I propositionen föreslår regeringen bestämmelser om tilläggsundervisning för förberedande undervisning som ordnas inom den grundläggande utbildningen samt om höjning och indexbindning av maximiavgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamhet. Kulturutskottet tillstyrker lagförslagen i propositionen, men med följande kommentarer och ändringsförslag.
Tilläggsundervisning för förberedande undervisning som ordnas inom den grundläggande utbildningen
I propositionen föreslås bestämmelser om tilläggsundervisning för förberedande undervisning som ordnas inom den grundläggande utbildningen som kommunen kan ordna efter den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen. Förslaget bygger på föresatsen i statsminister Petteri Orpos regeringsprogram, enligt vilken det görs möjligt att förlänga den förberedande undervisningen till två år i situationer där det bedöms vara nödvändigt för att säkerställa tillräckliga språkliga färdigheter, och att det reserveras tillräckliga finansiella resurser för ändamålet.
Enligt förslaget till ändring av lagen om grundläggande utbildning ordnas förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen och tilläggsundervisning i förberedande undervisning för elever som har utländsk bakgrund och som är födda någon annanstans än i Finland. Syftet med tilläggsundervisningen för förberedande undervisning som ordnas inom den grundläggande utbildningen är att stärka de färdigheter i finska eller svenska som eleven behöver och på så sätt bidra till att främja elevernas balanserade utveckling och integration i det finländska samhället.
I den gällande lagen om grundläggande utbildning benämns den förberedande undervisningen ”förberedande undervisning som ordnas för invandrare före den grundläggande utbildningen”. Med invandrare avses i princip personer som har flyttat till landet. Den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen kan således redan med stöd av den gällande lagstiftningen anses gälla barn som flyttat till Finland. Men enligt propositionen var cirka 10 procent av eleverna i förberedande undervisning 2023 födda i Finland. I sakkunnigyttrandena har det framförts motsatta åsikter om förslaget att den förberedande undervisningen och tilläggsundervisningen i den förberedande undervisningen i fortsättningen ska ordnas endast för elever som har utländsk bakgrund och som är födda utomlands.
De särskilda arrangemangen, såsom förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen och tilläggsundervisning inom den förberedande undervisningen, och därmed också de betydande satsningar som utbildningsanordnarna får bör enligt utskottet lämpligen riktas till de elever som behöver mest stöd. Enligt uppgift finns det behov av stöd för språk och inlärningsfärdigheter särskilt bland de elever som kommer till Finland i slutet av lågstadiet eller i högstadiet.
När det gäller elever födda i Finland kommer tyngdpunkten i fortsättningen att ligga på lösningar där barn och unga med invandrarbakgrund deltar i samma undervisning som andra elever. Barn med invandrarbakgrund födda i Finland kan delta i småbarnspedagogisk verksamhet och förskola och därigenom utveckla språkkunskaperna innan den grundläggande utbildningen inleds. En elev som i den grundläggande utbildningen har svårigheter att delta i undervisningen eller klara av sina studier har i enlighet med lagen om grundläggande utbildning rätt att som stöd för inlärning och skolgång få gruppspecifika stödformer och elevspecifika stödåtgärder. Språkinlärningen stöds med hjälp av stödundervisning i undervisningsspråket. Stödundervisningen hör till de gruppspecifika stödformerna.
Ungefär två av tre av de i Finland födda elever som i nuläget genomgått förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen har fått sin förberedande undervisning vid sex års ålder, då merparten av eleverna i samma ålder får förskoleundervisning. Det är mer ändamålsenligt att barn med invandrarbakgrund födda i Finland deltar i förskolan tillsammans med elever som talar finska eller svenska som modersmål, eftersom kontakterna med dem som talar någondera språket som modersmål främjar språkinlärningen. Förskoleanordnaren ska erbjuda stödundervisning i undervisningsspråket för de elever som behöver det.
Kulturutskottet tillstyrker följaktligen lagförslaget i propositionen. Utskottet förespråkar alltså inte att målgruppen för förberedande undervisning och tilläggsundervisning som ordnas för invandrare före den grundläggande utbildningen breddas så att den också omfattar i Finland födda elever med invandrarbakgrund.
I yttrandena föreslås också en möjlighet att utifrån utbildningsanordnarens prövning i särskilda situationer göra undantag från avgränsningen av målgruppen för antagning till den grundläggande utbildningen på så sätt att också i Finland födda elever med invandrarbakgrund kan hänvisas till förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen och tilläggsundervisning för förberedande undervisning. Utskottet anser dock att kriterierna för antagning till förberedande undervisning behöver förtydligas i enlighet med propositionen och understöder därför inte förslaget att införa bestämmelser som bygger på prövning i enskilda fall. Undantagsbestämmelser lämpar sig inte här eftersom bestämmelserna kan komma att särbehandla elever som befinner sig i samma situation.
Avgifter för morgon- och eftermiddagsverksamhet
I propositionen föreslås det att maximibeloppet för de avgifter som tas ut för morgon- och eftermiddagsverksamhet höjs, vilket kompenserar kommunerna för den nedskärning i den statliga finansieringen som görs i statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet. Dessutom föreslås det att avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamhet kopplas till prisindexet för kommunal basservice. Kulturutskottet tillstyrker de föreslagna ändringarna.
En rad sakkunniga har uttryckt sin oro över konsekvenserna av höjningen av avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamhet. I ett sakkunnigyttrande har det ansetts viktigt att säkerställa att höjningen av avgifterna inte minskar deltagandet i verksamheten i fråga om barn som inte har andra möjligheter till fritidsaktiviteter.
Kulturutskottet konstaterar att det är en frivillig uppgift för kommunen att ordna morgon- och eftermiddagsverksamhet och att maximibeloppen för de avgifter som tas ut för morgon- och eftermiddagsverksamhet inte har höjts efter 2016. Enligt 48 f § 4 mom. i den gällande lagen om grundläggande utbildning ska kommunen efterskänka eller nedsätta avgiften, om det finns skäl till det med beaktande av vårdnadshavarens underhållsskyldighet eller utkomstmöjligheter eller vårdsynpunkter. Syftet med bestämmelsen är att se till att avgiften inte blir ett hinder för familjer med låga inkomster att barnet deltar i morgon- och eftermiddagsverksamhet. Det är enligt utskottet ytterst viktigt att kommunerna aktivt går ut med information om möjligheten att ansöka om nedsättning eller efterskänkning av avgiften för morgon- och eftermiddagsverksamhet.
Avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamhet är för närvarande inte bundna till index, till skillnad från till exempel maximiavgifterna för småbarnspedagogik. Maximiavgifterna släpar betydligt efter den allmänna prisutvecklingen, så det kan anses motiverat att höja dem och koppla dem till index. Syftet är att bevara kvaliteten på och omfattningen av kommunernas morgon- och eftermiddagsverksamhet när kostnaderna ökar. För att minimera det administrativa arbetet föreslås det att indexjusteringarna görs i samma takt som indexjusteringarna av klientavgifterna inom småbarnspedagogiken.
Övrigt
Kulturutskottet föreslår ändringar av teknisk natur i lagförslag 3 och 4 på det sätt som anges i detaljmotiveringen.
Undervisnings- och kulturministeriet har i sitt svar påpekat att i motiveringstexten till den svenskspråkiga propositionen används termen ”tilläggsundervisning” och att samma term bör användas i de svenskspråkiga lagförslagen i stället för termen ”påbyggnadsundervisning”.