3.1
Förslagets huvudsakliga innehåll
De mest centrala åtgärderna i förslaget är:
precisering av klassificeringen och definitionen av batterier,
främjande av materialåtervinning av industri- och elfordonsbatterier,
en höjning av insamlingsnivån för bärbara batterier,
ett nytt rapporteringssystem för startbatterier och industribatterier,
krav på materialåtervinningsgrad och resursåtervinning för olika batterityper,
deklaration och klassificering av koldioxidavtryck för industribatterier och elfordonsbatterier samt krav angående maximala värden,
krav på prestanda och hållbarhet för icke-laddningsbara bärbara batterier samt laddningsbara industribatterier och elfordonsbatterier,
ökning av återvunnet innehåll i industribatterier, elfordonsbatterier och startbatterier,
precisering av skyldigheterna angående utökat producentansvar,
skyldigheter angående löstagbarheten och utbytbarheten för bärbara batterier,
tillhandahållande av information om tillförlitliga batterier och
obligatoriska strategier för tillbörlig aktsamhet för ansvarsfulla leveranskedjor (due diligence-principer) angående råvaror i industri- och elfordonsbatterier.
3.2 Förslagets detaljerade innehåll
Härnäst granskas de centrala förslagen genom att hänvisa till ifrågavarande punkt i förslaget till förordning.
Allmänna bestämmelser (kapitel I)
I förordningen fastställs att krav på hållbarhet, säkerhet, information och märkning måste uppfyllas för att batterier ska kunna släppas ut på marknaden och tas i bruk, såväl som krav på insamling, behandling och materialåtervinning av förbrukade batterier. Förordningen ska tillämpas på alla typer av batterier inklusive batterier som kombinerats eller lagts till andra produkter (artikel 1).
Förordningen avser omfatta över 50 definitioner (artikel 2). Dessutom ska vissa definitioner i avfallsdirektivetEuropaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG om avfall och om upphävande av vissa direktiv, marknadskontrollförordningenEuropaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 och direktivet om den inre marknaden för elEuropaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/944 om gemensamma regler för den inre marknaden för el och om ändring av direktiv 2012/27/EU tillämpas. Vissa centrala definitioner:
Bärbart batteri motsvarar definitionen av ett bärbart batteri eller en bärbar ackumulator i batteridirektivet. Definitionen ska dock preciseras genom att förutsätta att ett bärbart batteri väger mindre än fem kilogram.
Definitionen elfordonsbatteri är ny. Med den avses varje batteri som särskilt utformats för att driva hybridelfordon och elfordon för transport på väg.
Definitionen på startbatteri förblir oförändrad. Med den avses varje batteri som endast används för startmotor, belysning och tändningssystem i motorfordon.
Med industribatteri avsesvarje batteri som är utformat för industriellt bruk och alla andra batterier utom bärbara batterier, elfordonsbatterier och startbatterier.
Batteri med intern lagring ska avse ett batteri utan anslutna externa anordningar för lagring av energi.
Med bärbara batterier för allmänt bruk hänvisar man till bärbara batterier av följande allmänna typer: 4,5 volt (3R12), D, C, AA, AAA, AAAA, A23, 9 volt (PP3).
Med stationärt batterienergilagringssystem avses ett laddningsbart industribatteri med intern lagring som är särskilt utformat för att lagra och leverera elenergi till nätet, oberoende av var och av vem det används.
Medlemsstaterna ska utse en eller flera behöriga myndigheter som ska ansvara för frågor i anslutning till slutskedet av batteriernas livslängd och övervakning av producenter (artikel 5).
Hållbarhets- och säkerhetskrav (kapitel II)
I förordningen ska användningen av farliga ämnen, särskilt kvicksilver och kadmium, i batterier begränsas (artikel 6 och bilaga I). Batterier får i regel inte innehålla över 0,0005 viktprocent kvicksilver och bärbara batterier får inte innehålla över 0,002 viktprocent kadmium.
I förordningen ska kraven angående koldioxidavtryck för elfordonsbatterier och laddningsbara industribatterier fastställas (artikel 7 och bilaga II). I första skedet krävs en deklaration om koldioxidavtryck som avses att tas i bruk den 1 juli 2024. Därefter ska batterier klassificeras i koldioxidavtrycksklasser från och med den 1 januari 2026. I sista skedet från och med den 1 juli 2027 ska ett bindande tröskelvärde för koldioxidavtryck under hela livscykeln fastställas.
Från och med den 1 januari 2027 ska industribatterier, elfordonsbatterier och startbatterier med intern lagring vars aktiva material innehåller kobolt, bly, litium eller nickel åtföljas av teknisk dokumentation med information om de mängder kobolt, bly, litium eller nickel som återvunnits från avfall för varje batterimodell och parti per tillverkningsanläggning (artikel 8). Från och med den 1 januari 2030 ska dessa batterier innehålla följande minimiandelar material som återvunnits från avfall: kobolt 12 procent, bly 85 procent, litium 4 procent och nickel 4 procent. Från och med den 1 januari 2035 ska motsvarande minimiandelar vara: kobolt 20 procent, litium 10 procent och nickel 12 procent. Minimiandelen för bly förblir 85 procent.
Enligt förordningen kan bärbara batterier för allmänt bruk släppas ut på marknaden från och med den 1 januari 2026 endast om de krav som ställts för deras elektrokemiska prestanda och hållbarhet iakttas (artikel 9 och bilaga III). Senast den 31 december 2030 ska kommissionen bedöma genomförbarheten för åtgärderna för att fasa ut användningen av icke-laddningsbara bärbara batterier för allmänt bruk.
I förordningen föreskrivs om informationskrav angående elektrokemisk prestanda och hållbarhet för laddningsbara industribatterier och elfordonsbatterier med intern lagring samt om minimivärdena för laddningsbara industribatteriers elektrokemiska prestanda och hållbarhet som ska iakttas från och med den 1 januari 2026 (artikel 10 och bilaga IV).
Förordningen förutsätter att tillverkarna ska planera de anordningar som är försedda med bärbara batterier så att slutanvändaren eller oberoende aktörer lätt kan avlägsna och ersätta begagnade batterier (artikel 11). Förordningen förutsätter även att stationära batterienergilagringssystem ska vara säkra under normal drift och användning (artikel 12 och bilaga V).
Märknings- och informationskrav (kapitel III)
Förordningen förutsätter att batterier från och med den 1 januari 2027 ska märkas så att det av dem framgår information om batterierna och deras huvudsakliga egenskaper (artikel 13 och bilaga VI). Märkningar på batteriet eller batteriets förpackning ska även innehålla livslängden, laddningskapaciteten, krav på separat insamling, farliga ämnen och säkerhetsrisker. Genom QR-koden som ska tryckas eller ingraveras på batteriet ska man få tillgång till informationen om batteriet.
Enligt förordningen ska det i laddningsbara industribatterier och elfordonsbatterier finnas ett digitalt batterihanteringssystem som lagrar information som behövs för bestämning av batteriers hälsotillstånd och förväntade livslängd (artikel 14 och bilaga VII). Den som lagligen har köpt batteriet eller en tredje part som agerar på dennes vägnar ska när som helst ha åtkomst till uppgifterna i systemet.
Batteriers överensstämmelse (kapitel IV) och anmälan av organ för bedömning av överensstämmelse (kapitel V)
Förordningens bestämmelser om bedömning av batteriers överensstämmelse består till största delen av standardbestämmelser. I förordningen föreskrivs två olika bedömningsförfaranden beroende på vilket produktkrav som bedöms (artikel 17 och bilaga VIII). I förordningen föreskrivs också om EU-försäkran om överensstämmelse, i vilken det fastställs att överensstämmelse med kraven på hållbarhet, säkerhet och märkning i förordningen har påvisats (artikel 18 och bilaga IX). Även bestämmelserna om anmälan av organ för bedömning av överensstämmelse består till största delen av standardbestämmelser. Vissa av bestämmelserna har ändrats för att stärka de anmälda organens oberoende (artiklarna 25, 27 och 28).
Andra skyldigheter för ekonomiska aktörer än de skyldigheter som anges i kapitel VII (kapitel VI)
I kapitlet fastställs de ekonomiska aktörernas skyldigheter. Bestämmelserna är standardbestämmelser. I förordningen förutsätts att strategier för tillbörlig aktsamhet i leveranskedjan fastställs för laddningsbara industribatterier och elfordonsbatterier som släpps ut på marknaden (due diligence-principer) (artikel 39 och bilaga X).
Hantering av förbrukade batterier (kapitel VII)
Bestämmelserna i kapitlet ska ersätta motsvarande bestämmelser i batteridirektivet. Bestämmelserna i kapitlet avses träda i kraft den 1 juli 2023, då även batteridirektivet föreslås bli upphävd.
Medlemsstaterna ska upprätta ett producentregister som förvaltas av den behöriga myndigheten, där producenterna ska registrera sig (artikel 46). Den behöriga myndigheten ska fatta ett registreringsbeslut inom sex veckor från att ansökan med alla nödvändiga uppgifter har tagits emot.
Batteriproducenter ska ha utökat producentansvar för batterier som de tillhandahåller på marknaden för första gången inom en medlemsstats territorium (artikel 47). Producenterna kan sköta sina skyldigheter kollektivt via en producentorganisation. Producentansvaret ska omfatta skyldigheten att finansiera och organisera separat insamling och behandling av förbrukade batterier, rapportering till den behöriga myndigheten, främjande av separat insamling av batterier samt tillhandahållande av information om batterier. AvfallsdirektivetsEuropaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG om avfall och om upphävande av vissa direktiv. bestämmelser om producentansvar ska inte tillämpas på batterier.
Producenterna ska säkerställa insamling av alla förbrukade bärbara batterier (artikel 48). Producenterna ska för slutanvändaren grunda ett nätverk av kostnadsfria insamlingsplatser samt ombesörja nödvändiga insamlings- och transportarrangemang. Producenterna ska uppnå de insamlingsmål som föreskrivs i förordningen (45 procent år 2023, 65 procent år 2025 och 70 procent år 2030). Även producenter av startbatterier, industribatterier och elfordonsbatterier ska arrangera insamling av alla sådana batterier (artikel 49). Insamlingen ska vara kostnadsfri och slutanvändaren får inte åläggas att köpa ett nytt batteri. Producenten ska erbjuda sig att återta de förbrukade batterierna av slutanvändarna eller från lättillgängliga insamlingsplatser.
Distributörer av batterier ska ha skyldighet att återta förbrukade batterier från slutanvändaren utan kostnad och utan skyldighet att köpa ett nytt batteri, oavsett batteriernas kemiska sammansättning eller ursprung (artikel 50). De återtagna batterierna ska överlåtas till producenter eller andra aktörer inom avfallsbranschen för behandling och materialåtervinning. Avfallsbehandlingsanläggningar ska också överlämna förbrukade batterier som härstammar från uttjänta fordon och avfall från elektriska eller elektroniska produkter till producenterna av ifrågavarande batterier eller till aktörer inom avfallshantering för behandling och materialåtervinning (artikel 52). En motsvarande överlämningsskyldighet ska även föreskrivas för avfallshanteringsmyndigheter (artikel 53) samt för insamlingsplatser med frivillig insamling av förbrukade bärbara batterier (artikel 54).
Medlemsstaterna ska uppnå de insamlingsnivåer som fastställs för förbrukade bärbara batterier i förordningen (artikel 55). Insamlingsnivåerna stiger stegvis så att av förbrukade bärbara batterier ska före utgången av 2025 samlas 65 procent och före utgången av 2030 ska 70 procent samlas.
Insamlade batterier får inte brännas eller deponeras (artikel 56 och bilaga XII). Förordningen förutsätter även att alla insamlade förbrukade batterier ska återvinnas och att materialåtervinningsprocesserna ska uppnå de lägsta materialåtervinningsgraderna som föreskrivs i förordningen för blybatterier, nickelkadmiumbatterier, litiumbatterier och andra batterier (artikel 57 och bilaga XII).
Producenterna ska ge tillgång till batterihanteringssystemet för att fastställa ett batteris hälsotillstånd för aktörer som bearbetar industri- och elfordonsbatterier för ändrad användning (artikel 59). Dessa aktörer ska säkerställa att undersökning, prestandatestning, förpackning och transport av batterier och deras komponenter utförs enligt lämpliga kvalitetskontrolls- och säkerhetsinstruktioner. De måste också säkerställa att de batterier som de har behandlat för ändrad användning eller de batterier som de har återtillverkat uppfyller kraven i denna förordning, i annan relevant lagstiftning och i de tekniska krav som gäller för det specifika användningsändamålet när batterierna släpps ut på marknaden.
Producenterna ska till den behöriga myndigheten årligen meddela uppgifter om mängden batterier som släppts ut på marknaden samt mängden förbrukade batterier som insamlats och levererats för behandling eller materialåtervinning. De som behandlar förbrukade batterier ska för sin del årligen rapportera den mängd batterier som samlas in för behandling och materialåtervinning, mängden förbrukade batterier som återvinns samt information om förbrukade batteriers materialåtervinningsgrad och mängderna resursåtervunnet material (artikel 61). Medlemsstaterna ska för varje kalenderår och per batterityp och per kemisk sammansättning rapportera till kommissionen om den mängd batterier som för första gången levereras för distribution eller användning inom en medlemsstats territorium, mängden förbrukade batterier därav som samlats in och uppgifter om uppnådda materialåtervinningsnivåer samt huruvida de materialåtervinningsnivåer och andelar resursåtervunnet material som anges i förordningen har uppnåtts (artikel 62).
Elektroniskt utbyte av information (kapitel VIII)
Senast den 1 januari 2026 ska kommissionen inrätta ett system för elektroniskt utbyte av information, som ska innehålla information om laddningsbara industribatterier och elfordonsbatterier med intern lagring (artikel 64 och bilaga XIII). Informationen i systemet måste vara sorterbar och sökbar och därtill ska information i maskinläsbart format kunna matas in i systemet. Kommissionen ska i systemet publicera vissa rapportdata som avses i artikel 62.
För varje enskilt industribatteri och elfordonsbatteri som släpps ut på marknaden ska det senast den 1 januari 2026 finnas en elektronisk registrering, det vill säga ett batteripass (artikel 65). Batteripasset ska vara unikt för varje enskilt batteri och det ska ha en unik beteckning. Med hjälp av batteripasset ska man ha åtkomst till de grunduppgifter som lagrats om varje batterityp och -modell i systemet för elektroniskt utbyte.
Marknadskontroll i unionen, kontroll av batterier som förs in på unionsmarknaden och unionens skyddsförfaranden (kapitel IX)
I kapitlet fastställs standardbestämmelser om marknadskontroll (artikel 66–69). Marknadsövervakningsmyndigheterna ska med stöd av förordningen ha rätt att ålägga de ekonomiska aktörerna att vidta korrigerande åtgärder om batterier inte uppfyller kraven eller om den ekonomiska aktören bryter mot bestämmelser angående den inre marknaden, hållbarhet, säkerhet eller märkning eller skyldigheten avseende strategin för tillbörlig aktsamhet i leveranskedjan.
Miljöanpassad offentlig upphandling, förfarandet för att ändra begränsningarna för farliga ämnen och kommissionens erkännande av system för tillbörlig aktsamhet i leveranskedjan (kapitel X)
Förordningen förutsätter att upphandlande myndigheter och upphandlande enheter när de upphandlar batterier eller produkter som innehåller batterier ska beakta den miljöpåverkan som batterierna har under sin livscykel, så att sådan påverkan kan begränsas till ett minimum (artikel 70). Förordningen ska även innehålla ett förfarande för att ändra begränsningarna avseende farliga ämnen (artikel 71). Regeringar, branschorganisationer och grupper av berörda organisationer som utvecklar och övervakar system för tillbörlig aktsamhet får ansöka hos kommissionen om att få sina system erkända av kommissionen (artikel 72). Kommissionen ska ges befogenhet att anta genomförandeakter genom vilka systemet erkänns som likvärdigt med kraven i denna förordning.
Förordningens ikraftträdande
Förordningen ska tillämpas från och med den 1 januari 2022. På ovan angivna sätt avses tillämpningen av flera centrala skyldigheter börja stegvis först senare och fördela sig över flera år.
Tilldelning av behörighet till kommissionen
I förordningen föreslås en mycket omfattande tilldelning av behörighet till kommissionen.
Befogenhet att anta delegerade akter ska ges till kommissionen för en period av fem år från och med den dag då denna förordning träder i kraft i följande ärenden: ändring av begränsningar avseende farliga ämnen (artikel 6.2), metoden för att beräkna batteriets totala koldioxidavtryck, fastställande av koldioxidavtrycksklasser och tröskelvärde för koldioxidavtryck under livscykeln (artikel 7 punkterna 1–3), minimiandelar för återvunnet innehåll från batterier (artikel 8.4), minimivärden för parametrarna för elektrokemisk prestanda och hållbarhet hos bärbara batterier för allmänt bruk (artikel 9.2) och laddningsbara industribatterier med intern lagring (artikel 10.3), ändring av bilaga V (artikel 12.2), bilaga VIII (artikel 17.4) och bilaga X samt ändring av skyldigheterna enligt strategin för tillbörlig aktsamhet i leveranskedjan (artikel 39.8), ändring av beräkningsmetoden för insamlingsnivån för bärbara batterier (artikel 55.4), ändring av behandlings- och återvinningskraven för förbrukade batterier (artikel 56.4), ändring av minimiandelarna för återvunnet material (artikel 57.6), kriterier för bedömningen av likvärdiga villkor för behandling av förbrukade batterier som sker utanför unionen (artikel 58.3) och obligatoriska minimikriterier och -mål för miljöanpassad offentlig upphandling (artikel 70.2).
I förordningen föreskrivs dessutom om tilldelning av genomförandebefogenheter till kommissionen, dvs. komitologiförfarande. Kommissionen ska bistås av den kommitté som grundats genom avfallsdirektivet. Genomförandeakterna ska godkännas genom granskningsförfarande till exempel angående formen av deklarationen om koldioxidavtryck och deklarationen om koldioxidavtrycksklass (artikel 7 punkterna 1–2), beräknings- och verifieringsmetoden för batteriets återvunna innehåll (artikel 8.1) samt arkitekturen och informationsbehandlingen i systemet för elektroniskt utbyte samt formatet för anmälan (artikel 64.5). Genom rådgivande förfarande ska en genomförandeakt godkännas där kommissionen anmodar den anmälande myndigheten att vidta erforderliga korrigerande åtgärder i en situation där den anmälda inrättningen inte uppfyller kraven som ställts på den (artikel 32.4). Dessutom ska kommissionen godkänna en genomförandeakt som omedelbart ska tillämpas i vederbörligen motiverade mycket brådskande fall som gäller åtgärder för sådana batterier som uppfyller kraven men orsakar en risk för människors hälsa och säkerhet samt för egendom eller miljön (artikel 68.6).