade kostnader (klientavgifter, läkemedels- och resekostnader) på grund av sänkningen av sjukdagpenningen som för personer som tjänar över 27 633 euro per år och som anses vara arbetsoförmögna. Likaså försämrar sänkningen av sjukdagpenningen förmågan för en mottagare av sjukdagpenning att svara för vårdnaden om ett barn enligt 19 § 3 mom. i grundlagen.
De föreslagna ändringarna av sjukdagpenningen har i regel inte konsekvenser för pensionstillväxten. Pension kumuleras under sjukdagpenningstiden enligt den årsinkomst som ligger till grund för dagpenningen. Årsinkomsten kan innehålla inkomst som baserar sig på en förmån och som i och med denna ändring kan bli större än före nedskärningen. Med andra ord har propositionen inte en försvagande konsekvens för utkomsten under ålderdomen.
4.2.6.2
Konsekvenser för likabehandlingen och jämställdheten mellan könen
Bestämmelserna om fastställandet av dagpenningsförmånerna är neutrala i förhållande till personens ålder, yrke, boendeort, kön eller andra skillnader mellan enskilda personer och de föreslagna lagändringarna hänför sig enhetligt till alla mottagare av dagpenning, vars inkomster enligt 11 kap. 1 § 2 mom. i sjukförsäkringslagen är 27 633 euro eller mer per år.
På basis av en bedömning utifrån Folkpensionsanstaltens registermaterial från år 2023 påverkar ändringarna av beräkningsformeln årligen omkring 193 000 mottagare av egentlig sjukdagpenning, av vilka uppskattningsvis 80 000 (41 %) är män och 113 000 (59 %) är kvinnor. Räknat utifrån materialet från år 2023, med beaktande av alla utbetalda sjukdagpenningar, uppskattas att den genomsnittliga sjukdagpenningen minskar med 6,33 euro per dag, med 7,45 euro per dag för män och med 5,45, euro per dag för kvinnor. Bland dem som påverkas av ändringen, det vill säga personer som tjänar 27 633 euro eller mer, minskar dagpenningen mer än i genomsnitt, det vill säga med omkring 12,51 euro per dag, med 13,61 euro per dag för män och med 11,51 euro per dag för kvinnor.
Ändringen av beräkningsformeln påverkar med andra ord fler kvinnor än män, men en granskning av ändringen per dag visar att inverkan är större för män än för kvinnor. I synnerhet med tanke på jämställdheten mellan könen kan det bedömas att konsekvensernas inriktning, utifrån en granskning av ändringarna i de förmånerna per dag, åtminstone delvis har en koppling till den kraftigt könssegregerade arbetsmarknaden, det vill säga inom vilka branscher de könen företrädesvis sysselsätts samt löneskillnaderna mellan olika branscher.
Sjukdagpenningsperioderna för män är därtill i snitt längre än för kvinnor, varigenom beloppet av den sänkning som orsakas av ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning därför är i snitt högre för män än för kvinnor. Under ett år innebär detta en genomsnittlig minskning på omkring 497 euro jämfört med nuläget, 615 euro för män och 413 euro för kvinnor.
En granskning av ändringarna i förhållande till åldern på mottagarna av sjukdagpenning, visar att ändringen i nivån på dagpenningen hänför sig i mindre utsträckning till unga förmånsmottagare. Bakgrunden till detta utgörs av skillnader som gäller sysselsättningen och lönenivån i de unga åldersklasserna. De regionala skillnaderna i konsekvenserna för mottagarna av sjukdagpenning är relativt små.
En granskning av konsekvenserna av sänkningen av sjukdagpenningsbeloppet mellan olika grupper av arbetstagare visar att ändringen påverkar utkomsten i mindre grad för arbetstagare vars arbetsgivare betalar lön för sjuktid vid arbetsoförmåga också efter självrisktiden för sjukdagpenning enligt arbetsavtalslagen. Utbetalning av lön som överskrider skyldigheten att betala lön enligt arbetsavtalslagen överenskoms i kollektiv- och tjänstekollektivavtalen, som löntagarna och arbetsgivarföreträdarna förhandlar sinsemellan om. Skillnaderna i konsekvenserna mellan de olika arbetstagargrupperna beror inte på konsekvensen av förslaget till ändring av dagpenningsförmånens belopp för utkomsten för arbetstagare med olika ställningar. I den utsträckning som sjukdagpenning betalas till arbetsgivaren som ersättning för lön för sjuktid som arbetsgivaren betalat, hänför sig konsekvensen till arbetsgivaren. Om arbetsgivarens bransch är uttryckligen mans- eller kvinnodominerad, kan konsekvenserna av nedskärningen av sjukdagpenningen ackumuleras.
Tabell 19.
Sjukdagpenning år 2023, mottagare, dagar/mottagare, euro/dag och genomsnittliga konsekvenser för dagpenningen enligt åldersgrupp och kön. Källa: Folkpensionsanstalten.
Åldersgrupp | Mottagare | dag/mottagare | euro/dag | Reformen |
Totalt | 306 170 | 49 | 60,02 | -11 % |
Män | 119 999 | 55 | 62,34 | -12 % |
Kvinnor | 186 171 | 45 | 58,20 | -9 % |
16–19 | 3 520 | 64 | 32,95 | 0 % |
Män | 1 305 | 62 | 32,94 | 0 % |
Kvinnor | 2 215 | 65 | 32,96 | 0 % |
20–24 | 18 079 | 52 | 39,55 | -3 % |
Män | 6 753 | 56 | 40,09 | -3 % |
Kvinnor | 11 326 | 50 | 39,19 | -2 % |
25–29 | 26 203 | 43 | 50,38 | -7 % |
Män | 9 434 | 49 | 51,13 | -8 % |
Kvinnor | 16 769 | 40 | 49,87 | -6 % |
30–34 | 31 002 | 41 | 57,43 | -9 % |
Män | 11 287 | 46 | 58,42 | -10 % |
Kvinnor | 19 715 | 38 | 56,75 | -8 % |
35–39 | 30 627 | 42 | 60,79 | -10 % |
Män | 11 529 | 46 | 62,33 | -12 % |
Kvinnor | 19 098 | 40 | 59,72 | -9 % |
40–44 | 32 509 | 44 | 63,06 | -11 % |
Män | 12 596 | 47 | 65,02 | -13 % |
Kvinnor | 19 913 | 42 | 61,66 | -10 % |
45–49 | 33 841 | 45 | 65,08 | -12 % |
Män | 13 100 | 49 | 67,26 | -13 % |
Kvinnor | 20 741 | 42 | 63,46 | -11 % |
50–54 | 35 377 | 49 | 64,42 | -12 % |
Män | 13 953 | 55 | 66,38 | -13 % |
Kvinnor | 21 424 | 45 | 62,85 | -11 % |
55–59 | 46 255 | 55 | 64,20 | -12 % |
Män | 19 396 | 62 | 66,36 | -13 % |
Kvinnor | 26 859 | 49 | 62,23 | -11 % |
60–64 | 45 004 | 63 | 62,97 | -11 % |
Män | 18 922 | 71 | 66,48 | -13 % |
Kvinnor | 26 082 | 57 | 59,79 | -10 % |
65–67 | 3 753 | 41 | 60,22 | -12 % |
Män | 1 724 | 47 | 58,28 | -12 % |
Kvinnor | 2 029 | 36 | 62,32 | -12 % |
Enligt Folkpensionsanstaltens registeruppgifter påverkar ändringen omkring 14 400 (26 %) mottagare av rehabiliteringspenning, av vilka omkring 10 000 är kvinnor och 4 400 män. För de mottagare av rehabiliteringspenning som påverkas av ändringen redogörs enligt åldersgrupp och kön i avsnittet 4.2.3 Konsekvenser för privata hushåll i propositionen.
Besparingarna i sjukdagpenningen kan inverka på beloppet av föräldradagpenningen i situationer där en person som börjar få föräldradagpenning länge varit på sjukdagpenning innan föräldradagpenningen börjar. Om granskningsperioden på tolv månader för de inkomster som ligger till grund för föräldradagpenningen omfattar sjukdagpenning som betalats till den försäkrade och som påverkats av besparingarna i sjukdagpenningen, blir den förmånsbaserade inkomst som ligger till grund för föräldradagpenningen lägre än för närvarande.
Sjukfrånvaro före graviditetspenning är relativt allmänt bland kvinnor. Omkring 15 procent av de gravida får sjukdagpenning före sjukdagpenningen. Sjukdagpenningsperioderna är dock i allmänhet så korta och att de inte ingår granskningsperioden för årsinkomsterna för föräldradagpenning. År 2023 började omkring 43 000 graviditetsperioder och av dessa baserade sig 28 000 på årsinkomsterna under en tolvmånadersperiod. I denna grupp hade omkring 2,3 procent inkomster under granskningsperioden vilka omfattade sjukdagpenning som betalats till den försäkrade och som baserade sig på årsinkomster över 26 300 euro. Längre sjukdagpenningsperioder på över 50 vardagar förekommer bland drygt två procent av mottagarna av graviditetspenning. Också hos en del av dessa är sjukfrånvaron avlönad eller så är inkomsterna så låga att ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenningen inte påverkar beloppet av den föräldrapenning som börjar betalas. I enskilda fall, om den oavlönade sjukfrånvaron är lång och inkomsterna tillräckligt stora, kan föräldradagpenningens nivå underskrida den nuvarande nivån på grund av besparingarna i sjukdagpenningen.
Till slut kan konsekvenserna av ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenningen granskas också genom att jämföra konsekvenserna för mottagare av sjukdagpenning med konsekvenserna för mottagare av partiell sjukdagpenning. Eftersom det finns fler mottagare av partiell sjukdagpenning i arbete
En mottagare av partiell sjukdagpenning ska ha ett arbete vars arbetstid minskas från heltidsarbete till deltidsarbete på grund av ett arbetstidsarrangemang som anknyter till den partiella sjukdagpenningen, så att arbetstiden minskar med mellan 40 och 60 procent av den arbetstid som ses som heltidsarbete.
jämfört med mottagarna av sjukdagpenning, gäller sänkningen av sjukdagpenningen fler mottagare av partiell sjukdagpenning (82 procent av mottagarna av partiell sjukdagpenning) än mottagare av sjukdagpenning (63 procent av mottagarna av sjukdagpenning). Bland mottagarna av sjukdagpenning minskar förmånen med i snitt 11 procent, medan den partiella sjukdagpenningen minskar med i snitt 14 procent. De största huvudsjukdomsgrupperna är dock de samma för sjukdagpenning och partiell sjukdagpenning. Sänkningen av den partiella sjukdagpenningen gäller något oftare män (90 %) än kvinnor (79 %), om konsekvensen jämförs med sjukdagpenningsändringarna. Bakgrunden till skillnaderna utgörs förmodligen av skillnaderna i sysselsättningen mellan mottagare av partiell sjukdagpenning och mottagare av sjukdagpenning samt praxis för användning av partiell sjukdagpenning i olika yrkesområden.
4.2.6.3
Konsekvenser för barn och unga
Förslagen om ändring av beräkningsformeln för sjukdagpenning i propositionen påverkar möjligheterna för förmånstagare med familj att ta hand om barnen och propositionen är följaktligen av betydelse för barnens och ungdomarnas välbefinnande (19 § 3 mom. i grundlagen). FN:s konvention om barnets rättigheter (FördrS 59/1991) är också av betydelse för bedömningen av ändringarnas konsekvenser.
Artikel 3.1 i konventionen om barnets rättigheter uttrycker ett av de grundläggande värdena i konventionen. Den lyder enligt följande:
”1. Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata sociala välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ.”
Artikel 26.1 i konventionen lyder å sin sida enligt följande:
”1. Konventionsstaterna ska erkänna varje barns rätt att åtnjuta social trygghet, inklusive socialförsäkring, och vidta nödvändiga åtgärder för att till fullo förverkliga denna rätt i enlighet med nationell lagstiftning.
Artikelns 2 punkt lyder enligt följande:
”2. Förmånerna, där så är lämpligt, ska beviljas med hänsyn till de resurser som barnet och de personer som ansvarar för dess underhåll har och deras omständigheter i övrigt samt med hänsyn till varje annat förhållande som är av betydelse i samband med en ansökan om en sådan förmån från barnet eller för dess räkning.
Till slut lyder 1–3 punkten i artikel 27 i konventionen enligt följande:
”1. Konventionsstaterna erkänner varje barns rätt till den levnadsstandard som krävs för barnets fysiska, psykiska, andliga, moraliska och sociala utveckling.
2. Föräldrar eller andra som är ansvariga för barnet, har inom ramen för sin förmåga och sina ekonomiska resurser, huvudansvaret för att säkerställa de levnadsvillkor som är nödvändiga för barnets utveckling.
3. Konventionsstaterna ska i enlighet med nationella förhållanden och inom ramen för sina resurser vidta lämpliga åtgärder för att bistå föräldrar och andra som är ansvariga för barnet att genomföra denna rätt och ska vid behov tillhandahålla materiellt bistånd och stödprogram, särskilt i fråga om mat, kläder och bostad.”
FN:s kommitté för barnets rättigheter har utfärdat en allmän kommentar nr 14 (2013) om barnets rätt att i första hand få beaktat vad som bedöms vara barnets bästa. I den allmänna kommentaren konstateras följande:
”Eftersom artikel 3.1 täcker in en lång rad situationer, tillstår kommittén behovet av en viss flexibilitet vid dess tillämpning. Barnets bästa – när det väl bedömts och fastställts – kan tänkas stå i konflikt med andra intressen eller rättigheter (till exempel andra barns, allmänhetens, föräldrars). Eventuella konflikter mellan det bästa för ett enskilt barn och det bästa för en grupp barn eller barn i allmänhet måste lösas från fall till fall genom att alla parters intressen omsorgsfullt vägs mot varandra och en lämplig kompromiss nås. Samma sak gäller om andra personers rättigheter står i konflikt med barnets bästa. Om harmonisering inte är möjlig får myndigheter och beslutsfattare analysera och väga samtliga berördas rättigheter. Att barnets bästa i första hand ska beaktas betyder att barnets intressen har hög prioritet och inte bara är ett bland flera överväganden. Därför måste större vikt fästas vid vad som bäst gagnar barnet.”
Barnombudsmannens byrå, inofficiell översättning s. 9 punkt 39
https://lapsiasia.fi/documents/25250457/37288006/CRC_C_GC_14_julkaisu.pdf/c9407429-51cc-308e-a490-dff4d8ef0087/CRC_C_GC_14_julkaisu.pdf?t=1465381208000
Propositionens konsekvenser för barn och unga uppkommer genom de ändringar som påverkar föräldrarnas försörjningsförmåga.
Den föreslagna ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning och rehabiliteringspenning sänker de tillgängliga inkomsterna i de familjer där en förälder får de nämnda förmånerna. Ändringen gäller nivån på förmånerna för dem som tjänar över 27 633 euro per år, varvid den dock inte hänför sig till mottagarna av sjukdagpenning och rehabiliteringspenning med de allra lägsta inkomsterna.
Av mottagarna av sjukdagpenning har omkring 31 procent barn som står under deras vårdnad. I denna grupp är sjukdagpenningen högre än i snitt, omkring 65,40 euro per dag, varvid besparingarna har en större inverkan på sjukdagpenningen genom att sänka den med omkring 7,60 euro per dag. Å andra sidan har den grupp färre ersatta sjukdagpenningsdagar än i snitt, varvid den genomsnittliga sänkningen av det genomsnittliga beloppet av sjukdagpenningen på årsnivå i snitt blir mindre för personer med underhållsansvar.
Även om ensamförsörjartillägg till barnbidraget inte nödvändigtvis innebär att barnet har endast en vårdnadshavare, har uppgiften om mottagare av ensamförsörjartillägg till barnbidrag främst varit nyttig information för beräkning av hur många av ovan avsedda personer med underhållsskyldighet har en annan vårdnadshavare som inte delar underhållet av barnet med en annan vårdnadshavare. Eftersom ensamförsörjartillägget kan beviljas till närföräldern även då det finns två vårdnadshavare, överdriver siffrorna i vilken mån nedskärningen hänförs till förmånstagare med ensamt underhållsansvar. Enligt Folkpensionsanstaltens statistik finns det omkring 9 500 förmånstagare som omfattas av ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning och som får ensamförsörjarförhöjning av barnbidraget. Då mottagarna avgränsas till enbart dem till vilka sjukdagpenningen betalats till den försäkrade själv och inte till arbetsgivaren, uppgår antalet personer till 3 700, det vill säga omkring en procent av mottagarna av sjukdagpenning.
Av mottagarna av rehabiliteringspenning har omkring 9 500 underhållsskyldighet och deras genomsnittliga rehabiliteringspenning är 47,90 euro per dag. Ändringen av beräkningsformeln för förmånen påverkar omkring 5 000 mottagare av rehabiliteringspenning med underhållsskyldighet. I denna grupp är den genomsnittliga rehabiliteringspenningen 90,60 euro per dag. I denna grupp sjunker den genomsnittliga rehabiliteringspenningen med omkring 7,60 euro per dag.
I fråga om såväl sjukdagpenning som rehabiliteringspenning ska det dock observeras att om det är fråga om avlönad frånvaro från arbetet, påverkar inte nedskärningen av förmånen förmånstagarens inkomstnivå. Nedskärningens inverkan framhävs i synnerhet vid långvarig arbetsoförmåga och i sådana barnfamiljer, där en förälder får en förmån under en lång tid.
Enligt den gällande lagstiftningen kan sjukdagpenning och rehabiliteringspenning av Folkpensionsanstalten betalas också till unga personer i åldern 16–17 år. De har i regel betalats förmåner enligt minimibelopp, och endast en liten del utifrån årsinkomsterna. Samtidigt med denna proposition bereds en regeringsproposition om ändring av folkpensionslagen, lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner och lagar om vissa andra förmåner. I propositionen föreslås att rehabiliteringslagen och sjukförsäkringslagen ändras så att den nedre åldersgränsen för rehabiliteringspenningförmåner och sjukdagpenning höjs från 16 år till 18 år. Därigenom har personer under 18 år inte längre rätt till de nämnda förmånerna, varför ändringen av beräkningsformeln av sjukdagpenningen inte påverkar dem.
4.2.6.4
Konsekvenser för personer med funktionsnedsättning
Propositionens förslag, som gäller beloppet av sjukdagpenningen och i och med detta också beloppet av rehabiliteringspenningen, påverkar också de sjukdagpennings- och rehabiliteringspenningförmåner som betalas till personer med funktionsnedsättning. Propositionen är också av betydelse i förhållande till FN:s konvention om rättigheterna för personer med funktionsnedsättning (FördrS 26–27/2016). Artikel 28 i konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning gäller rätten till social trygghet. I punkt 2 i artikeln anges att ”konventionsstaterna erkänner rätten för personer med funktionsnedsättning att åtnjuta social trygghet utan diskriminering på grund av funktionsnedsättning”. Rätten till social trygghet för personer med funktionsnedsättning (artikel 28) tryggar inkomstbortfall eller brist på inkomster på grund av de hinder som personer med funktionsnedsättning möter när det gäller möjligheterna att arbeta på lika villkor som andra. (CRPD/C/GC/8, punkt 78).
Inkomsterna för personer med funktionsnedsättning baserar sig på inkomstöverföringar i högre grad än hos den övriga befolkningen. I stället för löneinkomster utgörs de viktigaste inkomstkällorna av pensionsinkomster och handikappförmåner. Enligt Folkpensionsanstaltens registeruppgifter uppgick det totala antalet personer som fått rehabiliteringspenning och också handikappförmåner under år 2023 till sammanlagt omkring 7 700. Deras genomsnittliga förmån var 36,90 euro per dag. Omkring 180 mottagare av handikappförmåner påverkas av nedskärningarna av rehabiliteringspenningen. Den genomsnittliga rehabiliteringspenningen i denna grupp är omkring 93,30 euro per dag och den genomsnittliga sänkningen av rehabiliteringspenningen i denna grupp är omkring 7,30 euro per dag, det vill säga omkring 168 euro per månad. Under år 2023 fick omkring 5 700 personer såväl handikappförmåner som sjukdagpenning och den genomsnittliga förmånen var 44,5 euro per dag. Omkring 1 500 av dessa personer skulle påverkas av nedskärningen. Den genomsnittliga förmånen för dessa 1 500 personer var 77,9 euro per dag och nedskärningen av sjukdagpenningen skulle vara 12,5 euro per dag. De föreslagna ändringarna av sjukdagpenningen och rehabiliteringspenningen bedöms ha små konsekvenser för personer med funktionsnedsättning.
Rehabiliteringspenning betalas till klienten för att trygga försörjningen under rehabilitering. Ändringarna av beräkningsformeln skulle hänföra sig direkt till mottagarna av rehabiliteringspenning. I fråga om rehabiliteringspenning kan ändringarna av beräkningsformeln ha en negativ inverkan på klientens motivation och möjligheter att delta i och förbinda sig till rehabilitering. En klient har inte en lagstadgad skyldighet att delta i yrkesinriktad rehabilitering som ordnas av Folkpensionsanstalten, varför en sänkning av nivån på den penningförmån som betalas för rehabiliteringstiden kan försvaga motivationen att delta i rehabilitering. Enligt Folkpensionsanstaltens uppskattning kan en sämre penningförmån, vid sidan om motivationen, minska rehabiliteringsklientens engagemang till yrkesinriktad rehabilitering, som ofta är långvarig. Indirekt kan brist på vilja att delta i rehabilitering påverka klientens möjligheter att övergå eller återgå till arbetslivet, vilken kan påverka sysselsättningen negativt. Det kan dock konstateras att också andra omständigheter, utöver penningförmånen, såsom fungerande social- och hälsovårdsservice och läroanstaltens eller arbetsplatsens stöd till rehabiliteringsklienten, påverkar klientens deltagande och vilja att förbinda sig till rehabilitering.
Artikel 27 i konventionen om rättigheterna för personer med funktionsnedsättning gäller rätten till arbete och tryggande av möjligheterna till sysselsättning för en person med funktionsnedsättning. Den kommitté som övervakar iakttagandet av konventionen om rättigheterna för personer med funktionsnedsättning (CRPD, The Committee on the Rights of Persons with Disabilities) har preciserat innehållet i denna artikel i sin allmänna kommentar nr 8 om rätten till arbete för personer med funktionsnedsättning (General comment No. 8 (2022) on the right of persons with disabilities to work and employment, CRPD/C/GC/8). Kommittén anmärker att rätten till arbete är en konstitutionell rättighet, som bidrar till att trygga att övriga grundläggande fri- och rättigheter tillgodoses och den är en väsentlig del av människovärdet. Det ableistiska systemet inverkar dock negativt på möjligheterna för många personer med funktionsnedsättning att få ett meningsfullt arbete, och de möter många hinder på arbetsmarknaden. Exempelvis främjas inte möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att komma in på den öppna arbetsmarknaden på ett effektivt sätt, eller så får personer med funktionsnedsättning inte samma ersättning för arbete av lika värde som andra. (CRPD/C/GC/8, punkterna 2–4 och 14.)
Ändringen av beräkningsformeln för sjukdagpenning minskar också beloppet av den sjukdagpenning som betalas som ersättning för lön som arbetsgivaren betalat. En del av remissinstanserna ansåg att det var möjligt att nedskärningen av sjukdagpenningen påverkar arbetsgivarens rekryteringsbeslut, om arbetsgivaren bedömer att risken för långvarig frånvaro på grund av arbetsoförmåga är stor och arbetsgivaren utifrån det förpliktande kollektivavtalet betalar lön för tiden för frånvaro från arbetet också efter självrisktiden.
4.2.7
Bedömning av de sammantagna konsekvenserna
Social- och hälsovårdsministeriet har berett en bedömning av de sammantagna konsekvenserna, inklusive synvinklar som gäller de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna, av de regeringspropositioner som gäller den sociala tryggheten och social- och hälsovårdstjänster, vilka ges som budgetlagpropositioner i samband med budgetpropositionen för år 2025. Bedömningen publiceras på samma gång som budgetlagarna ges och den är tillgänglig som komplement till konsekvensbedömningarna i regeringspropositionerna vid riksdagsbehandlingen.