Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om skyldighet för aktörer inom digital plattformsekonomi att lämna upplysningar i fråga om beskattning och om upphävande av 17 f § 2–4 mom. i lagen om beskattningsförfarande (RP 140/2025 rd): Ärendet har remitterats till finansutskottet för betänkande.
Ärendet har beretts i finansutskottets skattedelegation.
Skattedelegationen har hört
Skattedelegationen har fått ett skriftligt yttrande av
Inget yttrande av
I propositionen föreslås det att lagen om skyldighet för aktörer inom digital plattformsekonomi att lämna upplysningar i fråga om beskattning och lagen om beskattningsförfarande ändras.
Enligt propositionen ska skyldigheten för i Finland rapporteringsskyldiga plattformsoperatörer att lämna upplysningar till Skatteförvaltningen om sådan försäljning och uthyrning som sker via plattformar utvidgas. Enligt förslaget ska rapporteringsskyldigheten gälla säljare som har hemvist i en medlemsstat i Europeiska unionen och bostadslägenheter eller affärslokaler, parkeringsplatser eller fast egendom som är belägna i en medlemsstat i Europeiska unionen, samt motsvarande upplysningar, om säljaren har hemvist i en jurisdiktion utanför Europeiska unionen som har förbundit sig att utbyta sådana upplysningar med Finland eller om egendomen i fråga är belägen i en sådan jurisdiktion.
I och med ändringen kan Finland aktivera det multilaterala avtal mellan behöriga myndigheter om automatiskt utbyte av upplysningar om inkomster som erhålls genom digitala plattformar som utarbetats av Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD), och i enlighet med OECD:s gemensamma modellregler om rapportering delta i det automatiska utbytet av upplysningar om inkomster som erhålls genom försäljning och uthyrning via digitala plattformar.
Utbytet av upplysningar gör det möjligt för Finland att i större utsträckning än för närvarande erhålla information som behövs för beskattningen i Finland om sådan försäljning och uthyrning som sker via plattformar som är etablerade utanför Europeiska unionen.
Samtidigt föreslås det att bestämmelsen i lagen om beskattningsförfarande om plattformsoperatörers skyldighet att lämna upplysningar ändras för att förenkla och förtydliga bestämmelsen.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2026.
Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar.
Genom propositionen utvidgas Finlands deltagande i det internationella automatiska utbytet av upplysningar om inkomster som erhållits via digitala plattformar. Utbytet av upplysningar omfattar utöver EU:s medlemsstater sådana jurisdiktioner utanför EU som med Finland har aktiverat det multilaterala avtal mellan behöriga myndigheter om automatiskt utbyte av upplysningar om inkomster som erhålls genom digitala plattformar (multilateralt DPI-avtal). Enligt förslaget ska man genomföra bestämmelser enligt DPI-modellreglerna, som förpliktar plattformsoperatörerna att iaktta förfaranden för kundkännedom och till Skatteförvaltningen rapportera de upplysningar som krävs om säljare som bor eller hyr ut bostadslägenheter eller affärslokaler, parkeringsplatser eller fast egendom inom en sådan jurisdiktion med vilken Finland utbyter upplysningar i enlighet med det multilaterala DPI-avtalet.
EU-staterna har sedan 2024 utbytt upplysningar om försäljning och uthyrning via digitala plattformar. Till denna del grundar sig regleringen på en ändring av handräckningsdirektivet som gäller utbyte av upplysningar om inkomster som erhålls genom digitala plattformar (det så kallade DAC7-direktivet). I och med DAC7-direktivet har Skatteförvaltningens tillgång till upplysningar om inkomster som erhållits via plattformar ökat betydligt, står det i propositionen. Utmaningen med de nuvarande bestämmelserna är att få upplysningar av plattformsoperatörer utanför EU.
En utvidgning av utbytet av upplysningar till att gälla jurisdiktioner utanför EU utvidgar och förbättrar enligt propositionen ytterligare tillgången till upplysningar, eftersom det skulle effektivisera insamlingen av upplysningar från plattformsoperatörer utanför EU. Ändringen förbättrar också möjligheterna att garantera plattformsoperatörerna samma behandling när de är verksamma inom EU, oberoende av var de har sin hemvist. Den omedelbara nyttan av lagändringarna är dock begränsad, eftersom antalet jurisdiktioner utanför EU som hittills har förbundit sig till det multilaterala DPI-avtalet är litet. Antalet ökar förhoppningsvis med tiden. Avtalet har hittills undertecknats av 31 jurisdiktioner. Majoriteten av dem är EU-länder med vilka utbyte av upplysningar redan pågår.
I och med ikraftsättandet av DAC7-direktivet har rapporteringsskyldiga plattformsoperatörer redan från ingången av 2023 varit skyldiga att identifiera säljare som är verksamma på deras plattformar och säljarnas hemviststater. Enligt utskottets uppgifter medför propositionen i praktiken inga nya skyldigheter för rapporteringsskyldiga plattformsoperatörer, utan de har redan i enlighet med den gällande lagen varit skyldiga att samla in uppgifter om alla försäljare och säkerställa att uppgifterna är korrekta genom de förfaranden som anges i den gällande lagen. Den gällande lagstiftningen och de ändringar som föreslås i den motsvarar till sitt innehåll de uppgifter som DAC7-direktivet och modellreglerna för DPI åtminstone förutsätter utan nationella utvidgningar.
Genom propositionen sätts också de ändringar i handräckningsdirektivet som gäller kryptotillgångar (det så kallade DAC8-direktivet) i kraft till den del de gäller upplysningsskyldigheten för aktörer inom digital plattformsekonomi. Samtidigt föreslås det att den bestämmelsen i lagen om beskattningsförfarande som gäller plattformsoperatörers skyldighet att lämna upplysningar ändras i syfte att förenkla och förtydliga bestämmelsen. Det föreslås också att Skatteförvaltningen bemyndigas att meddela närmare föreskrifter.
Sammantaget sett anser utskottet att de föreslagna ändringarna behövs och är ändamålsenliga. Som det framgår av propositionen har förändringen i den digitala verksamhetsmiljön inverkat på utgångspunkterna för verkställandet av beskattningen. Det är viktigt att också Skatteförvaltningens verktyg utvecklas när omvärlden förändras. Försäljningen och uthyrningen av olika tjänster och nyttigheter via digitala plattformar har ökat och kan förväntas öka också i framtiden.
Finansutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var