Allmänt
Finlands BNP väntas öka med 1,1 procent i år. Den måttliga tillväxten bygger främst på en positiv utveckling när det gäller privat konsumtion och investeringar. Till följd av återhämtningen av den ekonomiska aktiviteten börjar också sysselsättningen långsamt förbättras. Antalet sysselsatta beräknas öka 0,3 procent och arbetslöshetsgraden beräknas sjunka till 8,8 procent.
Kommunalekonomin har utvecklats måttligt i relation till förväntningarna. Här har kommunernas egna sparåtgärder haft betydande genomslag. Framtidsutsikterna visar ändå på många stora utmaningar, eftersom det finns tryck på verksamhetsbetingelserna, inkomstunderlaget och kostnadsutvecklingen, och kommunerna är fortsatt tvungna att ta mer lån. Utskottet ser det som viktigt att de åtgärder och ändringar i ansvar som föreslås i budgetpropositionen genomförs på så sätt att grunden för kommunalekonomin står fast och att kostnadsfördelningen mellan stat och kommuner justeras på överenskommet sätt.
Trots den positiva utvecklingen är sysselsättningsläget fortfarande dåligt. Dessutom har arbetslöshetens struktur förändrats väsentligt mot det sämre. I slutet av augusti fanns det vid arbets- och näringsbyråerna totalt 342 500 arbetslösa arbetssökande, varav 127 900 var långtidsarbetslösa som oavbrutet varit arbetslösa i mer än ett år. Det är 15 100 fler än vid samma tid i fjol. Antalet personer som varit arbetslösa utan avbrott i mer än två år hade ökat med 9 200 på ett år. Utifrån en sakkunnigutredning ser utskottet det som sannolikt att regeringen inte kommer att nå sitt mål att höja sysselsättningsnivån till 72 procent den här valperioden.
I budgetpropositionen ingår nya åtgärder för att främja sysselsättningen och företagandet utöver de åtgärder som det beslutats om tidigare. Regeringen har som mål att främja sysselsättningen i första hand med hjälp av strukturella reformer med anslagen för arbetskraftspolitik som komplement. Utskottet anser att regeringens åtgärder är bra och behövliga men inte tillräckliga. Utskottet vill påskynda de strukturella reformerna för att förbättra arbetsmarknadens funktion och flexibilitet, de ekonomiska incitamenten för att arbeta och Finlands konkurrenskraft. Utskottet påpekar att ekonomisk tillväxt är det bästa verktyget för att förbättra sysselsättningen. Det är angeläget att fortsätta leta efter lösningar för att förbättra sysselsättningen tillsammans med arbetsmarknadsorganisationerna och andra aktörer.
Användning av arbetslöshetsförmåner till aktiveringsåtgärder
Anslaget för offentlig arbetskrafts- och företagsservice (32.30.51) i budgetpropositionen är 422,2 miljoner euro. Där ingår en minskning på 163,2 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för föregående år. Den största ändringen i anslagen är att 151,1 miljoner euro överförs till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde för utvidgad användning av arbetslöshetsförmåner till aktiveringsåtgärder. Dessutom har anslagen på momentet minskats med 20 miljoner euro till följd av sparbeslut och 7,4 miljoner euro föreslås bli överfört till undervisnings- och kulturministeriet för förberedande undervisning för invandrare före den grundläggande utbildningen.
Arbetslöshetsförmåner används för aktiveringsåtgärder på så sätt att arbetsmarknadsstöd, grunddagpenning och grunddelen av inkomstrelaterad dagpenning används för att finansiera lönesubventioner och startpeng. På social- och hälsovårdsministeriets moment finns anslag för lönesubvention upp till beloppet av grunddagpenningen, medan den överstigande delen ska finansieras med medel från sysselsättningsanslagen. Startpengen till arbetslösa som blir företagare finansieras helt och hållet med medel från social- och hälsovårdsministeriets anslag för arbetslöshetsförmåner och startpengen till andra än arbetslösa finansieras med medel från arbets- och näringsministeriets anslag. Ändringen i finansieringen gäller 2017 och 2018. Det genomsnittliga antalet personer som får lönesubvention och startpeng väntas under 2017 öka med 10 000 tack vare reformen.
Utskottet anser att reformen är befogad och välkomnar den. Det är bra och ändamålsenligt att användningen av arbetslöshetsförmåner för aktiveringsåtgärder till viss del kan kompensera nedskärningarna av sysselsättningsanslagen, så att det går att undvika att anslagen tar slut under året samtidigt som finansieringen blir mer flexibel.
Effektivare arbetskraftsservice
Regeringen föreslår ett tillägg på 17 miljoner euro i arbets- och näringsbyråernas omkostnader. Tillägget är avsett att användas för att effektivisera arbetskraftsservicen så att det för alla arbetslösa arbetssökande utarbetas en sysselsättningsplan och med 3 månaders mellanrum ordnas en intervju. Syftet är att främja processen för service till arbetssökande och korta ner arbetslöshetsperioderna. I mån av möjlighet ska privata tjänsteleverantörer ta över uppgiften att ordna servicen.
Dagens modell är att arbets- och näringsbyråerna genomför intervjuerna enligt behovsprövning. De klienter som bedöms ha förutsättningar att direkt få jobb på den öppna arbetsmarknaden ska söka jobb på eget initiativ. Arbets- och näringsbyrån tar kontakt med dem enligt behovsprövning och om klienten själv begär det.
Utskottet välkomnar reformen men påpekar att arbets- och näringsbyråernas arbetsbörda kommer att öka betydligt till följd av den. Personalneddragningarna på byråerna i kombination med den växande arbetslösheten har med dagens modell lett till att ungefär 260 000 arbetslösa enligt arbets- och näringsministeriets beräkning har intervjuats bristfälligt. Utskottet ser det som angeläget att det följs upp om de resurser som arbets- och näringsbyråerna har för att genomföra reformen räcker till, och att resurserna stärks om det behövs.
Vid intervjuerna måste den arbetslösa arbetssökande kunna hänvisas till fortsatta åtgärder som leder till resultat, för annars är det inte motiverat att ordna intervjuer med tre månaders mellanrum med tanke på att verksamheten ska vara effektiv och resultatrik och vara till nytta för klienterna.
För att det ska gå att hitta någon form av fortsatta åtgärder måste dagens aktiveringsmöjligheter enligt uppgift utökas betydligt, eftersom de lediga jobben och tillgängliga aktiveringsåtgärderna inte räcker till för alla klienter. Med anslagen i budgetpropositionen för 2017 beräknas aktiveringsgraden bli cirka 26 procent 2017, om arbetslösheten är 8,8 procent och i genomsnitt drygt 68 000 personer omfattas av de tjänster som finansieras med anslag under andra moment. Utskottet anser att det måste avsättas tillräckligt med resurser för aktiveringsåtgärder. Utskottet framhåller att aktiveringsåtgärderna och systemet med utkomstskydd för arbetslösa bör utvecklas vidare på så sätt att de arbetslösa under arbetslöshetsperioden framför allt kan utveckla och upprätthålla sin kompetens och arbetsförmåga.
Det är en välkommen reform att privat arbetskraftsservice ska anlitas i utökad utsträckning. Servicen för olika målgrupper av arbetslösa kan bli betydligt bättre när privata tjänsteleverantörers expertis finns tillgänglig. Dessutom kan kostnadseffektiviteten säkras genom belöning utifrån resultat.
Långtidsarbetslösheten har ökat kraftigt och en förlängd arbetslöshet berör alla grupper av arbetslösa. I budgetpropositionen finns det inget särskilt anslag för att minska långtidsarbetslösheten. På grund av det svaga sysselsättningsläget ser utskottet det som angeläget att sätta in särskilda åtgärder och vid behov extra finansiella resurser för att upprätthålla och utveckla arbetslivsfärdigheterna hos de långtidsarbetslösa.
Sysselsättningsnivån bland unga kvinnor, invandrare och lågutbildade män är lägre än i genomsnitt. För att förbättra sysselsättningen behöver olika slags stödåtgärder riktas till de här grupperna i synnerhet.
Integration
För integrationspolitiken föreslås anslag på 223 miljoner euro, vilket är 58,6 miljoner euro mera än i den ordinarie budgeten för 2016. Anslagen för integrationsutbildning för invandrare föreslås bli höjda med 14,9 miljoner euro. Då blir det genomsnittliga antalet deltagare i utbildningen 9 310.
År 2015 kom det sammanlagt 32 476 asylsökande till Finland. År 2016 har det fram till slutet av augusti kommit 4 159 asylsökande. Under samma tid har totalt 4 327 uppehållstillstånd beviljats dem som söker internationellt skydd. I budgeten väntas antalet asylsökande 2017 sjunka till ungefär 10 000 personer, varav 30 procent väntas få positivt asylbeslut. I september 2016 kom Migrationsverket med en uppdatering av det uppskattade antalet uppehållstillstånd i år: 8 400 positiva beslut.
Arbets- och näringsministeriet har undersökt hur asylsökande får jobb och anlitar arbets- och näringsbyråernas service genom att granska de uppgifter som byråerna har i sina register om ungefär 1 600 irakiska, somaliska, syriska och afghanska medborgare som anmält sig som nya arbetslösa arbetssökande i april–juli 2016. I arbetsförmedlingsstatistiken och datasystemet URA görs ingen åtskillnad mellan utländska arbetssökande utifrån grunden för uppehållstillståndet, så undersökningen inkluderar alla som kommit från de här länderna och anmält sig som arbetslösa arbetssökande i april–juli 2016.
Uppgift om yrkesutbildning saknas i URA i fråga om 56 procent av alla personer i den undersökta gruppen. När det gäller övriga utländska arbetslösa arbetssökande klassificeras yrket som okänt för drygt en tredjedel (36 %). Utbildningsnivån uppges som okänd för något under hälften av alla personer i den undersökta gruppen (46 %), medan ungefär en fjärdedel (26 %) av alla övriga utländska arbetslösa arbetssökande har okänd utbildningsnivå. Utskottet påpekar att osäkerheten är stor när det gäller uppgifterna om yrke och utbildning hos utlänningar i arbetsförmedlingsstatistiken, eftersom det på grund av skillnader i utbildningssystem och examina är svårt att bedöma vilken utbildningsbakgrund och yrkeskompetens utlänningarna har.
Integrationen stöds genom integrationsutbildning som genomförs i form av arbetskraftsutbildning. Utbildningen ses över genom att antalet yrkesinriktade undervisningshelheter och kopplingen till arbetslivet utökas betydligt vid sidan av språk- och samhällsstudier. Utskottet anser att det är bra och viktigt att integrationsutbildningen förbättras och framhåller att integrationen lyckas bättre om invandrarna snabbt hittar jobb.
Möjlighet för alla unga att få utbildning efter den grundläggande utbildningen
När det gäller att främja sysselsättningen är de som bara har grundläggande utbildning den viktigaste målgruppen. Sysselsättningsnivån bland 25—64-åringarna i den här gruppen är ungefär 62 procent, medan den är 78 procent bland dem som avklarat utbildning på andra stadiet. Av de åldersgrupper som slutfört grundläggande utbildning blir ungefär 15 procent utan examen på andra stadiet. En del av de unga som slutför grundläggande utbildning söker ingen utbildningsplats eller blir inte antagna, och en del av dem som börjat studera avbryter studierna. Det är oroväckande med tanke på de enskilda ungas framtid men också när det gäller att höja sysselsättningsnivån. Utskottet välkomnar anslaget på sammanlagt 14,5 miljoner euro i budgetpropositionen för kompetensprogrammet för unga vuxna, verkstadsverksamheten för unga och det uppsökande ungdomsarbetet. Det finns behov av insatser för att ge unga bättre förutsättningar och möjligheter att bli antagna till utbildning efter den grundläggande utbildningen och att få jobb.
Ett syfte med reformen av yrkesutbildningen är att bättre tillgodose studerandenas individuella behov och den vägen minska antalet studerande som avbryter studierna. Om reformen lyckas kommer den att höja sysselsättningsnivån på lång sikt. Utskottet ser det som viktigt att de planerade nedskärningarna av de finansiella resurserna för yrkesutbildning genomförs på så sätt att de inte försvårar de ungas möjligheter till utbildning.
De unga behöver allsidigt stöd
Unga arbetssökande är en heterogen grupp i termer av utbildning, arbetserfarenhet, färdigheter, hälsotillstånd och stöd från familj eller nätverk. De varierande stödbehoven kräver ett allsidigt servicesystem. Det finns en rad serviceformer avsedda för unga. Utöver arbets- och näringsbyråernas tjänster finns det specialtjänster för unga, till exempel Ohjaamo, Respa, ungdomsverkstäder och uppsökande ungdomsarbete. Ett än så länge olöst problem är hur stödåtgärderna ska nå alla unga som kunde ha nytta av tjänsterna. Utmaningen är att nå ut till de unga som saknar utbildning, arbetserfarenhet och framtidsplaner med sikte på sysselsättning och som inte själva aktivt söker sig till tjänsterna. I ett dåligt sysselsättningsläge är de här unga särskilt utsatta.
Utskottet påpekar att de personliga kontakterna delvis har ersatts av webbtjänster och telefontjänster när det gjorts gallringar bland arbets- och näringsbyråernas verksamhetsställen. Men webbtjänsterna och telefontjänsterna möjliggör inte lika bra service till alla unga. De verkar mest vara till nytta för de personer som har ordning på sin livssituation, medan de personer som befinner sig i en komplicerad livssituation drar minst nytta av dem. Den allmänna uppfattningen till trots kan alla unga inte använda e-tjänster. Tills vidare kan en del av de unga använda nätet bara för fritidssysselsättning. Utskottet framhåller att det har stor betydelse att de unga får personlig service.
Det är av yttersta vikt att systemet för stöd till unga fungerar och når ut till de unga så att det effektivt tillhandahåller dem den service som de behöver och som leder till resultat. Sakkunniga har lyft fram att de personliga intervjuer som planerats för att effektivisera arbetskraftsservicen också ger bättre möjligheter att stödja unga.
Skyddshem
Istanbulkonventionen, som trädde i kraft i Finland i fjol, förpliktar staten att vidta åtgärder mot våld i nära relationer, våld i hemmet och våld mot kvinnor. Finska statens ansvar inbegriper också finansieringen av skyddshemstjänster. I och med ändringen blev platserna på skyddshemmen avgiftsfria för klienterna och det behövs inte längre betalningsförbindelse för dem.
Istanbulkonventionen kräver att det finns tillräckligt med platser tillgängliga på skyddshemmen. I den förklarande rapporten till konventionen hänvisas till rekommendationen av Europarådets arbetsgrupp mot våld mot kvinnor (EG-TFV (2008)6), enligt vilken det bör finnas 500–530 familjeplatser i Finland (AjUB 15/2014 rd).
För närvarande finns det 118 familjeplatser på skyddshemmen och 19 leverantörer av skyddshemstjänster. Enligt en utredning gjord av Institutet för hälsa och välfärd hade skyddshemmen 3 055 klienter 2015. På grund av utrymmesbrist var skyddshemmen tvungna att hänvisa 1 182 klienter, vuxna eller medföljande barn, till ett annat skyddshem. Det här har hänt framför allt i huvudstadsregionen. Beläggningsgraden på skyddshemmen varierar mycket under verksamhetsåret från ett skyddshem till ett annat.
I budgetpropositionen för 2017 föreslås anslaget till skyddshemsverksamhet vara sammanlagt 13,6 miljoner euro. Det är 2 miljoner mer än i den ordinarie budgeten för 2016. I ett tidigare betänkande (AjUB 15/2014 rd) bedömer utskottet att det totala anslaget på 11,55 miljoner euro för 2015 räcker till 121 familjeplatser på 20 skyddshem. Enligt ett sakkunnigutlåtande var 11,3 miljoner euro reserverat i statsbudgeten för 2016 för skyddshemstjänster och staten avsätter framöver medel för att stärka nätverket av skyddshem på så sätt att de finansiella resurserna under 2017—2019 stiger med totalt 50 procent jämfört med nivån 2016.
Utskottet ser positivt på att anslaget höjts men anser att tillskottet med 2 miljoner euro är för litet för att åtgärda den brist på skyddshemsplatser som vi har i landet enligt rekommendationen med anknytning till Istanbulkonventionen. Utskottet vill se att staten skyndsamt vidtar åtgärder för att gradvis få upp nätverket av skyddshem till den nivå som konventionen kräver, så som riksdagen tidigare förutsatt i ett uttalande (RSv 307/2014 rd).
För att garantera att resurserna räcker till är det viktigt att heltäckande få information om behovet av och användningen av tjänster. Det kräver regelbunden insamling av information.
Arbetarskydd
Bekämpningen av svart ekonomi är en prioritering enligt regeringsprogrammet. Utskottet anser att det är ett motiverat linjeval och lägger vikt vid arbetarskyddet som ett led i bekämpningen av svart ekonomi.
Tillsynsresurserna för bekämpning av svart ekonomi finns till största delen inom ansvarsområdet för arbetarskyddet vid regionförvaltningsverket i Södra Finland. Verksamheten har finansierats bland annat genom att resurser överförts från andra ansvarsområden för arbetarskydd till Södra Finland. Det har lett till att små ansvarsområden fått det svårt att bevara en tillräcklig kompetens i tillsyn över arbetarskyddet.
Ansvarsområdet för arbetarskydd i Södra Finland har 27 inspektörer som övervakar att beställaransvarslagen följs i hela landet. Dessutom har ansvarsområdet 6 utlänningsinspektörer som övervakar efterlevnaden av utlänningslagen och lagen om utstationerade arbetstagare. Eftersom resurserna inte har räckt till har ansvarsområdet varit tvunget att stärka utlänningsövervakningen genom att överföra resurser till verksamheten från övrig tillsyn.
Utskottet ser det som viktigt att tillräckligt med resurser sätts in på bekämpningen av svart ekonomi. Det är problematiskt att en allt större del av tillsynsresurserna inom arbetarskyddet dirigeras till övervakningen av utlänningslagen och lagen om utstationerade arbetstagare.