Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Aittakumpu.
Arvoisa rouva puhemies! Edustaja Laukkanen nosti todella tärkeän teeman esille, ja haluan vielä jatkaa tätä teemaa siitä näkökulmasta, että tänään vietetään opiskelijoiden mielenterveyspäivää, ja koronakriisi on heikentänyt opiskelijoiden mielenterveyttä ja hyvinvointia. Esimerkiksi moni ensimmäisen lukukauden opiskelija on aloittanut opinnot täysin etänä eikä ole pystynyt kiinnittymään normaalilla tavalla opiskelijayhteisöön. Korona-aika ei ole myöskään ainakaan helpottanut sitä, että kun opiskelija muuttaa uudelle opiskelupaikkakunnalle, miten hän pääsee sinne sitten kotiutumaan.
Hallitus on asiasta vastaavan tiede‑ ja kulttuuriministeri Saarikon johdolla tehnyt monia asioita korkeakouluopiskelijoiden tilanteen parantamiseksi. On muun muassa annettu tukea korkeakouluille ja ylioppilas‑ ja opiskelijakunnille. Pitkävaikutteisena toimena hallitus on lisännyt korkeakoulujen aloituspaikkoja ja myöntänyt psykologian tutkintojen antamisoikeudet Oulun yliopistolle.
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä: mitä toimia hallitus aikoo tehdä opiskelijoiden mielenterveyden ja laajemminkin heidän hyvinvointinsa edistämiseksi niin tänä koronakriisiaikana kuin pitemmälläkin ajanjaksolla?
Ministeri Kiuru.
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on todella tärkeätä, että edustaja Aittakumpu nosti tämän kysymyksen esiin, koska lasten ja nuorten osalta me puhumme paljon mielenterveysongelmista ja niiden hoidosta, mutta me ehkä emme kiinnitä huomiota näiden nuorten aikuisten tilanteeseen. Nuoriahan hekin kuitenkin ovat, ja erityisesti korkeakouluopiskelijoiden osalta kysymys on erittäin aiheellinen.
Palveluiden saatavuudessa on ollut pitkään kaksi ongelmaa. Toinen on nyt ratkaistu, eli vuoden alusta korkeakouluopiskelijat ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa ovat samalla viivalla palveluiden saatavuudessa, eli tehtävä siirtyy kunnilta Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiölle. [Anne Kalmari: Se on hieno asia!] Tämä on tärkeä päätös. Toinen yhtä tärkeä minusta on kuitenkin saatavuuden kannalta se, että tälle vuodelle varattiin YTHS:lle haettavaksi rahoitusta nimenomaan opiskelijoiden mielenterveyspalveluiden kuntoon laittamiseen. Tämä lisäraha on käytettävissä koko laajuudelta, ja toivonkin, että YTHS sitä hakisi.
Ministeri Saarikko.
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys on tärkeä, ja jatkan ministeri Kiurun vastauksesta. Todellakin iso rakenteellinen muutos on se, että opiskelijat ovat nyt yhdenvertaisessa asemassa omien terveyspalveluiden, YTHS:n, äärellä sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa. Ja kyllä minusta hallitus teki ihan oikeaa ja viisasta politiikkaa viime keväänä lisäämällä erityistoimena korkeakoulujen aloituspaikkoja, koska tiesimme, että työelämän veto ei ole kohdallaan kriisin keskellä ja että kokemus joutilaisuudesta ja epävarmuudesta on kohtuuton. Siksi aloituspaikkoja on lisätty tähän mennessä yhteensä 10 000:lla.
Sen lisäksi akuuttina koronatoimena on todellakin ylioppilaskunnille, opiskelijakunnille, korkeakouluille kohdennettu hyvinvointirahaa, jossa ytimessä ovat nyt ennen kaikkea etäpalvelut, vertaistuki, opinnonohjaamisen tuki, ja haluan kiittää suomalaisia korkeakouluja siitä yhteistyöstä, mitä olemme tehneet viimeisten kuukausien aikana, ja olemme myöskin asettaneet tavoitetason siihen, että etäyhteyksien aikanakin jokainen opiskelija tavalla tai toisella tulisi tavoitetuksi. Se on inhimillistä ja ihmisarvoista.
Detta är viktigt och vi fortsätter säkert vid kommande frågestunder, men nu går vi över till nästa tema.
Frågan slutbehandlad.