Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 7 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger kommunikationsutskottets betänkande KoUB 2/2023 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Allmän debatt, först ledamot Furuholm.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta on antanut mietinnön hallituksen esityksestä 10/2023. Valiokunnan mietintö asiassa on yksimielinen. Siinä esitetään, että eduskunta hyväksyy Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa vuonna 2022 tehdyn teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön. Turvallisuussäännöstö saatetaan voimaan ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn yleissopimuksen liitteeseen tehdyillä muutoksilla. Tämän lisäksi esitetään, että eduskunta hyväksyy lain lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Turvallisuussäännöstö sisältää keskeiset teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevat turvallisuusvaatimukset merellä tapahtuvassa niin sanotussa offshore-toiminnassa, kuten merituulivoimaloiden rakentamisessa ja huoltotoiminnassa sekä öljynporaustoiminnassa, joissa tarvitaan runsaasti ammattitaitoista henkilöstöä.
Mietinnössä esitetään myös aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annettuun lakiin muutoksia, jotka koskevat teollisuustyöntekijöiden kuljettamista sellaisilla matkoilla ja sellaisilla aluksilla, jotka eivät kuulu turvallisuussäännöstön soveltamisalaan mutta joista on tarpeellista säätää kansallisesti.
Yleissopimuksen liitteen muutos ja turvallisuussäännöstö tulevat kansainvälisesti voimaan 1.7.2024. Suomen osalta esitetään, että säännöstö tulee voimaan 1.7.2024. Lakisäännösten voimaantulo on myös pääsääntöisesti — no, tässä on nyt virhe — 1.7.2024. Valiokunta on tehnyt joitain lakiteknisiä muutoksia toiseen lakiehdotukseen. — Kiitos.
Edustaja Viitala.
Arvoisa rouva puhemies! Suomi on riippuvainen sujuvasta meriliikenteestä sekä merellä tapahtuvista toiminnoista, ja turvallisuus onkin tärkeintä niin meriolosuhteissa kuin muuallakin työelämässä. Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa vuonna 22 tehdyn teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön sekä lain lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Suomen merialueelle on suunniteltu mittavia merituulivoimahankkeita, ja niiden myötä merellä tapahtuvat erilaiset asennustoimintoihin liittyvät työt ja henkilökuljetukset tulevat lisääntymään haastavissa olosuhteissa. Näitä asennustöitä tehdään toivottavasti useita vuosia myös tästä päivästä eteenpäin.
Turvallisuussäännöstö sisältää keskeiset teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevat turvallisuusvaatimukset. Valiokunnan mietinnön sisältö on mielestäni kannatettava ja ajankuvaan peilaten oikein tarpeellinen.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1 och 2 i proposition RP 10/2023 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.