Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 7 på dagordningen presenteras för andra behandling. Innehållet har godkänts i första behandlingen och lagförslaget kan nu antas eller förkastas.
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä pääsimmekin jo äänestämään kristillisdemokraattien ja kokoomuksen yhteisestä vastalauseesta, jossa huomautimme siitä, että tämä hallituksen päätös keventää tätä arvonlisäveroa näistä suojatarvikkeista ja myöskin testaustarvikkeista liittyen koronaepidemiaan on syrjivä, kun tässä otetaan huomioon ainoastaan julkisen puolen toimijat ja sen lisäksi kokonaisulkoistuksen tehneet toimijat. Elikkä tässä jostakin kumman syystä hallitus haluaa suosia erityisesti näinä isoja terveysjättejä kunnissa, joissa on tehty kokonaisulkoistus, huolehtia siitä, että tämä arvonlisäverohuojennus koskee nimenomaan näitä toimijoita. Sen sijaan pieniä, yhden kahden henkilön pyörittämiä erilaisia terveysalan ja sosiaalipuolen, vanhustenhoidon tai esimerkiksi kehitysvammapuolen asumispalveluita pyörittäviä yrittäjiä tässä ei haluta ottaa huomioon.
Ensimmäisessä käsittelyssä tuli esille se, että tietenkin kokonaisuutena tässä on paljon byrokratiaa, sillä se, että tässä laissa edellytetään, että näiden hyödykkeiden tulee olla nimenomaan nyt tähän koronaepidemiaan liittyviä, varmasti sitten itse kussakin yksikössä aiheuttaa sen, että joudutaan kirjanpidollisesti varmasti aika tarkkaan kirjaamaan, mikä suojavaruste on käytetty nyt nimenomaan juuri tähän korona-aikaan liittyen ja mikä on ollut noin yleisesti käytössä, koska nämä ovat kuitenkin valtaosaltaan sentyyppistä välineistöä, mitä käytetään muutoinkin esimerkiksi palvelutaloissa.
Arvoisa puhemies! Tuossa äänestyksessä totesimme, että hallituspuolueista ei löytynyt tukea tälle esitykselle. Tosiaankin jostain kumman syystä erityisesti nämä kokonaisulkoistuksen tehneet suuret yksityiset terveysjättiyritykset olivat hallituksen suojeluksessa, mutta eivät sitten nämä pienet pk-yritykset, jotka siellä omissa kotikunnissaan pyörittävät näitä sosiaalipalveluita. Yksi sellainen ongelmaryhmä, jonka kohdalla varmasti joudutaan vielä sitten miettimään, ovat sellaiset yhteisyritykset, joissa julkinen puoli, esimerkiksi useampi kunta, omistaa esimerkiksi sen 51 prosenttia, ja sitten siellä saattaa olla se yksityinen puoli sillä 49 prosentilla mukana. Varmaan joudutaan sitten pohtimaan, koskeeko tämä lainsäädäntö tämäntyyppisiä toimijoita ollenkaan tai myöskään osaulkoistuksia kunnissa: kenellä on loppujen lopuksi ollut vastuu näissä tilanteissa näitten varusteiden hankkimisesta.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen godkände lagförslaget i proposition RP 89/2020 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Andra behandlingen av lagförslaget avslutades. Ärendet slutbehandlat.