Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 6 på dagordningen presenteras för andra behandling. Innehållet har godkänts i första behandlingen och lagförslaget kan nu antas eller förkastas. — Debatt. Ledamot Autto, varsågod.
Arvoisa herra puhemies! Liikennevaliokunta on laatinut hyvän mietinnön tästä sinänsä aika teknisluontoisesta hallituksen esityksestä. Kiitos siitä liikennevaliokunnalle ja kuulemillemme asiantuntijoille. [Hälinää — Puhemies koputtaa] Eduskunta voi varmasti nyt toisessa käsittelyssä hyvillä mielin hyväksyä tämän jo aiemmin ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn lakiesityksen ihan mietinnön pohjalta.
Kun tässä laissa sivutaan myös vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra-asetusta ja määritellään, että Väylävirasto vastaa kansallisesta yhteyspisteestä tämän jakeluinfrasta toimitettavan tiedon osalta, niin haluan tässä koko eduskunnan koolla ollessa sanoa pari sanaa myös tähän liittyvien tulevien säädösten toimeenpanosta.
Tosiaan rakennusten energiatehokkuusdirektiivihän on hyväksytty viime vuonna, ja sieltä tulee aika merkittäviä velvoitteita myös Suomelle tämän sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin kehittämiseen. Tosiaan ministeri Multalankin paikalla ollessa haluan esittää sinne ympäristöministeriön suuntaan sellaisen vetoomuksen, että tätä hallitusohjelman hengessä tulkittaisiin niin, että Suomi pyrkii menemään nimenomaan direktiivin minimitulkinnalla, kun näitä uusia velvoitteita asetetaan.
Esimerkiksi tämä, että asumattomien rakennusten yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäville pysäköintialueille tulisi kymmentä pysäköintipaikkaa kohti asentaa aina yksi tällainen hidas sähköautojen latauspiste ja lisäksi pitäisi rakentaa valmiiksi putkitus, niin että puolet näistä pysäköintipaikoista voitaisiin varustaa tulevaisuudessa tällaisella hitaalla latauspisteellä, ei Suomen olosuhteissa ole millään tavalla perusteltua.
Suomeen on kehittynyt maailmanluokan huipputasoinen nopeiden latauspisteiden verkosto täysin markkinaehtoisesti. Nämä ovat kalliita investointeja. Markkinoilla toimivat toimijat ovat nämä investoinnit tehneet juuri siihen todelliseen kysyntään perustuen. Ja kun Suomessa sähköautojen lataaminen perustuu joko siihen, että ladataan kotitalouksissa tai sitten tien päällä nopeilla latausasemilla, niin nämä tällaiset esimerkiksi kuntien kiinteistöihin tai yleisiin vaikkapa urheilualueiden pysäköintipaikoille tai erilaisille muille, vaikkapa kauppojen suurille pysäköintialueille, tulevat hitaat latauspisteet jäisivät todennäköisesti täysin hukkainvestoinneiksi. Tässä on vaara, että meille tulee tällainen satojen miljoonien kansallinen hukkainvestointi. Tähän toivoisin kiinnitettävän huomiota tarkasti.
Kiitoksia. — Edustaja Koponen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Esityksellä tosiaan pyritään parantamaan lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuutta liikenneasioiden rekisteristä luovutettaviin tietoihin, lisätään joitakin tietolajeja ja julkista valtaa käyttävien henkilöiden yhteystietojen saatavuutta pyritään edistämään.
Puhemies! Esitys tulee voimaan mahdollisimman pian, ja en näe tässä syytä olla kannattamatta tätä hyvin valmisteltua esitystä.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen godkände lagförslaget i proposition RP 182/2024 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Andra behandlingen av lagförslaget avslutades. Ärendet slutbehandlat.