4.1
Förslag
Genom propositionen genomförs en sänkning av punktskatten på transportbränslen genom vilken det, i enlighet med regeringsprogrammet, kompenseras för den genomsnittliga höjningen av pumppriserna 2024–2027 till följd av att nivåerna på distributionsskyldigheten höjs 2024–2027.
Den inverkan som höjningen av nivåerna på distributionsskyldigheten 2025–2027 har på pumppriserna bedöms i hög grad bero på den skattefria prisskillnaden mellan vätebehandlad vegetabilisk olja och fossil dieselolja, prisskillnaden mellan avancerade förnybara flytande drivmedel som uppfyller tilläggsskyldigheten och andra förnybara flytande drivmedel samt nivåerna på påföljdsavgiften. Prisskillnadens framtida utveckling är förenad med stor osäkerhet, men de riktlinjer som vid förhandlingarna om regeringsprogrammet drogs upp för de på energiinnehåll baserade nivåerna på påföljdsavgifterna begränsar inverkan på pumppriserna. Genom de graderingar av nivåerna på påföljdsavgifterna som överenskommits vid förhandlingarna om regeringsprogrammet kommer höjningen enligt regeringsprogrammet av nivåerna på distributionsskyldigheten 2025–2027 att höja de mervärdesskattepliktiga pumppriserna på bränslen fram till och med 2027 med uppskattningsvis cirka 9,3 cent per liter och det genomsnittliga pumppriset stiger 2024–2027 med cirka 5,1 cent, när literpriserna beräknas i förhållande till energiinnehållet i fossil dieselolja. För den genomsnittliga bensinblandningen innebär detta en prisstegring på cirka 4,4 cent per liter och för den genomsnittliga dieseloljeblandningen cirka 4,9 cent per liter, eftersom det genomsnittliga energiinnehållet i blandningarna är lägre än i fossil diesel. I denna bedömning har inte beaktats eventuella konsekvenser för bränslepriserna av andra priskompensationsmetoder som nämns i regeringsprogrammet, det vill säga el för transport och en flexibilitetsmekanism i distributionsskyldigheten, eftersom det exakta sättet att genomföra dessa åtgärder ännu inte är känt. Det är möjligt att dessa andra åtgärder inte sänker bränslepriserna, eftersom de inte nödvändigtvis sänker bränsledistributörernas marginalkostnader.
I propositionen föreslås det att skattetabellen i bilagan till bränsleskattelagen ändras så att värdet per ton koldioxid, som är beräkningsgrunden för koldioxidskatten på transportbränslen, sänks från 77 euro till 62 euro. De nya skattenivåerna föreskrivs i skattetabell 1 i bilagan. Skattetabell 2 i bilagan ändras inte.
I enlighet med de politiska riktlinjerna genomförs skattesänkningen tidigare från och med ingången av 2024 och den är permanent.
4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
Ekonomiska konsekvenser
Skattesänkningen för transportbränslen minskar statens punktskatteinkomster med cirka 168 miljoner euro på 2024 års nivå. Punktskatteinkomsterna enligt budgetekonomin för 2024 uppskattas sjunka med cirka 140 miljoner euro, vilket förklaras av hur redovisningen av punktskatterna infaller. På 2027 års nivå minskar skattesänkningen statens punktskatteinkomster med cirka 137 miljoner euro till följd av minskad bränsleförbrukning och en ökning av andelen lindrigare beskattade förnybara drivmedel.
För 2024 uppskattas det inflyta cirka 2,7 miljarder euro punktskatteintäkter från transportbränslen. Intäkterna från skatt på transportbränslen sjunker till följd av propositionen med cirka sex procent.
De föreslagna skatteändringarna minskar de indexbundna utgifterna för inkomstöverföring med uppskattningsvis cirka 25 miljoner euro från och med 2025. Konsekvenser för intäkterna från andra skatter och avgifter av skattenatur inom den offentliga ekonomin bedöms som helhet vara liten. De föreslagna skatteändringarna beräknas försvaga den offentliga ekonomin med cirka 124 miljoner euro 2025. Den föreslagna skattesänkningen kan dessutom försämra statsfinanserna genom fullgörandet av skyldigheterna inom ansvarsfördelningssektorn, eftersom ändringen ökar utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn. Denna inverkan bedöms i avsnittet miljökonsekvenser.
Skattesänkningen 2024–2027 för bensin och ersättande produkter föreslås i medeltal vara 3,9 cent per liter, det vill säga cirka 5,4 procent, och på dieselolja och ersättande bränslen 3,8 cent per liter, det vill säga cirka 7,2 procent. På grund av att skattestödet för dieselolja uppgår till 25,95 cent per liter är den procentuella skattesänkningen större för dieselolja än för motorbensin. Den genomsnittliga skattesänkningen har beräknats utifrån antagandet att andelen förnybara drivmedel av vägtrafikbränslena i genomsnitt är 15,6 procent 2024–2027. Detta baserar sig på antagandet att de nivåer för påföljdsavgifterna som överenskommits vid förhandlingarna om regeringsprogrammet kommer att begränsa andelen förnybara drivmedel till 18 procent 2026 och 2027 samt på antagandet att andelen förnybara drivmedel 2024 kommer att vara 10 procent i stället för 13,5 procent på grund av det förväntade överskridandet av distributionsskyldigheten för förnybara drivmedel 2023.
Skattesänkningarna sänker priset på motorbensin och ersättande biodrivmedel med beaktande av mervärdesskatten med i medeltal cirka 4,4 cent per liter 2024–2027. Priset på typisk E95-motorbensin sjunker med uppskattningsvis två procent. Priset inklusive mervärdesskatt på dieselolja och ersättande biodrivmedel sjunker i genomsnitt med cirka 4,9 cent per liter 2024–2027, det vill säga med cirka tre procent. Vid bedömningen av skattesänkningens effekt på priserna har man på grund av distributionsskyldigheten för förnybara drivmedel antagit att sänkningen av koldioxidskatten i förhållande till energiinnehållet påverkar priset på bensin och diesel lika kraftigt.
Som en följd av propositionen sjunker de årliga drivmedelskostnaderna för en lastbil med genomsnittlig dieselbränsleblandning med 2 400 euro, om den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 48 liter per 100 kilometer och antalet körda kilometer är 100 000 kilometer. De genomsnittliga årliga drivmedelskostnaderna för en bensindriven personbil sjunker med beaktande av mervärdesskatten med cirka 48 euro och för en dieselbil med 47 euro, om bådas antal körda kilometer är 17 000 kilometer om året och den bensindrivna personbilens förbrukning är 6,4 liter och den dieseldrivna bilens 5,6 liter per 100 kilometer.
De föreslagna sänkningarna av energiskatten beräknas ha en direkt inflationsverkan på sammanlagt -0,07 procent, det vill säga att ändringen i konsumentprisindex förutspås på grund av skattesänkningen bli 0,07 procentenheter lägre än den skulle vara utan sänkning.
Konsekvenser för företagen
Av skattesänkningen för transportbränsle riktas cirka en tredjedel till vägtransporttjänsterna, genom vilka den fördelas i större utsträckning till olika aktörer i samhället. Den mekaniska kostnadsminskningen för fabriksindustrin indirekt via vägtransporttjänsterna är uppskattningsvis cirka 20 miljoner euro, som är uppskattningsvis 0,01 procent i förhållande till fabriksindustrins totala kostnader och cirka 0,2 procent i förhållande till fabriksindustrins rörelseöverskott. De verkliga kostnadseffekterna kan dock vara mindre än de mekaniska kostnadseffekterna, eftersom skattesänkningen i någon mån kan höja priserna för de mellanprodukter som industrin använder och höja lönerna.
Konsekvenser för miljön
De föreslagna ändringarna förväntas ha negativa konsekvenser när det gäller att minska koldioxidutsläppen inom trafiksektorn utanför utsläppshandeln. På kort sikt uppskattas de föreslagna skattesänkningarna höja bränsleförbrukningen hos bensindrivna personbilar med cirka 0,6 procent och hos dieseldrivna personbilar med cirka 0,7 procent jämfört med om skattesänkningarna inte skulle genomföras. Förbrukningen av drivmedel inom nyttotrafiken beräknas öka med cirka 0,2 procent. Förbrukningen av transportbränsle beräknas således öka med sammanlagt cirka 0,4 procent på kort sikt. Uppskattningarna baserar sig på antagandet att skattehöjningen får fullt genomslag på priserna och på en priselasticitet på -0,27 för kortsiktig efterfrågan på bensin (Levin et al. 2017: High Frequency Evidence on the Demand for Gasoline). Priselasticiteten för efterfrågan på drivmedel inom nyttotrafiken har uppskattats vara -0,07 på kort sikt.
Konsekvensbedömningen i fråga om skattesänkningens konsekvenser på lång sikt för efterfrågan på drivmedel och därmed för trafiksektorns koldioxidutsläpp är förknippad med en betydligt större osäkerhet. Konsekvenserna på lång sikt kan dock antas vara större än konsekvenserna på kort sikt, eftersom konsumenterna och företagen har mera möjligheter att anpassa sig till skatteändringarna på lång sikt, bland annat genom valet av drivkraft. Om till exempel den långsiktiga priselasticiteten i efterfrågan på bränslen ligger mellan 0,4 och 1,5, ökar skattesänkningen efterfrågan på bränslen med cirka 1–4 procent på lång sikt.
Utöver att den föreslagna skatteändringen minskar incitamenten för minskad bränsleförbrukning sänker den föreslagna skattesänkningen något nivån inom den övergripande styrningen av övergången från fossila bränslen till biodrivmedel, som består av distributionsskyldigheten, dess påföljdsavgifter och koldioxidskatten. För de utsläpp från förbränning av fossila bränslen som beräknas för ansvarsfördelningssektorn är sänkningen av utsläppsstyrningen cirka 18 euro per ton koldioxid när enligt de nuvarande lagarna den totala nivå inom utsläppsstyrningen för övergången från fossila bränslen till förnybara bränslen som består av nivån på påföljdsavgifter och koldioxidskatten är cirka 640 euro per ton koldioxid upp till nivån på distributionsskyldigheten och cirka 93 euro per ton koldioxid på den del som överskrider distributionsskyldigheten. Tillsammans med graderingen av nivåerna på påföljdsavgifter, i enlighet med riktlinjerna vid förhandlingarna om regeringsprogrammet, ökar den föreslagna sänkningen av koldioxidskatten något sannolikheten för att andelen förnybara drivmedel i transportbränslena blir lägre än de föreskrivna nivåerna på distributionsskyldigheten för den del som överstiger 13,5 procent.
På grund av den ökade bränsleförbrukningen beräknas de kalkylerade utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn öka 2024 med cirka 0,04 miljoner ton koldioxidekvivalenter, det vill säga med cirka 0,2 procent. Utan kompenserande åtgärder för att minska utsläppen kan en ökning av utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn till följd av sänkningen av punktskatten på transportbränslen öka statens utgifter på grund av anskaffningen av utsläppsenheter inom ansvarsfördelningssektorn eller minska inkomsterna från försäljningen av utsläppsenheter. Omfattningen av konsekvensen beror på köpesumman för en utsläppsenhet inom ansvarsfördelningssektorn mellan EU:s medlemsländer, vilket för närvarande är förenat med mycket stora osäkerhetsfaktorer. Om priset på en utsläppsenhet till exempel ligger mellan 30 och 300 euro per ton koldioxid, kan en ökning av utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn med 0,04 miljoner ton koldioxid på årsnivå öka statens utgifter eller minska statens inkomster med uppskattningsvis cirka 1–12 miljoner euro på årsnivå. Mot slutet av detta årtionde är effekten större, eftersom priselasticiteten för aktörernas bränsleförbrukning på längre sikt är större än på kort sikt.
Konsekvenser för myndigheternas verksamhet
De föreslagna ändringarna av skattenivåerna påverkar inte myndigheternas verksamhet på annat sätt än i form av engångskostnader för informationssystem.
Konsekvenser för medborgarnas ställning
Konsekvenserna av de föreslagna ändringarna för hushållen per inkomstdecil presenteras i figur 4. De föreslagna ändringarna ökar hushållens disponibla inkomster med i medeltal 0,10 procent, i den lägsta inkomstdecilen 0,09 procent och i den högsta inkomstdecilen 0,07 procent. Utöver dessa konsekvenser kan skattesänkningarna påverka hushållen indirekt bland annat via sänkta kostnader för vägtransporttjänster. Denna konsekvens bedöms dock vara liten. Vid granskningen har det beaktats att skattelättnaden minskar de indexbundna förmånerna, vilket minskar ökningen av disponibla inkomster särskilt i de lägsta inkomstdecilerna. Det finns skäl att betrakta kalkylen som riktgivande, eftersom kalkylen baserar sig på fordonsparken 2016 och på körprestationerna enligt besiktningsuppgifterna 2016 och inte beaktar den faktiska och framtida elektrifieringen.
Figur 4. Skattelättnadens inverkan på de disponibla inkomsterna per inkomstdecil. Källa: Statistikcentralen, finansministeriet.