Arvoisa puhemies! Todellakin tässä ovat kansalaisaloitteet, joiden tarkoitus on saada laskettua autoilun kustannuksia. Tietysti se on pakko sanoa, että suoraan nämä ehdotukset eivät välttämättä toimi, mutta on äärettömän hyvä, että tästä saadaan hyvä keskustelu aikaiseksi.
Keskustan vaalilupauksessa todellakin oli dieselveron poisto, ja tänäänkin kuuntelin keskustan edustajien puheita siitä, miten tämä koko dieselvero on perusteeton tänä päivänä. No, täytyy sanoa, että keskusta on kyllä betonoinut itsensä jo oppositioon aika huolella, koska populismi on alkanut jo rehottaa ihan täysin. Totuushan on se, että dieselveron maksun, dieselin käyttövoimaveron syyhän ei ole poistunut mihinkään. Se on edelleen aivan sama, mikä se oli silloin, kun aikoinaan tämä asia on keksittykin. Itse haluan harrastaa suoraselkäistä politiikkaa ja haluan tämän kaikille tuoda esille, ettei tätä populismipuhetta ruveta puhumaan.
Syyhän tähän koko dieselveroon on se, että dieselissä on polttoaineveroa 16 senttiä vähemmän kuin bensiinissä, ja jos me lähdetään näitä harmonisoimaan, se tarkoittaa sitä, että meidän pitäisi tiputtaa bensan polttoaineveron määrää alemmaksi ja dieselin vastaavasti nostaa, mikä tarkoittaisi sitä, että dieselin pumppuhinta kohoaisi. Sanon tämän, koska minulle on tärkeää autoilevana ihmisenä se, että otamme huomioon myös sen asian, että bensa-autoilijakin on autoilija. Me ei voida oikeasti tehdä näitä muutoksia bensa-autoilijoitten kustannuksella, vaan meidän täytyy löytää nämä ratkaisut jostain muualta. Jos me halutaan harmonisoida ja poistaa dieselkäyttövoimavero, niin sitten meidän täytyy tehdä muutoksia muulla tavalla. Mutta totuudessa syy siihen, minkä takia kyseistä veroa on ruvettu perimään, on edelleen olemassa oleva. Tämä on kuitenkin fakta, mikä on hyvä tuoda esiin.
Täytyy sanoa, että kun edustaja Kettusta tuossa kuuntelin, niin keskusta on todellakin vajonnut aika populismiin. Edustaja Kettunen toi esiin esimerkiksi asian, että ammattidieseliä on viime kaudella valmisteltu. Sitä valmisteltiin tasan tarkkaan yhden puolen tunnin kokouksen verran, jossa itsekin olin mukana, ja siitä oli joku selvityksen selvitys, mukamas aloitetaan tekemään, mitä ei ole koskaan kuitenkaan millään tavalla tehty. Aivan sama kyseinen asia on vinjettimaksun osalta. Keskusta on ollut kahdeksan vuotta hallituksessa, ja vaalikentillä 2015:kin keskustan edustaja teki aika ison kampanjan sillä, että vinjettimaksu pitää Suomeen saada. No, tällä hetkellä kyllä molemmat ammattidieselin vinjettimaksut ovat aivan varmasti keskusteluissa Säätytalolla ja niihin yritetään varmasti hakea järkeviä ratkaisuja. Tietysti ongelmahan on aikaisemmin ollut vinjettimaksun kompensoiminen suomalaisille kuljetusyrittäjille. Se ei ole välttämättä ollut kaikkein helpoin tapa, mutta kun ammattidiesel oli puheissa, niin se asia saataisiin korjattua sillä samalla kertaa, kun ammattidiesel laitettaisiin voimaan.
Mutta on sanomatta selvää, että kun meillä tulee sähköautoilua ja kaikkea muuta, jo tällä hetkellä on kaasuautoilua ja vastaavaa, niin pidän melkein mahdottomana ajatuksena... Jos ei tämä hallitus rupea, niin viimeistään seuraavan hallituksen on pakko ruveta jollain tavalla liikenteen verotuksen kokonaisuudistukseen, koska on tilanne, että tämä pelikenttä muuttuu niin paljon, että on todellakin haasteellista, jos me ruvetaan keräämään veroa niin sanotusti polttoaineen tai auton omistamisen tai jonkun muun vastaavan mukaan, koska on sanomatta selvää, että tällä hetkellä on menty siihen — olisikohan viitisen vuotta sitten siirrytty siihen — että autoveron määrä on pienempi kuin se, että kerätään auton käyttömaksuja. Elikkä me ollaan siirrytty siihen, että me maksetaan auton omistamisesta, vaikka todellisuudessa meidän pitäisi minun mielestäni maksaa auton käyttämisestä sen mukaan, mitä on. Mutta sekin tietysti pitää tehdä alueellisesti tehokkaasti, ja on sanomatta selvää, että kokonaiskustannukset autoilijoille eivät saa tulla nousemaan, koska tilanne on se, että tästä määrästä, mitä autoilijat tällä hetkellä maksavat veroja, noin kahdeksan miljardia euroa, he saavat noin kaksi miljardia euroa jollain muotoa takaisin. Tämä suhdeluku ei saa kyllä enää missään nimessä huonontua, se on sanomatta selvää.
Joka tapauksessa pitää ottaa huomioon, että me pistetään toista miljardia euroa esimerkiksi joukkoliikenteen tukemiseen. Puhutaan esimerkiksi HSL:n alueesta, missä ratikat liikkuvat, ratikat ovat täysiä, ja linja-autot liikkuvat, linja-autot ovat täysiä. On käsittämätön juttu, että meidän pitää edelleen HSL:n alueen joukkoliikenteestä kustantaa verovaroin 50 prosenttia. Kyllä se totuus on se, että jokaisen, joka liikkuu, täytyy maksaa. Ei voi mennä niin, että ainoastaan joku tietty liikkuva porukka joutuu maksumieheksi. — Kiitoksia.
Ensimmäinen varapuhemies Juho Eerola
:Kiitos. — Ja vielä edustaja Kemppi.