Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot
1) skyldigheten avseende design av produkter enligt Utskottet föreslår en strykning 6 § 2 mom. eller Slut på strykningsförslagetbestämmelser som utfärdats med stöd av 6 § 3 mom.
2) skyldigheten enligt 7 § att sörja för bedömningen av överensstämmelse med kraven,
3) skyldigheten enligt 8 § eller bestämmelser som utfärdats med stöd av 8 § att avge en försäkran om överensstämmelse,
4) tillverkares eller deras representanters skyldighet enligt 12 § att lämna uppgifter,
5) skyldigheten enligt 13 § 1 mom. att tillgänglighålla information,
6) skyldigheten enligt 14 § att tillgänglighålla information om en hållbar användning av den energirelaterade produkten, om den energirelaterade produktens ekologiska profil och fördelarna med ekodesign,
7) Utskottet föreslår en strykning näringsidkares Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring skyldigheten Slut på ändringsförslaget enligt Utskottet föreslår en strykning 19 eller Slut på strykningsförslaget28 § att lämna uppgifter eller besiktningsorgans skyldighet enligt 33 § att lämna uppgifter,
8) leverantörers skyldighet enligt artikel 3.1—3.5 i förordningen om energimärkning att leverera tryckta etiketter och ett produktinformationsblad, att fästa ett energimärke, att säkerställa att etiketter och produktinformationsblad är korrekta, att så snart en enhet av en modell är i bruk begära ett medgivande från kunden för alla ändringar som skulle ha en negativ inverkan på parametrarna på enhetens energieffektivitetsetikett såsom de fastställs i den relevanta produktgruppspecifika rättsakten eller att förhindra utsläppande på marknaden av produkter som är utformade så att en modells prestanda automatiskt ändras under provningsförhållanden,
9) återförsäljares skyldighet enligt artikel 5.1 a i förordningen om energimärkning att visa etiketten,
10) leverantörers eller återförsäljares hänvisningsskyldighet enligt artikel 6.1 a i förordningen om energimärkning, rättelseskyldighet enligt artikel 6.1 b, förbudet enligt artikel 6.1 c mot att tillhandahålla eller visa andra etiketter, märken, symboler eller påskrifter när det gäller produkter som omfattas av produktgruppspecifika rättsakter, förbudet enligt artikel 6.1 d mot att tillhandahålla eller visa efterliknande etiketter när det gäller produkter som inte omfattas av produktgruppspecifika rättsakter eller förbudet enligt artikel 6.1 e mot att tillhandahålla eller visa efterliknande etiketter när det gäller produkter som inte är energirelaterade,
11) skyldigheten enligt 20 § att använda finska och svenska,
12) leverantörers skyldighet beträffande produktdatabasen enligt artiklarna 4.1 och 4.2 i förordningen om energimärkning att innan de på marknaden släpper ut en enhet av en ny modell som omfattas av en produktgruppspecifik rättsakt föra in information om den nya modellen, såsom denna anges i bilaga I, i produktdatabasens offentliga del och efterlevnadsdelen eller att göra en elektronisk version av den tekniska dokumentationen tillgänglig för granskning inom tio dagar från mottagandet av en begäran från marknadskontrollmyndigheterna eller kommissionen, Utskottet föreslår en strykning skyldigheten enligt artikel 4.3 att i produktdatabasen föra in information, såsom denna anges i bilaga I, för modeller av vilka enheter släpptes ut på marknaden före den 1 augusti 2017, Slut på strykningsförslagetleverantörers skyldighet enligt artikel 4.4. att i databasen ange när de inte längre släpper ut enheter av en modell på marknaden, skyldigheten enligt artikel 4.6 att efter det att den sista enheten av en modell har släppts ut på marknaden behålla informationen om denna modell i produktdatabasens efterlevnadsdel under en period på 15 år eller någon annan föreskriven tid och att behålla informationen i databasens offentliga del, Utskottet föreslår en ändring eller Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 13) den skyldighet enligt 24 § som gäller besiktningsorganets uppgifter, eller Slut på strykningsförslaget
1Utskottet föreslår en ändring 3 Slut på ändringsförslaget) en begränsning eller ett förbud eller föreläggande som avses i 34 §,
ska, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, för brott mot bestämmelserna om krav på ekodesign för och energimärkning av produkter dömas till böter.
Den som bryter mot ett förbud eller åläggande som har meddelats med stöd av denna lag och som förenats med vite får inte med stöd av 1 mom. dömas till straff för samma gärning.
Bestämmelser om CE-märkningsförseelse finns i lagen om CE-märkningsförseelse (187/2010).