7.1
Lagen om Rättstjänstverket
1 kap. Rättstjänstverkets uppgifter och organisation
1 §.Rättstjänstverket. I den föreslagna paragrafen föreskrivs det om Rättstjänstverkets ställning inom statsförvaltningen och om verkets ansvarsområde. Rättstjänstverket avses ha till uppgift att ordna tjänster inom offentlig rättshjälp, ekonomisk rådgivning, skuldrådgivning och allmän intressebevakning. Verket ska finnas inom justitieministeriets förvaltningsområde och dess verksamhetsområde ska omfatta hela landet.
I paragrafens 2 mom. föreskrivs enligt förslaget att det vid Rättstjänstverket finns en centralförvaltning samt rättshjälpsbyråer och intressebevakningsbyråer. När det gäller byråerna ska strukturen vara densamma som i de gällande bestämmelserna. I den föreslagna lagen föreskrivs det dessutom särskilt om centralförvaltningen.
2 §. Rättstjänstverkets uppgifter. I den föreslagna paragrafen föreskrivs det om Rättstjänstverkets uppgifter. Förslaget innebär att uppgifterna överförs från statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt och justitieministeriet. Motsvarande bestämmelser om rättshjälp och allmän intressebevakning som föreslås ingå i paragrafens 1 mom. 1 och 2 punkten finns i 1 § 2 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, vilken ska upphävas. För rättshjälpens del föreslås det dock att bestämmelsen inte ska innehålla några hänvisningar till förordningar. Hänvisningen är onödig, eftersom en hänvisning till en lag omfattar också hänvisningar till bestämmelser på lägre nivå som utfärdats med stöd av lagen. När det gäller uppgifterna inom ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning finns en bestämmelse som motsvarar 1 mom. 3 punkten i 2 § 2 mom. i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning, vilket ska upphävas.
Den föreslagna paragrafens 2 mom. innehåller bestämmelser om verkets övriga uppgifter. Verket ska sörja för att det ekonomiska kunnandet utvecklas. Vid justitieministeriet inleddes från och med ingången av år 2022 verksamhet för utveckling av det ekonomiska kunnandet, vilken utgår från Finlands Banks förslag till nationell strategi för att främja ekonomiskt kunnande. Fördelningen av statsunderstöd utgör en avsevärd del av utvecklandet av det ekonomiska kunnandet. Sålunda föreslås det att Rättstjänstverket ska vara den statsbidragsmyndighet som avses i statsunderstödslagen (688/2001). Dessutom kan verket ha andra uppgifter som avtalas med justitieministeriet.
3 §.Produktion av tjänster. Det föreslås att paragrafens 1 mom. ska innehålla bestämmelser om sätten att producera tjänster. Bestämmelser med samma sakinnehåll finns i 1 § 1 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, vilken ska upphävas, och i det 2 § 3 mom. i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning som ska upphävas. Enligt förslaget ska tjänsterna fortsättningsvis produceras av rättshjälpsbyråerna och intressebevakningsbyråerna samt på Åland av Ålands rättshjälps- och intressebevakningsbyrå. Utöver byråerna ska också andra tjänsteproducenter kunna producera tjänster. Bestämmelser om anskaffning av tjänster av andra tjänsteproducenter föreslås finnas i lagens 5 kap.
Enligt paragrafens 2 mom. ska bestämmelser om antalet rättshjälpsbyråer och intressebevakningsbyråer och om namnen på och områdena för byråerna med avvikelse från de gällande bestämmelserna utfärdas genom förordning av statsrådet. Det finns inga gällande bestämmelser om byråernas kommunrelaterade områden, så när som på byråernas verksamhetsställen. Med avseende på intressebevakningsbyråernas områden finns det dessutom bestämmelser i rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens arbetsordning. I propositionen föreslås det att det föreskrivs om kommunrelaterade områden, för att klargöra byråernas språkliga status. Rättshjälpsbyråerna och intressebevakningsbyråerna föreslås vara entydigt sådana regionala enheter som avses i 6 § 2 mom. i språklagen och sådana enspråkiga eller tvåspråkiga myndigheter som avses i 6 § 1 mom. i språklagen, beroende på om det inom deras område finns endast enspråkiga kommuner eller om området omfattar kommuner med olika språk eller minst en tvåspråkig kommun. Eftersom varken lagen eller andra bestämmelser begränsar rätten hos rättshjälpsbyråernas klienter att välja en byrå enligt sitt önskemål, föranleder ändringen inga begränsningar för klienterna, utan de kan fortfarande välja rättshjälpsbyrå oberoende av till exempel vilken kommun de bor i. Intressebevakningsbyråernas klienter bestäms enligt lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) genom beslut av en domstol eller förmyndarmyndigheten, och klienterna kan sålunda inte fritt välja tjänsteproducent. Bestämmelser om förordnande av en intressebevakare föreslås ingå i 22 § i lagen.
Bestämmelser om ämbetsverkets verksamhetsställen ska enligt förslaget utfärdas genom förordning av justitieministeriet. Författningsnivån i fråga om verksamhetsställena förblir sålunda samma som i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, vilken ska upphävas. Motsvarande bestämmelser om rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten ingår i 1 § 4 mom. i den lagen. De föreslagna bestämmelserna är också i linje med bestämmelsen om behörighet i 5 § i lagen om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner (728/2021), enligt vilken det ministerium till vars ansvarsområde myndigheten huvudsakligen hör beslutar om placeringen av statliga enheter och funktioner.
4 §.Ledning. I paragrafen ska enligt propositionen föreskrivas om Rättstjänstverkets ledning. Enligt 1 mom. ska Rättstjänstverket ledas av en generaldirektör. Generaldirektören ska utnämnas av statsrådet. Generaldirektören ska vara chef för ett ämbetsverk som är direkt underställt ett ministerium och därmed en sådan tjänsteman som avses i 28 § 2 mom. i statstjänstemannaförordningen. Det föreslås att generaldirektören ska utnämnas för en tid på fem år, i enlighet med 9 a § i statstjänstemannalagen.
I paragrafens 2 mom. föreskrivs det om byråernas ledning. En rättshjälpsbyrå leds enligt förslaget av ett ledande offentligt rättsbiträde och en intressebevakningsbyrå av en ledande allmän intressebevakare. Ålands rättshjälps- och intressebevakningsbyrå leds av ett ledande offentligt rättsbiträde. En motsvarande bestämmelse i sak finns i 3 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
5 §. Beslutanderätt. Paragrafen föreslås innehålla bestämmelser om beslutanderätten hos Rättstjänstverkets generaldirektör. Generaldirektören ska enligt förslaget utnämna Rättstjänstverkets personal och avgöra de ärenden som hör till myndigheten, om inte något annat föreskrivs. I verkets arbetsordning kan generaldirektören bestämma att ärenden som hör till generaldirektörens beslutanderätt ska avgöras av någon annan tjänsteman.
6 §.Arbetsordning. I paragrafen ska det enligt förslaget föreskrivas att generaldirektören utfärdar Rättstjänstverkets arbetsordning. Arbetsordningen ska innehålla närmare bestämmelser om åtminstone verkets organisation, beredningen och avgörandet av ärenden samt ordnandet av förvaltningen, verksamheten och arbetet vid verket. I arbetsordningen ska det till exempel bestämmas om uppgifter och ersättare för ledande offentliga rättsbiträden och ledande allmänna intressebevakare samt om godkännande av inkomster och utgifter. Dessutom ska det i arbetsordningen kunna bestämmas om bland annat verksamhetsställenas öppettider, avgörande av ärenden på föredragning samt behandling och avgörande av klagomål.
7 §.Styrning av Rättstjänstverket. Enligt den föreslagna paragrafen sköts den allmänna styrningen av och tillsynen över Rättstjänstverket av justitieministeriet. En motsvarande bestämmelse finns i 6 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas, och i det 2 § 1 mom. som ska upphävas i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning.
8 §.Centralförvaltningens uppgifter. Centralförvaltningen föreslås ha till uppgift att sköta utvecklingen och förvaltningen av och stödtjänsterna vid Rättstjänstverket. Centralförvaltningen ska sköta utvecklingen av verkets tjänster i enlighet med de mål som avtalas med justitieministeriet. Dessutom ska den sköta de centralförvaltningsuppgifter som hört till justitieministeriet, såsom bokföringsenhetens ekonomiförvaltning, utvecklingen och upprätthållandet av de informationssystem som ämbetsverket använder, de ärenden som gäller verkets lokaler och ordnandet av lokalbundna tjänster till den del behörigheten inte hör till justitieministeriet, utvecklingen av kompetensen hos verkets personal, den interna och externa kommunikationen samt den interna kontrollen och utvecklingen av rapporteringen. Centralförvaltningen ska också delta i det internationella samarbetet.
9 §.Tjänster vid Rättstjänstverket. Enligt den föreslagna paragrafens 1 mom. har verkets centralförvaltning en generaldirektör och ett behövligt antal andra anställda. Det är inte nödvändigt att föreskriva om övriga tjänster inom centralförvaltningen, utan det föreslås att generaldirektören ska besluta om de övriga tjänster som behövs inom centralförvaltningen. Bestämmelser om inrättande av tjänster och annan behörighet i fråga om tjänsteregleringar finns i statstjänstemannaförordningen. Bestämmelserna om behörighet i fråga om tjänsteregleringar beskrivs i avsnitt 2.1.2 Justitieministeriet och i avsnitt 4.2.4. Konsekvenser för myndigheternas verksamhet, under rubriken Rättstjänstverket.
I det föreslagna 2 mom. föreskrivs det om tjänsterna vid rättshjälpsbyråerna och intressebevakningsbyråerna. I fråga om rättshjälp och intressebevakning motsvarar bestämmelsen 3 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas, och det 2 § 4 mom. som ska upphävas i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning.
I den föreslagna paragrafens 3 mom. föreskrivs att bestämmelser om behörighetsvillkoren för personalen vid rättshjälpsbyråerna och intressebevakningsbyråerna utfärdas genom förordning av statsrådet. Enligt de gällande bestämmelserna ska det föreskrivas om behörighetsvillkoren i lag. Bestämmelser om behörighetsvillkor för offentliga rättsbiträden och allmänna intressebevakare finns i 7 och 15 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, vilken ska upphävas. Bestämmelser om behörighetsvillkor för ekonomi- och skuldrådgivare finns i 4 § 1 mom. i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. Justitiekanslern har i sitt utlåtande (OKV/22/20/2015) ansett att bestämmelser på lagnivå krävs bara för de samhälleligt mest betydelsefulla tjänsterna eller tjänster med uppgifter som innebär synnerligen betydande utövning av offentlig makt. Av denna anledning föreslås förordning av statsrådet som författningsnivå i stället för lag.
På generaldirektörens tjänst ska enligt förslaget tillämpas de behörighetsvillkor som avses i 7 § 1 mom. 4 punkten och 8 § 2 mom. i statstjänstemannalagen. I enlighet med dem ska behörighetsvillkor för generaldirektören utöver allmänna behörighetsvillkor dessutom vara finskt medborgarskap och högre högskoleexamen, sådan mångsidig erfarenhet som uppgiften kräver samt i praktiken visad ledarförmåga och ledarerfarenhet.
2 kap. Offentlig rättshjälp
10 §.Tillsyn över offentliga rättsbiträden. Bestämmelsen i lagförslaget motsvarar 8 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas. Det föreslås att formuleringen i paragrafens 2 mom. ändras språkligt så att den i lagtext problematiska ”på det sätt som”-konstruktionen slopas. Momentets innehåll ändras inte.
11 §.Annan verksamhet som bedrivs av offentliga rättsbiträden. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar 9 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
12 §.Andra än i rättshjälpslagen avsedda klienter. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar 10 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
13 §. Jäv för offentliga rättsbiträden. Bestämmelsen i lagförslaget motsvarar 11 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas. Den språkliga formuleringen i 1 mom. föreslås bli ändrad så att den motsvarar de uttryck som numera används i lagspråket. Avsikten är alltså inte att ändra det gällande rättsläget.
14 §.Hänvisande av rättshjälpssökanden i specialfall. Bestämmelsen i lagförslaget motsvarar 12 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas. Det föreslås att 1 mom. ändras språkligt så att 5 punkten i det gällande momentet korrigeras för att hänvisa till 1–4 punkten i stället för till det inledande stycket. Avsikten är inte att ändra det gällande rättsläget.
15 §.Rättsbiträdenas beslutanderätt. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar 13 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
16 §.Handräckning till utländska myndigheter. Bestämmelsen i lagförslaget motsvarar 5 § 2 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
3 kap. Ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning
17 §.Rätt att vara rättegångsombud. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar den 7 § som ska upphävas i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning.
18 §.Rätt till information. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar den 8 § som ska upphävas i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. Det föreslås att det till 1 mom. fogas en bestämmelse om rätten att få tillgång till information förutom av Folkpensionsanstalten och Skatteförvaltningen också av Utsökningsverket. I det praktiska arbetet har det visat sig att uppgifter om utsökning är nödvändiga för att kunna ge ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. Ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning ges i betydande utsträckning redan under det första samtalet, varvid det att tillgång till information kan fås utan skriftligt samtycke försnabbar klientens möjligheter att få rådgivning i sitt ärende.
Enligt gällande bestämmelser fås tillgång till information med klientens skriftliga samtycke. När inget skriftligt samtycke av klienten förutsätts för att få tillgång till information, gör ändringen att rådgivningen bland annat per telefon kommer i gång snabbare.
I övrigt föreslås för paragrafen ändringar av teknisk natur som följer av de bestämmelser om dataskydd och informationshantering som trätt i kraft efter det att lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning stiftades. Avsikten med ändringarna är inte att ändra det gällande rättsläget.
Skötseln av de uppgifter som avses i paragrafen förutsätter behandling av personuppgifter, vilket omfattas av tillämpningsområdet för Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). Den primära rättsliga grunden för behandlingen utgörs av artikel 6.1 c i den allmänna dataskyddsförordningen (Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige), och den registrerades rättigheter ska bestämmas enligt den artikeln. Den rättsliga förpliktelsen har fastställts i lag, och den omfattar ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. I paragrafen utnyttjas det handlingsutrymme i fråga om att specificera bestämmelserna som följer av artikel 6.3 i dataskyddsförordningen för att utfärda särskilda bestämmelser om utlämnande av personuppgifter.
Den andra meningen i den gällande paragrafens 1 mom. omfattar bland annat informationsöverföring via en teknisk anslutning. Meningen är inte nödvändig, eftersom motsvarande bestämmelser redan ingår i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019). I den tredje meningen i det gällande momentet föreskrivs det att klienten på förhand ska informeras om rätten att få information. Informationsskyldigheten ingår i de gällande dataskyddsbestämmelserna, varför det inte behöver föreskrivas om saken i en speciallag.
Det föreslås att omnämnandet av en teknisk anslutning stryks i den första meningen i 2 mom. Bestämmelser om informationsöverföring mellan myndigheter via tekniska gränssnitt finns i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen, och det behöver inte längre föreskrivas om detta i speciallagar. Lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen reglerar inte i vilken form företag och sammanslutningar får lämna ut information. Sålunda kan dessa aktörer lämna ut information till ekonomi- och skuldrådgivare via ett tekniskt gränssnitt utan att det föreskrivs särskilt om saken.
Enligt det gällande 2 mom. är klientens samtycke en förutsättning för att få information. De uppgifter som inhämtas med stöd av paragrafen innehåller i regel inte sådana i artikel 9.1 i den allmänna dataskyddsförordningen avsedda personuppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter och som får behandlas endast på någon av de grunder som anges i punkt 2 i artikeln. Det föreslås att kravet på samtycke bevaras, eftersom de uppgifter som lämnas ut delvis omfattas av sekretess och kan inkludera uppgifter som är känsliga i konstitutionellt hänseende. Utöver att inhämtandet av uppgifter ska förutsätta samtycke, föreslås i enlighet med nuläget att de uppgifter som inhämtas ska begränsas till vad som är nödvändigt för skötseln av ekonomi- och skuldrådgivningsuppdragen, det vill säga för utredandet av klientens ekonomiska situation. Uppgifter som behövs för detta ändamål är framför allt uppgifter om klientens familjeförhållanden, boendeförhållanden, inkomster, utgifter, förmögenhet och skulder.
Det föreslås dock att kravet på samtycke flyttas till ett separat moment (3 mom.) och att bestämmelsen preciseras i förhållande till den gällande lagen. Ekonomi- och skuldrådgivarna och de personer som biträder dem ska ha rätt att inhämta de uppgifter som avses i 2 mom. endast om klienten har gett sitt samtycke till detta. Det föreslås att bestämmelsen om samtycke kompletteras med en informativ hänvisning till artikel 7 i den allmänna dataskyddsförordningen. Artikeln innehåller detaljerade bestämmelser om givande och återkallande av samtycke samt om andra villkor för samtycke. En ekonomi- och skuldrådgivare eller en person som biträder rådgivaren ska sörja för att samtycke inhämtas. Detta motsvarar nuläget. Samtycket ska således utgöra en rättslig grund för behandling i enlighet med artikel 6.1 a i dataskyddsförordningen endast till den del det är fråga om inhämtande av information från sådana myndigheter, företag och sammanslutningar som avses i momentet. I övrigt ska behandlingen av personuppgifter, i enlighet med vad som konstateras ovan, grunda sig på artikel 6.1 c, vilken också utgör grunden för utnyttjandet av det nationella handlingsutrymmet i fråga om att specificera bestämmelserna.
19 §.Jäv. Paragrafen i lagförslaget motsvarar 9 § som ska upphävas i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning.
20 §.Rättsbiträdens rätt att sköta ekonomi- och skuldrådgivares uppgifter. Paragrafen i lagförslaget motsvarar 4 § 2 mom. som ska upphävas i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning.
4 kap. Allmän intressebevakning
21 §.Allmänna intressebevakare. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar 15 § 2 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
22 §.Förordnande av en allmän intressebevakare till ett uppdrag. Bestämmelser om förordnande av en allmän intressebevakare till ett uppdrag finns i 16 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
Det föreslås att det i paragrafen görs ändringar till följd av organisationsförändringen. Dessutom föreslås det att det genom förordning av statsrådet föreskrivs om bestämmandet av intressebevakningsbyrå på grund av byråernas språkliga status som nämns ovan i motiveringen till 3 § 2 mom.
Enligt de gällande bestämmelserna ansvarar statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt för ordnandet av intressebevakningstjänster för invånare i kommunerna enligt justitieministeriets förordning. Intressebevakningsuppdragen fördelas inom distrikten mellan intressebevakningsbyråerna och tjänsteproducenterna enligt vad som bestäms i arbetsordningen. Förordnandena till intressebevakningsuppdrag ges till en allmän intressebevakare inom distriktet och förordnandena sänds till en intressebevakningsbyrå eller annan tjänsteproducent enligt vad som bestäms i distriktets arbetsordning.
I 1 mom. i paragrafen ska enligt förslaget föreskrivas att det till ett intressebevakningsuppdrag ska förordnas en allmän intressebevakare vid Rättstjänstverket. Eftersom ämbetsverket ska ha hela landet som verksamhetsområde, behöver domstolen eller förmyndarmyndigheten inte längre i sitt förordnande specificera vilket områdes allmänna intressebevakare förordnandet ges till. Domstolen eller förmyndarmyndigheten ska fortfarande sända förordnandet till en intressebevakningsbyrå eller annan tjänsteproducent. Till dessa delar motsvarar förfarandet de gällande bestämmelserna. Enligt det nya förfarandet bestäms dock vilken intressebevakningsbyrå som förordnandet sänds till med stöd av statsrådets förordning så att förordnandet sänds till intressebevakningsbyrån i det område där huvudmannen har sin hemkommun. Enligt de gällande bestämmelserna sänds förordnandet till en intressebevakningsbyrå eller annan tjänsteproducent enligt vad som bestäms i distriktets arbetsordning.
Förordnandet kan enligt propositionen alternativt sändas till en annan tjänsteproducent, om Rättstjänstverket har skaffat tjänsterna som köpta tjänster enligt 5 kap. Rättstjänstverket ska meddela den som utfärdat förordnandet, det vill säga förmyndarmyndigheten och domstolen, om tjänsterna köpts av en annan tjänsteproducent, så att förmyndarmyndigheten och domstolen kan sända förordnandet till rätt tjänsteproducent. Informationen behöver lämnas i tabellform eller annars entydigt och klart, så att det är enkelt att sända beslutet till tjänsteproducenten. Enligt de gällande bestämmelserna ska rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten lämna samma information i sin arbetsordning.
Om huvudmannen inte har hemkommun i Finland, ska förordnandet enligt förslaget sändas till den intressebevakningsbyrå som anges genom förordning av statsrådet.
I 2 mom. föreskrivs det enligt förslaget om förfarandet i det fall att alla intressebevakare hos en intressebevakningsbyrå eller annan tjänsteproducent är jäviga eller att producenten av köpta tjänster upptäcker att det klart strider mot avtalet att ta emot ett intressebevakningsuppdrag. I de ovan nämnda fallen ska intressebevakningsbyrån överföra intressebevakningsuppdraget till en annan byrå som bestäms genom förordning av statsrådet. En annan tjänsteproducent ska överföra uppdraget till intressebevakningsbyrån i det område där huvudmannen har sin hemkommun. Enligt de gällande bestämmelserna bestäms det i distriktens arbetsordningar om överföring av intressebevakningsuppdrag inom distrikten i motsvarande situationer.
I 3 mom. i paragrafen ska enligt förslaget föreskrivas om undantag från den intressebevakningsbyrå som avses i 2 och 3 mom. Detta ska gälla situationer där det med tanke på huvudmannens bostadsort, till exempel serviceboende, tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna eller något annat viktigt intresse krävs att intressebevakningsuppdraget sköts någon annanstans än vid intressebevakningsbyrån i det område där huvudmannens hemkommun finns. Därmed är det möjligt att intressebevakningen exempelvis för en svenskspråkig huvudman som bor inom en finskspråkig intressebevakningsbyrås område överförs till en tvåspråkig byrå. Möjligheten till flexibilitet har ingått också i de gällande bestämmelserna. En överföring ska enligt propositionen förutsätta att huvudmannen hörs i enlighet med lagen om förmyndarverksamhet. Dessutom ska en överföring av uppgiften kräva samarbete mellan intressebevakningsbyråerna. Det kan finnas behov att bestämma närmare om förfarandet vid överföringar i Rättstjänstverkets arbetsordning.
Den föreslagna paragrafens 4 mom. motsvarar 16 § 4 mom. i den lag som ska upphävas. Med tjänsteproducent avses både intressebevakningsbyråer och sådana andra tjänsteproducenter som avses i 5 kap.
Den föreslagna paragrafens 5 mom. motsvarar 16 § 5 mom. i den lag som ska upphävas. I propositionen föreslås det dock att skyldigheten att höra producenten av köpta tjänster slopas. Det har föreskrivits om skyldigheten att höra tjänsteproducenten, för att tjänsteproducenten ska ha möjlighet att innan ett beslut fattas tacka nej till ett eventuellt intressebevakningsuppdrag som strider mot ett avtal om köpta tjänster. Utifrån en enkät till producenter av köpta tjänster är situationer där en producent har behövt vägra ta emot ett intressebevakningsuppdrag mycket sällsynta. Dessutom påskyndar en ändring förfarandet för förordnande av intressebevakare, när en beredningsfas kan slopas. Därför föreslås det i propositionen att hörandet slopas. Ändringen inverkar inte på tjänsteproducentens rätt att låta bli att ta emot ett intressebevakningsuppdrag, om det är uppenbart att det skulle strida mot avtalet om produktion av tjänster att ta emot uppdraget. En bestämmelse om detta föreslås ingå i 27 § 2 mom. i lagen. Om ett intressebevakningsuppdrag felaktigt styrs till en producent av köpta tjänster även om det tydligt strider mot avtalet att ta emot det, ska tjänsteproducenten enligt förslaget på det sätt som avses i 2 mom. överföra uppdraget till intressebevakningsbyrån i det område där huvudmannen har sin hemkommun.
Den föreslagna paragrafens 6 mom. motsvarar 16 § 6 mom. i den lag som ska upphävas.
23 §.Jäv för allmänna intressebevakare. Paragrafen i lagförslaget motsvarar 17 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
24 §.Rätt till arvode. Paragrafen i lagförslaget motsvarar 18 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas.
25 §.Rätt till information. Enligt den föreslagna paragrafen tillämpas i fråga om allmänna intressebevakares och biträdande personals rätt att få information om huvudmannen vad som i 89 § 1 mom. i lagen om förmyndarverksamhet föreskrivs om intressebevakare. Det finns inga tidigare bestämmelser om rätten till information för personal som biträder en allmän intressebevakare. Eftersom den biträdande personalens uppgifter förutsätter behandling av information som gäller huvudmannen, behöver det för tydlighetens skull föreskrivas om saken. I bestämmelsen i lagen om förmyndarverksamhet föreskrivs det att om inte något annat bestäms särskilt har intressebevakaren i ärenden som hör till uppdraget rätt att få de uppgifter som huvudmannen själv har rätt till.
I 19 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas, föreskrivs det om intressebevakningsbyråernas rätt att av Skatteförvaltningen och Folkpensionsanstalten få uppgifter med hjälp av en teknisk anslutning. I den lag som nu föreslås behöver det inte föreskrivas om möjligheten till teknisk anslutning, eftersom det i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen föreskrivs om erhållande av information genom tekniskt gränssnitt eller elektronisk förbindelse.
5 kap. Anskaffning av tjänster av andra tjänsteproducenter
26 §.Avtal om produktion av tjänster. Den föreslagna paragrafen innehåller bestämmelser om anskaffning av köpta tjänster. I fråga om rättshjälp och intressebevakning motsvarar paragrafen 4 § 1–3 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas, och i fråga om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning 5 § som ska upphävas i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. Det föreslås dock att bestämmelsen i 1 mom. om samråd med justitieministeriet inte tas med. Bestämmelsen behövs inte, eftersom Rättstjänstverket samtidigt också själv ska vara centralförvaltningsmyndighet och man vid behov i vilket fall som helst kan avtala om saken i samband med justitieministeriets och ämbetsverkets resultatavtal.
Bestämmelserna om köpta tjänster har i förslaget samma innehåll som bestämmelserna i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt. Under behandlingen av lagen i riksdagen år 2016 tog grundlagsutskottet ställning till bestämmelserna om anskaffning av köpta tjänster när det gäller rättshjälp och intressebevakning (GrUU 16/2016 rd). Grundlagsutskottet har i sina utlåtanden ansett att de allmänna förvaltningslagarna med stöd av de i dem ingående bestämmelserna om tillämpningsområde, om myndighetsdefinition eller om skyldigheten för ett affärsverk eller en privat aktör att betjäna på ett visst språk också kan tillämpas på privata aktörer när de fullgör faktiska förvaltningsuppgifter, om detta inte av grundad anledning uttryckligen utesluts (GrUU 27/2014 rd, s. 3/I). Regleringen ansågs vara tillräcklig utan en uttrycklig förteckning över de lagar som ska tillämpas.
I lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning räknas de allmänna lagarna uttryckligen upp. För enhetlighetens skull och eftersom särskilda bestämmelser inte är nödvändiga, föreslås i propositionen att förteckningen inte tas med i den lag som nu läggs fram.
De allmänna lagarna är åtminstone lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003), förvaltningslagen (434/2003), språklagen (423/2003), samiska språklagen (1086/2003) och dataskyddslagen (1050/2018).
När det gäller skyldigheten för producenter av köpta tjänster att iaktta bestämmelserna i språklagen tillämpas 25 § i den lagen.
27 §.Tjänsteproducentens ansvar. Den föreslagna paragrafens 1 mom. motsvarar 4 § 6 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas, och det 6 § 3 mom. som ska upphävas i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. I propositionen föreslås att det dessutom till momentet fogas en ny informativ bestämmelse om tillämpning av skadeståndslagen (412/1974) på skadeståndsskyldigheten.
Den föreslagna paragrafens 2 mom. motsvarar 4 § 4 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som ska upphävas. När det gäller formuleringen i momentet föreslås ändringar av lagtekniska orsaker genom att det undantag som gäller intressebevakningsbyråer stryks. En intressebevakningsbyrå ska fortsättningsvis inte ha rätt att vägra ta emot ett intressebevakningsuppdrag.
Den föreslagna paragrafens 3 mom. motsvarar 4 § 5 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt. Enligt formuleringen i den lagen, vilken ska upphävas, är det rättshjälpsbyrån eller intressebevakningsbyrån som är skyldig att gottgöra en huvudman. Propositionen innebär att den uppgiften i praktiken ankommer på Rättstjänstverket och hör till centralförvaltningens förvaltnings- och stödtjänster. För tydlighetens skull föreslås det att det föreskrivs att uppgiften att gottgöra ankommer på Rättstjänstverket.
28 §. Lämnande av uppgifter och tystnadsplikt.
Den föreslagna paragrafens 1 mom. motsvarar 20 § 1 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt och 6 § 1 mom. i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. Den föreslagna paragrafens 2 mom. motsvarar 20 § 2 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt.
6 kap. Särskilda bestämmelser
29 §.Lämnande av handräckning. Paragrafen i lagförslaget motsvarar i fråga om offentliga rättsbiträden och allmänna intressebevakare 5 § 1 mom. i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, vilken ska upphävas. I propositionen föreslås att det till bestämmelsen fogas en motsvarande skyldighet för ekonomi- och skuldrådgivare att lämna handräckning.
30 §.Handläggning av skadeståndsärenden. Det föreslås att det i lagen tas in en informativ bestämmelse om handläggning av skadeståndsärenden. Bestämmelser om handläggning av skadeståndsärenden som gäller ämbetsverk finns i lagen om statens skadeståndsverksamhet (978/2014). Den nämnda lagen är en allmän lag som tillämpas på statliga myndigheter, och på den grunden tillämpas lagen redan nu på rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten. Rättsläget ändras sålunda inte med anledning av den nya bestämmelsen.
7 kap. Ikraftträdande
31 §.Ikraftträdande. I den föreslagna paragrafens 1 mom. finns lagens ikraftträdandebestämmelse. Enligt 2 mom. ska lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt upphävas genom lagen.
Enligt vedertagen tolkning upphävs tillsammans med lagar som upphävs också de förordningar som har utfärdats med stöd av bemyndiganden i lagarna. Sådana förordningar är när det gäller denna proposition justitieministeriets förordning om rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten (826/2016) och justitieministeriets förordning om rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten, om rättshjälpsbyråernas och intressebevakningsbyråernas verksamhetsställen samt om de kommuner för vilkas intressebevakningstjänster rättshjälps- och intressebevakningsdistriktet ansvarar (608/2016).
32 §.Övergångsbestämmelser som gäller avtal, förbindelser och anhängiga ärenden.
Den föreslagna paragrafen innehåller övergångsbestämmelser om anhängiga ärenden, ingångna avtal och förbindelser samt rättigheter och skyldigheter som övergår till Rättstjänstverket. De ärenden som är anhängiga vid statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, ingångna avtal och förbindelser samt de rättigheter och skyldigheter som följer av dem övergår vid ikraftträdandet av lagen till Rättstjänstverket. Detsamma gäller vid justitieministeriet de ärenden, förbindelser och avtal som hänför sig till centralförvaltningsmyndighetsuppgifterna och som gäller rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten.
De föreslagna övergångsbestämmelserna om avtal och förbindelser ska enligt propositionen dock inte tillämpas, om något annat följer av avtalens och förbindelsernas innehåll. Det kan till exempel uttryckligen framgå av ett avtal att det inte är avsett att fortsätta gälla efter en sådan organisationsändring som den som föreslås i propositionen.
33 §.Övergångsbestämmelser som gäller personalens ställning. I den föreslagna paragrafen föreskrivs det om övergångsarrangemang som gäller personalen. Tjänsterna inom rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten och de tjänstemän som utnämnts till dem föreslås övergå till Rättstjänstverket. Från justitieministeriet till Rättstjänstverket överförs enligt förslaget de tjänster och tjänstemän som skött centralförvaltningsmyndighetsuppgifter för rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten.
Enligt den föreslagna paragrafens 1 mom. ska bestämmelserna i 5 a–5 c § i statstjänstemannalagen tillämpas vid övergången. Det redogörs närmare för bestämmelsernas innehåll och tillämpning i avsnitt 4.2.3 Konsekvenser för personalen.
Den föreslagna paragrafens 2 mom. ska enligt propositionen innehålla bestämmelser om att justitieministeriet före lagens ikraftträdande kan inrätta tjänsten som generaldirektör för det nya ämbetsverket samt de tjänster som är nödvändiga för verkets verksamhet. Övergångsbestämmelsen behövs för att trygga organiseringen av det nya ämbetsverket. Generaldirektörens tjänst ska enligt förslaget inrättas så snart som möjligt efter det att lagen har stadfästs, så att skötseln av tjänsten kan inledas i god tid innan Rättstjänstverket inleder sin verksamhet. Det föreslås att tjänsten inrättas vid justitieministeriet, varifrån den vid lagens ikraftträdande överförs till det nya ämbetsverket. Generaldirektören har en central roll vid inledandet av verksamheten, eftersom han eller hon beslutar om verkets organisation och delegeringen av befogenheter.
För att Rättstjänstverkets vitala funktioner ska kunna komma i gång genast när verksamheten vid verket inleds, föreslås det att justitieministeriet vid behov ska kunna inrätta de tjänster som är nödvändiga genast under verksamhetens inledningsfas. Justitieministeriet ska också kunna tillsätta tjänsterna. Dessutom är avsikten att de utnämnda tjänstemännen med stöd av 9 § 1 mom. i statstjänstemannalagen utnämns till tjänsteförhållanden för viss tid vid justitieministeriet för att bereda genomförandet av reformen redan innan lagen träder i kraft.
34 §.Övergångsbestämmelser som gäller behörighetsvillkoren.
Den föreslagna paragrafen innehåller en övergångsbestämmelse som gäller behörighetsvillkoren. Bestämmelser om behörighetsvillkoren och kraven på språkkunskaper för tjänsterna vid det nya ämbetsverket ska enligt förslaget utfärdas genom förordning av statsrådet. Med anledning av de eventuella ändringar i kraven på språkkunskaper och andra behörighetsvillkor som följer av detta föreslås det att det i lagen föreskrivs att de tjänstemän som vid ikraftträdandet av lagen överförs från statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt och de tjänstemän som sköter centralförvaltningsuppgifter vid justitieministeriet fortfarande är behöriga för sina tjänster.
35 §. Övergångsbestämmelser som gäller ändringssökande.
Den föreslagna paragrafen innehåller övergångsbestämmelser om ändringssökande. I 1 mom. föreskrivs det att ändring i ett beslut som har fattats före ikraftträdandet av lagen om Rättstjänstverket ska sökas enligt de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. På motsvarande sätt föreskrivs det i 2 mom. att det på behandlingen av ärenden som är anhängiga vid en domstol när lagen om Rättstjänstverket träder i kraft vid sökande av ändring ska tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. I 3 mom. föreskrivs det att om en domstol upphäver ett beslut som har fattats före ikraftträdandet av lagen om Rättstjänstverket och återförvisar ärendet att i sin helhet behandlas på nytt, ska ärendet behandlas och avgöras i enlighet med lagen om Rättstjänstverket. Bestämmelserna i paragrafen är avsedda till exempel för ändringssökande enligt statstjänstemannalagen.