Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Ollikainen.
Ärade fru talman! Vi håller i Finland på att reformera social‑ och hälsovården för att kunna ge en jämlik och smidig service till alla i vårt land. En central funktion för att lyckas med detta är att ha ett klient‑ och patientdatasystem som fungerar, och så att patienten inte hamnar i kläm då informationen inte löper mellan de olika nivåerna av service.
Sote-uudistuksen valmistelu on käynnissä, ja jotta yhdenvertaiset ja sujuvat palvelut toteutetaan koko maassa, tarvitaan toimivat asiakas- ja potilastietojärjestelmät. Ei saa olla niin, että terveyskeskuksessa otettu röntgenkuva ei näy keskussairaalassa, saatikka yliopistosairaalassa.
Tämä tilanne on jo tänään monessa paikassa. Asiakas- ja potilastietojärjestelmiä kilpailutetaan parhaillaan monella paikkakunnalla Suomessa. Pienemmissä ja suuremmissa osissa hankkeita on jo keskeytetty, kun hinta on noussut liian korkeaksi. Noin vuoden päästä sote-menot rahoitetaan valtion kassasta, ja kysyn [Puhemies koputtaa] ministeri Kiurulta: Onko meidän mahdollista saada valtakunnallisesti toimiva järjestelmä? Onko oikea hetki luoda sellainen nyt?
Ministeri Kiuru.
Arvoisa puhemies! Kyllä on, ja tämä kysymys on sillä tavalla minusta hyvin aiheellinen. Olen joutunut paljon pohtimaan sitä, mitkä ovat meidän ict:n haasteet. Kyllä ne ovat ensinnäkin se, että tämä tieto tulee liikkumaan, kun uusi järjestelmä otetaan käyttöön, mutta myös tätä pitäisi kehittää. Tällä hetkellähän meillä aika kuluu siihen, että me saamme tämän tiedon liikkumaan. Kanta-järjestelmä on avain siihen, että tieto liikkuu kaikilla tämänhetkisillä toimijoilla. On niin sanotusti pakko asiakastietolain pohjalta liikuttaa tietoa liittymällä Kanta-palveluihin, ja Kanta-palveluiden kautta tämä tieto liikkuu. Mutta repaleinen kenttä käyttää hyvin monenlaisia järjestelmiä, joilla tähän isoon, voisiko sanoa, ohjausjärjestelmään liitytään, ja tässä piilee tämä vinha perä siitä, että meidän on pakko katsoa, kuinka monessa pilttuussa me toimitaan. On selvää, että yhden järjestelmän varaan ei voi heittäytyä. Riskit ovat liian suuret. [Puhemies koputtaa] Mutta on pystyttävä katsomaan järkevästi näitä tulevia investointeja ja hankkeita, [Puhemies: Aika!] ja sitä varten meillä on yli 400 miljoonaa rahaa.
Frågan slutbehandlad.