Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edustaja Koponen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tuore tutkimus eli fakta kertoo, että maahanmuuttajataustaisista oppilaista jopa kuudella kymmenestä on niin heikko lukutaito, ettei heillä ole riittäviä valmiuksia siirtyä jatko-opintoihin tai selviytyä työelämässä. Tutkimus osoittaa, että me perussuomalaiset olemme olleet oikeassa sen suhteen, että massamaahanmuuttoa tulee rajoittaa ja yliholhoamisen sijaan velvoittavuutta ja vaatimustasoa tulee lisätä. Se on sekä maahanmuuttajien että suomalaisten etu ja vaatii omaa halua kotoutua, käydä koulut ja siirtyä työelämään. Vasemmisto on niin sanotun antirasismin nimissä lakaissut ongelmat maton alle, mikä on vain pahentanut tilannetta. Viimeisimpänä entinen opetusministeri Andersson Brysselistä käsin väisteli vastuutaan sosiaalisessa mediassa.
On selvää, että maahanmuuttopolitiikan järkevöittäminen on keskeinen keino vastata ongelmaan. Tämän lisäksi panostamme vaikeassa taloudellisessa tilanteessa 200 miljoonaa peruskouluun. Kysyn arvoisalta opetusministeriltä: millä muilla keinoilla saamme lisättyä kouluihin vaatimustasoa ja velvoittavuutta? [Puhemies koputtaa] Ei voi olla vain oikeuksia, on myös vastuita. [Välihuutoja]
Kiitoksia. — Ministeri Adlercreutz, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies, ärade talman! Puhutte tärkeästä asiasta, opetuksen tasosta. Pisa-tutkimuksessa vuonna 22 pystyttiin laajasti toteamaan, että oppimisen taso, erityisesti lukeminen, matematiikka ja luonnontieteet, on laskenut Suomessa. Nyt tällä viikolla julkaistiin tutkimus, joka liittyy tähän ja jossa oltiin otettu yliotanta maahanmuuttajataustaisia lapsia ja arvioitu heidän pärjäämisensä, ja sekin oli laskenut — ei niin paljon kuin muun väestön, mutta laskenut kuitenkin — ja se on yhtä huolestuttava asia.
Tutkimuksessa päästään jyvälle monesta asiasta, muun muassa siitä, että lukusujuvuus ja sosioekonominen asema ovat tärkeitä tekijöitä, jotka selittävät paljon. Sosioekonomista asemaa voidaan tietenkin parantaa sillä, että segregaatiota vältetään sekä panostetaan talouteen, työllisyyteen ja työmarkkinoiden sujuvuuteen. Lukusujuvuutta taas parannetaan muilla toimilla, ja onneksi me ollaan siinä päästy hyvin liikkeelle: ensi syksystä lähtien tulee kolme viikkotuntia lisää ala-asteelle, [Puhemies koputtaa] joista kaksi lukemiseen, panostetaan oppimisen tukeen, vakinaistetaan tasa-arvoraha 50 miljoonan tasolle, [Puhemies koputtaa] ja kun vielä tähän lisätään se, että maahanmuuttajataustaisten lasten osallistumista varhaiskasvatukseen lisätään, niin sillä päästään jo pitkälle.
Kysymyksen käsittely päättyi.
Kyselytunti päättyi.
Siirrymme päiväjärjestyksen muihin asioihin.