Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Koponen, varsågod.
Arvoisa puhemies! Tuore tutkimus eli fakta kertoo, että maahanmuuttajataustaisista oppilaista jopa kuudella kymmenestä on niin heikko lukutaito, ettei heillä ole riittäviä valmiuksia siirtyä jatko-opintoihin tai selviytyä työelämässä. Tutkimus osoittaa, että me perussuomalaiset olemme olleet oikeassa sen suhteen, että massamaahanmuuttoa tulee rajoittaa ja yliholhoamisen sijaan velvoittavuutta ja vaatimustasoa tulee lisätä. Se on sekä maahanmuuttajien että suomalaisten etu ja vaatii omaa halua kotoutua, käydä koulut ja siirtyä työelämään. Vasemmisto on niin sanotun antirasismin nimissä lakaissut ongelmat maton alle, mikä on vain pahentanut tilannetta. Viimeisimpänä entinen opetusministeri Andersson Brysselistä käsin väisteli vastuutaan sosiaalisessa mediassa.
On selvää, että maahanmuuttopolitiikan järkevöittäminen on keskeinen keino vastata ongelmaan. Tämän lisäksi panostamme vaikeassa taloudellisessa tilanteessa 200 miljoonaa peruskouluun. Kysyn arvoisalta opetusministeriltä: millä muilla keinoilla saamme lisättyä kouluihin vaatimustasoa ja velvoittavuutta? [Puhemies koputtaa] Ei voi olla vain oikeuksia, on myös vastuita. [Välihuutoja]
Kiitoksia. — Ministeri Adlercreutz, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies, ärade talman! Puhutte tärkeästä asiasta, opetuksen tasosta. Pisa-tutkimuksessa vuonna 22 pystyttiin laajasti toteamaan, että oppimisen taso, erityisesti lukeminen, matematiikka ja luonnontieteet, on laskenut Suomessa. Nyt tällä viikolla julkaistiin tutkimus, joka liittyy tähän ja jossa oltiin otettu yliotanta maahanmuuttajataustaisia lapsia ja arvioitu heidän pärjäämisensä, ja sekin oli laskenut — ei niin paljon kuin muun väestön, mutta laskenut kuitenkin — ja se on yhtä huolestuttava asia.
Tutkimuksessa päästään jyvälle monesta asiasta, muun muassa siitä, että lukusujuvuus ja sosioekonominen asema ovat tärkeitä tekijöitä, jotka selittävät paljon. Sosioekonomista asemaa voidaan tietenkin parantaa sillä, että segregaatiota vältetään sekä panostetaan talouteen, työllisyyteen ja työmarkkinoiden sujuvuuteen. Lukusujuvuutta taas parannetaan muilla toimilla, ja onneksi me ollaan siinä päästy hyvin liikkeelle: ensi syksystä lähtien tulee kolme viikkotuntia lisää ala-asteelle, [Puhemies koputtaa] joista kaksi lukemiseen, panostetaan oppimisen tukeen, vakinaistetaan tasa-arvoraha 50 miljoonan tasolle, [Puhemies koputtaa] ja kun vielä tähän lisätään se, että maahanmuuttajataustaisten lasten osallistumista varhaiskasvatukseen lisätään, niin sillä päästään jo pitkälle.
Frågan slutbehandlad.
Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.
Vi går vidare till övriga ärenden på dagordningen.