Allmänt
(1) Enligt den allmänna motiveringen till statsbudgeten för 2026 (RP 99/2025 rd) har Finlands ekonomi återhämtat sig långsamt, men det finns positiva tecken i den ekonomiska utvecklingen. Bruttonationalprodukten förväntas öka med 1,0 procent år 2025 och med 1,4 procent år 2026. Den sjunkande räntenivån och de ökade realinkomsterna ökar konsumtionen. Inflationen har avtagit klart och prisstegringen förväntas vara måttlig. Under 2025 har arbetslösheten stigit till en hög nivå på grund av den svaga konjunkturen inom den privata sektorn, det låga antalet lediga jobb, besparingarna inom den offentliga sektorn och en sjunkande aktiveringsgrad. Enligt prognoserna vänder sysselsättningen uppåt och arbetslösheten minskar gradvis när konjunkturläget förbättras 2026. 
(2) Enligt den allmänna motiveringen har regeringen förbundit sig till åtgärder för att stabilisera skuldkvoten i de offentliga finanserna före utgången av regeringsperioden. Regeringen har både i regeringsprogrammet och våren 2024 beslutat om ett åtgärdspaket som syftar till att stärka de offentliga finanserna med cirka 9 miljarder euro på 2027 års nivå. Enligt finansministeriets prognos från juni 2025 är paketet på 9 miljarder euro inte tillräckligt för att stoppa ökningen av skuldkvoten i de offentliga finanserna före utgången av 2027. Därför har man i samband med beredningen av den aktuella budgetpropositionen beslutat om nya anpassningsåtgärder för 2027. Åtgärderna motsvarar cirka 1 miljard euro. 
(3) Budgetpropositionen för 2026 uppvisar ett underskott på 8,7 miljarder euro. I underskottet sker en minskning av engångsnatur på cirka 2,3 miljarder euro på grund av att Statens bostadsfonds återstående kassa intäktsförs i statsbudgeten i samband med att fonden läggs ned. Utan intäktsföringen skulle underskottet vara 11,0 miljarder euro. Underskottet täcks genom ökad upplåning. 
(4) Enligt den allmänna motiveringen till budgetpropositionen är det viktigaste sättet att stabilisera de offentliga finanserna att påskynda den ekonomiska tillväxten och höja sysselsättningen. Vid halvtidsöversynen våren 2025 fattades beslut om åtgärder för att påskynda den ekonomiska tillväxten och undanröja hindren för tillväxt. Genom att beskattningen av förvärvsinkomster lindras från och med 2026 eftersträvas bättre incitament att arbeta och starkare köpkraft. Vid halvtidsöversynen beslutades också om åtgärder för att förbättra konkurrenskraften, höja kompetensnivån och skapa gynnsammare förhållanden för investeringar. 
(5) Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet behandlar budgetpropositionen för 2026 inom ramen för sitt eget ansvarsområde och vill ta upp följande frågor. 
Sysselsättning
(6) Regeringen strävar efter att höja sysselsättningen med åtminstone 100 000 sysselsatta före 2027. För att uppnå målet har det lämnats ett flertal propositioner, av vilka en del för närvarande behandlas i riksdagen. Enligt finansministeriets bedömning stärker de åtgärder som regeringen redan beslutat om sysselsättningen med cirka 90 000 nya sysselsatta på medellång sikt. Vid tidpunkten för behandlingen av budgeten för 2026 är sysselsättningsläget ytterst svårt. Antalet sysselsatta har minskat, sysselsättningsgraden sjunkit och arbetslöshetsgraden stigit till följd av recessionen. 
(7) Arbetslösheten har ökat på bred front på olika kompetens- och utbildningsnivåer. Enligt arbetsförmedlingsstatistiken från augusti 2025 har arbetslösheten bland utlänningar ökat med nästan 11 000 personer under de senaste två åren. Den ökade arbetslösheten förklaras dock inte av enskilda faktorer eller av att arbetslösheten har ökat inom enskilda grupper. Enligt arbetskraftsundersökningen var trenden för det relativa arbetslöshetstalet redan tio procent i augusti 2025, vilket är den högsta siffran enligt den aktuella statistiken. Situationen är svår särskilt för långtidsarbetslösa. I augusti fanns det nästan 130 000 långtidsarbetslösa och fler än 60 000 av dem hade varit arbetslösa i minst två år. 
(8) När arbetslöshetsläget analyseras är det enligt utskottets uppgifter motiverat att fästa vikt vid indikatorerna. Begreppet arbetslös definieras på olika sätt i olika statistiska uppgifter om arbetslöshet. Till exempel beror en stor del av ökningen av den tillfälliga arbetslösheten (arbetslösa arbetssökande) på att aktiveringsgraden har sjunkit, det vill säga att en del av kunderna inom arbetskraftsservicen i statistiken kategoriserats som arbetslösa arbetssökande. Dessutom har också antalet arbetssökande ökat betydligt, vilket också bidrar till att förklara den ökade arbetslösheten. Det bör dock beaktas att även om skillnaderna i statistikföringen delvis förklarar att antalet arbetslösa arbetssökande har ökat, har sysselsättningsläget ändå genuint försämrats jämfört med tidigare år. 
(9) Aktiveringsgraden vände nedåt redan 2024 men minskningen har stannat av 2025. Att aktiveringsgraden minskat beror till exempel på ändringar i vissa lagstadgade tjänster (begränsning av lönesubventionen inom den offentliga sektorn samt vikariat för alterneringsledighet). Dessutom statistikförs inte sysselsättningsområdenas egna icke-lagstadgade tjänster i aktiveringsgraden. Välfärdsområdena har dessutom minskat utbudet av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, vilket syns direkt i form av en lägre aktiveringsgrad. Den minskade aktiveringsgraden har bidragit till att långtidsarbetslösheten ökat. 
(10) När arbetslösheten förvärras krävs en aktiv arbetskraftspolitik, påpekar utskottet. En av regeringens sysselsättningsåtgärder är en sysselsättningssedel för unga, som företag kan beviljas för att anställa unga mellan 18 och 29 år. Fokus ska ligga på de unga som inte har arbetslivserfarenhet eller utbildning. För stödet har reserverats 30 miljoner euro. Också de arbetslösas möjligheter att studera underlättas så att personer över 25 år kan avlägga öppna högskolestudier utan att förlora arbetslöshetsförmånen. Utskottet välkomnar dessa åtgärder. Det är dessutom skäl att utreda möjligheten för arbetslösa att flexibelt avlägga yrkesinriktade studier. 
Arbetskraftsservice
(11) Utgifterna under arbets- och näringsministeriets huvudtitel 32.30 föranleds i huvudsak av utgifter för EU:s strukturfondsprogram, program för samarbete vid de yttre gränserna och andra program inom sammanhållningspolitiken, utgifter för lönegaranti samt utgifter för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna. I kapitlet ingår dessutom vissa mindre utgifter för främjande av sysselsättningen, företagandet och regionernas livskraft. Tidigare omfattade utgifterna också den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen (moment 32.30.51). Från och med 2025 ansvarar kommunerna i egenskap av arbetskraftsmyndigheter för ordnandet av arbetskraftsservice. Finansieringen har därför överförts till moment 28.90.30 (Statsandel till kommunerna för ordnande av basservice). 
(12) Styrmodellen för arbetskraftsservicen ändrades som ett led i reformen av arbets- och näringstjänsterna. Statsrådet slog i december 2024 fast de riksomfattande målen för främjandet av sysselsättningen. Målen ställs upp en regeringsperiod åt gången och är i kraft tills nya mål slås fast. Målen för den innevarande regeringsperioden är att alla kunder garanteras likvärdiga och jämlika tjänster på båda nationalspråken, sysselsättningen i kundgrupper med låg sysselsättningsgrad höjs, snabb sysselsättning av arbetssökande stöds genom service som är verkningsfull och minskar förmånsutgifterna, yrkesmässig, regional och internationell rörlighet till branscher där det råder arbetskraftsbrist stöds och regionens livskraft stärks i samarbete med andra aktörer. 
(13) Överföringen av arbetskraftsservicen vid årsskiftet 2024–2025 väntades vara förenad med utmaningar i fråga om hur tjänsterna kan fortsätta i sin fulla omfattning genom övergångsperioden. Enligt arbetsförmedlingsstatistiken har användningen av aktiva arbetskraftspolitiska tjänster minskat under början av 2025, särskilt i fråga om arbetsträning och arbetskraftsutbildning. Enligt utskottets uppgifter finns det fortfarande mycket att göra i fråga om sysselsättningsområdenas organisation och skötseln av uppgifterna har kommit igång i varierande grad i områdena. Skillnaderna mellan områdena beror bland annat på varierande resurser, varierande tidigare erfarenhet eller brist på erfarenhet av kommunförsök samt kommunernas beslutsfattande. 
(14) Den lagstadgade serviceprocessen inom arbetskraftsservicen ska enligt regeringsprogrammet förenklas så att de begränsade resurserna kan användas på ett mer ändamålsenligt och 
kundorienterat sätt. De första ändringarna för att lätta upp serviceprocessen trädde i kraft den 1 september 2024. En proposition om följande ändringar (RP 108/2025 rd) behandlas för närvarande i riksdagen. 
(15) De föreslagna ändringarna i serviceprocessen och servicen för arbetssökande minskar i sin helhet arbetskraftsmyndigheternas uppgifter till ett belopp av 34,3 miljoner euro, vilket motsvarar 572 årsverken. Enligt utskottets uppgifter har arbets- och näringsministeriet dock ansett att kommunerna inte har förutsättningar att sköta sina lagstadgade uppgifter utan att den resursbrist som konstaterats inom arbetskraftsservicens kundservice tas i beaktande. De föreslagna ändringarna innebär att arbetskraftsmyndigheternas statsandelsfinansiering minskas med sammanlagt 1,08 miljoner euro, vilket motsvarar 18 årsverken. Minskningen görs under moment 28.90.30 (Statsandel till kommunerna för ordnande av basservice). 
(16) De ändringar i fråga om påföljder inom utkomstskyddet för arbetslösa som föreslås i den ovannämnda propositionen beräknas minska den offentliga ekonomins utgifter för social trygghet med cirka 14,9 miljoner euro per år. Enligt kalkylerna stärker de föreslagna ändringarna sammanlagt sysselsättningen med uppskattningsvis 100–700 nya sysselsatta. Sysselsättningseffekten minskar den offentliga ekonomins utgifter med uppskattningsvis 2,5–16,8 miljoner euro per år. 
(17) Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att den ökade arbetslösheten innebär en stor utmaning för arbetskraftsservicen när behovet av service och stöd för att söka arbete blir allt större. Utskottet påpekar dessutom att de faktiska hindren för sysselsättning för många långtidsarbetslösa är sådana som bör skötas inom social- och hälsovårdstjänsterna. Det kan till exempel röra sig om problem som gäller livshantering, användning av berusningsmedel eller psykisk ohälsa. Dessa kan i allmänhet inte lösas inom sysselsättningstjänsterna utan hör till social- och hälsovårdstjänsterna, som välfärdsområdena ansvarar för. Utskottet betonar betydelsen av samarbete mellan olika aktörer. För att främja sysselsättningen behövs starka sektorsövergripande tjänster. Utskottet anser det vara viktigt att man för att trygga kundernas tillgång till tjänster utreder möjligheten att införa incitament till välfärdsområdena för att främja sysselsättningen. 
Jämställdhet
(18) Finansministeriet förutsätter att ministerierna i motiveringen till huvudtiteln i sitt budgetförslag tar in en sammanfattande granskning av sådan verksamhet i anslutning till budgeten som har betydande konsekvenser för könen. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid de samhälleliga effektmålen för jämställdheten mellan könen inom förvaltningsområdet och vid de utgifter inom förvaltningsområdet som kan inverka på förverkligandet av jämställdheten. Idealfallet skulle vara att man utifrån de sammanfattande granskningarna kan få en uppfattning av budgetens sammanlagda konsekvenser för jämställdheten. 
(19) Granskningarnas innehåll och omfattning varierar mellan ministerierna. Granskningarna har vid många ministerier blivit snävare än tidigare. Mest poäng fick social- och hälsovårdsministeriet och försvarsministeriet. Årliga utredningar om bedömningen av propositionernas konsekvenser för jämställdheten och budgetpropositionens granskningar av jämställdheten finns tillgängliga i statsrådets projektportal. Uppföljningsuppgifterna har också använts i statsrådets eget utvecklingsarbete och i uppföljningen av regeringens jämställdhetsprogram. 
(20) I sammanfattningarna har man bland annat lyft fram följande helheter: 1) Inom statens ägarstyrning beaktas vid valet av styrelseledamöter till statligt helägda bolag jämställdhetsaspekter så att bägge könens andel av antalet styrelseledamöter är minst 40 procent och statsrådets övriga jämställdhetsmål iakttas (statsrådets kansli). 2) Utvecklingssamarbetsprojekt där ett delmål eller det huvudsakliga målet är att stärka kvinnors och flickors ställning och rättigheter stöds med utvecklingssamarbetsanslag till ett belopp av uppskattningsvis 328 miljoner euro (utrikesministeriet). 3) Invandrarkvinnor lyfts upp som en särskild målgrupp för integrations- och sysselsättningsåtgärder i syfte att stärka deras delaktighet i arbetslivet och i samhället i övrigt (arbets- och näringsministeriet). 4) För finansieringen av skyddshemsverksamheten föreslås sammanlagt 31 miljoner euro, vilket innebär en ökning på cirka 3,5 miljoner euro (social- och hälsovårdsministeriet). 
(21) Utgifterna för dataombudsmannens, jämställdhetsombudsmannens, diskrimineringsombudsmannens samt andra ombudsmäns och specialmyndigheters verksamhet inom justitieministeriets förvaltningsområde täcks med sammanlagt 23,3 miljoner euro under moment 25.01.03. Momentet har minskats med 260 000 euro i form av omkostnadsbesparingar. Beslut om hur besparingarna ska riktas inom momentet fattas som en del av resultatförhandlingarna. 
(22) Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet betonar att främjandet av jämställdheten måste beaktas som en del av budgetprocessen. Utskottet anser det vara viktigt att utarbetandet av de sammanfattande granskningarna utvecklas vidare. Under 2026 genomförs direktivet om lönetransparens (EU) 2023/970. Dessutom bereder justitieministeriet genomförandet av direktiven (EU) 2024/1499 och (EU) 2024/1500 om diskriminerings- och jämställdhetsorgan. Utskottet noterar att situationen i fråga om ombudsmännens verksamhet och anslagsdimensionering bör följas upp som en del av resultatstyrningen och de årliga budget- och ramprocesserna. Slutligen fäster utskottet uppmärksamhet vid att FoUI-satsningarna ofta riktas till mansdominerade branscher. 
Arbetarskyddet
(23) Arbetarskyddsmyndigheten har i uppgift att övervaka att arbetsgivarna sörjer för arbetsförhållandena på arbetsplatserna i enlighet med arbetarskyddslagstiftningen. Tillsynen omfattar också bland annat anställningsvillkor, anlitande av utländsk arbetskraft, bekämpning av svart ekonomi och iakttagande av beställaransvaret. Senast har tillsynsuppgifterna utvidgats till att gälla lokala avtal. 
(24) Budgetpropositionens mest betydande effekter på arbetarskyddsmyndigheternas verksamhet är såsom året innan att anslagen minskas i enlighet med statsförvaltningens produktivitetsprogram. Ungefär 90 procent av arbetarskyddsmyndigheternas utgifter består av personalkostnader, alltså kommer besparingarna i praktiken att inverka på arbetarskyddsmyndigheternas personal och därigenom på omfattningen av arbetarskyddstillsynen och annan påverkanskommunikation. Under de senaste två åren har arbetarskyddsmyndigheternas personalram minskat med cirka 20 årsverken. Inför år 2026 uppgår personalramen till cirka 424 årsverken. Personalminskningen har nästan uteslutande drabbat tillsynsverksamheten. Antalet arbetarskyddsinspektioner har minskat. År 2023 genomfördes 24 500 inspektioner, målet för 2024 var 20 000 inspektioner och målet för 2025 var 19 500 inspektioner. 
(25) Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet noterar att arbetarskyddsmyndigheternas uppgifter har ökat under de senaste åren, antingen till följd av nya lagstadgade uppgifter eller indirekt till följd av förändringarna i samhället och arbetslivet överlag. Bland ändringarna kan exempelvis nämnas att arbetarskyddsmyndigheternas befogenheter har utökats till att omfatta olika former av arbetsrelaterat utnyttjande (människohandel, ocker och bedrägeri). Behovet av att övervaka anlitandet av utländsk arbetskraft har ökat och nya arbetsformer (plattformsekonomi, lättföretagare osv.) medför nya utmaningar. Å andra sidan har lagstiftningen också förtydligats till vissa delar, till exempel i fråga om bärplockare från tredjeländer. Det är viktigt att följa hur väl arbetarskyddsmyndigheternas resurser räcker till, menar utskottet. 
Övrigt
(26) Sakkunniga har framfört att slopandet av rätten till skatteavdrag för arbetsmarknadsorganisationernas medlemsavgifter kan påverka organisationsgraden. Utskottet anser det vara viktigt att följa vilka konsekvenser slopandet av skatteavdragsrätten får. 
(27) Slutligen fäster utskottet uppmärksamhet vid de kontinuerliga ändringarna i näringsstrukturen, som framhävs särskilt i olika krissituationer. Utskottet påpekar att matchningen på arbetsmarknaden blir mindre effektiv om kompetensen inte anpassas till nya behov.