4.1
Ekonomiska konsekvenser
År 2018 var andelen export som täckts med statliga exportgarantier 4,8 procent av Finlands totala export. Under 2011–2017 har andelen varit i medeltal 3,5–5 procent. Andelen export som täckts med statliga exportgarantier av exporten till länder med politisk risk var 2011–2018 något högre, cirka 4,8–10 procent.
Flera utredningar har gjorts om betydelsen och effektiviteten av Finnveras exportfinansiering. Enligt en utredning från 2014 hade de affärer som 2009–2013 fick exportgarantier en total effekt i en storleksklass på över 10 miljarder euro i Finland (Finnveran viennin rahoituksen merkittävyys ja vaikuttavuus, Heinonen, Oikarinen, Handelshögskolan vid Åbo universitet 2014). De positiva sysselsättningseffekterna av dessa exportprojekt uppgick till cirka 170 000 årsverken. Enligt utredningen var effekten av affärerna 2009–2013 nationalekonomiskt betydande; produktionseffekten uppgick till cirka fem procent av Finlands BNP under ett år, och effekten på sysselsättningen uppgick till cirka sju procent av alla sysselsatta. I utredningen som baserade sig på en input-output-analys hade också statens risker i samband med exportfinansieringen lyfts fram.
Näringslivets forskningsinstitut har 2018 utrett konsekvenserna inom vissa branscher särskilt med tanke på underleverantörer (2018, Ali-Yrkkö, Kuusi, Näringslivets forskningsinstitut). Föremål för granskningen har varit Meyer Turku Oy och Nokia Abp, som är centrala företag inom fartygs- och telebranschen. Dessa branscher är prioriterade sektorer inom den offentliga exportfinansieringen. Särskilt inom varvsindustrin är den offentliga exportfinansieringens betydelse stor för att få exportaffärer.
Enligt resultaten av granskningen uppgick mervärdet av Meyer Turku Oy:s verksamhet 2017 till sammanlagt cirka 560 miljoner euro för Finland, vilket är 0,29 procent av Finlands totala BNP. Av detta totala belopp uppstod 27 procent i Meyer Turku Oy:s egen verksamhet. Cirka 73 procent av mervärdet uppstod i den finländska värdekedjan. Samma år gav Nokia Abp:s affärsverksamhet som omfattas av exportgarantier upphov till nästan 518 miljoner euro i mervärde, vilket motsvarar cirka 0,27 procent av Finlands totala BNP. Ungefär 75 procent av detta mervärde uppkom i Nokia Abp och cirka 25 procent i dess värdekedja. Det går dock utgående från siffrorna inte att göra en mer långtgående analys om vilka de ekonomiska konsekvenserna hade varit om exportprojekten inte hade genomförts. Resultaten visar också att Meyer Turku Oy:s och Nokia Abp:s underleverantörer är mer produktiva än motsvarande andra företag i jämförelsegruppen. Det är svårt att mäta externa effekter, såsom spridningen av information och kompetens till andra företag, men i synnerhet Nokia Abp:s verksamhet i Finland är mycket inriktad på produktutveckling, och fördelarna med värdekedjorna har spridit sig i stor utsträckning i Finland eftersom Meyer Turku Oy har över 100 leverantörer och Nokia Abp har leverantörer i nästan 70 kommuner. Enligt utredningen av Näringslivets forskningsinstitut uppgick de totala sysselsättningseffekterna av Meyers verksamhet 2017 till närmare 8 000 arbetstagare, av vilka cirka 75 procent arbetade utanför Meyer. Den affärsverksamhet som omfattades av Nokias exportgarantier gav i sin tur upphov till en total effekt på cirka 3 000 arbetstagare, varav cirka 60 procent var utanför Nokia. Meyers totala sysselsättningseffekt är 0,32 procent och Nokias totala sysselsättningseffekt 0,12 procent av alla sysselsatta i Finland.
Skogssektorns effektivitet kan på motsvarande sätt åskådliggöras genom att exempelvis BNP och sysselsättningssiffrorna granskas för Äänekoski bioproduktfabrik, som blev färdig 2017. Finnvera har deltagit i finansieringen av den genom att bevilja exportgaranti. Metsä Fibre Oy:s investering på 1,2 miljarder euro gav under åren 2015–2018 upphov till en extra omsättning på sammanlagt cirka 2,4 miljarder euro i Finland. År 2016 gav byggandet av fabriken upphov till ett mervärde på 450 miljoner euro. När det ställs i relation till totalproduktionen motsvarar beloppet cirka 0,26 procent av Finlands BNP. Den årliga sysselsättningseffekten av cellulosafabriksprojektet var under åren 2016–2017 nästan 4 000 årsverken, när alla konsekvenser för värdekedjan och konsumtionen räknas med. Sysselsättningseffekternas omfattning påverkas också väsentligt av att företag som är verksamma i Finland levererade en stor del av fabrikens maskiner och anordningar, varvid graden av inhemskt ursprung för hela projektet steg till över 80 procent.
Den undersökning om Finnveras effektivitet som gjordes 2019 (Zettinig et al., 2019) beskriver verkningsmekanismerna för Finnveras exportfinansiering i ekonomin ännu mer omfattande än genom exportinkomsterna och sysselsättningseffekterna (se Zettinig, P., Raitis, J. och Lhuillery, S.,”Finnvera: Insights on impact”, IMPACT Study 2018, forskningsprojekt som leddes av Åbo universitet, 4.2.2019, tillgänglig på engelska på Finnveras webbplats). I materialet i forskningsdelen som baserar sig på stora exportföretag ingår Wärtsilä Oyj Abp, Valmet Abp, Outotec Oyj, Nokia Abp, Meyer Turku Oy och Andritz Oy. Resultaten visar att finansieringsvillkoren och tillgången till finansiering som Finnverakoncernen erbjuder inom alla de branscher som dessa företag representerar har blivit en del av affärsverksamheten och således en avgörande del i förhandlingarna om affärer eller för att ens nå förhandlingarna. Dessutom bör det noteras att de stora företagens export i allt högre grad består av serviceavtal och ”lösningspaket” i anslutning till leveransen av fysiska produkter. Detta innebär att exportaffären och finansieringen av den mer sällan gäller endast leveransen, utan att investeringen i större utsträckning täcker produktens hela livscykel.
Zettinig et al. (2019) beskriver effekterna av Finnveras exportfinansiering som betydande inte bara genom det så kallade finländska innehållet utan också genom det finländska intresset. Det finländska innehållet syftar på den värdeökning som stora exportföretag genererar i Finland. Bestämmelser om finländskt intresse som en förutsättning för beviljande av exportgaranti finns i statsrådets förordning om de principer som skall följas i exportgarantiverksamheten och, i fråga om exportkrediter, i statsrådets förordning om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning. Enligt huvudregeln är värdet av tillverkningen av en exportleverans i Finland och av en annan prestation i anslutning till leveransen minst en tredjedel av ränteutjämningskreditens belopp för export- eller fartygskredit. I förordningarna föreskrivs det dessutom om undantag från huvudregeln.
Valmet bedömer att i regel 60–70 procent av den slutprodukt som Valmet levererar tillverkas i Finland och att projekt som utnyttjar exportgarantier, och där affären är värd 50 miljoner euro, skapar 150–200 årsverken i Finland. Andritz uppskattade på motsvarande sätt andelen till 60–65 procent och Wärtsilä till 50–60 procent. Dessa är betydande ekonomiska konsekvenser, men forskarna påpekar att när den internationella konkurrensen och affärsmodellerna utvecklas mot export av lösningspaket kan det finländska innehållets andel i framtiden minska även om försäljningsvolymen och/eller den totala produktionen i Finland ökar.
4.2.1
Risker och riskhantering inom den offentliga exportfinansieringen
Inledning
De uppskattade nya beställningar som ligger till grund för höjningen av fullmakterna för exportfinansiering och den finansieringsefterfrågan som baserar sig på beställningarna har positiva näringspolitiska konsekvenser, men om de blir av ökar beviljandet av exportkrediter och därmed användningen av fullmakterna avsevärt. Samtidigt ökar riskerna i samband med exportfinansieringen. Riskhanteringen utgör en central del av systemet för exportfinansiering.
Riskhanteringen utgör en central del av Finnveras verksamhet. Finnveras styrelse ansvarar för riskhanteringen som helhet och säkerställer också att organisationen har en ändamålsenlig referensram för riskhanteringen. Styrelsen godkänner bolagets strategiska riktlinjer och mål samt risktagningspolicy och uppställer vid behov begränsningar för risktagningen. Verkställande direktören ansvarar för organiseringen av riskhanteringen och för att de tillgängliga resurserna är tillräckliga. Finnvera iakttar den allmänt använda modellen med tre försvarslinjer för riskhantering. I enlighet med modellen har ansvaret för risktagning och ansvaret för en oberoende kontroll av risktagningen fastställts separat. För riskhanteringen ansvarar i första hand affärsverksamheterna. En separat riskkontrollfunktion bedömer och rapporterar regelbundet om riskläget till den högsta ledningen. Finnveras interna revision bedömer riskhanteringens och den interna kontrollens tillstånd och rapporterar om det till den högsta ledningen. Finnveras verksamhetssystem och processer baserar sig på kvalitetsstandarden ISO 9001:2015, och de bedöms årligen av en utomstående part och är certifierade sedan 2010.
I en konsultutredning av den 1 februari 2017 som ministeriet beställt ingår en bedömning av den förlustrisk som olika risktyper medför. Riskerna har klassificerats som kreditrisker, likviditetsrisker, ränterisker och valutakursrisker. Dessutom har man i fråga om Finnveras medelsförvaltningsfunktion bedömt motpartsrisken och den operativa risken i anslutning till likvida medel.
Den största risken för Finnvera är kreditrisken i samband med exportgaranti- och specialborgensverksamheten. Vid utgången av 2018 fanns 69 procent av Finnveras exportgaranti- och specialborgensansvar i riskklass B1 eller i en bättre klass som beskriver investeringsnivån. När det gäller kreditrisken är det en stor risk att koncentrationsrisken realiseras.
Kredit- och koncentrationsrisker
De typer av koncentrationsrisker som ingår i Finnveras garantiriskportfölj är företags-, sektors- och landskoncentrationer, vilka samtidigt påverkar bedömningen av risk- och låneportföljen. Finnveras förbindelser koncentreras på grund av exportens struktur centralt till tre branscher, fartygsbyggnads-, tele- och skogsbranschen.
Enligt den konsultutredning som ministeriet beställt skulle det enligt situationen 2016 uppstå en förlust på 5,3 miljarder euro om de tre största enskilda gäldenärerna blir insolventa. Om de 10 största blir insolventa, skulle förlusten uppgå till 9,2 miljarder euro. Vidare om de tre största gäldenärerna blir insolventa och återbetalningsgraden är 43 procent, skulle enligt konsultgruppens antagande hela Finnveras fria kapital och de medel som finns i statsgarantifonden, sammanlagt cirka 1,9 miljarder euro (läget 30.6.2019), ha gått förlorade. Staten skulle då bli tvungen att svara för Finnveras förbindelser. Så här stora förluster är dock mycket osannolika.
Alla Finnveras stora exportprojekt (över 2 miljoner euro) riskklassificeras med en täckning på cirka 99 procent i en separat analysenhet. Riskklassificeringarna uppdateras regelbundet under garantins giltighetstid. Garantiportföljens totala risk beräknas med hjälp av en statistisk Value-at-Risk-metod som baserar sig på riskklassificeringar, och den följs med hjälp av flera riskmått (Expected Loss, VaR, CVaR). Kreditrisken beräknas regelbundet och man försöker också förutse den utifrån framtida stora projekt. Storleken på kreditrisken bedöms också genom så kallade stresstester i olika ekonomiska situationer. I fråga om de största enskilda projekten görs dessutom separata förlustscenarier med olika antaganden. Utöver stresstester och scenarier görs prognoser för kapitalets utveckling för i praktiken en femårsperiod.
Kreditrisken ligger till grund också för kapitalplaneringen och fastställandet av risktagningsbenägenheten så att den självbärande förmågan kan bibehållas också vid eventuella stora förluster.
Finnveras nyckeltal VaR (Value at Risk) beskriver i viss mån koncentrationsrisken, men riskerna i samband med låneportföljen kan också modelleras noggrannare med andra bedömningsverktyg. Som exempel på detta kan nämnas VaR-modellens mer avancerade version CVaR-modellen, det vill säga värdet Expected Shortfall, som närmare beskriver den slutliga fördelningen av den ekonomiska förlusten. Med undantag för kreditrisken och särskilt koncentrationsrisken är de övriga riskerna relativt små med tanke på Finnveras verksamhet och statens ansvar.
I Value-at-Risk-metoden återspeglar mätnivån för kreditrisk, VaR 99,5 procent, kapitalbehovet i en situation där sannolikheten för att en händelse inträffar är en gång per 200 år. Utifrån en beräkning enligt modellen kan det konstateras att Finnveras kapital i normala fall är tillräckligt med tanke på kreditriskerna. Kraftiga ekonomiska cykler eller ändringar i riskklasserna för stora ansvar kan dock i framtiden i betydande grad ändra kapitalbehovet. Om buffertmedlen visar sig vara otillräckliga, svarar staten för de förluster som uppstått.
Finnvera förutspår kreditrisken för en femårsperiod. Prognosen baserar sig på alla gällande ansvarsförbindelser och anbudsansvar som för närvarande finns i stocken samt den förväntade tidpunkten för lyftande av dem. I prognosen ingår också sådana projekt som ännu inte har tagits med i stocken, men som på sikt kan tas med i takt med att projekt- och kreditförhandlingarna framskrider.
Statens ränterisker
Ränteriskerna i samband med exportkrediter med fast ränta på CIRR-villkor överförs för närvarande på staten via ränteutjämningssystemet. En ökning av exportfinansieringsvolymerna leder därför till en ökning av statens ränterisk. Den nuvarande CIRR-nivån är låg. Om räntenivån stiger, leder den låga CIRR-räntenivån i kombination med en samtidig betydande volymökning till ökade ränterisker i samband med verksamheten och kan i framtiden medföra kostnader. Eventuella kostnader i samband med ränteutjämning är beroende av verksamhetens volym, utnyttjande av optioner i finansieringsvillkoren som getts till kredittagare, räntenivåns utveckling samt möjligheten till och graden av skydd av ränteriskpositionerna. Staten utsätts i ränteutjämningsverksamheten för den risk som höjda räntor för med sig. Resultatet av ränteutjämningsverksamheten var i slutet av juni 2019 positivt till ett nettobelopp av cirka 92 miljoner euro räknat från 1997.
Den låga prissättningen av krediter med fast ränta i en konkurrenssituation och de optioner i fråga om kreditvillkoren som ingår i dem för kunderna försvårar hanteringen av ränteriskerna och ökar kostnaderna i anslutning till ränteutjämningsverksamheten. Konkurrenssituationen minskar möjligheten att lägga till en marginal som täcker kostnaderna.
Beredskap för risker
Utgångspunkten för Finnveras riskhantering är att en riskbaserad garantiavgift fastställs när exportgarantier beviljas. Den primära källan till återbetalning av exportkrediter och Finnveras medelanskaffning med statlig borgen är alltid amorteringarna av exportkrediter som beviljats utländska köpande kunder.
Exportkrediten är alltid förenad med Finnveras exportgaranti på 100 procent. Det är praxis att banken beviljar en residualgaranti för exportkrediten på fem procent av kreditbeloppet, vilket innebär att banken svarar för denna riskandel. I fråga om beviljade exportgarantier hanteras risken genom återförsäkring av riskerna. Enligt situationen i juni 2019 har de uppgått till 1,3 miljarder euro. Återförsäkringen minskar det totala ersättningsbeloppet.
För betalningen av ersättningar används i första hand resultatet av exportgaranti- och specialborgensverksamheten under innevarande år och, om detta inte räcker till, överskott som uppkommit av export- och specialborgensverksamheten under tiden för Finnveras verksamhet. Överskottet har fonderats i fonden för exportgaranti- och specialborgensverksamhet i bolagets balansräkning. Det överskott som ackumulerats i fonden för exportgaranti- och specialborgensverksamhet åren 1999–2019/6 uppgår till sammanlagt 773 miljoner euro.
Om överskottet i fonden för exportgaranti- och specialborgensverksamhet inte räcker till, täcks underskottet ur statsgarantifonden som står utanför statsbudgeten. I statsgarantifonden har det fonderats medel som influtit av återkrav av ersättningar vid organisationer som fanns före Finnvera. I slutet av juni 2019 uppgick fondens kassamedel till cirka 681 miljoner euro. I Finnveras fond för exportgaranti- och specialborgensverksamhet och i statsgarantifonden fanns det således medel på sammanlagt nästan 1,5 miljarder euro i slutet av juni 2019.
År 2023 beräknas buffertmedlen uppgå till sammanlagt cirka 1,8 miljarder euro. Ökningen påverkas av ökningen av kapitalet i den specialfond som finns upptagen i Finnveras balansräkning. Till specialfonden överförs årligen resultatet av exportfinansieringen. Finansieringen av det kapitalbelopp som krävs baserar sig således på utvecklingen av årsresultat av Finnveras exportgarantiverksamhet.
Finnvera självbärande
Som mål för Finnveras verksamhet har satts att den ska vara självbärande. Utgifterna för bolagets verksamhet ska på lång sikt kunna täckas med inkomsterna från bolagets verksamhet. I fråga om finansieringen för små och medelstora företag är granskningsperioden för den självbärande förmågan 10 år och i fråga om exportfinansieringen 20 år. Exportgarantiverksamheten ska vara självbärande med stöd av internationell reglering.
Finnveras finansiering för små och medelstora företag har varit självbärande under en period på 10 år, när det kumulativa resultatet beräknas till utgången av juni 2019. Exportfinansieringen har på motsvarande sätt varit självbärande under Finnveras 20 verksamhetsår. Som en följd av detta har fonden för specialborgensverksamhet i Finnveras balansräkning ökat och dess belopp uppgår enligt situationen i slutet av juni 2019 till 773 miljoner euro.
Huruvida Finnveras resultat och långsiktiga självbärande förmåga uppnås under de kommande åren påverkas i betydande grad av den prissättning som motsvarar risken samt av ansvarsstockarnas storlek och risknivå. Vid prissättningen av exportgarantier ska minimiprissättningen enligt OECD:s exportkreditavtal iakttas. I praktiken har OECD:s minimiprissättning i flera länder lett till ett överskott i exportgarantiverksamheten.
Finnverakoncernens resultat har varit vinstgivande varje år trots de faktiska och förväntade förluster som hänför sig till verksamheten även under och efter finanskrisen. Finnverakoncernens resultat för januari–juni 2019 var 72 miljoner euro.
Verksamhetens självbärande förmåga på ansvarsstocknivå följs upp med beloppet av de förluster som förutspås på årsnivå (Expected Loss, EL). Det årliga resultatet av verksamheten är vinstgivande när kostnaderna för och förlusterna av verksamheten är mindre än inkomsterna av verksamheten. Bolagets exportgarantiverksamhet har varit självbärande och vinstgivande under hela verksamheten, även under finanskrisen 2008.