2
EU-rättsaktens målsättning och huvudsakliga innehåll
Målsättning
Betygen för miljö, samhälle och god förvaltning (nedan
ESG-betyg
) har fått en allt större roll på finansmarknaden under de senaste åren. Delvis har också EU:s strategi för hållbar finansiering och andra författningar som hänger samman med den ökat betydelsen. Investerare och andra aktörer på finansmarknaden fäster vid fattandet av beslut om investeringar och annat allt större uppmärksamhet vid företagens hållbarhet och ansvar. ESG-betygen är ett sätt att få information om ett företags eller till exempel en finansiell produkts hållbarhet. Exempelvis kreditinstitut, värdepappersföretag och försäkringsbolag använder ofta ESG-betyg som grund för jämförelse av prestation eller hållbarhetsrisker och hållbarhetsmöjligheter i sin investeringsverksamhet. ESG-betygen har därför en betydande inverkan på marknadens funktion och på konsument- och investerarskyddet.
Tidigare har det inte funnits bestämmelser om ESG-betyg eller leverantörer av ESG-betyg. Olika utövare av ESG-betygsättningsverksamhet kan ge olika ESG-betyg till enskilda företag och skillnaden kan vara betydande. Syftet med förordningen om ESG-betygsättningsverksamhet är inte att reglera innehållet i ESG-betygen eller de metodologier som ligger till grund för dem, utan att erbjuda användarna av ESG-betyg och allmänheten insyn i de faktorer som ligger till grund för ESG-betygen och som delvis kan förklara skillnaderna mellan ESG-betyg som tillhandahållas av olika leverantörer av ESG-betyg. En ytterligare målsättning för EU-förordningen är att säkerställa att ESG-betygen är oberoende, opartiska, systematiska och av tillfredsställande kvalitet samt att deras jämförbarhet eller att åtminstone förståelsen för deras skillnader ökar. I EU-förordningen finns också bestämmelser för leverantörer av ESG-betyg om krav på organiseringen av verksamheten, vilket säkerställer en god och fungerande förvaltning och förebygger intressekonflikter. Enligt EU-förordningen utövar Esma tillsyn över leverantörerna av ESG-betyg. Esma kan vid behov överföra sina befogenheter också till nationella behöriga myndigheter. Syftet med EU-förordningen är att säkerställa att jämförbarheten av och tillförlitligheten hos ESG-betyg blir bättre, vilket förebygger missbruk på ESG-betygsättningsmarknaden, förbättrar marknadens förtroende och främjar uppnåendet av målen i den europeiska gröna given.
Avdelning I – Innehåll, tillämpningsområde och definitioner
I avdelning I i förordningen om ESG-betygsättningsverksamhet finns bestämmelser om innehåll (artikel 1), tillämpningsområde (artikel 2) och definitioner (artikel 3). Enligt artikel 1 i EU-förordningen införs en gemensam regleringsstrategi för att öka ESG-betygsättningsverksamhetens integritet, transparens, jämförbarhet när detta är möjligt, ansvar, tillförlitlighet, goda förvaltning och oberoende, och därmed bidra till ESG-betygens transparens och kvalitet och till unionens agenda för hållbar finansiering. Syftet med EU-förordningen är att få den inre marknaden att fungera på ett smidigt sätt och samtidigt uppnå en hög nivå av konsument- och investerarskydd. Förordningen syftar till att förebygga grönmålning och spridning av andra typer av felaktig information, bland annat social tvättning, genom att införa transparenskrav för ESG-betyg och regler för leverantörer av ESG-betyg avseende organisation och uppförande.
I artikel 2 i EU-förordningen föreskrivs det om tillämpningsområdet för förordningen. EU-förordningen är tillämplig på ESG-betyg som utfärdas av leverantörer av ESG-betyg verksamma i unionen. Leverantörer av ESG-betyg anses vara verksamma i unionen, om de är etablerade i unionen och 1) utfärdar eller offentliggör sina ESG-betyg på sin webbplats eller på annat sätt, eller 2) när de utfärdar och distribuerar sina ESG-betyg genom abonnemang eller andra avtalsförhållanden. Leverantörer av ESG-betyg som är etablerade utanför unionen anses vara verksamma i unionen när de utfärdar och distribuerar sina ESG-betyg genom abonnemang eller andra avtalsförhållanden i unionen. I artikel 2 föreskrivs också om sådana fall som EU-förordningen inte är tillämplig på. Det finns flera sådana fall. Exempelvis privata ESG-betyg som inte är avsedda för offentliggörande eller distribution eller ESG-betyg som offentliggörs eller distribueras av ideella organisationer för icke-kommersiella ändamål.
De viktigaste definitionerna i artikel 3 i EU-förordningen är definitionerna av ESG-betyg och betygsatt post. Med ESG-betyg avses i EU-förordningen ett utlåtande eller en poäng eller en kombination av båda, vad gäller en betygsatt posts profil eller egenskaper med avseende på miljömässiga faktorer, faktorer som rör sociala förhållanden och mänskliga rättigheter, eller faktorer som rör bolagsstyrning, eller vad gäller en betygsatt posts exponering för risker, eller inverkan på miljömässiga faktorer, faktorer som rör sociala förhållanden och mänskliga rättigheter, eller faktorer som rör bolagsstyrning, som baseras på både en vedertagen metod och ett definierat rangordningssystem med betygskategorier, oavsett om ett sådant ESG-betyg betecknas som ”ESG-betyg”, ”ESG-yttrande” eller ”ESG-poäng” (artikel 3 första stycket led 1). Med betygsatt post avses en juridisk person, ett finansiellt instrument, en finansiell produkt, en offentlig myndighet eller ett offentligrättsligt organ som uttryckligen eller underförstått har fått ett ESG-betyg, oavsett om en sådan betygsättning har begärts och oavsett om den juridiska personen, den offentliga myndigheten eller det offentligrättsliga organet har tillhandahållit information för ESG-betyget (artikel 3 första stycket led 7).
Avdelning II – Tillhandahållande av ESG-betyg i unionen
Avdelningen innehåller bestämmelser om auktorisationsprocesserna för leverantörer av ESG-betyg och om ESG-betyg som inom unionens territorium tillhandahålls av leverantörer av ESG-betyg från tredjeländer. I artikel 4 i EU-förordningen finns det bestämmelser om krav enligt vilka ESG-betyg får tillhandahållas inom unionens territorium. Av juridiska personer som avser tillhandahålla ESG-betyg inom unionens territorium krävs antingen en i artikel 6 avsedd auktorisation som utfärdats av Esma, ett i artikel 10 avsett beslut om likvärdighet och påvisande av uppfyllande av de villkor som avses i den artikeln, en i artikel 11 avsedd auktorisation för godkännande eller ett i artikel 12 avsett erkännande (artikel 4).
Kapitel 1 – Auktorisation för leverantörer av ESG-betyg som är etablerade i unionen att bedriva verksamhet i unionen
I artiklarna 6–9 i EU-förordningen föreskrivs det om ansökan om auktorisation och anknytande krav (artikel 6), Esmas prövning av ansökan (artikel 7), beviljande av eller avslag på ansökan om auktorisation och delgivning av beslut (artikel 8) samt om tillfälligt upphävande av auktorisation och återkallande av auktorisation (artikel 9). I bilaga I till EU-förordningen finns det bestämmelser om uppgifter som ska lämnas i ansökan om auktorisation. Auktorisation kan endast sökas av juridiska personer som är etablerade i unionen och ska sökas hos Esma, som har befogenhet att fatta även andra ovannämnda beslut om auktorisationen.
I artikel 5 i EU-förordningen finns bestämmelser om ett undantag från krav enligt artiklarna 4 och 6. Undantaget gäller tillfällig ordning för små leverantörer av ESG-betyg. Om en leverantör av ESG-betyg kategoriseras som ett litet företag eller en liten koncern enligt direktiv 2013/34/EU och är etablerad i unionen tillämpas artikel 15.1, 15.5 och 15.7, artiklarna 23 och 24 och artiklarna 32–37 i förordningen om ESG-betygsättningsverksamhet på leverantören. En sådan leverantör ska innan den inleder sin verksamhet underrätta om sin avsikt att bedriva verksamhet i unionen och registreras av Esma innan verksamheten inleds. När tre år har förflutit sedan registreringen eller när ett företag inte längre betraktas som ett litet företag eller en liten koncern, ska alla bestämmelser i EU-förordningen tillämpas på företaget eller koncernen.
Kapitel 2 – Likvärdighet, godkännande och erkännande av leverantörer av ESG-betyg som är etablerade utanför unionen med avseende på bedrivande av verksamhet i unionen
De leverantörer av ESG-betyg som är etablerade utanför unionen har följande tre sätt att tillhandahålla sina ESG-kreditbetyg inom unionens territorium: beslut om likvärdighet (artikel 10), auktorisation för godkännande av ESG-betyg (artikel 11) eller erkännande (artikel 12). I artikel 13 i EU-förordningen föreskrivs det om samarbetsarrangemang som gäller alla ovannämnda sätt.
Tredjeländers leverantörer av ESG-betyg får tillhandahålla sina ESG-betyg inom unionens territorium om leverantörerna är auktoriserade eller registrerade i ett tredjeland, betygen övervakas i tredjelandet i fråga, leverantören i fråga har underrättat Esma om sin avsikt att bedriva verksamhet i unionen och lämnat Esma den information som behövs och det har avtalats om samarbetsarrangemang mellan Esma och tredjelandet i fråga. Det ovan anförda lyckas dock endast i det fall, om kommissionen har fattat ett beslut om likvärdighet, att det berörda tredjelandets leverantörer av ESG-betyg omfattas av en regleringsram som motsvarar EU-förordningen. (artikel 10)
I artikel 11 i EU-förordningen föreskrivs det att en sådan i unionen etablerad leverantör av ESG-betyg som auktoriserats av Esma på vissa villkor får godkänna tillhandahållande i unionen av ESG-betyg som tillhandahålls av en sådan tredjelands leverantör av ESG-betyg som hör till samma koncern. En av Esma auktoriserad leverantör ansvarar för de ESG-betyg som tillhandahålls av en tredjelands leverantör av ESG-betyg och som godkänts av den auktoriserade leverantören. Dessutom ansvarar den auktoriserade leverantören för att kraven enligt EU-förordningen uppfylls.
Esma kan också erkänna leverantörer av ESG-betyg från tredjeländer. Detta är dock endast möjligt små företag eller koncerner och förutsätter att ett beslut om likvärdighet enligt artikel 10 ännu inte har fattats. Den som ansöker om erkännande ska uppfylla kraven enligt EU-förordningen. När kraven för erkännande uppfylls kan Esma erkänna leverantören av ESG-betyg, varefter leverantören kan tillhandahålla sina ESG-betyg i unionen. (artikel 12)
Kapitel 3 – Register och tillgång till information
Esma för ett register som innehåller uppgifter om auktoriserade leverantörer av ESG-betyg, små leverantörer av ESG-betyg och sådana leverantörer av ESG-betyg från tredjeländer som får tillhandahålla sina ESG-betyg i unionen. Registret finns offentligt tillgängligt på Esmas webbplats. Dessutom ska registeruppgifterna och vissa andra uppgifter som hänför sig till tillhandahållandet av ESG-betyg vara offentligt tillgängliga vid den europeiska gemensamma åtkomstpunkten (
European Single Access Point
, nedan
Esap
). Esma är ett insamlingsorgan i överensstämmelse med Esap. (artikel 14)
Avdelning III – ESG-betygsättningsverksamhetens integritet och tillförlitlighet
Kapitel 1 – Organisatoriska krav, processer och handlingar avseende styrning
I kapitel 1 i avdelningen finns bestämmelser om organisatoriska krav, processer och handlingar avseende styrningen av leverantörer av ESG-betyg. I kapitlet föreskrivs det om allmänna principer för leverantörer av ESG-betyg (artikel 15), åtskillnad mellan huvudverksamheten och andra verksamheter (artikel 16), betygsanalytiker, anställda och andra personer som är involverade i tillhandahållandet av ESG-betyg (artikel 17), krav avseende register (artikel 18), förfarande för hantering av klagomål (artikel 19), intressentgruppers motiverade farhågor (artikel 20), utkontraktering (artikel 21) och undantag från krav på styrning (artikel 22). I bilaga II preciseras kraven på bevarande av uppgifter och utkontraktering. Syftet med bestämmelserna i kapitlet är att säkerställa ESG-betygsättningsverksamhetens oberoende och tillförlitlighet samt att leverantörerna av ESG-betyg har effektiva arrangemang för att förebygga och ingripa i olika situationer, såsom intressekonflikter.
Enligt bestämmelserna i artikel 16 i EU-förordningen är det förbjudet för leverantörer av ESG-betyg att tillhandahålla följande tjänster eller att bedriva följande verksamheter: 1) konsultuppdrag åt investerare eller företag, 2) utfärdande och distribution av kreditbetyg, 3) tillhandahållande av referensvärden, 4) investeringstjänster eller investeringsverksamhet, 5) lagstadgad revision av finansiella rapporter eller bestyrkandeuppdrag avseende hållbarhetsrapportering, 6) kreditinstitutsverksamhet eller 7) försäkrings- eller återförsäkringsverksamhet. Leverantörer av ESG-betyg får tillhandahålla investeringstjänster eller investeringsverksamhet, kreditinstitutsverksamhet, försäkrings- eller återförsäkringsverksamhet i det fall att de infört särskilda åtgärder för att förhindra att intressekonflikter uppstår. Dessutom får leverantörer av ESG-betyg tillhandahålla referensvärden, om Esma auktoriserat det.
I artikel 22 i EU-förordningen föreskrivs det om sådana undantag från krav på styrning som kan tillämpas på små leverantörer av ESG-betyg när vissa villkor uppfylls. Esma fattar beslut om rätten för små leverantörer av ESG-betyg att tillämpa artikel 22.
Kapitel 2 – Transparenskrav
I kapitel 2 i avdelningen finns bestämmelser om transparenskrav för ESG-betygsättningsverksamheten. I artikel 23 i EU-förordningen finns bestämmelser om offentliga transparenskrav för ESG-betygsättningsverksamhet och i artikel 24 om lämnande av information till användare av ESG-betyg, om betygsatta poster och om emittenter av betygsatta poster. Med användare av ESG-betyg avses en aktör som genom abonnemang eller andra avtalsförhållanden får ESG-betyg för kännedom (artikel 3 första stycket led 9). Leverantörer av ESG-betyg ska offentliggöra upplysningar om de metoder, modeller och grundläggande antaganden som används (artikel 23). I enlighet med EU-förordningen ska användare av ESG-betyg, betygsatta poster och emittenter av betygsatta poster ges mer detaljerad och exakt information om ESG-betyg och ESG-betygsättningsverksamheten än allmänheten (artikel 24). Transparenskraven preciseras i bilaga III till EU-förordningen.
Kapitel 3 – Oberoende och intressekonflikter
I kapitel 3 i avdelningen finns bestämmelser om oberoende för leverantörer av ESG-betyg och om förfaranden för undvikande och hantering av intressekonflikter. I artikel 25 i EU-förordningen föreskrivs det om sådana förfaranden och åtgärder genom vilka oberoende för leverantörerna av ESG-betyg säkerställs och uppkomsten av intressekonflikter förebyggs. Bestämmelser om hantering av potentiella intressekonflikter som härrör från anställda finns i artikel 26. Enligt artikel 27, som är den sista artikeln i kapitlet, ska leverantörer av ESG-betyg behandla användare av ESG-betyg rättvist, rimligt, transparent och icke-diskriminerande.
Kapitel 4 – Tillsyn som utövas av Esma
Avsnitt 1 – Allmänna principer
I avsnitt 1 i kapitlet föreskrivs det om de allmänna principerna för Esmas tillsyn. När Esma, kommissionen eller medlemsstaternas offentliga myndigheter fullgör sina uppgifter enligt EU-förordningen får de inte ingripa när det gäller ESG-betygs innehåll eller metoder (artikel 28). I kapitlet finns det bestämmelser om Esma (artikel 29) och behöriga myndigheter (artikel 30). Leverantörerna av ESG-betyg övervakas av Esma. Esma kan dock vid behov överföra uppgifter till den behöriga myndigheten i en medlemsstat (artikel 43). Medlemsstaterna ska utse en behörig myndighet senast den 2 april 2026. Enligt EU-förordningen ska de behöriga myndigheterna ha tillräckligt stor och kunnig personal för att kunna fullgöra uppgifter enligt EU-förordningen. (artikel 30) I avsnittet föreskrivs det också om Esmas begäran om information om leverantörer av ESG-betyg (artikel 32), allmänna utredningar i anslutning till tillsynen (artikel 33) och inspektioner på plats (artikel 34). Esma, en tjänsteman eller någon annan person som bemyndigats av Esma får vid utövande av ovannämnda befogenheter inte använda dem för att kräva röjande av information eller handlingar som omfattas av rättsliga privilegier (artikel 31).
Avsnitt 2 – Tillsynsåtgärder och sanktioner
Esma får, om en leverantör av ESG-betyg underlåter att uppfylla kraven enligt EU-förordningen, 1) upphäva eller återkalla auktorisationen eller erkännandet, 2) förbjuda leverantören av ESG-betyg att offentliggöra eller distribueras ESG-betyg, 3) kräva att leverantören av ESG-betyg upphör med överträdelsen, 4) ålägga böter enligt artikel 36 eller 5) utfärda offentliga underrättelser. Tillsynsåtgärderna ska vara effektiva, proportionella och avskräckande. Esma ska vid genomförandet av de tillsynsåtgärder som anges ovan och vid åläggandet av böter beakta 1) överträdelsens varaktighet och frekvens, 2) anknytningar till eventuell ekonomisk brottslighet, 3) huruvida överträdelsen har begåtts uppsåtligen eller av oaktsamhet, 4) graden av ansvar hos den person som är ansvarig för överträdelsen, 5) det finansiella läget hos leverantören av ESG-betyg, 6) överträdelsens inverkan på investerares intressen och andra användare av ESG-betyg, 7) storleken på de vinster och förluster som överträdelsen medför för leverantören av ESG-betyg eller för tredje part, 8) eventuellt samarbete med Esma, 9) tidigare överträdelser som begåtts av leverantörer av ESG-betyg och 10) deras eventuella åtgärder för att förhindra att överträdelsen upprepas. (artikel 35)
Esma får, om leverantören av ESG-betyg eller dennes lagliga företrädare bryter mot skyldigheterna enligt EU-förordningen, ålägga böter vars högsta belopp är tio procent av den totala omsättningen för leverantören av ESG-betyg. Bötesbeloppet ska vara minst lika stort som den fördel som leverantören av ESG-betyg har fått genom överträdelsen. (artikel 36) Esma får använda viten för att förstärka sina tillsynsåtgärder (artikel 37). Böter och viten enligt EU-förordningen är till sin karaktär administrativa och verkställbara. Böter och viten ska tillfalla unionens allmänna budget. Esma ska offentliggöra böter och viten, om de inte allvarligt äventyrar unionens finansiella marknad eller orsakar de berörda parterna oskälig skada. (artikel 38)
Avsnitt 3 – Förfaranden och översyn
I artikel 39 i EU-förordningen finns förfaranderegler för Esma när det gäller tillsynsåtgärder och åläggande av böter. Till exempel Esma utser en utredare för att utreda överträdelser av EU-förordningen. Utredaren har inte fått eller får inte delta i tillsynen över de leverantörer av ESG-betyg som överträdelsen gäller. Dessutom ska utredaren vara oberoende av Emas tillsynsstyrelse. (artikel 39)
Innan Esma fattar beslut om tillsynsåtgärder, böter eller viten ska Esma höra de personer som beslutet gäller, om ärendet inte är så brådskande att det skulle orsaka betydande och omedelbar skada på den finansiella stabiliteten (artikel 40). Ändring i Esmas beslut om böter och viten kan sökas hos Europeiska unionens domstol. Den får upphäva eller sänka eller höja beloppet för ålagda böter eller viten (artikel 41).
Avsnitt 4 – Avgifter och delegering
Esma tar ut tillsynsavgifter av leverantörer av ESG-betyg. Genom dem täcks nödvändiga kostnader för tillsynen över leverantörer av ESG-betyg och ersättningsgilla kostnader som de behöriga myndigheterna kan ådra sig när de utför uppgifter enligt EU-förordningen. Tillsynsavgiften ska stå i proportion till nettoomsättningen för leverantören av ESG-betyg. Kommissionen antar delegerade akter om närmare detaljer om tillsynsavgifterna. (artikel 42)
Kapitel 5 – Samarbete mellan Esma och de behöriga myndigheterna
I artikel 43 i EU-förordningen föreskrivs det om delegering av uppgifterna till de behöriga myndigheterna. Om det är nödvändigt för att en tillsynsuppgift ska kunna utföras korrekt, får Esma delegera tillsynsuppgifter till den behöriga myndigheten i en medlemsstat. Uppgifter av detta slag är begäran om information i enlighet med artikel 32 samt genomförande av utredningar i enlighet med artikel 33 och kontroller på plats i enlighet med artikel 34. Innan Esma delegerar uppgifter till en behörig myndighet ska Esma samråda med den om 1) den delegerade uppgiftens omfattning, 2) tidsplanen för utförandet av uppgiften och 3) överföringen av nödvändig information av och till Esma. Esma ska ersätta den behöriga myndigheten för kostnader för utförandet av de delegerade uppgifterna. De kostnader som ska ersättas ska utgöras av samtliga fasta kostnader, plus rörliga kostnader som kan hänföras till fullgörandet av de delegerade uppgifterna eller det bistånd som den behöriga myndigheten har gett Esma. Esma ska utvärdera delegeringen med lämpliga intervall och får när som helst återkalla en delegering. En delegering av uppgifter ska inte påverka Esmas ansvar eller begränsa Esmas förmåga att genomföra och övervaka den delegerade verksamheten. Esma får inte delegera följande uppgifter: beslut om auktorisationer, slutliga bedömningar och uppföljningsbeslut avseende överträdelser. (artikel 43) Esma och de behöriga myndigheterna ska utan dröjsmål förse varandra med den information som krävs för att de ska kunna utföra sina uppgifter enligt EU-förordningen eller deras respektive tillsynsansvar och mandat (artikel 44).
Den behöriga myndigheten i en medlemsstat ska underrätta Esma om den har konstaterat att en leverantör av ESG-betyg bryter mot kraven enligt EU-förordningen. Esma ska vidta nödvändiga åtgärder och underrätta den anmälande behöriga myndigheten om resultatet av åtgärderna i fråga och i möjligaste mån också om alla viktiga händelser under ärendets gång. Dessutom får den anmälande behöriga myndigheten begära att Esma upphäver den berörda leverantörens av ESG-betyg tillhandahållande av ESG-betyg, om den överträdelse om leverantören av ESG-betyg har begått i betydande grad påverkar skyddet för investerare eller stabiliteten i det finansiella systemet i den berörda medlemsstaten. Om Esma anser att begäran om upphävande är motiverad ska Esma vidta lämpliga åtgärder för att lösa situationen. (artikel 44) Tystnadsplikt ska gälla för Esma, de behöriga myndigheterna eller andra som delegerats uppgifter (artikel 46).
Avdelning IV – Delegerade akter och genomförandeakter
I artikel 47 i EU-förordningen föreskrivs det om utövande av de delegerande befogenheter som getts kommissionen, om återkallande av dem och om invändning mot delegerade akter. De delegerade befogenheterna gäller artiklarna 10.3 (närmare bestämmelser om likvärdighetsarrangemang), 39.9 (närmare bestämmelser om förfarandereglerna för åläggande av böter och viten) och 42.2 (närmare bestämmelser om tillsynsavgifter). Artikel 48 i EU-förordningen gäller kommittéförfarandet. I EU-förordningens fall är Europeiska värdepapperskommittén kommittén vid kommittéförfarandet. Kommittéförfarandet kräver en genomförandeakt som gäller ett beslut om likvärdighet, som det föreskrivs om i artikel 10.
I avdelningen finns också bestämmelser om ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn, nedan
förordningen om hållbarhetsrelaterade upplysningar
, och Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2859 om inrättande av en europeisk gemensam åtkomstpunkt som ger centraliserad tillgång till allmänt tillgänglig information som är relevant för finansiella tjänster, kapitalmarknader och hållbarhet, nedan
Esap-förordningen
. I förordningen om hållbarhetsrelaterade upplysningar ändras artikel 13. I fortsättningen ska en finansmarknadsaktör eller finansiell rådgivare som utfärdar och lämnar ut ett ESG-betyg som avses i förordningen om betygsättningsverksamhet till tredje part som en del av sitt marknadsföringsmaterial på sin webbplats inkludera samma information som finns i bilaga III och tillhandahålla en länk till den information som nämns på webbplatsen (artikel 49). Del A i bilagan till Esap-förordningen ändras så att en ny punkt 20 fogas till den. På så sätt kan också de uppgifter i förordningen om ESG-betygsättningsverksamhet som ska överföras till Esap föras in i systemet i fråga.
Avdelning V – Övergångs- och slutbestämmelser
I artikel 51 i EU-förordningen finns övergångsbestämmelser. Leverantörer av ESG-betyg ska senast den 2 augusti 2026 underrätta Esma om de har för avsikt att fortsätta sin verksamhet i unionen. De ska ansöka om auktorisation eller erkännande inom fyra månader efter den 2 juli 2026. I annat fall ska de upphöra med sin verksamhet. Efter att leverantören av ESG-betyg har underrättat Esma om sin vilja att bedriva verksamhet i unionen och Esma har godkänt beskedet förs anmälaren tillfälligt in i registret över leverantörer av ESG-betyg fram till dess att ansökan har godkänts eller avslagits. Små leverantörer av ESG-betyg ska senast den 2 november 2026 underrätta Esma om de har för avsikt att även i fortsättningen bedriva verksamhet i unionen. Om anmälan inte görs, ska verksamheten upphöra. (artikel 51)
Bestämmelser om översyn av förordningen om ESG-betygsättningsverksamhet finns i artikel 52. Kommissionen ska utvärdera tillämpningen av EU-förordningen senast den 2 januari 2029. Den ska lägga fram en rapport om resultaten av utvärderingen för Europaparlamentet och rådet. I rapporten ska särskilt utvärderas 1) hur EU-förordningen har påverkat uppnåendet av unionens klimatmål samt omdirigeringen av privata kapitalflöden till hållbara investeringar, 2) EU-förordningens effekter på marknadsstrukturen, 3) huruvida tillämpningsområdet för EU-förordningen är lämpligt, 4) lämpligheten hos kraven för leverantörer av ESG-betyg som är etablerade utanför unionen, 5) hur marknaden för leverantörer av ESG-betyg fungerar i unionen och 6) huruvida EU-förordningen har bidragit till att förbättra ESG-betygens kvalitet och tillförlitlighet och minskat användningen av vilseledande ESG-betyg. Rapporten ska åtföljas av ett lagstiftningsförslag, om kommissionen anser det vara lämpligt. (artikel 52)
I artikel 53 i EU-förordningen finns bestämmelser om ikraftträdande och tillämpning. EU-förordningen trädde i kraft den tjugonde dagen efter det att den offentliggjordes i Europeiska unionens officiella tidning, det vill säga den 1 januari 2025. EU-förordningen ska tillämpas från och med den 2 juli 2026 (artikel 53). Ett undantag utgörs av skyldigheten att utse en behörig myndighet senast den 2 april 2026 (artikel 30).
7
Specialmotivering
7.1
Lagen om Finansinspektionen
5 §. Andra finansmarknadsaktörer.
Det föreslås att
19 punkten
i paragrafen upphävs och att
21, 33
och
35
punkten i paragrafen ändras. Syftet med ändringen är att ur definitionen av andra finansmarknadsaktörer endast stryka de aktörer som står under direkt tillsyn av Esma.
I sin gällande ordalydelse innehåller paragrafen en definition av andra finansmarknadsaktörer. Finansinspektionen har behörigheter gentemot dessa till exempel med stöd av 33 §, 33 a § och 39 § i lagen om Finansinspektionen. Genom ändringsförslaget säkerställs det att Finansinspektionen inte gentemot aktörer som står under direkt tillsyn av Esma har befogenheter som strider mot EU-lagstiftningen.
Det föreslås att 19 punkten om kreditvärderingsinstitut ska upphävas. Kreditvärderingsinstituten står under direkt tillsyn av Esma och Esma kan som en del av sitt tillsynsarbete efter egen prövning delegera vissa utrednings- och utredningsbefogenheter till Finansinspektionen. Finansinspektionen har dock inte någon självständig tillsynsrätt gentemot kreditvärderingsinstituten. På motsvarande sätt tillåter förordningen om kreditvärderingsinstitut inte heller att Finansinspektionen utfärdar sanktioner mot kreditvärderingsinstituten. Esma kan dock även i fortsättningen delegera vissa uppgifter som nämns i artikel 30.1 i förordningen om kreditvärdering till Finansinspektionen i enlighet med artikel 30 i den förordningen. På så sätt har Finansinspektionen även i fortsättningen befogenheter enligt artikel 23d i förordningen om kreditvärderingsinstitut.
Det föreslås att
21 punkten
i paragrafen ändras så att omnämnandet av transaktionsregister enligt artikel 2.2 i Emir-förordningen stryks. Transaktionsregistren står under direkt tillsyn av Esma och Finansinspektionens befogenheter begränsas till situationer där Esma delegerar sina befogenheter till Finansinspektionen. Sålunda har Finansinspektionen inte självständiga befogenheter att handla eller utöva tillsyn över transaktionsregistren. Esma kan dock i enlighet med artikel 74 i Emir-förordningen även i fortsättningen delegera vissa uppgifter till Finansinspektionen och Finansinspektionen har sålunda då till sitt förfogande befogenheter enligt artikel 63.6 i den förordningen.
Det föreslås att
22 punkten
i paragrafen upphävs. Punkten i fråga har grundat sig på auktioneringsförordningen, som upphävdes 2023.
Det föreslås att
33 punkten
i paragrafen ändras så att de administratörer av kritiska gränsvärden som avses i artikel 20.1 a och c i förordningen om referensvärden och de administratörer av referensvärden som avses i artikel 32 i den förordningen lämnas utanför tillämpningsområdet för bestämmelsen. Dessa aktörer står under direkt tillsyn av Esma. Esma kan dock även i fortsättningen delegera uppgifter till Finansinspektionen i enlighet med artikel 48m i förordningen om referensvärden. Finansinspektionen kan i sådana situationer utöva sina befogenheter enligt artikel 48d.7 i den förordningen.
Det föreslås att
35 punkten
i paragrafen ändras på så sätt att till undantagen fogas transaktionsregister registrerade enligt artikel 5 i förordningen om transparens i transaktioner för värdepappersfinansiering och om återanvändning samt transaktionsregister godkända enligt artikel 19 i den förordningen. Dessa aktörer står under direkt tillsyn av Esma.
38 §. Ordningsavgift.
Det föreslås att
1 mom. 5 punkten
upphävs. Punkten i fråga har grundat sig på auktioneringsförordningen, som upphävdes 2023.
40 §. Påföljdsavgift.
Det föreslås att
2 mom. 3 punkten
upphävs. Punkten i fråga har grundat sig på auktioneringsförordningen, som upphävdes 2023.
50 a §. Behörig myndighet.
Det föreslås att paragrafen helt omarbetas. Enligt förslaget ska paragrafen innehålla de gällande bestämmelserna i 50 a och 50 c–50 y § om utseende av Finansinspektionen till behörig myndighet enligt vissa EU-rättsakter. Det föreslås inga ändringar i sakinnehållet i de gällande 50 a och 50 c–50 y §, utan det är fråga om en helt teknisk överföring. Enligt förslaget ska rubriken för paragrafen ändras så att den bättre motsvarar de föreslagna ändringarna.
I paragrafen ska
1 punkte
n motsvara gällande 50 a §.
I paragrafen ska
2 punkten
motsvara gällande 50 c §.
I paragrafen ska
3 punkten
motsvara gällande 50 d § när det gäller den behöriga myndigheten. Bestämmelser om Finansinspektionens verksamhet som myndighet enligt artikel 10.5 i Emir-förordningen föreslås nedan i 50 c §. Bestämmelser om Finansinspektionens skyldighet att svara för det samarbete mellan myndigheter och den samordning av informationsutbyte som avses i artiklarna 23, 23a 24, 83 och 84 i den förordningen föreslås nedan i 50 b §.
I paragrafen ska
4 punkten
motsvarar det gällande 50 f § 1 mom.
I paragrafen ska
5 punkten
motsvarar det gällande 50 f § 2 mom.
I paragrafen ska
6 punkten
motsvarar det gällande 50 f § 3 mom.
I paragrafen ska
7 punkten
motsvarar det gällande 50 f § 4 mom.
I paragrafen ska
8 punkten
motsvarar det gällande 50 f § 5 mom.
I paragrafen ska
9 punkten
motsvara den gällande lagens 50 g §.
I paragrafen ska
10 punkten
motsvara den gällande lagens 50 h §.
I paragrafen ska
11 punkten
motsvara den gällande lagens 50 i §.
I paragrafen ska
12 punkten
motsvara den gällande lagens 50 j § när det gäller utseende av den behöriga myndigheten. Bestämmelser om Finansinspektionens verksamhet som kontaktpunkt enligt artikel 22 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/92/EU om jämförbarhet för avgifter som avser betalkonto, byte av betalkonto och tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner, nedan
betalkontodirektivet
, föreslås nedan i 50 b §.
I paragrafen ska
13 punkten
motsvara den gällande lagens 50 k §.
I paragrafen ska
14 punkten
motsvara den gällande lagens 50 l §.
I paragrafen ska
15 punkten
motsvara den gällande lagens 50 m § när det gäller utseende av den behöriga myndigheten. Bestämmelser om Finansinspektionens verksamhet som sådan myndighet enligt artikel 11.1 andra stycket i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 909/2014 om förbättrad värdepappersavveckling i Europeiska unionen och om värdepapperscentraler samt ändring av direktiv 98/26/EG och 2014/65/EU och förordning (EU) nr 236/2012, nedan
förordningen om värdepapperscentraler
, som svarar för samarbetskoordineringen föreslås nedan i 50 b §.
I paragrafen ska
16 punkten
motsvara den gällande lagens 50 n § 1 mom. Bestämmelser om skyldigheten enligt den paragrafens 2 mom. föreslås i 50 e § nedan.
I paragrafen ska
17 punkten
motsvara den gällande lagens 50 o § 1 mom. Bestämmelser om skyldigheter enligt den gällande lagens 50 o § 2 mom. föreslås i 50 b § nedan.
I paragrafen ska
18 punkten
motsvara den gällande lagens 50 p § 1 mom. Bestämmelser om Finansinspektionens verksamhet i egenskap av myndighet enligt artikel 26.9 i Dora-förordningen föreslås nedan i 50 c §.
I paragrafen ska
19 punkten
motsvara den gällande lagens 50 p § 2 mom.
I paragrafen ska
20 punkten
motsvara den gällande lagens 50 p § 3 mom.
I paragrafen ska
21 punkten
motsvara den gällande lagens 50 q §.
I paragrafen ska
22 punkten
motsvara den gällande lagens 50 r §.
I paragrafen ska
23 punkten
motsvara den gällande lagens 50 s §.
I paragrafen ska
24 punkten
motsvara den gällande lagens 50 t § när det gäller förordningen om hållbarhetsrelaterade upplysningar.
I paragrafen ska
25 punkten
motsvara den gällande lagens 50 t § när det gäller taxonomiförordningen.
I paragrafen ska
26 punkten
motsvara den gällande lagens 50 u § när det gäller utseende av den behöriga myndigheten. Bestämmelser om Finansinspektionens verksamhet som kontaktpunkt för gränsöverskridande administrativt samarbete mellan behöriga myndigheter samt med Esma föreslås i 50 b § nedan.
I paragrafen ska
27 punkten
motsvara den gällande lagens 50 v §.
I paragrafen ska
28 punkten
motsvara den gällande lagens 50 w §.
I paragrafen ska
29 punkten
motsvara den gällande lagens 50 x § när det gäller utseende av den behöriga myndigheten. Bestämmelser om Finansinspektionens verksamhet som kontaktpunkt för gränsöverskridande administrativt samarbete mellan behöriga myndigheter samt med Europeiska bankmyndigheten och Esma föreslås i 50 b § nedan.
I paragrafen ska
30 punkten
motsvara den gällande lagens 50 y §.
Enligt
31 punkten
i paragrafen är Finansinspektionen behörig myndighet enligt förordningen om ESG-betygsättningsverksamhet. Finansinspektionen ska ha tillräckligt stor och kunnig personal för att kunna fullgöra sina uppgifter enligt den förordningen. Genom förslaget genomförs artikel 30 i förordningen om ESG-betygsättningsverksamhet nationellt.
50 b §. Samordning av samarbetet samt verksamhet som kontaktpunkt.
Det föreslås att paragrafen helt omarbetas. Enligt förslaget ska bestämmelserna om Finansinspektionens verksamhet som kontaktpunkt och om samordning av samarbete i den gällande lagens 50 d, 50 j, 50 m, 50 o, 50 u och 50 x § ingå i paragrafen. Det föreslås inga ändringar i paragrafernas sakinnehåll, utan det är fråga om en teknisk ändring. Enligt förslaget ska rubriken för paragrafen ändras så att den bättre motsvarar de föreslagna ändringarna.
I paragrafen ska
1 punkten
motsvara bestämmelsen om kontaktpunkt i den gällande lagens 50 j §.
I paragrafen ska
2 punkten
motsvara bestämmelsen om Finansinspektionens skyldighet i den gällande lagens 50 m att vara en sådan myndighet enligt artikel 11.1 andra stycket i EU:s förordning om värdepapperscentraler som svarar för samarbetskoordineringen.
I paragrafen ska
3 punkten
motsvara bestämmelsen om Finansinspektionens skyldighet enligt det gällande 50 o § 2 mom. att vara kontaktpunkt.
I paragrafen ska
4 punkten
motsvara den gällande lagens 50 u § och innehålla bestämmelser om Finansinspektionens skyldighet att vara enda kontaktpunkt för gränsöverskridande administrativt samarbete mellan behöriga myndigheter samt med Esma enligt artikel 29.2 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I paragrafen ska
5 punkten
motsvara den gällande lagens 50 x § och innehålla bestämmelser om en sådan gemensam kontaktpunkt för gränsöverskridande administrativt samarbete mellan behöriga myndigheter samt med Europeiska bankmyndigheten och Esma som avses i artikel 93.2 i EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar.
50 c §. Finansinspektionens verksamhet som myndighet i vissa situationer.
Det föreslås att paragrafen helt omarbetas. Enligt förslaget ska paragrafen innehålla den gällande lagens bestämmelser i 50 p och 50 d § om Finansinspektionens verksamhet som annan myndighet enligt vissa EU-rättsakter. Enligt förslaget ska rubriken för paragrafen ändras så att den bättre motsvarar de föreslagna ändringarna.
50 d §. Uppgiften som insamlingsorgan enligt Esap-förordningen.
Det föreslås att paragrafen helt omarbetas. Enligt förslaget ska paragrafen innehålla bestämmelser enligt den gällande 50 z § om Finansinspektionens uppgift som kontaktpunkt enligt Esap-förordningen. Enligt förslaget ska rubriken för paragrafen ändras så att den bättre motsvarar de föreslagna ändringarna.
50 e §. Finansinspektionens åtgärder med stöd av incidentrapporteringen.
Det föreslås att paragrafen helt omarbetas. Enligt förslaget ska paragrafen innehålla bestämmelser enligt den gällande 50 n § om Finansinspektionens åtgärder med stöd av incidentrapportering som Finansinspektionen erhållit. Enligt förslaget ska rubriken för paragrafen ändras så att den bättre motsvarar de föreslagna ändringarna.
51 §. Hänskjutande av tvister till en europeisk tillsynsmyndighet.
Paragrafen är
ny
och ska enligt förslaget innehålla bestämmelser om hänskjutande av tvister till en europeisk tillsynsmyndighet i enlighet med den gällande 50 b §.
7.2
Lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder
21 kap.
Bestämmelser som gäller Finansinspektionen
12 §. Tvistlösning hos Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten.
Det föreslås en teknisk ändring i paragrafen. Hänvisningen till 50 b § i lagen om Finansinspektionen ska ersättas med en hänvisning till den lagens 51 §.
7.3
Lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet
2 kap.
En värdepapperscentrals verksamhetstillstånd, ägare, förvaltning och verksamhet samt centrala motparter
23 §
.
Verksamhetstillstånd för och tillsyn över centrala motparter.
Det föreslås en teknisk ändring i paragrafen. Hänvisningen till 50 d § i lagen om Finansinspektionen ska ersättas med en hänvisning till den lagens 50 a § 3 punkt.
7.4
Lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat
35 §
.
Tillhörighet till finans- och försäkringskonglomerat i tredjeland.
Det föreslås en teknisk ändring i paragrafen. Hänvisningen till 50 b § i lagen om Finansinspektionen ska ersättas med en hänvisning till den lagens 51 §.
7.5
Lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism
8 kap.
Administrativa påföljder
1 §.Ordningsavgift
,
2 §.Offentlig varning
,
3 §. Påföljdsavgift
,
10 §.Framställning från advokatföreningen till Tillstånds- och tillsynsverket om meddelande av administrativa påföljder.
Tillämpningsområdet för lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism har genom ändringslagen 84/2025 ändrats i fråga om advokater. Ändringen trädde i kraft den 1 april 2025. Då ändrades tillämpningsområdet för lagen till att uttryckligen gälla advokater som är näringsidkare samt advokatbolag, om advokatverksamheten bedrivs i bolagsform. Tidigare omfattade tillämpningsområdet advokater och deras biträden personligen. Ändringen av tillämpningsområdet beskrivs närmare i specialmotiveringen till 1 kap. 2 § 1 mom. 12 punkten i lagförslag 4 i regeringens proposition med förslag till lagstiftning som kompletterar EU:s förordning om omedelbara betalningar (RP 215/2024 rd).
Till följd av ändringen av tillämpningsområdet föreslås det att motsvarande tekniska ändringar ska göras i bestämmelserna om påföljder i lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism. Det föreslås att lagens
8 kap. 1 § 6 mom., 2 § 3 mom., 3 § 4 mom. och 10 § 1 mom.
ändras så att bestämmelserna motsvarar tillämpningsområdet. I de ovannämnda bestämmelserna stryks omnämnandena av advokaternas biträden, och påföljderna enligt bestämmelserna kan riktas mot de advokater som avses i 1 kap. 2 § 1 mom. 12 punkten, det vill säga advokater som är näringsidkare samt advokatbolag i det fall att advokatverksamheten bedrivs i bolagsform. Ändringen är nödvändig för att dessa aktörer, som redan är rapporteringsskyldiga enligt lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism, vid behov ska kunna påföras påföljder.