Senast publicerat 29-07-2025 16:36

Punkt i protokollet PR 110/2024 rd Plenum Tisdag 5.11.2024 kl. 14.00—17.43

12. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om transportservice

Regeringens propositionRP 182/2024 rd
Remissdebatt
Talman Jussi Halla-aho
:

Jag tillkännager att det blivit en ändring i dagordningen. Vi behandlar först ärende 12 och därefter ärende 11. 

Ärende 12 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Minister Ranne, varsågod. 

Debatt
14.33 
Liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Esittelen nyt hallituksen esityksen laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta. Esityksessä on kyse yksittäisistä muutoksista liikenteen palveluista annetun lain tietosääntelyyn. Esityksen taustalla on kaksi EU-asetusta, joita täsmennetään kansallisesti. Esityksellä säädettäisiin asetusten edellyttämien kansallisten tiedonvaihtojärjestelmien järjestämisestä.  

EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoa koskevan niin kutsutun AFIR-asetuksen osalta Väylävirasto vastaisi kansallisesta yhteyspisteestä, jonka kautta yleisessä käytössä olevien lataus- ja tankkauspisteiden tiedot ovat saatavilla. Väylävirasto voisi hankkia käytännön toteutuksen Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä. Lisäksi toimijoille annettavien yksilöivien tunnisteiden hallinnoinnista vastaisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.  

EU:n sähköisiä kuljetustietoja koskevan niin kutsutun eFTI-asetuksen edellyttämästä tietojenvaihtojärjestelmästä vastaisi Traficom, joka voisi niin ikään hankkia käytännön toteutuksen Fintraffic Oy:ltä.  

Lisäksi esitykseen sisältyy joitain teknisluontoisia tarkistuksia ja tarkennuksia liittyen lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuuteen sekä tietojen luovuttamiseen liikenneasioiden rekisteristä. 

Esitykseen sisältyy myös ehdotus, jonka mukaan Traficom voisi julkaista verkkosivuillaan eräiden julkista valtaa käyttävien henkilöiden toiminnan harjoittamiseen liittyviä yhteystietoja. Nämä henkilöt ovat eri liikennemuotoihin liittyviä lääkäreitä ja psykologeja sekä eri ammattipätevyyksiin liittyvien näyttöjen vastaanottajia ja hyväksyjiä. Näiden henkilöiden antamat todistukset ja hyväksynnät ovat usein edellytyksenä erilaisten liikenteeseen liittyvien henkilölupien myöntämiselle ja uusimiselle ja siten myös edellytyksenä monien liikenteeseen liittyvien ammattien harjoittamiselle. Tämän johdosta näiden henkilöiden työhön liittyvien yhteystietojen asettaminen saataville helpolla ja tasapuolisella tavalla olisi perusteltua. Hallitus on kuitenkin katsonut, että tähän ehdotukseen liittyy seikkoja, joiden johdosta esityksestä on syytä pyytää perustuslakivaliokunnan lausunto. — Kiitos.  

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Hoskonen, olkaa hyvä. Edustaja Hoskonen on poissa. — Edustaja Eskelinen, olkaa hyvä.  

14.35 
Seppo Eskelinen sd :

Arvoisa puhemies! Aika teknisluontoinen esitys, ja ministeri aika hyvin tätä kävi läpi. Ehkä tässä nyt yksi asia on tärkeää nostaa esille, ja se on tämä matkalippujärjestelmien yhteensovittaminen ja tulevaisuuden logististen liikenneketjujen kehittäminen myös sitten maksujärjestelmän kautta. Erityisesti meillä tuolla harva-alueilla ja kaupunkiseuduilla tarvitaan vuorojen vähentyessä logistisia liikenneketjuja, ja siihen liittyvät myös olennaisesti sitten mahdollisuudet lippujärjestelmää kehittää. Se on minusta tärkeä asia tässä kaiken kaikkiaan ja myös tulevaisuudessa sitten se, minkä ministeri toisena nosti esille, eli tämä sähköisten kuljetustietojen kehittämistarve. Se on vain tulevaisuutta, mutta tietysti tämä on kauempana varmaan. Ja sitten nämä perustuslailliset ongelmat tietysti on syytä käydä läpi, mutta niitä tietoja tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan. Se helpottaa meitä kaikkia liikkujia. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Lindén, olkaa hyvä. 

14.36 
Aki Lindén sd :

Arvoisa herra puhemies! Viittaan ministerin äskeiseen selostukseen tästä asiasta. Siinä käsittelitte sitä, että meillä tarvitaan ammattiliikenteessä tiettyjä terveystarkastuksia. Tiettyjä ammattiryhmiä mainitsitte siinä: lääkärit, psykologit ja niin edelleen. 

Meillä on täällä eduskunnassa nyt käsittelyssä ollut myös muu laki, joka liittyy tähän niin sanottuun ajokorttiterveystarkastukseen ja siitä annettavien todistusten siirtoon julkiselta vallalta yksityiselle sektorille. Kun kävimme siitä täällä lähetekeskustelun pari viikkoa sitten, sain yhteydenoton erikoissairaanhoidon avoterveyspoliklinikoilta, ja siinä oltiin erittäin huolissaan siitä, välittyvätkö siitä hyvin pitkäjänteisestä työstä, jota siis erikoissairaanhoidossa on tehty esimerkiksi ikääntyneiden, muistisairaiden ja muiden parissa, tulevat tiedot nyt jatkossa mahdollisimman tehokkaalla tavalla niille henkilöille, jotka esimerkiksi mahdollisesti jopa kilpailevat keskenään, kuka antaa edullisemmin todistuksen yksityissektorilla, ja jotka tulevat antamaan niitä todistuksia. Oli pelkoa siitä, että sitä varsinaista ajoterveyden tarkastusta ja arviointia tullaan vähentämään.  

Meillähän on nyt saatu suotuisa kehitys aikaiseksi liikennekuolemien määrässä, ja tälläkin ajoterveysasialla on siihen oma yhteys. Kun nyt viittasitte tuohon tuossa äsken — ja ymmärsin, että tämä perustuslakinäkökulmakin tarvitaan ehkä juuri sen takia, että me menemme mahdollisesti sisään aika arkaluontoisiin tietoihin, toisaalta turvaamme niiden siirtoa, jotta me voimme toimia turvallisesti ja järkevästi tässä yhteiskunnassa — niin onko näiden kahden lain välistä yhteyttä selvitetty? 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Laakso, olkaa hyvä. 

14.38 
Sheikki Laakso ps :

Arvoisa puhemies! Edustaja Eskelinen tuossa kertoi, kuinka tärkeää on tehdä niin sanotusti liikenteen seurantaa ja saada digitaaliseen muotoon näitä asioita, mutta tietysti samaan aikaan pitää pitää huoli siitä, että meille tarvitsee olla jotain hyötyäkin niistä asioista. 

Hyvänä esimerkkinä: Juttelin pari viikkoa sitten jäterekisterin pitäjien kanssa. Kritisoin järjestelmää jo parikymmentä vuotta sitten sillä, että en ymmärrä, mihin sitä tarvitaan. Kun pari viikkoa sitten olin asian tiimoilta taas asiasta keskustelemassa, niin vielä 20 vuoden jälkeenkään edes asiaa pyörittävät tahot eivät tiedä, mitä jäterekisterillä tehdään. Mutta se on paisunut kuin pullataikina, ja maksut ovat vain kasvaneet ja kasvaneet suomalaisille yrittäjille. 

Elikkä on äärettömän tärkeää pitää näissä kaikissa asioissa myös huoli siitä, ettei meidän byrokratia ja kaikennäköinen niin sanottu toimistollinen työ vain lisäänny ja lisänny, jollei me oikeasti saada niistä asioista edes jotain hyötyä yhteiskunnalle. — Kiitos. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ja ministeri Ranne, kaksi minuuttia, olkaa hyvä. 

14.39 
Liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne :

Kiitoksia, puhemies! Ihan muutama nosto. 

Eli tietenkin lakien väliset yhteydet selvitetään tarpeen mukaan, se, miten tässä on tarpeen tarkentaa molemmissa päissä.  

Sitten nostan näistä tiedon hyödyntämisistä tämän: tiedon kokoaminen, tiedon hyödyntäminen, tietojärjestelmien kehittäminen niin, että me saadaan se käytettyä nimenomaan kansalaisten hyvien palvelujen hyväksi, on tietenkin kaikessa keskiössä. Myöskin tässä otetaan se huomioon. 

Erilaiset lippujärjestelmät ja se, mitä täällä edustaja Eskelinen ja edustaja Laaksokin toivat esiin näitä tietojärjestelyjä yleisestikin — kyllähän tämä on yksi hallituksen tavoitekin, että näitä kaikkia saadaan kehitettyä fiksusti ja mahdollisimman vähällä byrokratialla ja saadaan mahdollisimman suuria hyötyjä kansalaisille. — Kiitoksia. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till.