Motivering
Besöksförbud avseende gemensam bostad.
Regleringen ingriper i skyddet för privatlivet och
familjelivet, rörelsefriheten och egendomsskyddet vilka
tryggas i 10, 9 respektive 15 § i grundlagen. Förslaget är
inte heller utan betydelse med avseende på den rätt
till bostad som nämns i 19 § 4 mom. i grundlagen.
Med avseende på de grundläggande fri- och rättigheterna
finns det godtagbara och synnerligen vägande skäl
för de föreslagna bestämmelserna. Enligt
1 § 2 mom. kan besöksförbud meddelas
endast för avvärjande av brott mot liv, hälsa
eller frihet eller hot om sådant brott om den som känner
sig hotad och den mot vilken förbudet avses gälla
stadigvarande bor i en gemensam bostad. Bestämmelserna
skyddar rätten till liv, personlig frihet och integritet
som säkerställs i 7 § i grundlagen
och hemfriden som garanteras i 10 § i grundlagen. Förslaget
gör det möjligt för det allmänna
att se till att de grundläggande fri- och rättigheterna
samt de mänskliga rättigheterna tillgodoses på det
sätt som 22 § i grundlagen förutsätter.
Förslaget motsvarar också de krav på noggrann
avgränsning, exakthet och proportionalitet som ställs
på sådana bestämmelser som begränsar
de grundläggande fri- och rättigheterna. En förutsättning
för att besöksförbud ska kunna meddelas är
enligt 2 § 2 mom. att förbudet inte är oskäligt
med hänsyn till hur allvarligt det hotande brottet är,
de i den gemensamma bostaden boende personernas förhållanden
och andra omständigheter i saken. Vid prövning
av om förutsättningar för ett besöksförbud
föreligger skall utöver 2 a § beaktas
de i saken delaktiga personernas förhållanden,
arten av de brott eller trakasserier som förekommit och
om de har upprepats samt sannolikheten att den person mot vilken
förbudet avses gälla kommer att fortsätta trakasserierna
eller begå ett brott mot den person som känner
sig hotad. Enligt 7 § 1 mom. kan besöksförbud
meddelas för högst tre månader och enligt
2 mom. kan det förnyas för högst en lika
lång tid.
Mot denna bakgrund utgör de föreslagna bestämmelserna
inget problem från grundlagssynpunkt. Grundlagsutskottet
understryker att det vid bedömningen av förutsättningarna
för att utfärda ett besöksförbud är
viktigt att tillräckligt avseende fästs vid förbudets
natur som en åtgärd som dels skyddar den persons
grundläggande fri- och rättigheter som känner
sig hotad, dels som en åtgärd som begränsar
den persons grundläggande fri- och rättigheter
som förbudet avser. Det bör finnas motiverade
grunder för att meddela ett förbud och dessutom
ska det befinnas sannolikt att ett avslag på förbudsansökan
skulle leda till ett sådant brott som avses i lagen. Utskottet
framhåller därför vikten av att besluten motiveras
noggrant och av att kraven på proportionalitet beaktas
när beslut fattas om besöksförbudets
längd och om ett eventuellt förnyande av beslutet.
Det är dessutom skäl att påpeka att ett besöksförbud
avseende gemensam bostad inte gäller andra personer som är
stadigvarande bosatta i bostaden än de till skydd för
vilka förbudet uttryckligen meddelats. Det här
innebär att t.ex. ett barn har rätt att inom ramen
för ett förbud hålla kontakt med och
träffa en förälder för vilken
ett besöksförbud avseende gemensam bostad har
meddelats.
Den för vilken på åtgärd
av det allmänna har meddelats ett besöksförbud
avseende gemensam bostad kan till följd av detta hotas
av åtminstone tillfällig bostadslöshet.
Detta faktum är ett problem med avseende på 19 § 4
mom. i grundlagen eftersom paragrafen slår fast att det
allmänna skall främja vars och ens rätt
till bostad.
Det kan inte betraktas som ett villkor för att meddela
ett besöksförbud avseende gemensam bostad att
den som har ålagts förbudet har tillgång
till en annan bostad under den tid förbudet är
i kraft. Enligt motiveringen är det emellertid skäl
att se till att den myndighet som meddelar förbudet kan
informera den som förbudet gäller om hur den vid
behov kan få hjälp att ordna sitt boende. Utskottet
finner det viktigt att en uttrycklig bestämmelse om denna
skyldighet att informera tas in i lagen.
Tillfälligt besöksförbud.
Beslut om tillfälligt besöksförbud
kan med stöd av 11 § fattas av en anhållningsberättigad
tjänsteman eller av domstol. En anhållningsberättigad
tjänsteman kan på tjänstens vägnar
meddela tillfälligt besöksförbud om behovet är
uppenbart. Den person mot vilken förbudet avses gälla
och den person som förbudet avses skydda skall ges tillfälle
att bli hörda. Ärendet kan emellertid med stöd
av 3 mom. avgöras utan att de som har del i saken hörs,
om det är uppenbart att begäran är ogrundad
eller om ärendet på grund av sin natur inte tål
uppskov eller om den person mot vilken förbudet avses gälla
inte kan anträffas. Beslut om ett tillfälligt
besöksförbud får inte överklagas särskilt.
Enligt 12 § 1 mom. i gällande lag skall en anhållningsberättigad
tjänsteman utan dröjsmål och senast inom
tre dygn efter sitt beslut om tillfälligt besöksförbud
föra ärendet till den behöriga tingsrätten.
Ett tillfälligt besöksförbud skall omedelbart
iakttas om inte den domstol som behandlar ärendet bestämmer
något annat. I propositionen föreslås
bestämmelser i en ny 12 a § om
hur ärendet skall behandlas i tingsrätten.
Bestämmelserna skall även tillämpas
på besöksförbud avseende gemensam bostad.
Avsikten är att det ska vara möjligt att meddela
besöksförbud i situationer där den person
som är i behov av skydd t.ex. uppenbart inte förmår
eller vågar begära besöksförbud.
Detta syfte är godtagbart och motiverat med avseende på de grundläggande
fri- och rätttigheterna. Med tanke på rättssäkerheten är
det viktigt att ett besöksförbud som meddelats
av en tjänsteman utan dröjsmål förs
till domstol för prövning. Förslaget är
emellertid inte tillräckligt stringent formulerat eftersom
det enligt utskottet inte tillräckligt klart framgår
att proportionalitetsprincipen skall iakttas. Enligt utskottet bör
11 § 2 mom. därför preciseras så att
ett i lagen nämnt särskilt villkor för
att på tjänstens vägnar meddela ett tillfälligt
besöksförbud avseende gemensam bostad är
att någon har ett direkt och uppenbart behov av skydd genom
ett sådant förbud. Möjligheterna att
meddela förbud bör dessutom i lag begränsas
till situationer där den som är i behov av skydd
inte t.ex. förmår eller vågar begära
ett förbud. Preciseringen är ett villkor för
att lagförslaget till denna del skall kunna behandlas i
normal lagstiftningsordning.
Förslaget är relevant även med avseende
på grundlagens rättsskyddsbestämmelser.
I grundlagens 21 § 2 mom. förutsätts
det att garantier för en rättvis rättegång
och god förvaltning tryggas genom lag. Den rätt
att bli hörd som nämns i momentet motsvarar de
garantier som här avses. I lag kan det föreskrivas
i detalj om dessa garantier och om eventuella begränsningar
av dem eller avvikelser från dem. Å andra sidan är
det inte möjligt att genom lagstiftning äventyra
någons rättsskydd (RP 309/1993
rd, s. 77, GrUU 12/2002 rd,
s. 6). Grundlagsutskottet har ansett att möjligheten att
bli hörd är en synnerligen viktig garanti för
rättsskyddet. Endast av mycket vägande skäl är
det möjligt att avvika från hörandet.
I samband med regleringen av konkursförfarandet ansåg
utskottet att den omständigheten att någon gör
sig oanträffbar kan anses som ett sådan skäl
men utskottet påpekade att brådska med behandlingen
däremot inte är ett godtagbart skäl (GrUU
13/2003 rd, s. 3/II).
Ett besöksförbud avseende gemensam bostad innebär
ett betydande ingrepp i flera av de fri- och rättigheter
som tillkommer den enskilda individen. Det skall därför
inte i ett sådant sammanhang vara möjligt att överhuvudtaget
avvika från bestämmelsen om att de som har del
i saken skall beredas tillfälle att bli hörda.
Den omständigheten att parterna har beretts tillfälle
att bli hörda är alltså ett villkor för
att ett ärende som gäller meddelande av besöksförbud
avseende gemensam bostad ändå kan avgöras
utan att alla parter hörs, t.ex. för att någon
håller sig undan eller låter bli att utnyttja
möjligheten att bli hörd. Om den föreslagna
bestämmelsen uppfattas på detta sätt
utgör den inget problem med avseende på grundlagen.
Det är emellertid skäl att ännu försöka
förtydliga bestämmelsen till den del den gäller
förfarandet i anslutning till meddelande av tillfälligt
besöksförbud avseende gemensam bostad.