1
Lagförslag
22 a §.Tillämpningsområde i fråga om social- och hälsotjänster. Paragrafen föreslås innehålla en ny bestämmelse om tillämpning av reglerna om tillsyn över företagsförvärv på social- och hälsotjänster.
I 1 mom. föreskrivs att bestämmelserna om tillsyn över företagsförvärv tillämpas, oberoende av de omsättningsgränser som anges i 22 §, på alla företagsförvärv där minst en av parterna i företagsförvärvet för sina kunder producerar social- eller hälsotjänster eller laboratorietjänster eller diagnostiska avbildningstjänster i anslutning till hälsotjänster i Finland. Skyldigheten att anmäla ett företagsförvärv gäller dock inte sådana företagsförvärv där alla parter är självständiga yrkesutövare.
Målet för bestämmelsen är att alla företagsförvärv där en av parterna i förvärvet för sina kunder producerar social- och hälsotjänster eller laboratorietjänster eller diagnostiska avbildningstjänster i anslutning till hälsotjänster i Finland ska hänskjutas till Konkurrens- och konsumentverket för bedömning innan social- och hälsovårdsreformen genomförs fullt ut. Definitionerna på social- och hälsotjänster motsvarar de definitioner som förekommer i 3 § i den kommande lagen om produktion av social- och hälsotjänster.
Med socialtjänster avses de tjänster som enligt 14 § i socialvårdslagen hör till socialservice samt professionell styrning inom det sociala området i samband med ordnandet av dem. I 1 mom. i den ovan nämnda paragrafen uppräknas de socialtjänster om vilka det föreskrivs i mera detalj i själva socialvårdslagen. Sådana är socialt arbete, social handledning, social rehabilitering, familjearbete, hemservice, hemvård, boendeservice, service på en institution, service som stöder rörlighet, alkohol- och drogarbete, mentalvårdsarbete, rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor, övervakning av umgänge mellan barn och förälder, ledighet för personer som vårdar en anhörig eller närstående samt annan socialservice som är nödvändig för klientens välfärd och som tillgodoser dennes behov.
Enligt regeringspropositionen med förslag till lag om produktion av social- och hälsotjänster föreskrivs det i 2 § att denna lag inte tillämpas på tjänster enligt 14 § 1 mom. 14 punkten eller 19 § 3 mom. i socialvårdslagen eller närståendevård enligt lagen om stöd för närståendevård (937/2005) eller på annan än professionell familjevård enligt familjevårdslagen (263/2015). Lagen om produktion av social- och hälsotjänster ska inte heller tillämpas på en person med funktionsnedsättning som är arbetsgivare för en personlig assistent som avses i 8 d § 2 mom. 1 punkten i lagen om service och stöd på grund av handikapp (380/1987). Till övriga delar täcker definitionen i 2 § 2 mom. i lagen om produktion av social- och hälsotjänster i tillämpliga delar de socialvårdstjänster som nämns i 14 § 2 mom. i socialvårdslagen och om vilka det föreskrivs i speciallagar. Till sådana hör bl.a. specialomsorger om utvecklingsstörda, service och stöd på grund av funktionsnedsättning, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte samt barnskydd. Tillämpningsområdet för den föreslagna bestämmelsen om tillsyn över företagsförvärv ska avgränsas så att den motsvarar den avgränsning av tillämpningsområdet som gjorts i lagen om produktion av social- och hälsotjänster.
Med hälsotjänster avses sådana åtgärder för fastställande av patientens hälsotillstånd eller för återställande eller upprätthållande av hälsan eller andra åtgärder som kräver högklassigt medicinskt kunnande och som vidtas av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården eller vid en serviceenhet för hälso- och sjukvård. Definitionen på hälsotjänster omfattar för det första sådana åtgärder för fastställande av patientens hälsotillstånd eller för återställande eller upprätthållande av hälsan eller andra åtgärder som vidtas av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården eller inom en serviceenhet för hälso- och sjukvård. Denna definition motsvarar till sina huvuddelar definitionen på sjuk- och hälsovård i 2 § 2 punkten i den gällande lagen om patientens ställning och rättigheter, nedan patientlagen. Enligt förarbetena till patientlagen (Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om lag om patientens ställning och rättigheter, RP 185/1991 rd) anses social- och hälsovården omfatta bl.a. av läkare utförd undersökning, behandling som ges eller övervakas av läkare, medicinsk rehabilitering samt första hjälp som ges av någon som hör till hälso- och sjukvårdspersonalen, tandvård, preventiv vård, vaccinering, blodgivning, fysioterapi och annan fysikalisk behandling.
I den gällande lagen om privat hälso- och sjukvård (152/1990) föreskrivs det om rätten att tillhandahålla befolkningen privata hälso- och sjukvårdstjänster. I förarbetena till lagen (Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om privat hälso- och sjukvård och ändring av vissa lagar som har samband med den RP 46/1989 rd) har hälsovårdstjänster kopplats till tjänster som tillhandahålls av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. I 2 § i den gällande lagen om privat hälso- och sjukvård fastställs de serviceformer inom den privata hälso- och sjukvården som avses i den lagen. Sådana är laboratorieverksamhet, radiologisk verksamhet och andra därmed jämförbara bildåtergivnings- och undersökningsmetoder, andra undersökningar och åtgärder som vidtas för att konstatera någons hälsotillstånd eller sjukdom eller för att bestämma vården, fysioterapeutisk verksamhet samt andra åtgärder och annan terapi som förbättrar och upprätthåller prestationsförmågan, företagshälsovård, läkar- och tandläkartjänster och annan hälso- och sjukvård samt tjänster som kan jämställas med dem. Avsikten är att motsvarande tjänstesektorer också ska omfattas av definitionen på sjuk- och hälsovårdstjänster enligt den föreslagna lagen. Den föreslagna bestämmelsens tillämpningsområde ska dock inte omfatta sådana företag som tillhandahåller intern företagshälsovård endast för sin egen personal.
När den gällande lagen har tillämpats har det inte varit entydigt huruvida ett ingrepp som utförts av en yrkesutbildad inom sjuk- och hälsovården helt eller delvis i estetiskt syfte och med medicinska metoder ska betraktas som hälso- och sjukvårdstjänst enligt definitionen, och därför har ärendet krävt tolkning av myndigheter. Med annan motsvarande behandling som ingår i definitionen avses exempelvis behandling som hänför sig till rent estetisk medicin eller annan motsvarande metod som inte med medicinska mått mätt är nödvändig för att fastställa patientens hälsotillstånd, för att återställa patientens hälsa eller för att upprätthålla patientens hälsa. Då ska också ett sådant förfarande anses falla inom definitionen på hälso- och sjukvårdstjänst. Bestämmelsen motsvarar den nuvarande tillämpningspraxisen. Sådana krävande medicinska ingrepp är exempelvis estetisk kirurgi, vissa injektioner, användning av strålning och användning av potentiellt farliga läkemedel och medicintekniska produkter.
Den föreslagna definitionen på hälsotjänster omfattar all den hälso- och sjukvård som ges av serviceenheterna inom hälso- och sjukvården. I fråga om andra serviceenheter än enheter inom hälso- och sjukvården omfattar definitionen endast sådan verksamhet som bedrivs av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Sådan vård som avses i definitionen är alltså också vård som ges vid andra enheter än de egentliga serviceenheterna inom hälso- och sjukvården, om vården ges av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården, exempelvis apotekstjänster av yrkesutbildade personer i farmakologi. Sådan hälso- eller sjukvård som ges av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården t.ex. vid en serviceenhet inom socialvården omfattas av lagens tillämpningsområde i de fall där det är fråga om rent medicinska ingrepp och inte exempelvis biträdande vid de dagliga omsorgstjänsterna på åldringshem. Till verksamhet som bedrivs av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården räknas bl.a. undersökning som utförs av en läkare, behandling som ges eller övervakas av en läkare, medicinsk rehabilitering samt sådan första hjälp som ges av en person som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen. Vidare ska sådan verksamhet som avses i lagen omfatta tandvård, preventiv vård, vaccinering, blodgivning, fysioterapi och annan fysikalisk behandling, ordination av glasögon och annan motsvarande verksamhet.
Avsikten är att annars tillämpa den existerande tolkningspraxisen i fråga om definitionen enligt patientlagen. Definitionen på hälsotjänster enligt denna lag anses inte omfatta exempelvis så kallade alternativa vårdmetoder, eftersom de inte kan anses vara baserade på läkarvetenskapen. I fråga om rätten för de yrkesutbildade personerna inom hälso- och sjukvården att utöva yrke samt att vara verksam i ett yrke eller i en uppgift gäller bestämmelserna i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården.
Skyldigheten att anmäla företagsförvärv inbegriper såväl den administrativa verksamheten i anslutning till social- eller hälsotjänsterna som produktionen och utförandet av tjänsterna. Anmälningsskyldigheten omfattar således exempelvis ett företag eller en annan sammanslutning som anskaffar produktionen och utförandet av tjänsterna i form av underleverans, så att det eller den i sin tjänst inte har någon egen arbetskraft eller i sin besittning har någon infrastruktur, men det eller den är den administrativa producenten av tjänsten. Anmälningsskyldighet uppstår också när produktionen av tjänsterna inbegriper såväl administrativ verksamhet som ägande eller annan besittning av instrument som används vid produktionen. Tillämpningsområdet för den föreslagna bestämmelsen täcker också enbart utförandet av tjänster. Med utförandet av tjänster avses det konkreta tillhandahållandet av tjänster av en yrkesutbildad person inom social- eller hälsovården exempelvis som underleverans.
När det exempelvis är fråga om s.k. bemanningsföretag som endast förmedlar personal inom social- och hälsovården, ska dessa inte omfattas av den föreslagna bestämmelsens tillämpningsområde, eftersom deras verksamhet handlar varken om produktion eller utförande av social- eller hälsotjänster. All produktion av tjänster i Finland ska omfattas av den föreslagna bestämmelsens tillämpningsområde oberoende av huruvida tjänsten utförs självständigt eller exempelvis som underleverans inom hemlandet eller från utlandet. Också i det fall att tjänsten skaffas som underleverans från utlandet, ska tjänsteproducenten säkerställa att underleveransen i dess helhet uppfyller de krav som anges i lagen om produktion av social- och hälsotjänster.
En part i företagsförvärvet producerar inte nödvändigtvis tjänster mot ersättning genom att bedriva affärs- eller yrkesverksamhet, men verksamheten hör ändå till den föreslagna bestämmelsens tillämpningsområde. Således skulle exempelvis sådana aktörer som är verksamma inom tredje sektorn och som producerar social- eller hälsovårdstjänster kunna vara parter i ett företagsförvärv trots att de inte producerar tjänster mot ersättning.
Bestämmelsen omfattar, oberoende av omsättningsgränserna, företagsförvärven inom sektorn för social- och hälsotjänster med fyra undantag. Enligt 1 mom. 1 punkten omfattar bestämmelsen inte sådana företagsförvärv som genomförs mellan självständiga yrkesutövare. Enligt 1 mom. 2 punkten omfattar bestämmelsen dessutom inte interna företagsförvärv mellan företag som i samma företags eller företagsgrupps namn producerar social- och hälsotjänster, och enligt 3 punkten omfattar bestämmelsen inte sådana företagsförvärv där en större aktör inom branschen köper upp ett företag vars verksamhet baserar sig på försäljning av tjänster av högst fem läkare eller andra yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Enligt 1 mom. 4 punkten ska anmälningsskyldigheten inte omfatta företagsförvärv där föremålet för förvärvet, den överlåtande sammanslutningen eller den överlåtande stiftelsen eller ett samföretag som ska grundas inte opererar på den finländska marknaden för social- eller hälsotjänster eller laboratorietjänster eller diagnostiska avbildningstjänster i anslutning till hälsotjänster, eller på en marknad som har nära anknytning till dessa.
Det allmänna målet för propositionen är att under övergångsperioden göra också mindre företagsförvärv föremål för tillsyn, eftersom också förvärvet av ett litet företag kan särskilt på lokala eller regionala marknader leda till en betydande ökning av marknadskraften och vara skadlig för en fungerande konkurrens. Inom sektorn för social- och hälsotjänster verkar dock en anmärkningsvärt stor skara självständiga yrkesutövare som s.k. enskilda näringsidkare och det är inte motiverat att arrangemangen mellan dessa görs till föremål för tillsyn över företagsförvärv. Denna avgränsning av tillämpningsområdet omfattar dock endast sådana förvärv där alla parter i förvärvet är självständiga yrkesutövare.
Tillsynen ska enligt förslaget inte heller omfatta interna företagsförvärv mellan självständiga företag inom ett företag eller en grupp av företag. I ett stort läkarcentralföretags namn kan det verka till och med flera hundra företag som ägs av enskilda läkare eller gemensamt av några läkare. Om ett företagsförvärv inte ändrar deras ställning som en del av helheten i fråga, behöver det inte heller omfattas av tillsynen.
Det tredje undantaget gäller de allra minsta företagen inom social- och hälsovårdstjänsterna vilkas verksamhet baserar sig på försäljningen av tjänster som produceras av högst fem läkare eller andra yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Den risk för konkurrenseffekter som är förenad med dessa betraktas som liten, och tillsynen avser inte att försvåra, och det är inte heller ändamålsenligt att försvåra, exempelvis situationer där en företagare pensionerar sig eller situationer med generationsväxling.
För det fjärde ska anmälningsskyldigheten inte omfatta företagsförvärv där föremålet för förvärvet, den överlåtande sammanslutningen eller den överlåtande stiftelsen eller ett samföretag som ska grundas inte opererar på den finländska marknaden för social- eller hälsotjänster eller laboratorietjänster eller diagnostiska avbildningstjänster i anslutning till hälsotjänster, eller på en marknad som har nära anknytning till dessa. Någon anmälningsskyldighet uppstår alltså inte bl.a. vid förvärv av bestämmanderätt, rörelse eller del av en rörelse, om föremålet för förvärvet opererar på en annan marknad än den som nämns i 4 punkten. Detsamma gäller sådana absorptions- eller kombinationsfusioner där de överlåtande sammanslutningarna eller de överlåtande stiftelserna opererar på andra marknader. Grundandet av samföretag ska inte heller omfattas av anmälningsskyldighet, om samföretaget opererar på en annan marknad än den som nämns i 4 punkten. Undantaget omfattar exempelvis de företagsförvärv som genomförs av flerbranschföretag eller kapitalplacerare och där föremålet för förvärvet är ett företag som opererar på en annan marknad än den som nämns i undantaget. Sådana företagsförvärv har i allmänhet inte något samband med strukturerna inom social- och hälsovården eller ökningen av någon aktörs marknadskraft, och därför kan inte anmälningsskyldigheten anses vara behövlig.
Någon anmälningsskyldighet existerar inte heller i fråga om företagsförvärv där föremålet för förvärvet eller ett samföretag som ska grundas opererar inom sektorn för social- eller hälsotjänster utanför Finland. Med marknader som har nära anknytning till ovan nämnda marknader avses även marknader som befinner sig i ett tidigare eller senare led i produktions- eller distributionskedjan i förhållande till social- eller hälsotjänsterna eller laboratorietjänsterna eller diagnostiska avbildningstjänsterna i samband med hälsotjänster. Anmälningsskyldigheten ska således, oberoende av 4 punkten, omfatta företagsförvärv som kan ha vertikala effekter eller flerbranscheffekter exempelvis när de produkter eller tjänster som parterna i förvärvet producerar kompletterar varandra.
Begreppet part i ett företagsförvärv som används i denna proposition har definierats i 21 § 3 mom. i den gällande konkurrenslagen. Med begreppet avses den som förvärvar bestämmanderätt, den som förvärvar rörelse eller en del av den, föremålet för bestämmanderätten, rörelse som förvärvas eller del av den, en sammanslutning eller en stiftelse som deltar i en fusion samt en bildare av ett samföretag. Det ska enligt förslaget räcka med att en av parterna i ett företagsförvärv bedriver verksamhet på marknaden för social- och hälsotjänster för att anmälningsskyldighet ska uppstå. Detta innebär att olika vertikala företagsförvärv och förvärv av flerbranschföretag där endast en part i förvärvet är verksam inom sektorn för social- och hälsotjänster ska omfattas av anmälningsskyldigheten. Också ett landskap kan vara part i ett företagsförvärv liksom även den rörelse eller del av rörelsen som landskapet säljer. Med rörelse eller en del av den avses dock inte vilken produktionsinsats som helst, utan det förutsätts i allmänhet att personal, kunnande eller kundrelationer övergår i samband med förvärvet. Lagförslaget ska enligt vedertagen rättspraxis vid tillsynen över företagsförvärv inte omfatta rena fastighetsaffärer där varken kunder, personal eller kunnande överförs. Lagförslaget omfattar inte heller grundandet av kommuners eller samkommuners s.k. pilotbolag enligt 88 och 89 § i lagen om kundens valfrihet inom social- och hälsovården, dvs. bolagiseringsskedet före marknadsinträdet. Om sådana pilotbolag som redan är verksamma på marknaden dock genomför företagsarrangemang omfattas de av anmälningsskyldigheten. Bestämmelsen omfattar dock sådana offentligt ägda bolag som opererar normalt på marknaden.
Anmälningsskyldigheten omfattar också sådana företagsförvärv där minst en av parterna producerar laboratorietjänster eller diagnostiska avbildningstjänster i anslutning till social- eller hälsotjänsterna. Syftet med förslaget är att säkerställa att företagsförvärv som gäller dessa inte leder till koncentrationer som skulle kunna kontrollera också marknaden för social- och hälsotjänster.
Den föreslagna bestämmelsen påverkar inte 22 § 3 mom. i konkurrenslagen där det föreskrivs att bestämmelserna om tillsyn över företagsförvärv inte tillämpas, om företagsförvärvet hör till tillämpningsområdet för rådets förordning (EG) nr 139/2004 om kontroll av företagskoncentrationer ("EG:s koncentrationsförordning"), om inte Europeiska kommissionen hänskjuter ärendet till Konkurrens- och konsumentverket med stöd av artikel 4.4 eller artikel 9 i den förordningen.
En utvidgning av tillämpningsområdet för tillsynen över företagsförvärv till företagsförvärv inom social- och hälsovårdssektorn skulle inte påverka det SIEC-test (Significant Impediment to Effective Competition) som tillämpas vid bedömningen i samband med tillsynen över företagsförvärv, utan marknadsdomstolen skulle på framställning av Konkurrens- och konsumentverket kunna förbjuda eller förordna om hävande av ett företagsförvärv eller ställa villkor för fullföljande av företagsförvärvet, om företagsförvärvet på ett märkbart sätt hindrar konkurrensen på den finländska marknaden eller på en avsevärd del av den, särskilt på grund av att förvärvet resulterar i uppkomst eller förstärkning av dominerande marknadsställning. SIEC-testet har visat sig fungera väl även vid bedömningen av också i hög grad lokala konkurrenseffekter som exempelvis vid företagsförvärvet mellan Elixia och SATS (diarienummer 423/14.00/10/2013). Därför finns det inte något behov att föreskriva om en särskild tröskel för ingripande i fråga om företagsförvärv inom social- och hälsovårdssektorn. På basis av den föreslagna bestämmelsen skulle dock en del sådana företagsförvärv som enligt den gällande lagstiftningen inte omfattas av anmälningsskyldigheten komma att omfattas av bedömningen.
Enligt 2 mom. anses företagsförvärvet ha blivit godkänt, om Konkurrens- och konsumentverket inte meddelar beslut om fortsatt utredning inom 45 arbetsdagar från det att anmälan togs emot. Fristen börjar inte löpa om anmälan har väsentliga brister. Förbudet mot fullföljelse av ett företagsförvärv förfaller, om marknadsdomstolen inte inom 45 dagar från det att framställningen om förbud gjordes bestämmer något annat. Fristen på 45 arbetsdagar omfattar också sådana företagsförvärv där omsättningsgränserna för tillsynen över företagsförvärv enligt 22 § i konkurrenslagen överskrids under förutsättning att åtminstone en av parterna i förvärvet producerar social- eller hälsotjänster eller laboratorietjänster eller diagnostiska avbildningstjänster i anslutning till hälsotjänster.
Konkurrens- och konsumentverket samt marknadsdomstolen ska ges en behandlingsfrist som avviker från den normala, eftersom reformen förutspås resultera i ett anmärkningsvärt stort antal nya företagsförvärvsärenden som kommer till verket för behandling under 2018. Förlängning av fristen är motiverad också för att målet för propositionen är att minimera den administrativa bördan för företag som är anmälningsskyldiga genom att begränsa omfattningen av de uppgifter som ska lämnas i anmälan om företagsförvärv till det absolut nödvändiga. Jämfört med den regelrätta tillsynen över företagsförvärv kommer detta att öka omfattningen av Konkurrens- och konsumentverkets egen utredningsverksamhet. Den föreslagna bestämmelsen innebär i praktiken att behandlingsfristen förlängs med cirka fyra veckor jämfört med nuläget.
Enligt 26 § 1 mom. i den gällande konkurrenslagen anses ett företagsförvärv ha blivit godkänt, om Konkurrens- och konsumentverket inte meddelar beslut om fortsatt utredning inom en månad från det att anmälan togs emot. I 29 § 2 mom. i den gällande konkurrenslagen å sin sida föreskrivs att förbudet mot fullföljande av ett företagsförvärv förfaller, om marknadsdomstolen inte bestämmer något annat inom en månad från det att framställningen om förbudet gjordes. Enligt den föreslagna bestämmelsen ska fristen, med avvikelse från den gällande konkurrenslagen, räknas i arbetsdagar. Vad gäller behandlingsfristen i det första skedet av tillsynen över företagsförvärv konstateras i betänkandet från arbetsgruppen för revidering av konkurrenslagen (Arbets- och näringsministeriets publikationer 16/2017) att angivandet av den tid som står till förfogande i arbetsdagar i stället för kalendermånader skulle skapa klarhet i och förenhetliga tiden för undersökning av företagsförvärv i det första skedet. Arbetsgruppen beslutade enhälligt att föreslå att behandlingsfristen anges i arbetsdagar i stället för kalendermånader. Den temporära bestämmelse om tillsyn över företagsförvärv som nu föreslås är alltså till denna del förenlig med arbetsgruppens förslag.
I det föreslagna 3 mom. föreskrivs att på företagsförvärv på marknaden för social- och hälsotjänster tillämpas i övrigt konkurrenslagens bestämmelser om tillsyn över företagsförvärv. Exempelvis definitionen på ett företagsförvärv inom social- och hälsovårdssektorn motsvarar definitionen på företagsvärv enligt 21 §. Dessutom tillämpas konkurrenslagens bestämmelser om tillsyn över företagsförvärv i 5 kap. (Bestämmelser om förfarandet) och i 6 kap. (Särskilda bestämmelser) också vid tillsynen över företagsförvärv inom social- och hälsobranschen. Momentet är av klargörande natur.