Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagar som anknyter till genomförandet av direktivet om arbete ombord på fiskefartyg (RP 291/2018 rd): Ärendet har remitterats till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om sjöarbetsavtal, sjöarbetstidslagen, lagen om arbetstiden på fartyg i inrikesfart och lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg ändras. Med ändringarna genomförs rådets direktiv om arbete ombord på fiskefartyg.
Lagen om sjöarbetsavtal föreslås bli ändrad så att det för arbete som utförs ombord på fiskefartyg utöver 16 års ålder också krävs att den som anställs har fullgjort sin läroplikt. Bestämmelsen om minimiålder tillämpas också på fiskare som inte arbetar inom ramen för ett arbetsavtalsförhållande. I sjöarbetstidslagen och lagen om arbetstiden på fartyg i inrikesfart ska det föreskrivas om maximiarbetstid som iakttas på sjögående fiskefartyg. Dessutom ändras tillämpningsområdet för båda lagarna så att bestämmelserna om maximiarbetstid och vilotid också tillämpas på fiskare som arbetar ombord på något annat sätt än i anställningsförhållande, om det på fartyget samtidigt finns arbetstagare som arbetar utifrån arbetsavtal. Vidare ändras sjöarbetstidslagen så att bestämmelserna om maximiarbetstid och vilotid i fortsättningen också ska tillämpas på fiskare som får lön enbart i form av en vinstandel.
Lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg ändras enligt förslaget så att befälhavaren för fartyg med en längd på minst 24 meter ska lämna uppgifterna på besättningslistan till redaren i land före fartygets avgång eller skicka uppgifterna till redaren omedelbart efter avgången.
Lagarna avses träda i kraft den 15 november 2019.
Propositionen avser att genomföra rådets direktiv om arbete ombord på fiskefartyg. Direktivet syftar till att förbättra levnads- och arbetsvillkoren ombord på fartyg som för en EU-medlemsstats flagg genom att fastställa samordnade regler för arbetsvillkoren. Direktivet grundar sig på ett avtal som ett antal arbetsmarknadsorganisationer på EU-nivå har ingått om att genomföra Internationella arbetsorganisationen ILO:s konvention nr 188 om arbete i fiskenäringen från 2007. Konventionen har bestämmelser om bland annat besättningen på fiskefartyg, befälhavarens skyldigheter, läkarundersökningar av fiskare, hälsoskydd och sjukvård, säkerhet i arbetet, boendemiljö, minimiålder, anställningsvillkor och arbets- och vilotider.
Medlemsstaterna är skyldiga att införa de ändringar som direktivet föreskrivet senast den 15 november 2019. Direktivbestämmelserna ingår i lagstiftningen för arbets- och näringsministeriets, social- och hälsovårdsministeriets och kommunikationsministeriets förvaltningsområde. Våra gällande författningar täcker redan nu in merparten av kraven i direktivet.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser att propositionen är lämplig och behövlig och tillstyrker lagförslagen med följande kommentarer och tekniska ändringar.
1 kap. 7 §. Omyndigs arbetsavtal.
Lagen föreslås bli ändrad så att det för arbete som utförs ombord på fiskefartyg utöver minst 16 års ålder också krävs att den som anställs har fullgjort sin läroplikt. Enligt uppgifter till utskottet bör formuleringen preciseras.
Bestämmelser om läroplikt finns i 7 kap. i lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Enligt 25 § i den lagen är barn som är varaktigt bosatta i Finand läropliktiga. Läroplikten börjar det år då barnet fyller sju år, och den upphör när den grundläggande utbildningens lärokurs har fullgjorts eller det har förflutit tio år sedan läroplikten började. I Finland fullgör så gott som alla barn den grundläggande utbildningens lärokurs (enligt uppgifter från Utbildningsstyrelsen 99,7 %) och får avgångsbetyg. Formuleringen i det föreslagna 1 kap. 7 § 1 mom. i lagen om sjöarbetsavtal bör dock preciseras. I stället för att föreskriva att läroplikten ska ha fullgjorts bör paragrafen föreskriva att läroplikten ska ha upphört.
Vidare påpekar utskottet att fiskaryrket kan ha funnits i flera generationer i de finländska familjeföretagen. I många fiskarfamiljer deltar barnen allt efter sin förmåga i arbetet redan när de är under 16 år, vilket är viktigt för att yrket ska kunna föras vidare till nästa generation.
Redan i dag krävs det att man ska vara 16 år för att få ingå avtal om arbete ombord på fartyg. Om det ombord på ett fiskefartyg samtidigt arbetar personer med arbetstagarställning, ska kravet på minimiålder i fortsättningen också gälla arbetsavtalsbaserat arbete. Det hindrar emellertid inte att personer under 16 år är med på fartyget. De föreslagna bestämmelserna påverkar inte de fall när arbetet ombord på ett fiskefartyg utförs på familjerättsliga grunder utan arbetsavtal, om det inte finns utomstående arbetstagare på fartyget.
2 §. Undantag från tillämpningsområdet.
I 8 punkten föreslås att lagen inte ska tillämpas på arbete som utförs av ”den som är anställd på statens fartyg som används för försvars- eller sjöbevakningsuppgifter”. Med hänvisning till inkommen information anser utskottet att begreppet ”sjöbevakningsuppgifter” lämpligen kan bytas ut mot ”uppgifter inom gränskontroll, gränssäkerhet och sjöräddning”, eftersom de begreppen används om Gränsbevakningsväsendets uppdrag i annan lagstiftning.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var