7.1
Avfallslagen
5 c §. Ansökan om klassificering av ett ämne eller föremål.
Paragrafen innehåller bestämmelser om den ansökan med stöd av vilken Tillstånds- och tillsynsverket fattar ett enskilt beslut om att ett ämne eller ett föremål ska klassificeras som biprodukt eller upphöra att klassificeras som avfall (klassificeringsbeslut). Ett ärende som gäller klassificering av ett ämne eller föremål kan enligt förslaget fortfarande avgöras också av Tillstånds- och tillsynsverket eller av den kommunala miljövårdsmyndigheten som en del av ett miljötillstånd eller ett allmänt anmälningsförfarande enligt miljöskyddslagen, när ett klassificeringsärende blir anhängigt som en del av en ansökan om miljötillstånd för ny verksamhet eller en anmälan om verksamheten eller när det ingår i en ansökan om ändring av ett miljötillstånd eller en anmälan som gäller befintlig verksamhet, om ändring samtidigt söks också i något annat ärende än ett ärende som gäller klassificering av ett ämne eller föremål. Om verksamhetsutövaren endast önskar ändring i klassificeringen av ett ämne eller föremål som uppkommer eller behandlas i verksamheten, ska verksamhetsutövaren göra en ansökan enligt den föreslagna 5 c §, och ärendet ska avgöras vid Tillstånds- och tillsynsverket i ett förfarande enligt avfallslagen. Paragrafen ersätter 5 b § 3 mom., som enligt förslaget upphävs, till den del det innehåller bestämmelser om förutsättningarna för beslutsfattande från fall till fall.
Enligt 1 mom. kan en ansökan som gäller klassificeringsbeslut lämnas i en situation där det inte finns någon gällande EU-rättsakt eller statsrådsförordning om samma ämne eller föremål för samma användningsändamål. I Finland finns bestämmelser om upphörande av klassificering av återvunnen betong som avfall i statsrådets förordning om bedömningsgrunderna för när betongkross upphör att klassificeras som avfall (466/2022), och förordningen omfattar de vanligaste användningsändamålen för betongkross. Också när det gäller upphörande av klassificeringen som avfall av mekaniskt återvunnen plast har bestämmelser utfärdats genom förordning av statsrådet (270/2024). De gällande bedömningsgrunder för upphörande av klassificering som avfall som baserar sig på EU-rättsakter gäller järn-, stål- och aluminiumskrot, glaskross och kopparskrot. Myndigheten ska avvisa en ansökan om klassificeringsbeslut, om någon av de ovannämnda författningarna eller rättsakterna är tillämplig på det material och det användningsändamål som ansökan gäller. Det är oftast lätt att konstatera att en ansökan överlappar en gällande författning eller rättsakt. I och med att bestämmelserna om klassificering av material eventuellt ökar kan det dock i fortsättningen finnas rum för tolkning till exempel i fråga om exakt vilka ämnen och föremål eller vilka användningsändamål EU-rättsakterna eller statsrådets förordningar omfattar.
Ansökan ska göras av innehavaren av ämnet eller föremålet. I allmänhet är innehavaren den verksamhetsutövare i vars produktionsprocess biprodukten uppkommer eller den verksamhetsutövare som behandlar avfallet. Från fall till fall kan som innehavare av ämnet eller föremålet också betraktas en annan verksamhetsutövare som har ett väsentligt samband med verksamheten. Samma ansökan kan omfatta flera olika avfallstyper eller biprodukter från produktionen och eventuella andra material, för vilka man ansöker om status som produkt som inte längre klassificeras som avfall. Klassificeringsbeslutet gäller för materialet och sökanden i fråga, men är inte nödvändigtvis anläggningsspecifikt. Om till exempel samma sökande har flera anläggningar där man genom samma process och med samma ämnen och föremål tillverkar samma återvunna material eller samma återvinningsprodukt för samma användningsändamål, kan ett och samma klassificeringsbeslut gälla sökandens samtliga anläggningar. Däremot innebär ett beslut om upphörande av klassificering som avfall eller om klassificering som biprodukt som beviljats en sökande inte att alla likadana material med samma användningsändamål upphör att vara avfall. Bestämmelser om allmän klassificering som biprodukt eller om allmänt upphörande av klassificering som avfall får utfärdas endast genom förordning av statsrådet.
Enligt det föreslagna 3 mom. ska ansökan göras elektroniskt. Ansökan kan lämnas in per e-post eller i pappersform, om det inte är möjligt att göra ansökan via e-tjänsten. Situationer där det inte är möjligt att göra ansökan via e-tjänsten gäller främst situationer där det inte finns någon e-tjänst eller där den tillfälligt är nere, varvid det är tekniskt omöjligt att göra ansökan i e-tjänsten.
I 3 mom. finns bestämmelser om ansökans innehåll. Ansökan ska innehålla behövliga uppgifter om det ämne eller föremål för vilket klassificering söks samt en motiverad utredning om de grunder för klassificering som biprodukt som anges i 5 a § 1 mom. i avfallslagen eller om att de förutsättningar för upphörande av klassificering som avfall som anges i 5 b § 1 mom. i den lagen uppfylls. Till ansökan ska fogas ett sådant miljötillståndsbeslut eller ett sådant beslut med anledning av allmänt anmälningsförfarande som gäller verksamheten. I ansökan ska dessutom anges basuppgifter om sådana ansökningar om miljötillstånd för verksamheten och sådana anmälningar enligt 115 a § i miljöskyddslagen som är anhängiga samtidigt som ansökan om klassificering eller som kommer att bli anhängiga inom den närmaste tiden. Behövliga basuppgifter är uppgifter om det huvudsakliga innehållet i ansökan eller anmälan och uppgifter om den myndighet som behandlar ansökan eller anmälan. När Tillstånds- och tillsynsverket överväger ett klassificeringsbeslut är det till fördel att verket är medvetet om ansökan om miljötillstånd för verksamheten eller om det allmänna anmälningsförfarandet och om den behöriga myndighet som behandlar ansökan eller anmälan, eftersom innehållet i klassificeringsbeslutet kan påverka bedömningen av och innehållet i beslutet om miljötillstånd eller i beslutet med anledning av anmälan. Närmare bestämmelser om innehållet i ansökan utfärdas enligt förslaget genom förordning av statsrådet.
5 d §. Klassificeringsbeslut
. I paragrafen föreslås bestämmelser om innehållet i klassificeringsbeslutet. Enligt 1 mom. ska Tillstånds- och tillsynsverket godkänna en ansökan, om bedömningsgrunderna för klassificering som biprodukt enligt lagens 5 a § 1 mom. eller för upphörande av klassificering som avfall enligt lagens 5 b § 1 mom. uppfylls. I motiveringen till beslutet ska det separat redogöras för hur bedömningsgrunderna uppfylls. Beslutet ska om möjligt fattas inom tre månader från det att ansökan blivit anhängig och innehåller tillräckliga uppgifter för behandling av den. Tidsfristen är approximativ och en överskridning av den har inga rättsliga följder. Till exempel kan bedömningen av materialets miljöduglighet i vissa fall kräva mer tid av myndigheten än normalt och leda till att det är omöjligt att fatta beslut inom tre månader. Likaså om ansökan blivit anhängig strax före semesterperioden kan det utan specialarrangemang vara svårt att iaktta tidsfristen på tre månader.
I 2 mom. föreskrivs det om innehållet i ett beslut om klassificering som biprodukt. Genom de villkor och bestämmelser som ska ingå i beslutet säkerställs det att de bedömningsgrunder som gäller biprodukter i 5 a § i avfallslagen uppfylls. I beslutet ska det alltid anges vilket material som klassificeras som biprodukt och den process i vilken biprodukten produceras som en integrerad del samt biproduktens användningsändamål (1 punkten). Dessutom kan Tillstånds- och tillsynsverket vid behov meddela bestämmelser som gäller för kvalitetsledningen eller miljöskydds- eller hälsokrav (2 punkten) som ska iakttas vid användning av biprodukten. Tillstånds- och tillsynsverket kan enligt prövning tillämpa 2 mom. 2 punkten för att säkerställa att ämnet eller föremålet uppfyller en bedömningsgrund för klassificering som biprodukt som avses i 5 a § 1 mom. 4 punkten. Den bestämmelse som avses är inte nödvändig, och ofta begränsar den relevanta produktlagstiftningen eller Reach-förordningen de hälso- eller miljörisker som den avsedda användningen av biprodukter eventuellt medför på ett sådant sätt att det inte finns något behov att utfärda bestämmelser om detta i klassificeringsbeslutet.
I 3 mom. föreskrivs det om innehållet i ett beslut om upphörande av klassificering som avfall och om de bestämmelser som beslutet ska innehålla. Genom bestämmelserna säkerställs det att bedömningsgrunderna enligt 5 b § 1 mom. uppfylls. Enligt 3 mom. 1 punkten ska beslutet innehålla en förteckning över de insatsmaterial, alltså de avfall och eventuella andra material, som kan användas i det återvinningsförfarande som avses i ansökan, vid behov inbegripet gränsvärden för skadliga ämnen i det avfallsmaterial som används. Enligt 3 mom. 2 punkten ska beslutet innehålla uppgifter om de behandlingsprocesser och behandlingsmetoder som sökanden använder och som är tillåtna i förfarandet för återvinning av avfallet eller avfallen samt användningsändamålet för den produkt som tillverkas genom återvinningsförfarandet. Enligt 3 mom. 3 punkten ska det av beslutet framgå kraven på de miljöledningssystem med stöd av vilka efterlevnaden av bedömningsgrunderna för när produkten upphör att klassificeras som avfall konstateras, inbegripet kraven på kvalitetskontroll. En viss kvalitetskontroll behövs alltid, men det exakta innehållet i kvalitetskontrollen kan variera avsevärt beroende på avfallsmaterialet och dess avsedda användningsändamål. Till klassificeringsbeslutet kan vid behov också fogas ett krav på att sökandens kompetens inom kvalitetskontroll bedöms senare av en oberoende (ackrediterad) kontrollör som har ansetts vara behörig för denna bedömning. Enligt 3 mom. 4 punkten ska det i beslutet bestämmas om underrättelse om överensstämmelse med kraven, det vill säga att när en produkt släpps ut på marknaden ska varje parti av produkten åtföljas av en underrättelse om överensstämmelse med kraven, på basis av vilken köparen kan konstatera att produkten uppfyller kraven i produktlagstiftningen.
Enligt 4 mom. ska Tillstånds- och tillsynsverket underrätta den kommunala miljövårdsmyndighet som övervakar det miljötillstånd eller det beslut med anledning av anmälan som gäller verksamheten om klassificeringsbeslutet. Detta behövs för att den behöriga myndigheten i fråga om miljötillstånd eller anmälan ska kunna bedöma om klassificeringsbeslutet föranleder behov av att ändra miljötillståndet eller anmälan. Närmare bestämmelser om innehållet i klassificeringsbeslutet får utfärdas genom förordning av statsrådet.
5 e §. Säkerställande av produkters överensstämmelse med kraven.
Paragrafen motsvarar till sitt huvudsakliga innehåll den gällande lagens 5 b § 4 mom., som enligt förslaget upphävs. Paragrafen gäller både produkter som uppkommit med stöd av ett klassificeringsbeslut och produkter som uppkommit med stöd av ett sådant miljötillståndsbeslut eller beslut med anledning av anmälan som avses i miljöskyddslagen. Säkerställandet av överensstämmelsen med kraven gäller i första hand den som släpper ut produkten på marknaden. Om produkten inte har släppts ut på marknaden, gäller säkerställandet av överensstämmelsen med kraven den som första gången använder produkten.
5 f §. Ändring av klassificeringsbeslut.
Paragrafen innehåller bestämmelser om ändring av beslut. En ändring kan bli anhängig på initiativ av den som ursprungligen ansökte om beslutet eller på initiativ av en myndighet. I stället för den som ursprungligen ansökte om beslutet jämställs en ny verksamhetsutövare till exempel i och med ett företagsförvärv med den ursprungliga sökanden och kan således söka ändring i beslutet.
I 1 mom. ingår bestämmelser om ändring av beslut på initiativ av sökanden. Sökanden kan till exempel på ett väsentligt sätt ändra tillverkningsprocessen för ett återvunnet material genom att lägga till ett nytt avfall eller något annat material som råvara. Det kan också vara fråga om en situation där ett företag vill utvidga det användningsändamål för det återvunna materialet som fastställts i det ursprungliga klassificeringsbeslutet. Vid behandlingen av ändringsansökan ska samma förfarande iakttas som i samband med det ursprungliga klassificeringsbeslutet.
I 2 mom. ingår bestämmelser om ändring av beslut på initiativ av Tillstånds- och tillsynsverket eller på initiativ av någon annan myndighet som bevakar allmänt intresse. En annan myndighet som bevakar allmänt intresse kan till exempel vara marknadskontrollmyndigheten, såsom Säkerhets- och kemikalieverket eller Livsmedelsverket. Grunden för ansökan om ändring är då att det efter det ursprungliga beslutet framkommer omständigheter som väsentligt påverkar uppfyllandet av de förutsättningar som anges i 5 a eller 5 b § – en återvinningsprodukt som godkänts i beslutet överensstämmer till exempel inte med de bestämmelser och standarder som tillämpas på motsvarande produkter (5 b § 1 mom. 3 punkten). Efter klassificeringsbeslutet kan det komma in nya uppgifter om materialets miljöduglighet på basis av vilka Tillstånds- och tillsynsverket måste bedöma behovet att ändra beslutet. Eventuell ny information ska dock på ett väsentligt sätt ändra en bedömning som gjorts i samband med det ursprungliga klassificeringsbeslutet för att det ska vara motiverat att ändra beslutet. Till exempel kan ny information av ringa betydelse om materialets miljöduglighet inte leda till att klassificeringsbeslutet ändras.
Tillstånds- och tillsynsverket ska innan beslutet ändras ge den ursprungliga sökanden – eller en ny verksamhetsinnehavare som kommit i dennes ställe – tillfälle att bli hörd. Om det behövs nya uppgifter eller ny utredning av verksamhetsutövaren, ska Tillstånds- och tillsynsverket begära dessa inom skälig tid, vid äventyr att ärendet avgörs utan utredning till verksamhetsutövarens nackdel. Myndigheterna kan även tillämpa vitesförfarandet (129 § i avfallslagen). Ändring av ett beslut kan i praktiken innebära till exempel att återvinningsproduktens sammansättning eller användningsändamål ändras eller att bestämmelserna om kvalitetskontroll i tillverkningsprocessen ändras. Beslut kan också ändras till sökandens nackdel och i strid med sökandens åsikt.
Enligt 3 mom. är Tillstånds- och tillsynsverket skyldigt att underrätta den kommunala miljövårdsmyndighet som övervakar miljötillståndet eller beslutet med anledning av anmälan om ändring av klassificeringsbeslutet. Detta behövs för att den kommunala miljövårdsmyndigheten ska kunna bedöma behovet att ändra miljötillståndet för verksamheten.
Enligt 4 mom. kan bestämmelserna om ändring av klassificeringsbeslut tillämpas även i situationer där klassificeringsärendet ursprungligen har avgjorts i miljötillståndet eller i det allmänna anmälningsförfarandet. Beslutet om ändring fattas av den myndighet som fattat beslut i det ärende som gällde miljötillstånd. Således kan också den kommunala miljövårdsmyndigheten tillämpa bestämmelserna i 5 f § till exempel för att lägga till nya bestämmelser i ett sådant miljötillstånd eller ett sådant beslut med anledning av en anmälan som gäller upphörande av klassificering som avfall.
5 g §. Återkallande av klassificeringsbeslut.
Paragrafen innehåller bestämmelser om återkallande av klassificeringsbeslut. Ett återkallande kan enligt förslaget basera sig på tillsyn eller ny information. Till följd av ett återkallande av ett beslut klassificeras ämnet eller föremålet åter som avfall och på transport och behandling av ämnet eller föremålet tillämpas avfallslagen. Återkallandet av beslutet har dock inga direkta följder i fråga om sådana återvinningsprodukter som släppts ut på marknaden före återkallandet och som eventuellt redan har använts, utan konsekvenserna bestäms från fall till fall. Utgångspunkten bör anses vara att status för produkter som släppts ut på marknaden och använts med stöd av det ursprungliga beslutet inte ändras till följd av att beslutet återkallas. Företag är dock till exempel skyldiga att underrätta Säkerhets- och kemikalieverket om farliga produkter som inte överensstämmer med kraven. Endast i allvarliga risksituationer är företag skyldiga att dra tillbaka en produkt från användarna.
Enligt 1 mom. kan Tillstånds- och tillsynsverket på eget initiativ eller på initiativ av en myndighet som bevakar allmänt intresse återkalla ett beslut, om sökanden uppsåtligen eller av oaktsamhet har lämnat felaktiga uppgifter som väsentligt har påverkat beslutet eller om sökanden trots en skriftlig anmärkning upprepade gånger har försummat att iaktta ett åläggande som ingår i beslutet eller de bestämmelser som gäller användningen av ämnet eller föremålet. Ett beslut kan också återkallas om de bedömningsgrunder som föreskrivs i 5 a § 1 mom. eller 5 b § 1 mom. inte längre uppfylls ens genom att beslutet ändras. Återkallande av ett beslut är ett sekundärt medel i förhållande till ändring av beslutet.
I 2 mom. ingår bestämmelser om förfarandet för återkallande. Innan ett beslut återkallas ska myndigheten ge sökanden eller en motsvarande ny verksamhetsinnehavare tillfälle att bli hörd och vid behov ålägga denne att inom skälig tid lämna de uppgifter eller den utredning som behövs för att avgöra ärendet, vid äventyr att ärendet avgörs utan att uppgifterna eller utredningen beaktas. Ärendet kan då avgöras också till verksamhetsutövarens nackdel.
Enligt 3 mom. är Tillstånds- och tillsynsverket skyldigt att underrätta den behöriga marknadskontrollmyndigheten och den kommunala miljövårdsmyndighet som övervakar det miljötillstånd eller det beslut med anledning av anmälan som gäller verksamheten om återkallande av klassificeringsbeslutet.
Enligt 4 mom. kan bestämmelserna om återkallande av klassificeringsbeslut tillämpas även i situationer där ett ärende som gäller klassificering av ett ämne eller föremål ursprungligen har avgjorts i miljötillståndet eller i det allmänna anmälningsförfarandet. Beslutet om återkallande fattas av den myndighet som fattat beslut i det ärende som gällde miljötillstånd. Således kan också den kommunala miljövårdsmyndigheten tillämpa bestämmelserna i 5 g § på återkallande av klassificering som ingår i ett miljötillstånd eller ett beslut med anledning av en anmälan.
5 h §. Förfallande av klassificeringsbeslut till följd av ny lagstiftning.
Paragrafen gäller situationer där det efter klassificeringsbeslutet träder i kraft ny lagstiftning som överlappar klassificeringsbeslutet. Enligt 5 c §, som gäller ansökan, kan en ansökan om klassificeringsbeslut göras endast i en situation där det inte finns någon EU-rättsakt eller statsrådsförordning som gäller samma ämne eller föremål och samma användningsändamål. På motsvarande sätt gäller att om det efter klassificeringsbeslutet i Europeiska unionens lagstiftning eller genom förordning av statsrådet föreskrivs om samma ämne eller föremål eller om en kombination av dessa för samma användningsändamål, upphör klassificeringsbeslutet direkt att gälla med stöd av 5 h §, och det som föreskrivs i den rättsakt eller författning som har företräde framför klassificeringsbeslutet ska iakttas i stället för beslutet. Eftersom klassificeringsbeslutet upphör att gälla direkt med stöd av lagen, behöver beslutet inte upphävas separat genom beslut av Tillstånds- och tillsynsverket.
24 a §.Marknadskontroll.
I det ändrade 1 mom. föreslås närmare bestämmelser om marknadskontrollen av återvinningsprodukter som uppkommer med stöd av klassificeringsbeslut. Enligt bestämmelsen ska de marknadskontrollsmyndigheter som avses i lagen om marknadskontroll inom sitt verksamhetsområde övervaka de begränsningar och krav som gäller för de återvinningsprodukter som uppkommer med stöd av klassificeringsbesluten i enlighet med vad som föreskrivs i lagen om marknadskontrollen av vissa produkter (1137/2016) och EU:s förordning om marknadskontroll ((EU) 2019/1020).
Marknadskontrollmyndigheten övervakar produktens överensstämmelse med kraven. Om det till exempel i en underrättelse om överensstämmelse med kraven krävs att det anges ett smältindex eller någon motsvarande produktegenskap, omfattas det av Säkerhets- och kemikalieverkets tillsyn. Marknadskontrollmyndigheten bedömer eller övervakar till exempel inte huruvida en återvinningsprodukt enligt ett klassificeringsbeslut uppfyller de grunder för bedömning av miljödugligheten som anges i 5 b § 1 mom. 4 punkten i avfallslagen och som närmare anges i klassificeringsbeslutet. Bedömningen av miljödugligheten och den anknytande kvalitetskontrollen ska skötas av Tillstånds- och tillsynsverket eller av den kommunala miljövårdsmyndigheten.
137 §.Överklagande.
Paragrafens 2 mom. ändras så att klassificeringsbeslut överklagas hos Vasa förvaltningsdomstol.
138 §.Besvärsrätt
. Det föreslås att 1 mom. ändras så att den behöriga marknadskontrollmyndigheten har besvärsrätt i fråga om beslut som gäller klassificering (den nya 5 punkten). Enligt det föreslagna 2 mom. ska föreningar och stiftelser samt kommuner och kommunala miljövårdsmyndigheter inte ha besvärsrätt i fråga om beslut som gäller klassificering av ämnen eller föremål (5 d, 5 f och 5 g §).
När det gäller myndigheter motsvarar bestämmelsen till denna del den i Finland allmänt tillämpade princip enligt vilken en myndighet för skötseln av sina lagstadgade uppgifter har besvärsrätt i fråga om en annan myndighets beslut. I klassificeringsbeslutet kan till exempel Säkerhets- och kemikalieverket eller någon annan marknadskontrollmyndighet med tanke på sina egna tillsynsuppgifter ha intresse av att överklaga Tillstånds- och tillsynsverkets beslut, eftersom de nya produkter som eventuellt uppstår till följd av beslutet kommer att omfattas av marknadskontrollmyndigheternas produktbestämmelser och tillsyn.
Stiftelser och föreningar ska inte ha besvärsrätt. Till denna del är rätten att överklaga klassificeringsbeslut klart mer begränsad än i andra ärenden enligt avfallslagen eller i 191 § i miljöskyddslagen. Ett separat klassificeringsbeslut omfattas inte som sådant av Århuskonventionens (FördrS 122/2004) absoluta tillämpningsområde, eftersom det inte nämns i bilaga I till konventionen. Klassificeringsbeslut har inga direkta miljökonsekvenser, utan det är fråga om vilken regleringsram som ska tillämpas på återvunnet material, med andra ord om huruvida de ska betraktas som avfall eller som produkter och kemikalier i regleringen. Upphörande av klassificering som avfall innebär inte att det återvunna materialet eller återvinningsprodukten i fråga får användas fritt, utan att det på produkten i fråga och dess användningsändamål tillämpas tillämpliga produktbestämmelser. Klassificeringsbeslut har inte heller några särskilda konsekvenser för en viss kommun eller dess område, eftersom eventuella nya produkter i princip används i hela landet. Således finns det inte heller några grunder för besvärsrätt för den kommun där verksamheten är placerad eller för den kommunala miljövårdsmyndigheten.
De lokala miljökonsekvenserna av en anläggning som tillverkar biprodukter eller som tillverkar återvinningsprodukter av avfall bedöms i enlighet med miljöskyddslagen. De nämnda anläggningarna är i praktiken utan undantag miljötillstånds- eller anmälningspliktiga, och besvärsrätten i fråga om beslut om miljötillstånd eller beslut med anledning av en anmälan bestäms i enlighet med 191 § i miljöskyddslagen. När ett klassificeringsärende ingår i ett beslut om tillstånd eller ett beslut med anledning av en anmälan kan till exempel en kommun eller en lokal förening när den överklagar beslutet anföra besvär också över ett avgörande som gäller klassificeringen av ett ämne eller föremål och som ingår i beslutet.
143 b §.Rätt att få uppgifter ur avfallshanteringsregistren, producentregistret och registret över återvunnet material samt från dataplattformen för avfall och biflöden.
Paragrafens 1 och 3 mom. ändras så att uppgifterna i registret över återvunnet material är tillgängliga för behöriga myndigheter trots bestämmelser som förutsätter sekretess för uppgifterna.
Paragrafens 1 mom. ändras så att uppgifterna i registret över återvunnet material fogas till förteckningen över uppgifter som de i momentet avsedda tillsynsmyndigheterna har rätt att få trots sekretessbestämmelserna.
143 c §. Registret över återvunnet material.
I paragrafen föreslås bestämmelser om införande av klassificeringsbeslut och motsvarande beslut som fattats inom ramen för miljötillståndsförfarandet eller det allmänna anmälningsförfarandet i det register över återvinningsmaterial som ska inrättas och som ska utgöra en del av den informationsresurs för miljövården (nuvarande datasystemet för miljövårdsinformation) som det ska föreskrivas om i miljöskyddslagen. Dessutom innehåller paragrafen bestämmelser om de beslutshandlingar som ska publiceras separat i en offentlig informationstjänst. Bestämmelserna om handlingssekretess omfattas inte av propositionen. Således avgörs till exempel den eventuella karaktären av företagshemlighet i de uppgifter som ingår i beslutshandlingarna från fall till fall med stöd av de allmänna lagar som gäller ärendet.
Enligt den nationellt direkt tillämpliga allmänna dataskyddsförordningen ((EU) 2016/679) förutsätter en laglig behandling av personuppgifter att det för behandlingen av personuppgifterna finns en rättslig grund i enlighet med förordningen. Enligt artikel 6.1 c i den förordningen är behandlingen av personuppgifter laglig om behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige. Enligt artikel 6.1 e kan en grund för behandlingen vara att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning. Det skulle vara nödvändigt att klassificeringsbeslut som gäller ett ämne eller föremål förs in i registret över återvunnet material, dels för att möjliggöra en effektiv myndighetstillsyn (miljö- och marknadskontroll), dels för att utbytet av information om produktifieringen av återvunnet material ska vara öppet samt för att främja cirkulär ekonomi.
Paragrafens 2 och 3 mom. innehåller noggrannare bestämmelser än den allmänna dataskyddsförordningen och dataskyddslagen (1050/2018), vilka har ansetts behövliga, särskilt när det gäller den offentliga informationstjänsten och användningen av den. Enligt artikel 6.2 i den allmänna dataskyddsförordningen får medlemsstaterna behålla eller införa mer specifika bestämmelser för att anpassa tillämpningen av bestämmelserna i förordningen med hänsyn till behandling av personuppgifter för att efterleva punkt 1 c och e. Medlemsstaterna kan exempelvis närmare fastställa specifika krav än i förordningen för uppgiftsbehandlingen och andra åtgärder för att säkerställa en laglig och rättvis behandling.
Enligt 1 mom. ska Tillstånds- och tillsynsverket föra in beslut om klassificering som biprodukt och upphörande av klassificering som avfall samt de väsentliga handlingar som hänför sig till beredningen av besluten i registret över återvunnet material. Väsentliga handlingar som utöver beslutet ska föras in i registret är till exempel de utredningar som fogats till ansökan och utlåtanden av myndigheter eller sakkunniga. De klassificeringsbeslut som ska föras in i registret över återvunnet material kommer i regel att gälla företag och endast i sällsynta fall enskilda personer. Beslut som förs in i registret eller tillhörande handlingar kommer i allmänhet inte att innehålla direkta personuppgifter, såsom personers namn eller adresser. Registret över återvunnet material ska inte innehålla känsliga personuppgifter. Tillstånds- och tillsynsverket är personuppgiftsansvarig för registret över återvunnet material. Den kommunala miljövårdsmyndigheten ska sända ett beslut om miljötillstånd eller ett beslut som fattats i ett allmänt anmälningsförfarande till Tillstånds- och tillsynsverket för införande i registret över återvunnet material, om beslutet innehåller ett avgörande i ett ärende som gäller klassificering av ett ämne eller föremål.
Enligt 2 mom. ska beslut om klassificering som biprodukt och om upphörande av klassificering som avfall samt beslut om ändring eller återkallande av besluten alltid publiceras i en offentlig informationstjänst. Övriga handlingar som hänför sig till besluten ska vara tillgängliga på begäran enligt vad som föreskrivs i offentlighetslagen. Av den offentliga informationstjänsten ska det tydligt framgå om beslutet har vunnit laga kraft. En utredning eller ett utlåtande som hänför sig till beredningen av beslutet kan enligt Tillstånds- och tillsynsverkets prövning publiceras i informationstjänsten, om det anses vara av allmän betydelse för beslutsfattandet om klassificering. Till exempel kan ett sakkunnigutlåtande som gäller tillåtna halter av skadliga ämnen eller uppfyllandet av någon annan förutsättning enligt 5 a eller 5 b § publiceras i informationstjänsten, om utlåtandets principiella betydelse för tillämpningen och tolkningen av lag har större räckvidd än för beslutet i fråga. Eventuella uppgifter som omfattas av affärshemlighet ska dock avlägsnas ur handlingen före publicering.
Enligt 3 mom. ska information kunna sökas i informationstjänsten genom enskilda sökningar med ett visst ämne eller föremål eller dess användningsändamål som sökkriterium. I informationstjänsten får det trots vad som föreskrivs i 16 § 3 mom. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) i fråga om fysiska personer offentliggöras uppgifter om namn och företags- och organisationsnummer eller motsvarande beteckning. En motsvarande bestämmelse ingår till exempel i de paragrafer som gäller avfallshanteringsregistret (142 a § i avfallslagen) och producentregistret (142 b § i avfallslagen).
Övergångsbestämmelser.
Enligt den föreslagna övergångsbestämmelsen ska de gällande bestämmelserna i avfallslagen och miljöskyddslagen iakttas vid behandlingen av klassificeringsärenden som är anhängiga när lagen träder i kraft. Om ett klassificeringsärende således blir anhängigt som en ändring av miljötillståndet före lagens ikraftträdande, fattas beslut om klassificeringsärendet som en ändring av miljötillståndet. Det föreslagna nya förfarandet enligt avfallslagen ska enligt förslaget tillämpas först på ansökningar som blir anhängiga när lagen har trätt i kraft.
De beslut som fattats inom som en del av ett miljötillståndsbeslut eller i ett allmänt anmälningsförfarande före lagens ikraftträdande förblir i kraft och för det material som avses i dem behövs inga klassificeringsbeslut i enlighet med det nya förfarandet. Ett miljötillstånd som beviljats innan lagen trätt i kraft ger dock inte permanent rättsskydd för klassificeringen av ett ämne eller föremål, eftersom de föreslagna bestämmelserna om ändring (5 f §) och återkallande (5 g §) av klassificeringsbeslut också är tillämpliga på miljötillståndsbeslut som meddelats eller blivit anhängiga före lagens ikraftträdande. Om verksamhetsutövaren har någon annan myndighetsbedömning av klassificeringen av materialet än ett miljötillståndsbeslut, ska verksamhetsutövaren göra en ansökan om klassificering till Tillstånds- och tillsynsverket eller inleda ärendet i samband med ansökan om miljötillstånd senast den 31 december 2029 eller annars ska materialet betraktas som avfall. Exempelvis ska sådana biprodukter eller produkter som inte längre ska klassificeras som avfall som godkänts genom utlåtande av tillsynsmyndigheten bedömas på nytt i ett förfarande enligt avfallslagen eller i ett miljötillstånds- eller anmälningsförfarande.