Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om fonderna inom området för inrikes frågor (RP 173/2017 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om fonderna inom området för inrikes frågor ändras. Inrikesministeriet ges i vissa klart definierade fall befogenhet att ändra nationella program och nationella genomförandeprogram. I huvudsak beslutar statsrådet fortfarande om ändringarna. Inrikesministeriet ska dock efter att ha hört övervakningskommittén för de nationella programmen besluta om en ökning av sådan tilläggsfinansiering som Europeiska kommissionen direkt tilldelat för särskilda och nationella målsättningar, om en ökning av de tilläggsbelopp som avses i förordningen om asyl-, migrations- och integrationsfonden och av det antal personer som ligger till grund för dessa tilläggsbelopp och om ändringar av mindre betydelse. Dessutom blir det möjligt att beakta eventuella andra bidrag och intäkter vid uträkning av beloppet för EU-stöd till projekt med stöd i form av ett schablonbelopp.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2018.
EU har inrättat två fonder inom området inrikes frågor för programperioden 2014—2020, nämligen asyl-, migrations- och integrationsfonden och fonden för inre säkerhet. Fonder inom området inrikes frågor är ett viktigt finansiellt instrument när det gäller att främja den inre säkerheten och unionens gemensamma migrationspolitik. De medverkar till att stärka EU:s yttre gränser och viseringspolitiken, likaså polissamarbetet, åtgärderna för att förebygga och bekämpa brott och krishanteringen. Vidare stärks och utvecklas EU:s gemensamma asylsystem, stöds integrationen och laglig invandring av medborgare från tredjeländer och tas strategier för återresa fram.
Ett nationellt program upprättas för båda fonderna för att fastställa målen för och allokera de medel som Finland får från respektive fond. Under programperioden beräknas våra nationella program få omkring 150 miljoner euro från fonderna. Fram till november 2017 hade 131 projekt tilldelats bidrag ur fonderna. Bidrag inom rättsliga och inrikes frågor utgör omkring två procent av EU:s budget under programperioden.
Allmänna bestämmelser om fonderna och bestämmelser om respektive fond ingår i EU-förordningar. Med lagen om fonderna inom området för inrikes frågor (903/2014) uppfyller Finland de krav som unionslagstiftningen ställer på förvaltningen av de nationella programmen. Lagen trädde i kraft den 1 januari 2015.
Med den föreslagna lagen genomför Finland de nödvändiga ändringar som kommit fram i halvtidsöversynen av programperioden. Det har skett en del förändringar i omvärlden och därför har Finland varit tvunget att se över de nationella programmen betydligt mer än man ursprungligen räknade med. Beslutsmekanismen för ändringar av mindre betydelse och tekniska justeringar i den gällande lagen har visat sig vara onödigt tungrodd, och handläggningen hade med fördel kunnat anförtros det behöriga ministeriet. Följaktligen föreslår regeringen att inrikesministeriet i vissa avgränsade fall får befogenhet att ändra nationella program och nationella genomförandeprogram. I övrigt är det i huvudsak statsrådet som beslutar om ändringar.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Med ändringarna minskar den extra administrativa bördan, och fonderna inom området inrikes frågor kan utnyttjas effektivare. Samtidigt görs en del nödvändiga uppdateringar i lagen. Vidare föreslår utskottet att ordet ”muutoksesta” läggs till i 3 § 3 mom. i den finska lagtexten. Ändringen är en teknisk justering som inte påverkar den svenska lagtexten.
Förvaltningsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var