Senast publicerat 08-05-2021 12:41

Betänkande FvUB 18/2018 rd RP 125/2018 rd Förvaltningsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice (RP 125/2018 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • specialsakkunnig Erkki Papunen 
    finansministeriet
  • konsultativ tjänsteman Arto Salmela 
    finansministeriet
  • ekonomichef Pasi Rentola 
    undervisnings- och kulturministeriet
  • konsultativ tjänsteman Susanna Grimm-Vikman 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • utvecklingschef Sanna Lehtonen 
    ​Finlands Kommunförbund.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om statsandel för kommunal basservice ändras så att statsandelsprocenten för kommunal basservice höjs med 0,03 procentenheter. Det innebär att statsandelen från ingången av 2019 blir 25,37 procent och kommunernas självfinansieringsandel 74,63 procent. 

Det föreslås att det i ändringen av statsandelsprocenten som tillägg beaktas 0,03 procentenheter i anknytning till fullgörandet av nya och mer omfattande åligganden på så sätt att statsandelsprocenten blir 100. 

Enligt förslaget ökas statsandelen för kommunal basservice i genomsnitt med 40,85 euro per invånare i enlighet med den nettominskning på 224 miljoner euro av kommunalskatten som följer av ändringarna av beskattningsgrunderna. 

Nedskärningen på 497 miljoner euro till följd av konkurrenskraftsavtalet ska enligt förslaget genomföras genom att 90,69 euro per invånare dras av från statsandelen för kommunal basservice. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2019 och avses bli behandlad i samband med den. 

Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2019. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

De föreslagna ändringarna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) anknyter till det som föreslås under momentet för statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (28.90.30) i budgetpropositionen för 2019. 

I propositionen föreslås det att lagen om statsandel för kommunal basservice ändras så att kommunernas statsandel är 25,37 procent och kommunernas självfinansieringsandel 74,63 procent år 2019. Förslaget innebär att statsandelsprocenten stiger med 0,03 procentenheter. 

Förvaltningsutskottet noterar som en positiv sak att fullgörandet av nya och mer omfattande uppgifter har beaktats vid ändringen av statsandelsprocenten på så sätt att statsandelsprocenten i överensstämmelse med regeringsprogrammet är 100. De ökade uppgifterna gäller barnskydd och hemservice till barnfamiljer samt hemvård för äldre och veterantjänster i hemmet. 

År 2019 minskas statsandelen för kommunal basservice bland annat på grund av den lagfästa justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna (-213 miljoner euro) samtidigt som kommunerna får en kompensation för skatteinkomster som går förlorade när beskattningsgrunderna ändras (+224 miljoner euro). I överensstämmelse med regeringsprogrammet görs ingen indexförhöjning i statsandelen för kommunal basservice 2019, vilket minskar statsandelarna med 91 miljoner euro. 

Förvaltningsutskottet ser det som viktigt att kommunerna kompenseras fullt ut för skatteinkomstbortfallet till följd av de ändrade beskattningsgrunderna så att enskilda kommuners inkomster inte förändras av den ändringen. Utskottet konstaterar att kompensationen av skatteinkomstbortfallet enligt propositionen motsvarar det preciserade beloppet (224 miljoner euro) i den kompletterande budgetpropositionen (RP 176/2016 rd). 

Till följd av konkurrenskraftsavtalet föreslås det att statsandelen ska minskas med 497 miljoner euro 2019. Avdraget genomförs genom att det från statsandelen för kommunal basservice dras av 90,69 euro per invånare. Utöver det direkta avdraget inverkar genomförandet av konkurrenskraftsavtalet dock även genom justeringen av kostnadsfördelningen, vilket leder till att statsandelen delvis minskar två gånger. Denna minskning av statsandelarna på grund av justering av kostnadsfördelningen 2019—2022 är sammanlagt -237 miljoner euro, vilket föreslås bli kompenserat på en gång genom ett tillägg på sammanlagt 237 miljoner euro i statsandelen för kommunal basservice 2020. Tillägget blir 43,22 euro per invånare. 

Sammantaget sett anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget utan ändringar. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Förvaltningsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 125/2018 rd utan ändringar. 
Helsingfors 29.11.2018 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Juho Eerola saf 
 
vice ordförande 
Timo V. Korhonen cent 
 
medlem 
Pertti Hakanen cent 
 
medlem 
Mika Kari sd 
 
medlem 
Antti Kurvinen cent 
 
medlem 
Sirpa Paatero sd 
 
medlem 
Olli-Poika Parviainen gröna 
 
medlem 
Juha Pylväs cent 
 
medlem 
Veera Ruoho saml 
 
medlem 
Wille Rydman saml 
 
medlem 
Joona Räsänen sd 
 
medlem 
Vesa-Matti Saarakkala blå 
 
medlem 
Matti Semi vänst 
 
medlem 
Mari-Leena Talvitie saml 
 
medlem 
Tapani Tölli cent. 
 

Sekreterare var

utskottsråd Minna-Liisa Rinne. 
 

RESERVATION

Motivering

År 2019 försvagar statens beslut kommunernas inkomstunderlag med grovt räknat cirka 250 miljoner euro. Kommunernas statsandelar reduceras av bland annat följande: indexfrysningarna för statsandelar 91 miljoner euro, en dubbel nedskärning motsvarande besparingen av den sänkta semesterpenningen genom justeringen av kostnadsfördelningen 59 miljoner euro, den nya nedskärningen i enlighet med konkurrenskraftsavtalet 29 miljoner euro och föregripande nedskärningar av statsandelar för koncentrering av specialiserad sjukvård, närstående- och familjevård m.m. 33 miljoner euro. 

Det är särskilt problematiskt att staten skär ned den besparing kommunerna får av den sänkta semesterpenningen till följd av konkurrenskraftsavtalet i två omgångar. Först togs besparingen direkt från statsandelarna, och nu tas den för andra gången från statsandelarna i och med justeringen av kostnadsfördelningen. På samma sätt är det problematiskt att staten i och med de föregripande nedskärningarna av statsandelarna också pungslår kommunerna på grundval av sparbeslut som inte motsvaras av besparingar i kommunerna. 

Vidare reduceras statsandelen med allmän täckning för basservice av en nyallokering för att främja digitalisering (30 miljoner) och från och med 2020 till stöd för kommunsammanslagningar (10 miljoner). Dessa pengar dras således av finansieringen med allmän täckning för basservice och de utdelas som bidrag för de nämnda användningsändamålen. 

Vi föreslår att statsandelen för kommunal basservice höjs med ett belopp på 250 miljoner euro, vilket används för att göra indexhöjningarna till fullt belopp, avstå från nya nedskärningar av statsandelarna och sänka klientavgifterna inom social- och hälsovården och för att stärka social- och hälsovården. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner lagförslaget enligt betänkandet, men 36 och 55 § i lagförslaget med ändringar (Reservationens ändringsförslag). 

Reservationens ändringsförslag

36 § 
Tidsbegränsade minskningar och ökningar av statsandelen till kommunerna 
Under 2016—2019 dras från statsandelen för kommunal basservice årligen av ett belopp som motsvarar indexhöjningen. År 2019 är det beloppet Utskottet föreslår en ändring 0,00 Slut på ändringsförslaget euro per invånare. 
År 2019 dras från statsandelen för kommunal basservice av Utskottet föreslår en ändring 79,93 Slut på ändringsförslaget euro per invånare i anknytning till de besparingar som konkurrenskraftsavtalet medför för kommunerna. 
(3—6 mom. som i FvUB) 
55 § 
Statsandelsprocent och kommunens självfinansieringsandel 
Kommunens kalkylerade kostnader enligt 6—13 § fördelas på så sätt att kommunernas statsandel är Utskottet föreslår en ändring 26,80 Slut på ändringsförslaget procent (statsandelsprocent) och kommunernas självfinansieringsandel Utskottet föreslår en ändring 73,20 Slut på ändringsförslaget procent. 
Helsingfors 29.11.2018
Sirpa Paatero sd 
 
Mika Kari sd 
 
Joona Räsänen sd 
 
Matti Semi vänst 
 
Olli-Poika Parviainen gröna 
 
Juho Eerola saf