Motivering
            
            1, 94 och 95 §
            
            Finlands medlemskap i Europeiska unionen behöver inte
               nämnas i grundlagens 1 §, så meningen
               kan strykas.
            
            
            I och med Lissabonfördraget kan Finlands EU-medlemskap
               ses som ett internationellt fördrag som Finland  när
               som helst kan säga upp genom ett beslut med enkel majoritet
               i riksdagen. Det är alltså inte befogat att behandla
               EU-medlemskapet som något slags statlig grundprincip, även
               om det inverkar på vår suveränitet.
            
            
            Att nämna EU-medlemskapet i vår författning
               har dessutom tolkningspotential och kan i sammanhang med de föreslagna ändringarna
               i grundlagens 94 och 95 § medge mycket mer generösa
               tolkningar bl.a. av överföringen av befogenheter
               inte minst till EU, alltså att riksdagen inte behöver
               besluta om dem i grundlagsordning, utan kan godkänna dem
               med enkel majoritet av de avgivna rösterna eller genom
               beslut som får två tredjedels majoritet av rösterna
               bakom sig.  Inom ramen för den nuvarande grundlagen var
               det motiverat att inta en sådan ståndpunkt till
               bl.a. Lissabonfördraget att beslut om att godkänna
               fördraget borde ha fattats i grundlagsordning och lagförslaget
               i förekommande fall förklarats brådskande.
            
            
            De föreslagna ändringarna i 94 och 95 § bör inte
               göras, eftersom de gör det ännu lättare
               att föra över befogenheter på EU och
               internationella organisationer och institutioner. En betydande befogenhetsöverföring
               kan om den har formen av en internationell förpliktelse
               ställa grundlagens demokratiska principer på spel. Följaktligen
               bör det lagstiftas i grundlagsordning enligt 73 § om
               sådana befogenhetsöverföringar som spelar
               en roll för vår suveränitet.
            
            
            39 §
            
            Den föreslagna ändringen i 39 § innebär
               att statsrådet fullt ut bestämmer om överlämnande
               av propositioner till riksdagen. Ändå har en nära samverkan
               mellan republikens president och statsrådet ännu
               helt nyligen utgjort ett viktigt element i vår politiska
               kultur och därför kan ändringen i 39 § inte
               understödjas. Den skulle fjärma presidenten från
               den egentliga regeringen och det tjänar inget syfte.
            
            
            58 §
            
            Förslaget om att  kringskära presidentens
               makt motiveras med parlamentarismen. Presidenten är en
               demokratisk och representativ institution som på ett positivt
               sätt balanserar upp maktutövningen i samhället.
               Därför är det inte motiverat att åberopa
               parlamentarismen för att kunna skära i presidentens
               maktbefogenheter genom de ändringar som föreslås
               i 58 §. 
            
            
            De kan dessutom bli ett praktiskt problem vid konflikter mellan
               regeringen och presidenten i och med att den parlamentariska arenan
               inte är en lämplig plats att behandla konflikter
               på. Man kan alltså med skäl fråga
               sig om 58 § kommer att fungera i praktiken eller om det
               hela slutar med att vi får ändra befogenhetsbestämmelserna
               i grundlagen redan i en nära framtid. Om saken väcker
               tvivel redan nu, bör  man undvika att göra en
               sådan grundlagsändring.
            
            
            66 §
            
            Lissabonfördraget har varit i kraft bara en kort tid
               och då bör man helst inte ändra grundlagens 66 § så att
               det i fortsättningen bara är statsministern som
               kan företräda Finland på Europeiska rådets
               möten och i annan verksamhet i EU som kräver att
               den högsta statsledningen deltar, om inte statsrådet
               i undantagsfall bestämmer något annat. Enligt
               Lissabonfördraget representeras medlemsstaterna i rådet
               av antingen statschefen eller regeringschefen. I Finland är
               det presidenten som är statschefen.
            
            
            Genom den föreslagna ändringen i 66 § hindrar
               man att Finland efter det att ändringen har trätt
               i kraft inför ett system — som Lissabonfördraget
               visserligen tillåter — där statschefen
               deltar i rådets möten som statens enda representant. Så länge
               republikens president är Finlands statschef kommer ändringar
               av detta slag inte i fråga.