2
Nuläge och bedömning av nuläget
Grundlagen
I grundlagsutskottets utlåtandepraxis i fråga om 80 § i grundlagen har det ställts krav på exakthet och noga avgränsning, som de bemyndiganden att utfärda förordning som föreskrivs i lag ska uppfylla.
I den gällande lagstiftningen finns dock fortfarande många bestämmelser enligt vars ordalydelse det bemyndigas att genom förordning utfärda
närmare bestämmelser om verkställigheten av lagen
och som inte uppfyller kraven på exakthet och noga avgränsning. Sådana bemyndiganden ska enligt grundlagsutskottet tolkas snävt, och med stöd av dem kan det närmast utfärdas sådana bestämmelser om styrning av myndighetsverksamheten som är nödvändiga när lagen träder i kraft. Således är deras användningsområde rätt smalt (se exempelvis GrUU 7/2005 rd, s. 10/I, GrUU 29/2004 rd, s. 3/II och GrUU 40/2002 rd, s. 7/I).
Med stöd av ett sådant så kallat allmänt bemyndigande är det för närvarande i allmänhet inte möjligt att utfärda förordningar eller ändra redan gällande förordningar. För att en förordning ska kunna utfärdas och ändras måste lagen innehålla bemyndiganden som uppfyller kraven på exakthet och noga avgränsning.
Det rådande läget har lett till att förordningarna inte alltid har kunnat ändras vid behov, eftersom det saknas ett tillräckligt bemyndigande att ändra dem. Det har då varit nödvändigt att till lagen foga tillräckliga bemyndiganden att utfärda förordning innan det har varit möjligt att ändra förordningen.
Förordningar har inte utfärdats med stöd av alla allmänna bemyndiganden i lagstiftningen. Det förväntas inte heller att förordningar kommer att utfärdas med stöd av dem i framtiden. Sådana bemyndiganden är onödiga i lagstiftningen, men inte direkt skadliga. Om förordningar däremot har utfärdats med stöd av ett allmänt bemyndigande blir det sannolikt i något skede aktuellt att ändra förordningen eller ersätta den med en ny, varvid lagen ska innehålla exakta och noga avgränsade bemyndiganden. Den gällande lagstiftningen innehåller också lagar där det utöver det allmänna bemyndigandet finns sådana tillräckligt specificerade bemyndiganden. Ibland innehåller lagen dock endast ett allmänt bemyndigande.
7
Specialmotivering
7.1
Samiska språklagen
10 §.Samiska som arbetsspråk hos myndigheter
. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom. enligt vilket närmare bestämmelser om användningen av samiska i skriftväxlingen mellan myndigheter får utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet omfattar 3 § i statsrådets förordning om verkställigheten av samiska språklagen (108/2004).
22 a §.Utfärdande av expeditioner och bestyrkande av översättningar
. Paragrafen är ny. I paragrafen föreskrivs det att en översättning av en expedition som avses i denna lag ska bestyrkas. Vidare föreskrivs det att närmare bestämmelser om utfärdande av expeditioner och bestyrkande av översättningar får utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet omfattar 1 och 2 § i statsrådets förordning om verkställigheten av samiska språklagen.
33 §.Närmare bestämmelser
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning. Med stöd av bemyndigandet har utfärdats statsrådets förordning om verkställigheten av samiska språklagen, som har utfärdats också med stöd av 29 § 1 mom. Förordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
7.2
Språklagen
37 §.Regeringens berättelse om tillämpningen av språklagstiftningen
. Enligt paragrafen ska statsrådet varje valperiod lämna riksdagen en berättelse om tillämpningen av språklagstiftningen och om hur de språkliga rättigheterna förverkligats samt vid behov även om andra språkförhållanden. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 3 mom., enligt vilket närmare bestämmelser om lämnandet av berättelsen och om dess innehåll får utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet omfattar i fortsättningen 2 kap. i förordningen om verkställigheten av språklagen (433/2004), som gäller berättelsen om tillämpningen av språklagstiftningen.
41 §.Närmare bestämmelser
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning. Med stöd av bemyndigandet har statsrådets förordning om verkställigheten av språklagen utfärdats. Förordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
7.3
Lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet
23 §.Närmare bestämmelser
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.4
Lagen om ministeriernas och andra statliga myndigheters föreskriftssamlingar
11 §.Bemyndigande att utfärda förordning
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats. Bestämmelserna i statsrådets förordning om ministeriernas och andra myndigheters föreskriftssamlingar (259/2000), som har utfärdats med stöd av lagen i fråga, grundar sig på bemyndiganden att utfärda förordning i andra paragrafer i lagen.
7.5
Lagen om Finlands författningssamling
19 §. Bemyndigande att utfärda förordning
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.6
Lagen om Ålands förvaltningsdomstol
8 §. Närmare stadganden
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.7
Lagen om Rättsregistercentralen
6 §. Närmare bestämmelser och föreskrifter
. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning. Enligt 1 mom. i paragrafen utfärdas närmare bestämmelser om verkställigheten av lagen och om ordnandet av verksamheten vid Rättsregistercentralen vid behov genom förordning av statsrådet. Inga förordningar har utfärdats med stöd av momentet. Det föreslås att det allmänna bemyndigandet i början av momentet stryks så att närmare bestämmelser om ordnandet av verksamheten vid Rättsregistercentralen också i fortsättningen får utfärdas genom förordning av statsrådet.
7.8
Lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i konventionen om ömsesidig rättslig hjälp i brottmål mellan Europeiska unionens medlemsstater och tillämpning av konventionen
7 §. Bemyndigande att utfärda förordning
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.9
Lagen angående godkännande av vissa bestämmelser i den europeiska konventionen om inbördes rättshjälp i brottmål samt om finsk och utländsk myndighets inbördes rättshjälp i brottmål i vissa fall
9 §.
Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.10
Lagen om näringsförbud
21 §. Register
. Paragrafens 1 mom. innehåller ett bemyndigande att utfärda förordning enligt vilket bestämmelser om de uppgifter som domstolen ska översända utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet att utfärda förordning har fogats till lagen genom ändringslag 1107/2006. Förordningen om näringsförbudsregistret (121/1998) har ändrats så att den överensstämmer med bemyndigandet i lagens 21 § 1 mom. genom ändringsförordning 1109/2006. Det föreslås att 21 § 1 mom. preciseras ytterligare för att bemyndigandet ska omfatta bestämmelserna i 1 och 4 § i förordningen om näringsförbudsregistret. Till momentet föreslås bli fogat att bestämmelser, utöver bestämmelserna om de uppgifter som domstolen ska översända, om införandet av uppgifterna i registret utfärdas genom förordning av statsrådet.
22 §. Bemyndigande att utfärda förordning
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Förordningen om näringsförbudsregistret har utfärdats med stöd av paragrafen. Förordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
7.11
Lagen om rättegångsbiträden med tillstånd
29 §. Närmare bestämmelser
. Det föreslås att 2 mom. i paragrafen upphävs. Momentet innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.12
Lagen om verkställighet av skatter och avgifter
22 §. Närmare bestämmelser
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.13
Rättshjälpslagen
29 §. Närmare bestämmelser
. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning. Med stöd av bemyndigandet har utfärdats statsrådets förordning om rättshjälp (388/2002), som har utfärdats också med stöd av 3 § 2 mom., 10 § 1 mom. och 12 § i samma lag. Det föreslås nu att bemyndigandet i paragrafen ändras till en exakt och noga avgränsad form, enligt vilken närmare bestämmelser om begränsning av beviljandet av rättshjälp till de åtgärder och det antal timmar som anges i rättshjälpsbeslutet samt om sändande av eller underrättelse om beslutet om rättshjälp till den myndighet som behandlar ärendet, om hur en försäkringsförmån som beviljats efter ett lagakraftvunnet avgörande i huvudsaken ska beaktas, om lämnande av en utredning om de ekonomiska förutsättningarna för den begärda rättshjälpen och om ändamålet med utredningen samt om utarbetandet av en utredning om de ekonomiska förutsättningarna, en ansökan om rättshjälp, ett beslut om beviljande av rättshjälp och en begäran om avgörande får utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet att utfärda förordning omfattar 21–27 § i statsrådets förordning om rättshjälp. Enligt förslaget ska statsrådets förordning om rättshjälp förbli i kraft även om paragrafen ändras.
7.14
Lagen om ersättning av statsmedel till statsanställda för kostnader för vissa rättegångar
4 §.
Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.15
Utsökningsbalken
1 kap. 7 §. Utmätningsmän
. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 5 mom. enligt vilket bestämmelser om det tjänstemärke som ska ges utmätningsmän utfärdas genom förordning av statsrådet. För närvarande finns det på lagnivå inga exakta och noga avgränsade bemyndiganden att utfärda förordning om utmätningsmännens tjänstemärke. Bestämmelser om utmätningsmännens tjänstemärke finns i 8 § i statsrådets förordning om utsökningsverksamhetens förvaltning (285/2020). Förordningen har utfärdats med stöd av utsökningsbalken och 6 § 3 och 4 mom. i lagen om de språkkunskaper som krävs av offentligt anställda (424/2003).
12 kap. 1 §. Närmare bestämmelser
. Paragrafen innehåller ett bemyndigande att utfärda förordning. I paragrafen föreskrivs det att närmare bestämmelser om hur utsökningsverksamhetens förvaltning ska ordnas och om annan verkställighet av lagen utfärdas genom förordning av statsrådet. Det föreslås att det allmänna bemyndigandet i slutet av paragrafen stryks så att den första delen av paragrafen förblir i kraft, varvid närmare bestämmelser om ordnandet av utsökningsverksamhetens förvaltning också i fortsättningen får utfärdas genom förordning av statsrådet. Av de gällande förordningar som utfärdats med stöd av de paragrafer som ändras i utsökningsbalken föreslås två förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
7.16
Lagen om utsökningsavgifter
8 §. Närmare bestämmelser
. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning. I paragrafen föreskrivs det att närmare stadganden om utsökningsavgifterna samt verkställigheten av lagen utfärdas genom förordning. Med stöd av bemyndigandet har utfärdats förordningen om utsökningsavgifter (35/1995), som har utfärdats med stöd av också 4 och 5 § i lagen om utsökningsavgifter. Det föreslås att det allmänna bemyndigandet i slutet av paragrafen stryks så att den första delen av paragrafen förblir i kraft, varvid närmare bestämmelser om utsökningsavgifterna också i fortsättningen får utfärdas genom förordning av statsrådet. Förordningen om utsökningsavgifter föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigande som delvis ligger till grund för förordningen upphävs.
7.17
Lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i konventionen om behörighet, tillämplig lag, erkännande, verkställighet och samarbete i frågor om föräldraansvar och åtgärder till skydd för barn samt om tillämpning av konventionen
13 §. Bemyndigande att utfärda förordning
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.18
Lagen om införande av jordabalken
20 §. Närmare stadganden
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning. Med stöd av bemyndigandet har utfärdats förordningen om lagfarts- och inteckningsregister (960/1996), som har utfärdats också med stöd av jordabalken (540/1995) samt 17 och 22 § i lagen om lagfarts- och inteckningsregister (353/1987). Lagen om lagfarts- och inteckningsregister har upphävts genom lagen om införande av lagstiftningen om överföring av inskrivningsärenden (584/2009). Enligt 3 § i den lagen förblir förordningen om lagfarts- och inteckningsregister i kraft. I jordabalken finns gällande exakta och noga avgränsade bemyndiganden med stöd av vilka förordningen om lagfarts- och inteckningsregister kan ändras i fortsättningen. Förordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
7.19
Lagen om värdeandelskonton
43 §.
Det föreslås att paragrafen upphävs. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket inga förordningar har utfärdats.
7.20
Hittegodslagen
20 §. Äganderättens övergång till staten
. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom. enligt vilket bestämmelser om hantering av hittegods som övergått till staten utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet att utfärda förordning omfattar 11 § i hittegodsförordningen (1079/1988), som har utfärdats med stöd av 32 § i hittegodslagen.
21 a §. Förutsättningar för beviljande av tillstånd
. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom. enligt vilket bestämmelser om de uppgifter som ska lämnas i en ansökan om tillstånd att hålla en hittegodsbyrå och om lämnande av meddelanden om beviljande av tillstånd att hålla en hittegodsbyrå utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet att utfärda förordning omfattar 12–13 § i den gällande hittegodsförordningen.
25 b §. Återkallande av tillstånd
. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom. enligt vilket bestämmelser om överlämnande av hittegods i samband med återkallande av ett i 1 mom. avsett tillstånd utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet att utfärda förordning omfattar 15 § i den gällande hittegodsförordningen.
32 §. Bemyndiganden att utfärda förordning
. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning. Hittegodsförordningen har utfärdats med stöd av bemyndigandet. Det föreslås nu att bemyndigandet i paragrafen ändras till en exakt och noga avgränsad form, enligt vilken bestämmelser om anmälan till den som äger hittegodset, kvitto till upphittaren, mottaget hittegods, förteckningar som ska föras över mottaget hittegods och de tillstånd som avses i 4 § 3 mom. och 9 § 1 mom., registrering av inlämningsfynd samt om anmälan till tullmyndigheten om hittegods som ska förtullas utfärdas genom förordning av statsrådet. Det föreslås att paragrafens rubrik ändras till pluralform. Bemyndigandena att utfärda förordning omfattar 2–6 och 9 § i hittegodsförordningen. Hittegodsförordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
7.21
Lagen om stämningsmän
6 a §. Tjänstemärke
. Den föreslagna paragrafen är ny. I paragrafen föreskrivs det om tjänstemärke för stämningsmän. Enligt 2 § i den gällande förordningen om stämningsmän (506/1986) ska stämningsmännen ges ett tjänstemärke som fastställts av justitieministeriet. Justitieministeriet har genom ett beslut som utfärdats med stöd av bestämmelsen fastställt en modell för tjänstemärket för domstolarnas stämningsmän. I lagen finns dock ingen grundläggande bestämmelse om fastställande av tjänstemärket. I fortsättningen ska behörigheten att fastställa tjänstemärket grunda sig på den föreslagna paragrafen. Domstolsverket ska ha behörigheten.
7 §. Bemyndiganden att utfärda förordning
. Paragrafen innehåller ett allmänt bemyndigande att utfärda förordning. Det föreslås att bemyndigandet att utfärda förordning ändras så att det är exakt och noga avgränsat och att paragrafens rubrik ändras till pluralform. Med stöd av det nuvarande bemyndigandet har förordningen om stämningsmän (506/1986) utfärdats, där närmare bestämmelser om verkställandet och övervakningen av delgivningsverksamheten har utfärdats. Förordningen om stämningsmän innehåller också ett bemyndigande för justitieministeriet och inrikesministeriet att meddela närmare bestämmelser (6 §). Med stöd av detta bemyndigande har justitieministeriet utfärdat en anvisning om resekostnadsersättningar för delgivningsresor och beslutat om fastställande av stämningsmännens tjänstemärke. Inrikesministeriets behörighet att meddela i förordningen avsedda bestämmelser har med stöd av övergångsbestämmelsen i lag 497/2009 om ändring av polisförvaltningslagen (110/1992) överförts till Polisstyrelsen, som för närvarande inte omfattas av bemyndigandet i förordningen. Justitieministeriets uppgifter har i sin tur överförts genom lag 209/2019 om ändring av domstolslagen (673/2016) till Domstolsverket, som för närvarande inte omfattas av bemyndigandet i förordningen. Centralmyndigheten har utan särskilt bemyndigande behörighet att meddela de anvisningar som den anser nödvändiga, om inte till exempel domstolsväsendets oberoende utgör ett hinder för detta.
I den föreslagna paragrafen bemyndigas statsrådet att utfärda förordning, som ska ha behörighet att föreskriva om utförandet av delgivningsuppdrag samt om ledningen och övervakningen av delgivningsverksamheten. Den gällande förordningen om stämningsmän föreslås förbli i kraft med undantag för dess 2 §, som upphävs. Bestämmelser om tjänstemärke finns i fortsättningen i den nya 6 a §.
7.22
Lagen om inteckning i bil
23 §.
Det föreslås att paragrafen upphävs. Enligt paragrafen utfärdas närmare bestämmelser om verkställigheten av lagen av justitieministeriet. Med stöd av bemyndigandet har justitieministeriets beslut om verkställighet av lagen om inteckning i bil (355/1973) utfärdats. Beslutet har ingen praktisk betydelse och det upphävs i och med att paragrafen upphävs.
7.23
Jordlegolagen
89 §.
Det föreslås att paragrafen upphävs. Med stöd av paragrafen har det utfärdats en förordning, tomtlegoförordningen (449/1966), som senare har upphävts genom lagen om införande av lagstiftningen om överföring av inskrivningsärenden. Upphävandet motiverades i regeringens proposition med förslag till lagstiftning om överföring av fastighetsinskrivningsärendena från tingsrätterna till lantmäteriverket med att tomtlegoförordningen inte längre behövdes på grund av ändringarna i jordlegolagen (RP 30/2009 rd, s. 33). Det finns således inte längre några förordningar i kraft som har utfärdats med stöd av 89 § i jordlegolagen, vilket för sin del motiverar upphävandet av bemyndigandet.
7.24
Lagen om barnombudsmannen
5 §. Byrå
. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom. enligt vilket bestämmelser om utnämning eller anställning av tjänstemän som är föredragande och annan personal får utfärdas genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet omfattar 3 § i statsrådets förordning om barnombudsmannen (274/2005).
7 §. Närmare bestämmelser
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Statsrådets förordning om barnombudsmannen har utfärdats med stöd av paragrafen. Förordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
8
Bestämmelser på lägre nivå än lag
8.1
Samiska språklagen
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 33 §, som föreslås bli upphävd, har utfärdats statsrådets förordning om verkställigheten av samiska språklagen, som har utfärdats också med stöd av 29 § 1 mom. Förordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
8.2
Språklagen
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 41 §, som föreslås bli upphävd, har statsrådets förordning om verkställigheten av språklagen utfärdats. Förordningen föreslås förbli i kraft.
8.3
Lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 23 §, som föreslås bli upphävd.
8.4
Lagen om ministeriernas och andra statliga myndigheters föreskriftssamlingar
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 11 §, som föreslås bli upphävd. Bestämmelserna i statsrådets förordning om ministeriernas och andra myndigheters föreskriftssamlingar, som har utfärdats med stöd av lagen i fråga, grundar sig på bemyndiganden att utfärda förordning i andra paragrafer i lagen.
8.5
Lagen om Finlands författningssamling
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 19 §, som föreslås bli upphävd.
8.6
Lagen om Ålands förvaltningsdomstol
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 8 §, som föreslås bli upphävd.
8.7
Lagen om Rättsregistercentralen
Med stöd av 6 § 1 mom., som föreslås bli ändrat, har inga förordningar utfärdats. I och med ändringen av momentet får närmare bestämmelser om ordnandet av verksamheten vid Rättsregistercentralen också i fortsättningen vid behov utfärdas genom förordning av statsrådet.
8.8
Lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i konventionen om ömsesidig rättslig hjälp i brottmål mellan Europeiska unionens medlemsstater och tillämpning av konventionen
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 7 §, som föreslås bli upphävd.
8.9
Lagen angående godkännande av vissa bestämmelser i den europeiska konventionen om inbördes rättshjälp i brottmål samt om finsk och utländsk myndighets inbördes rättshjälp i brottmål i vissa fall
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 9 §, som föreslås bli upphävd.
8.10
Lagen om näringsförbud
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 22 §, som föreslås bli upphävd, har förordningen om näringsförbudsregistret utfärdats. Förordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet upphävs.
8.11
Lagen om rättegångsbiträden med tillstånd
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 29 § 2 mom., som föreslås bli upphävt.
8.12
Lagen om verkställighet av skatter och avgifter
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 22 §, som föreslås bli upphävd. Med stöd av lagen har statsrådets förordning om verkställighet av skatter och avgifter (1324/2007) utfärdats, men dess bemyndigande grundar sig inte på det allmänna bemyndigande som upphävs. Efter upphävandet av det allmänna bemyndigandet förblir förordningen, som har utfärdats med stöd av lagen om verkställighet av skatter och avgifter, i kraft med stöd av lagens exakta och noga avgränsade bemyndiganden att utfärda förordning.
8.13
Rättshjälpslagen
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 29 §, som föreslås bli ändrad, har utfärdats statsrådets förordning om rättshjälp, som har utfärdats också med stöd av 3 § 2 mom., 10 § 1 mom. och 12 § i rättshjälpslagen. Förordningen om rättshjälp föreslås förbli i kraft.
8.14
Lagen om ersättning av statsmedel till statsanställda för kostnader för vissa rättegångar
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 4 §, som föreslås bli upphävd.
8.15
Utsökningsbalken
Med stöd av de paragrafer som ändras i utsökningsbalken har det utfärdats två gällande förordningar som det föreslås att ska förbli i kraft. Följande förordningar förblir i kraft: statsrådets förordning om utsökningsförfarandet (1322/2007) och statsrådets förordning om utsökningsverksamhetens förvaltning.
8.16
Lagen om utsökningsavgifter
Med stöd av 8 § i lagen om utsökningsavgifter, som föreslås bli ändrad, har utfärdats förordningen om utsökningsavgifter, som har utfärdats också med stöd av 4 och 5 § i den lagen. Det föreslås att det allmänna bemyndigandet i slutet av paragrafen stryks så att den första delen av paragrafen förblir i kraft, varvid närmare bestämmelser om utsökningsavgifterna också i fortsättningen får utfärdas genom förordning av statsrådet. Förordningen om utsökningsavgifter föreslås förbli i kraft.
8.17
Lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i konventionen om behörighet, tillämplig lag, erkännande, verkställighet och samarbete i frågor om föräldraansvar och åtgärder till skydd för barn samt om tillämpning av konventionen
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 13 §, som föreslås bli upphävd.
8.18
Lagen om införande av jordabalken
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 20 §, som föreslås bli upphävd, har förordningen om lagfarts- och inteckningsregister utfärdats, som har utfärdats också med stöd av jordabalken samt 17 och 22 § i lagen om lagfarts- och inteckningsregister. Den sistnämnda lagen har upphävts genom lagen om införande av lagstiftningen om överföring av inskrivningsärenden. Enligt 3 § i den lagen förblir förordningen om lagfarts- och inteckningsregister i kraft. I jordabalken finns gällande exakta och noga avgränsade bemyndiganden med stöd av vilka förordningen om lagfarts- och inteckningsregister vid behov kan ändras i fortsättningen. Förordningen föreslås förbli i kraft även om det allmänna bemyndigandet i lagen om införande av jordabalken upphävs.
8.19
Lagen om värdeandelskonton
Inga förordningar har utfärdats med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 43 §, som föreslås bli upphävd.
8.20
Hittegodslagen
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 32 §, som föreslås bli upphävd, har hittegodsförordningen utfärdats. Hittegodsförordningen föreslås förbli i kraft.
8.21
Lagen om stämningsmän
Med stöd av 7 §, som föreslås bli ändrad, har förordningen om stämningsmän utfärdats, som har utfärdats också med stöd av 6 § 2 mom. i lagen. Förordningen föreslås förbli i kraft med undantag för dess 2 §. Förordningens 2 § som gäller tjänstemärke upphävs och ersätts med en ny 6 a § som fogas till lagen om stämningsmän.
8.22
Lagen om inteckning i bil
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 23 §, som föreslås bli upphävd, har justitieministeriets beslut om verkställighet av lagen om inteckning i bil utfärdats. Beslutet har ingen praktisk betydelse och det upphävs i och med att paragrafen upphävs.
8.23
Jordlegolagen
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning som ingår i 89 §, som föreslås bli upphävd, finns inga förordningar som är i kraft.
8.24
Lagen om barnombudsmannen
Med stöd av det allmänna bemyndigandet att utfärda förordning i 7 §, som föreslås bli upphävd, har statsrådets förordning om barnombudsmannen utfärdats. Förordningen föreslås förbli i kraft. Bestämmelserna i 8 § i statsrådets förordning om barnombudsmannen gäller arbetsordningen. Arbetsordningen kan fastställas även utan en uttrycklig bestämmelse, med andra ord är paragrafen informativ till sin karaktär. Till lagen behöver inte fogas ett separat bemyndigande för bestämmelsen.
12
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
I 80 § i grundlagen föreskrivs att förordningar kan utfärdas med stöd av ett bemyndigande i en lag. Grundlagsutskottet har i sin utlåtandepraxis förutsatt att bemyndigandet är exakt och noga avgränsat (till exempel GrUU 38/2013 rd, s. 3–4, GrUU 10/2014 rd, s. 5–6, GrUU 11/2014 rd, s. 3, GrUU 7/2005 rd, s. 10, GrUU 29/2004 rd, s. 3/II, GrUU 40/2002 rd, s. 7/I).
Propositionen stärker lagstiftningens grundlagsenlighet, eftersom bemyndigandena genom propositionen ändras så att de motsvarar kraven i 80 § i grundlagen och grundlagsutskottets utlåtandepraxis.
På de grunder som anges ovan kan lagförslaget behandlas i vanlig lagstiftningsordning.