Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, edustaja Ollikainen.
Ärade fru talman! Vi håller i Finland på att reformera social‑ och hälsovården för att kunna ge en jämlik och smidig service till alla i vårt land. En cent-ral funktion för att lyckas med detta är att ha ett klient‑ och patientdatasystem som fungerar, och så att patienten inte hamnar i kläm då informationen inte löper mellan de olika nivåerna av service.
Sote-uudistuksen valmistelu on käynnissä, ja jotta yhdenvertaiset ja sujuvat palvelut toteutetaan koko maassa, tarvitaan toimivat asiakas- ja potilastietojärjestelmät. Ei saa olla niin, että terveyskeskuksessa otettu röntgenkuva ei näy keskussairaalassa, saatikka yliopistosairaalassa.
Tämä tilanne on jo tänään monessa paikassa. Asiakas- ja potilastietojärjestelmiä kilpailutetaan parhaillaan monella paikkakunnalla Suomessa. Pienemmissä ja suuremmissa osissa hankkeita on jo keskeytetty, kun hinta on noussut liian korkeaksi. Noin vuoden päästä sote-menot rahoitetaan valtion kassasta, ja kysyn [Puhemies koputtaa] ministeri Kiurulta: Onko meidän mahdollista saada valtakunnallisesti toimiva järjestelmä? Onko oikea hetki luoda sellainen nyt?
Ministeri Kiuru.
Arvoisa puhemies! Kyllä on, ja tämä kysymys on sillä tavalla minusta hyvin aiheellinen. Olen joutunut paljon pohtimaan sitä, mitkä ovat meidän ict:n haasteet. Kyllä ne ovat ensinnäkin se, että tämä tieto tulee liikkumaan, kun uusi järjestelmä otetaan käyttöön, mutta myös tätä pitäisi kehittää. Tällä hetkellähän meillä aika kuluu siihen, että me saamme tämän tiedon liikkumaan. Kanta-järjestelmä on avain siihen, että tieto liikkuu kaikilla tämänhetkisillä toimijoilla. On niin sanotusti pakko asiakastietolain pohjalta liikuttaa tietoa liittymällä Kanta-palveluihin, ja Kanta-palveluiden kautta tämä tieto liikkuu. Mutta repaleinen kenttä käyttää hyvin monenlaisia järjestelmiä, joilla tähän isoon, voisiko sanoa, ohjausjärjestelmään liitytään, ja tässä piilee tämä vinha perä siitä, että meidän on pakko katsoa, kuinka monessa pilttuussa me toimitaan. On selvää, että yhden järjestelmän varaan ei voi heittäytyä. Riskit ovat liian suuret. [Puhemies koputtaa] Mutta on pystyttävä katsomaan järkevästi näitä tulevia investointeja ja hankkeita, [Puhemies: Aika!] ja sitä varten meillä on yli 400 miljoonaa rahaa.
Kysymyksen käsittely päättyi.