Arvoisa rouva puhemies! Nykyisestä laista sen verran, että nykyisessä laissa matkailuyrityksille on myönnetty poikkeuslupa tarjota kuljetusta osana matkailupalvelukokonaisuutta ilman taksilupaa. Olemme käsitelleet, niin kuin moni meistä muistaa, tässä salissa lain liikenteen palveluista ykkös- ja kakkospaketin tällä vaalikaudella. Lain liikenteen palveluista ykköspaketti piti sisällään sen, että hallituspuolueet olivat valmiita romuttamaan maailman parhaan taksijärjestelmän ensi sunnuntaista lähtien. Uusi taksilainsäädäntö tulee siis voimaan 1.7., ja tänään, kevätkauden viimeisenä istuntopäivänä, me jo korjaamme tuota voimaan tulevaa lakia.
Se, miksi olemme tässä tilanteessa, liittyy siihen, että valiokunnassa päätimme ykköspaketin kohdalla, että kakkosvaiheessa palataan mahdollisiin lupavaatimuksien rajankäynteihin sellaisessa toiminnassa, jossa henkilön kuljettaminen on hyvin pieni osa jotain muuta palvelukokonaisuutta. Mutta eipäs palattukaan, koska kakkosvaiheessa poikkeusten palautus ei päätynyt lopulliseen hallituksen esitykseen, sillä se ei saanut poliittista hyväksyntää hallituspuolueissa. Nyt ollaan sitten tilanteessa, että ministeriö on reagoinut kiireesti matkailualan toimijoiden yhteydenottojen jälkeen. Hyvä niin, että on reagoinut — mutta ei hyvää lainsäädäntöä.
Sinänsä se, että matkailupalveluyritykset eivät jatkossakaan tarvitse osana palvelukokonaisuutta taksinkuljettajan ajolupaa, on kannatettavaa. Mutta täytyy muistaa, että taksiliikenteen kohdalla on laajemminkin huolta tästä tulevasta lainsäädännöstä. Kun ministeri tuli esiin kesäkuun puolessavälissä tiedotteella, että matkailupalveluyritysten kohdalla lakiin puututaan, meistä varmasti useampi sai yhteydenottoja, joissa kyseltiin, pystytäänkö lakia muuttamaan vielä laajemminkin liittyen päivystysvelvoitteen poistoon, asemapaikkaan ja niin edelleen — hallitus kun päätti laki liikenteen palveluista ykkösessä heittää kaikki palikat kerralla ilmaan avaamalla yhdellä rysäyksellä lupakiintiöt, päivystysvelvoitteet ja hinnoittelun. Taksipalvelukentällä niin palveluiden tuottajilla kuin asiakkailla on mielessä tällä hetkellä useampia avoimia kysymysmerkkejä. Näistä olemme saaneet palautetta ja näitä olemme myös voineet hyvin laajasti eri lehdistä lukea.
Tästä nyt käsittelyssä olevasta laista on todettava se realismi, että useat matkailupalveluyritykset toimivat tuhansien kausityöntekijöiden varassa ja heidän koulutuksensa taksinkuljettajaksi liittyen jo pelkästään kielellisiin haasteisiin on mahdotonta ja myös kustannuksia aiheuttavaa. Teimme tästä hallituksen pikaesityksestä valiokunnassa muun muassa edustajakollega Myllykosken kanssa yksimielisen mietinnön, jossa korostimme, että harmaa talous ja mahdollinen epäterve kilpailu vaativat seurantaa.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies: laadukas, luotettava taksijärjestelmä, joka on erittäin suuressa murroksessa 1.7. alkaen, ei kaipaa eikä kestä yhtään harmaan talouden rajapinnoilla ajavaa kuljettajaa, ja tässä myös meillä lainsäätäjillä on oma roolimme.