Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 11 på dagordningen presenteras för andra behandling. Innehållet har godkänts i första behandlingen och lagförslagen kan nu antas eller förkastas. — Debatten börjar. Ledamot Eerola.
Jaa, rouva puhemies, nyt on käynyt pieni lapsus. Luulin peruneeni tämän puheenvuoron jo tästä pois, kun tajusin, että tämähän on toinen käsittely ja että olen jo tämän asian viime viikolla esitellyt. No, nyt kun sattumalta löysin tämän paperin, niin kerrataan pääkohdat:
Tässä yksimielisessä mietinnössä on siis tarkoituksena, että täydennetään ja muutetaan niin sanotusta eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä annetun EU:n puitepäätöksen täytäntöönpanoa. Nämä puitepäätöksen kansallisen täytäntöönpanon edellyttämät lainmuutokset ovat tulleet Suomessa voimaan jo yli 20 vuotta sitten, 2004.
No, nyt EU-komissio on kuitenkin antanut Suomelle keväällä 2024 perustellun lausunnon, jonka mukaan Suomen lainsäädäntö ei ole kaikilta osin tämän puitepäätöksen mukainen. Eli tämä asia ei ole EU:n tahdon mukainen — tuo äskeinen asia, rajalaki, sittenkin on EU:n tahdon mukainen, vaikka täällä toisin jotkut väittivät. No, Suomea vastaan on siis käynnissä tämmöinen rikkomusmenettely, ja esityksessä ehdotetaan nyt sitten kansalliseen täytäntöönpanolakiin muutoksia, joita pidetään tarpeellisina tämän komission perustellun lausunnon johdosta.
Sitten tässä esityksessä ehdotetaan muun ohella muutoksia EU:n luovuttamislain Suomen kansalaisen luovuttamista, kieltäytymisperusteita, täytäntöönpanon mahdollista lykkäämistä, väliaikaista luovuttamista rikollisten osalta, määräaikoja, väliaikaista siirtämistä ja sitten myös kauttakulkua koskeviin säännöksiin. Näihin tämä vaikuttaa. — Mutta eipä tästä enää tällä viikolla tämän enempää. Kiitos.
Edustaja Hänninen.
Kiitoksia! Kun Eerolakin avasi tuon puheenvuoron, niin mennään tähän. — Arvoisa puhemies! Meidän jokaisen oikeus on turvalliseen arkeen ja oikeudenmukaiseen kohteluun. Se on perusta, jota yhteiskunnan on syytä ja velvollisuus vaalia. Tämän päivän käsittelyssä oleva hallituksen esitys vastaa konkreettisesti tähän velvollisuuteen. Kyse on rikoksiin syyllistyneiden luovuttamista koskevien sääntöjen päivittämisestä osana EU:n jäsenvaltioiden ja Pohjoismaiden välistä yhteistyötä. Luovuttamissääntelyä uudistetaan, jotta Suomella olisi jatkossakin toimiva ja luotettava lainsäädäntö, joka täyttää EU:n yhteiset velvoitteet.
Komissio on edellyttänyt meiltä tarkennuksia, ja on tärkeää, että Suomi osoittaa olevansa oikeusvaltio, joka ottaa yhteisvastuullisesti osaa rikollisuuden torjuntaan. Jokaisen on voitava luottaa siihen, että oikeus toteutuu myös yli rajojen. Tämä on turvallisuuden ydinkysymys. Esityksessä täsmennetään luovuttamismenettelyjä muun muassa tilanteissa, joissa rikoksesta epäilty tai tuomittu on Suomen kansalainen tai Suomessa vakituisesti asuva.
Arvoisa puhemies! Pidän erityisen tärkeänä, että valiokunta on mietinnössään korostanut yksilön oikeusturvaa ja perusoikeuksia mutta samalla myös sujuvaa ja ennakoitavaa viranomaisyhteistyötä. Suomi ei voi olla maa, jossa rikollinen voi jäädä piiloon. Siksi tarvitsemme tämänkaltaista sääntelyä, lakeja, jotka tekevät Suomesta turvallisen maan ja oikeusjärjestelmästämme vakaan ja ennustettavan. Kannatan lämpimästi esitystä. — Kiitoksia.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen godkände lagförslag 1 och 2 i proposition RP 28/2025 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Andra behandlingen av lagförslagen avslutades. Ärendet slutbehandlat.